Šestý podnik sezony - Velká cena Velké Británie

Šestý podnik sezony - Velká cena Velké Británie

Rovnou z Barcelony zamířil světový seriál motocyklového mistrovství světa do Velké Británie na okruh v Silverstonu, chloubu britského motorsportu, jenž v novém prostředí přivítá - AirAsia British Grand Prix.

Okruh na jihu Anglie má v motorsportu více jak šedesátiletou tradici a po letošní částečné rekonstrukci se právem pyšní označením jednoho z nejmodernějších a nejrychlejších závodních okruhů v kalendáři mistrovství světa. Jen nedávno v Silverstonu slavnostně otevřeli nový komplex ´Silverstone Wing´, který nabízí moderní zázemí, jak pro samotné týmy tak pro diváky. Právě motocyklový šampionát má tu čest přijet do nového zařízení dřív než seriál formule 1.

Závodní jezdci MS z Velké Británie

Silverstone má téměř šest kilometrů dlouhý okruh (5902 metrů), v nejširším bodě dráha měří sedmnáct metrů a nejdelší rovinkou je 800 metrů dlouhá ´Hangar Straight´. V jednom kole jezdci projedou skrz osm levých a deset pravých zatáček, což je poměrně vyrovnaný počet vzhledem k požadavkům ohledně výběru směsí pneumatik, ale i tak Bridgestone přiveze asymetrickou zadní pneumatiku ve dvou variantách - střední a tvrdé.

V roli vedoucího může průběžného hodnocení kubatury MotoGP přijíždí do Velké Británie Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), vítěz premiérového závodu v Silverstonu z roku 2010. Španěl si v domácí Grand Prix Katalánska připsal na konto dvacet bodů za druhé místo a na druhého jezdce v pořadí má nyní sedmibodový náskok. To není moc, ale Lorenzo má na britském okruhu šanci vyhrát, protože loni si se svými soupeři na jihu Anglie velmi dobře poradil. Yamaze tento styl dráhy sedí a to je Španělova velká výhoda. Nicméně Honda je v letošním ročníku velmi silná a právě na tovární verzi RC212V závodí Lorenzův největší soupeř.

Tím je druhý v pořadí Casey Stoner (Repsol Honda Team), který do Británie přijíždí s dvěma vítězstvími z posledních závodů v Barceloně a Le Mans. Australan má formu, nový motocykl mu sedí víc než dobře a je na něm vidět obrovskou motivaci v cestě za vítězstvím. Nebodoval jen v Jerezu, ale tuto ztrátu už v posledních třech závodech téměř vymazal. Stoner je rozhodně velkým kandidátem v boji o titul už jenom z toho důvodu, že Dani Pedrosa momentálně nezávodí a to byl do Francie jeho největší soupeř, protože na stejné technice nedával Australanovi takový prostor, jakého se mu dostává nyní. Když ještě loni závodil s Ducati, dost často chyboval, ale v sedle Hondy jede Australan jako po kolejích a pokud Yamaha nezapracuje na výkonu své pohonné jednotky, je otázkou času, kdy převezme vedení.

MotoGP 2011

Na průběžnou třetí příčku se po pátém podniku sezony dostal Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team), který má na kontě zatím jedno umístění na stupních vítězů, ale v Silverstonu velmi dobrou bilanci, protože tam loni slavil druhé místo. Na výkon z posledního ročníku by Ital rád navázal a korigoval tím ztrátu na týmového kolegu Stonera, která teď představuje osmadvacet bodů. Zároveň má šanci si vytvořit určitý náskok na týmového kolegu Pedrosu, který bude v Británii chybět.

Tím, že Dani Pedrosa nebodoval už ve dvou závodech a je jisté, že se tak nestane ani v Silverstonu, nastává pro něho a jeho tým nepříjemná situace. Španěl se nezadržitelně propadá pořadím a s tím nic neudělá do doby než se rozhodně vrátit zpět k závodění. Nedávno Pedrosa uvedl pro motogp.com, že Simoncelliho měli napomenout už mnohem rychleji a ne až v době, kdy po jeho manévru při předjíždění, přišel o možnost bojovat o titul mistra světa. Pedrosa zatím ani slovem nezmínil místo svého návratu zpět na závodní dráhu a evidentně nemá v úmyslu nic uspěchat. Přijde mi v tom něco víc než jen problém v podobě zranění z Le Mans, ale to určitě brzy zjistíme.

