Tři dny po závodu na jihu Anglie se celý seriál mistrovství světa silničních motocyklů rychle přesunul do země větrných mlýnů, kde je den závodu TIM TT Assen už v sobotu!
Assen dýchá na všechny přítomné historií, protože je to jediné místo v kalendáři šampionátu, kde přivítali motocyklový šampionát pokaždé od jeho vzniku v roce 1949. Dráha doznala několika změn a její současná podoba změnila jeho původní charakter, který se jezdcům dříve tolik líbil. Nyní měří čtyři a půl kilometru a v jednom kole jezdci absolvují jedenáct pravých a šest levých zatáček s nejdelší rovinkou dlouhou 560 metrů.
V pozici prvního může šampionátu třídy MotoGP přijede Jorge Lorenzo, jezdec tovární stáje Yamahy. V Assenu pojede naposledy sám, protože už další týden v Katalánsku musí Yamaha nasadit druhý motocykl, který je od nehody Valentina Rossiho v Mugellu zatím neobsazen.
Lorenzo suverénně vyhrál britskou Grand Prix a všem dal jasně na srozuměnou, že se příležitosti vyhrát letošní titul rozhodně nebojí a půjde si tvrdě za svým. Rossiho tým bude Lorenzovi ve všem nápomocen, takže je jisté, že Yamaha bude stále výrazným strojem na dráze. Letos ani jednou Lorenzo nezískal umístění mimo stupně vítězů a jako první překročil hranici sta bodů.
Díky bodovému přídělu za stříbro v britské Grand Prix se na druhé místo v průběžném hodnocení posunul Andrea Dovizioso z tovární Repsol Hondy. Ital v letošním roce dosahuje stabilních výkonů a jen ve španělském Jerezu chyběl na stupních vítězů. Nyní má osmasedmdesát bodů a na vedoucího Lorenza jich ztrácí třicet sedm. Dovizioso se závod od závodu zlepšuje a už brzy můžeme očekávat jeho atak na první místo v závodu. Dráha v Assenu mu sice moc nesedí, ale jeho motivace je po výsledku ze Silvorstonu obrovská.
Poslední závod nevyšel dle představ druhému z továrního týmu Hondy Danimu Pedrosovi. Na dráze v Silverstonu dvakrát havaroval a nakonec může být rád, že z Anglie odjíždí nezraněn a s body za osmé místo. Slabší výsledek ale stačil, aby se před něho dostal jeho týmový kolega a Pedrosa, který teď na Doviziosa ztrácí pět bodů se bude snažit tento rozdíl vymazat.
Na čtvrté příčce průběžného hodnocení je Valentino Rossi. Ital už chyběl ve dvou závodech a jeho pád pořadím bude s každým dalším kolem šampionátu pokračovat. Yamaha zatím neoznámila, kdo Rossiho nahradí v Barceloně. Spekulací je hodně, ale nakonec si myslím, že to vyřeší některým z testovacích jezdců Yamahy. Rozhovory ve fázi léčby zlomeniny holenní kosti teď Rossi neposkytuje, takže se můžeme jen domnívat, že vše probíhá podle plánu a bez komplikací.
Na pátém místě je Nicky Hayden z továrního týmu italské Ducati. Američan byl v Anglii velmi blízko umístění na stupních vítězů, ale tuto šanci mu v posledním kole vzal jeho krajan Ben Spies. Až na závod v Mugellu Hayden pravidelně boduje a z pěti závodů sezony se čtyřikrát umístil na čtvrtém místě. Určitě velké zlepšení, ale Hayden chce víc, takže zklamání po závodu v Silverstonu bylo a ne malé.
Randy De Puniet je v této fázi mistrovství nejlepším z netovárních jezdců. Zástupce LCR Hondy v Británii absolvoval skvělý víkend. Závod v jeho podání vypadl až do závěrečných minut také na parádní výsledek, ale v posledních dvou kolech se mu sen o pódiovém umístění rozplynul a nakonec skončil šestý. Nicméně u LCR Hondy je velmi dobrá nálada, protože je všem jasné, že De Puniet má letos skvělou formu a do Valencie zbývá spousta závodů, kde ještě může svůj talent a odhodlání velmi dobře prodat.
