V pátek třiadvacátého října odstartuje nejnižší kubatura mistrovství světa silničních motocyklů na okruhu v Sepangu přípravu na předposlední, tedy šestnáctý podnik sezony 2009 - Shell Advance Malaysian Motorcycle Grand Prix.
V královské kubatuře je vedoucím mužem šampionátu obhájce titulu Valentino Rossi. Třicetiletý Ital s přehledem zvládl ve stínu rodinné tragédie, velmi důležitou australskou Grand Prix, když cílem závodu na Phillip Islandu projel druhý za vítězem Casey Stonerem. Na startu patnáctého závodu sezony dělilo oba jezdce Fiat Yamahy osmnáct bodů v průběžném hodnocení, ale v jeho závěru už Lorenzo ztrácel bodů osmatřicet. Všichni tušili, že Austrálie bude bodem zlomu v souboji dvou továrních es Yamahy, ale skutečnost, že Španěl vypadne hned v prvním kole asi nečekal nikdo a popravdě, nečekal to ani samotný Lorenzo. Valentino Rossi získal zaváháním Lorenza pro Malajsii svůj první letošní mečbol a pokud neskončí hůře jak čtvrtý, tak ho napoprvé promění a stane se devítinásobným světovým šampionem.
Jorge Lorenzo vždy tvrdil, že nemá co ztratit, jen získat a pravděpodobně takovým stylem přistoupil k závodu na Phillip Islandu. Těžko říct, co bylo příčinou ztráty koncentrace, možná to byly problémy s žaludkem, možná něco jiného. Pravděpodobně tušil, že Rossi má rychlost na to, aby během několika kol spolu se Stonerem ujeli a tak se snažil získat, co nejlepší pozici v nájezdu do první zatáčky. Lorenzo je každopádně stále jediným jezdcem, který může Rossimu vzít šanci rozhodnout šampionát už v Malajsii, nicméně pravdu měl v tom, že letos může jenom získat, protože pokud dokončí šampionát na druhém místě, splní si tak svůj cíl získat lepší umístění v celkovém hodnocení než loni. Právě ve svém premiérovém ročníku v MotoGP se umístil na celkovém čtvrtém místě, takže zlepšení tu je a výrazné. V roce 2007 získal na dráze v Sepangu svůj druhý titul ve čtvrtlitrové kubatuře, ale loni se mu tam nedařilo a závod nedokončil.
Po vítězství v australské Grand Prix je zpátky na třetím místě Casey Stoner. Australan po návratu ze zdravotní dovolené všem předvedl, že pokud měl někdo obavy o jeho konkurenceschopnost, tak si s tím určitě nemusí dělat těžkou hlavu. Nicméně závod v Malajsii bude skutečnou prověrkou jeho současného zdravotního stavu, protože právě rozpálená Barcelona byla místem, kde jeho potíže vypluly na povrch a proto také později musel vynechat tři závody Grand Prix. V Malajsii bude navíc vše znásobeno všudypřítomnou vlhkostí takže pokud se i tam bude cítit jezdec tovární Ducati dobře, má vyhráno. V roce 2007 v Sepangu vyhrál, ale loni to bylo v jeho podání jen šesté místo. Pro Sotnera je nyní důležité zvládnout souboj o třetí pozici a šampionát uzavřít s vědomím, že se v příštím roce postaví na start v stoprocentní kondici a odhodláním dotáhnout sezonu tentokrát do vítězného konce.
Dani Pedrosa závod v Malajsii zatím nevyhrál a tak má v plánu se o to pokusit tento víkend. Pokud chce, aby i v příštím roce měla jeho Honda na kapotě trojku ani mu nic jiného nezbývá. Na třetí pozici nyní ztrácí šest bodů, což není moc, ale když si uvědomíme jak vyrovnaná je první čtveřice jezdců, bude stát Španěla z Repsol Hondy každý bod na Stonera hodně úsilí a potu. Samozřejmě bude důležité jak se jeho soupeř vypořádá s tropickým prostředím Sepangu, ale hlavně se musí zaměřit sám na sebe a do posledních dvou závodů vložit maximální úsilí. Pokud se mu to podaří, bude to velmi dobrý výkon a úspěšné zakončení sezony, což ocení nejen všichni v týmu, fanoušci ve Valencii, ale především Honda. Japonský výrobce má šanci získat titul s Hiroshi Aoyamou ve čtvrtlitrech, ale pokud by se jim to nepodařilo, určitě by ocenili vítězství Pedrosy v souboji s jezdcem Ducati.