O deset bodů za Francouzem je Ben Spies, letošní nováček v MotoGP a jezdec týmu Monster Tech 3. Skutečnost, že v Silverstonu byli všichni na jedné lodi, protože tuto dráhu nikdo neznal dokázal plně využít a dojet si pro první stupně vítězů v jeho kariéře jezdce královské kubatury. Američan se už dříve nechal slyšet, že jakákoliv pozice na pódiu v MotoGP je rovna vítězství v závodu mistrovství superbiků a svá slova si minulý víkend mohl ověřit. U Monster Tech 3 se velmi slavilo a bylo proč, naposledy stál jejich jezdec na stupních vítězů právě před rokem, když se jel závod v Donington Parku a Colin Edwards tam skončil druhý.
Osmá příčka patří po pěti kolech mistrovství Casey Stonerovi. Australan letos nezačal tak jak jsme byli u něho zvyklí v předchozích letech, ale postupně se zlepšuje. Nová GP10 je pro něho asi příliš velká změna a dosud se s tím jeho tým mechaniků nedokázal vypořádat. Nicméně Australan je stále velmi rychlým jezdcem, ale dva pády poté, co ztratil přilnavost na předku motocyklu se mu zdá nenávratně zapsaly do podvědomí. To, že bojovat a úspěšně bojovat o pozice nezapomněl už předvedl v Mugellu a naposledy v Silverstonu, když se prodíral závodním polem z desáté až na konečnou pátou příčku. Stoner je spojován s přestupem k Hondě, ale ani tam nebylo dosud nic potvrzeno, i když jsou tyto informace stále častější a již nejsou takovou spekulací, jak tomu bylo na začátku. Livio Suppo chce Stonera k Hondě a je otázkou, co mu v tom zabrání.
Devátý Marco Melandri a jeho týmový kolega Marco Simoncelli z týmu San Carlo Honda Gresini mají stejný počet bodů, dvaatřicet. Melandri začal v posledních závodech konečně podávat velmi dobré výkony, do britské Grand Prix se už lépe kvalifikoval než v předchozích případech, ale v úvodu samotného závodu havaroval a bylo po nadějích. Naopak Marco Simoncelli si v Británii dojel pro zatím svůj nejlepší výsledek v MotoGP, když cílem v Silverstonu projel sedmý. Mladší z Italů je v průběžném hodnocení desátý a nyní určitě tím lepším z italské dvojice Gresiniho týmu. Uvidíme v Assenu, zda svůj výkon potvrdí, pokud ano, tak Melandri má problém.
Pro všechny fanoušky Suzuki je pohled na výsledkovou tabulku po pěti odjetých kolech hotovým neštěstím. Poslední dvě pozice totiž patří oběma jezdcům továrního týmu japonského výrobce. Loris Capirossi je šestnáctý a Álvaro Bautista sedmnáctý. Snad se jim tuto nepříjemnou situaci podaří prorazit nějakým zajímavým výsledkem v Assenu, protože tovární tým na posledním místě není nejlepší reklama.
V Assenu bude chybět Hiroshi Aoyama z Interwetten Hondy. Japonec si zlomil obratel při pádu v zahřívacím tréninku na Velkou cenu Velké Británie a to pro něho znamená stop na nejméně dva měsíce. Letos druhé vážné zranění, což je na pováženou. V barvách týmu pod vedením Daniela Eppa pojede v Assenu a Barceloně testovací jezdec Hondy Kousuke Akijoši.
Časový
harmonogram Velké ceny Nizozemska:
Čtvrtek – 24. června 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
12:40 – 13:40 |
125ccm:
1. Volný trénink |
|
13:55 – 14:55 |
MotoGP: 1. Volný trénink |
|
15:10
– 16:10 |
Moto2. 1. Volný trénink |
|
|
|
|
Pátek – 25. června 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
09:00 – 09:40 |
125ccm: 2. Volný trénink |
|
09:55
– 10:55 |
MotoGP: 2. Volný trénink |
|
11:10 – 12:10 |
Moto2:
2. Volný trénink |
|
13:00 – 13:40 |
125ccm: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
13:55 – 14:55 |
MotoGP:
Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
15:10 – 15:55 |
Moto2: Kvalifikace |
Nova Sport (živě) |
|
|
|
Sobota – 26. června 2010 |
|
|
|
|
|
Čas |
Jízdy |
Televize |
08:40 – 09:00 |
125ccm:
Warm Up |
|
09:10 – 09:30 |
Moto2: Warm Up |
|
09:40 – 10:00 |
MotoGP: Warm Up |
|
|
|
|
11:00 |
125ccm: Závod |
Nova Sport (živě) |
12:15 |
Moto2: Závod |
Nova
(živě) |
14:00 |
MotoGP: Závod |
Nova Sport (živě) |