Za španělským jezdcem Repsol Hondy je jeho týmový kolega Andrea Dovizioso. Závod v Austrálii mu komplikovaly žaludeční problémy, ale ani nastavení jeho Hondy nebylo optimální. Do závodu startoval až z desáté pozice a jen velmi těžko se probíjel dopředu, protože jezdci jako Randy De Puniet a Marco Melandri mu nedali nic zadarmo. V cíli australské Grand Prix mu nakonec patřila šestá pozice a protože dojel za Colinem Edwardsem, jejich bodový rozestup se opět zmenšil a nyní činí sedm bodů. Itala může v závěru sezony velmi mrzet, že v polovině roku nedokázal bodovat hned ve třech závodech za sebou. To byla pro něho velká ztráta a teď mu můžou body chybět. Nicméně Dovizioso na dráze v Sepangu umí zajet a umí zajet velmi dobře, když si tam v minulém roce ve svém premiérovém závodu královské kubatury dojel s netovární Hondou pro třetí příčku. O tomto víkendu se zcela určitě pokusí o to samé.
Zatím nejlepším netovárním jezdcem královské kubatury je a pravděpodobně také letos i zůstane Colin Edwards z Monster Tech3. Otázkou je, kolik továrních jezdců letos nechá za sebou, zatím je to dvojice od Rizla Suzuki a Nicky Hayden z Ducati, ale ani Andrea Dovizioso nemá nic jistého. Američan v sedle Yamahy YZR-M1 podává v průběhu roku vyrovnané výkony a nebýt incidentu s Alexem De Angelisem v Misanu, tak patří k jezdců, jenž bodovali ve všech letošních závodech, což už je v této fázi šampionátu pouze Chris Vermeulen. V Británii získal Edwards své letos první umístění na stupních vítězů, jeho nejhorší pozice v závodu byla v Japonsku, kde dojel dvanáctý a z posledních čtyř závodů, kde byla rovněž ona nula z Misana si odvezl celkem třiatřicet bodů ve srovnání s pětačtyřiceti Andrea Doviziosa. Šestá pozice je mezi jezdci špičkových továrních týmů určitě velmi dobrým umístěním, ale Colin Edwards se v posledních dvou závodech určitě pokusí dostat před Doviziosa, takže bude zajímavé sledovat souboj mezi jezdcem továrního a satelitního týmu.
Alex De Angelis potom, co se dozvěděl, že už od příští sezony nebude součástí Gresiniho skupiny obrátil o sto osmdesát stupňů a je to zcela jiný muž. Těžko hledat důvody, to že se snaží získat místo v některém z týmů MotoGP je jasné, ale proč takové výkony nepodával dříve je záhadou. Každopádně se jezdec ze San Marina po několika předchozích závodech posunul v pořadí až na sedmé místo a to je velmi dobrý výkon. Jenže to mělo přijít dříve, protože De Angelis je sice sedmý, ale sto jeden bod nemá pouze on, ale rovněž osmý Randy De Puniet, devátý Loris Capirossi a desátý Marco Melandri má rovnou stovku, takže sedmé místo tu je, ale po závodu v Malajsii může skončit klidně v druhé desítce. Nicméně to nic nemění na faktu, že nyní De Angelis předvádí velmi dobré výkony a je docela možné, že nakonec zakotví v týmu Scot Racing.
Pozice od sedmého místa do desátého snad nemůžou být vyrovnanější. Sedmého De Angelise a desátého Melandriho dělí jediný bod. Souboje na předních příčkách budou v Sepangu určitě zajímavé, protože tam půjde o letošní titul mistra světa, ale zmiňovaná čtveřice jezdců se sto jedním bodem na kontě se nebude v žádném případě šetřit a jen doufejme, že si toho bude vědoma i režie přenosu a na střed závodního pole se v průběhu závodu rovněž zaměří.
Samozřejmě na sedmé místo si myslí oba jezdci tovární Suzuki devátý Loris Capirossi a dvanáctý Chris Vermeulen. Pravděpodobně by se nenašel nikdo, kdo by o nich před prvním závodem sezony pochyboval. Potom co předvedli v předsezonních testech to byla naopak vysoká očekávání. Jak už to tak bývá, tato očekávání zchladila studená sprcha v podobě ne zrovna nejlepších výsledků. Pokud jejich hlavní partner Rizla před začátkem sezony velmi váhal ohledně své další budoucnosti v MotoGP, tak nevím jaké to bude při jednáních o prodloužení smlouvy pro příští rok, pokud jezdci továrního týmu sezonu dokončí na pozicích v druhé desítce a bez jediného umístění na stupních vítězů. Každopádně u Suzuki se tvrdě pracuje, současný motocykl není absolutně ten, co ještě v zimě testoval v Sepangu, mají nový motor, nový podvozek a je docela možné, že u Suzuki už vše vsadili na kartu s názvem – sezona 2010.
Výsledek závodu Velké cemy Malajsie z roku 2008 – třída MotoGP:
P. |
|
Jezdec |
Motocykl |
Celkový čas |
Km/h |
Ztráta |
1. |
 |
Valentino ROSSI |
Yamaha |
43'06.007 |
162.191 |
- |
2. |
 |
Dani PEDROSA |
Honda |
43'10.015 |
161.940 |
+ 4.008 |
3. |
 |
Andrea DOVIZIOSO |
Honda |
43'14.543 |
161.658 |
+ 8.536 |
4. |
 |
Nicky HAYDEN |
Honda |
43'14.865 |
161.638 |
+ 8.858 |
5. |
 |
Shinya NAKANO |
Honda |
43'16.590 |
161.530 |
+ 10.583 |
6. |
 |
Casey STONER |
Ducati |
43'19.647 |
161.340 |
+ 13.640 |
7. |
 |
Loris CAPIROSSI |
Suzuki |
43'21.943 |
161.198 |
+ 15.936 |
8. |
 |
Colin EDWARDS |
Yamaha |
43'24.809 |
161.020 |
+ 18.802 |
9. |
 |
Chris VERMEULEN |
Suzuki |
43'29.181 |
160.751 |
+ 23.174 |
10. |
 |
Randy DE PUNIET |
Honda |
43'31.523 |
160.606 |
+ 25.516 |
11. |
 |
John HOPKINS |
Kawasaki |
43'33.616 |
160.478 |
+ 27.609 |
12. |
 |
Anthony WEST |
Kawasaki |
43'47.406 |
159.636 |
+ 41.399 |
13. |
 |
Sylvain GUINTOLI |
Ducati |
43'51.624 |
159.380 |
+ 45.617 |
14. |
 |
Alex DE ANGELIS |
Honda |
43'55.010 |
159.175 |
+ 49.003 |
15. |
 |
Toni ELIAS |
Ducati |
44'05.146 |
158.565 |
+ 59.139 |
16. |
 |
Marco MELANDRI |
Ducati |
44'09.335 |
158.314 |
+ 1'03.328 |
17. |
 |
Nobuatsu AOKI |
Suzuki |
44'54.370 |
155.668 |
+ 1'48.363 |
|
 |
Jorge LORENZO |
Yamaha |
25'38.557 |
|
|
|
 |
James TOSELAND |
Yamaha |
4'19.122 |
|
|
Časový harmonogram Velké ceny Malajsie:
Pátek 23. října 2009
Čas |
Jízdy |
Televize |
06:40 - 07:40 |
125ccm: 1. volný trénink |
|
07:55 - 08:55 |
MotoGP: 1. volný trénink |
|
09:10 - 10:10 |
250ccm: 1. volný trénink |
|
Sobota 24. října 2009
Čas |
Jízdy |
Televize |
03:00 - 03:40 |
125ccm: 2. volný trénink |
|
03:55 - 04:55 |
MotoGP: 2. volný trénink |
|
05:10 - 06:10 |
250ccm: 2. volný trénink |
|
07:00 - 07:40 |
125ccm: kvalifikace |
Nova Sport (Živě) |
07:55 - 08:55 |
MotoGP: kvalifikace |
Nova Sport (Živě) |
09:10 - 09:55 |
250ccm: kvalifikace |
Nova Sport (Živě) |
Neděle 25. října 2009
Čas |
Jízdy |
Televize |
02:40 - 03:00 |
125ccm: Warm Up |
|
03:10 - 03:30 |
250ccm: Warm Up |
|
03:40 - 04:00 |
MotoGP: Warm UP |
|
05:00 |
125ccm: Závod |
Nova Sport (Živě) |
06:15 |
250ccm: Závod |
Nova Sport (Živě) |
08:00 |
MotoGP: Závod |
Nova (Živě) |