První pětici uzavírá Valentino Rossi (Ducati Team), jezdec tovární Desmosedici GP11. Ital postupně získává na síle, rameno už není takový hendikep a pozornost týmu a celé Ducati se teď zaměřuje na samotný motocykl, kde neustále probíhají nějaké změny. V Katalánsku jim nevyšlo nasazení určitých zlepšení, které chtěli na poslední chvíli vyzkoušet v zahřívacím tréninku, protože v neděli ráno pršelo. Rossi zariskoval a do závodu nastoupil s určitou změnou v nastavení, která ale nefungovala a výsledkem bylo třetí páté místo sezony. U italského výrobce souběžně pokračuje vývoj motocyklu pro sezonu 2012, takže je nyní těžké přesně určit, na jaký model je jejich pozornost zaměřena víc, zda na GP11 nebo už na GP12. V Británii loni Rossi chyběl, protože měl zlomenou nohu, takže pro něho závodní premiéra. Dráha ale pro něho nebude zcela neznámá, protože tam v květnu jezdil při slavnostním otevření nového paddocku v sedle silniční Ducati 1198. Tento motocykl bude 11. června vydražen v Silverstonu a finanční prostředky z jeho prodeje půjdou na účely Riders for Health.

Valentino Rossi - Silverstone 05/2011

Na šestém místě je Nicky Hayden (Ducati Team). Američan je jedním ze čtyř jezdců, kteří bodovali v každém z posledních pěti závodů, ale zatím to stále není ono. Hayden už v Jerezu získal první umístění na stupních vítězů, ale pak už k žádnému výraznějšímu výsledku nedošlo. Je jasné, že u Ducati pracují na tom, aby se situace zlepšila a uvidíme, jak si povede v Británii.

Sedmý Ben Spies (Factory Yamaha Racing) těsně před víkendem v Británni prodloužil smlouvu s Yamahou o jeden rok a to znamená, že bude členem jejich tovární skupiny v premiérovém ročníku litrových prototypů 2012. Tato zpráva ho spolu s pozitivním výsledkem z Barcelony zcela určitě správně motivuje a v Silverstonu bude mít možnost potvrdit své kvality. Nyní má Američan stejný počet bodů, jako sedmý v pořadí Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini). Japonec naopak nemá na Barcelonu nejlepší vzpomínky, protože tam stačil zajet jen tři kola a následoval pád. Začátkem týdne mu HRC nabídlo možnost dočasně nahradit v týmu Repsol Hondy Daniho Pedrosu, ale to Japonec odmítl a chce se soustředit na další důležitý závod ve vlastním týmu.

Ostře sledovaný Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) je devátý, na kontě má dvaatřicet bodů a další příležitost pokusit se konečně získat umístění na stupních vítězů. V Barceloně vyhrál první kvalifikaci v MotoGP, ale v samotném závodu jel řekněme velmi vlažně. Spokojil se s šestým místem a jen prozradil, že jeho cílem bylo dovést motocykl do cíle. Samozřejmě Simoncelli nemá jen jeden cíl, ale tři – 1. dojet do cíle, 2. umístit se na stupních vítězů, 3. vyhrát závod. V Katalánsku mu diváci nic nedarovali a ve městě, kde všem fanouškům chyběl jejich domácí miláček Dani Pedrosa, to Ital neměl vůbec jednoduché. Navíc byl na pohovoru s ředitelstvím závodu, kde jednali o jeho manévru na Daniho Pedrosu v Le Mans a Simoncelli tam přiznal chybu. Výsledkem byl Italův slib, že se něco podobného již v budoucnu nebude opakovat.

Desátým jezdcem průběžného pořadí MotoGP je britský závodník Cal Crutchlow (Yamaha Monster Tech 3). Jediný britský zástupce v prestižní královské kubatuře může v Silverstonu počítat s obrovskou podporou domácích fanoušků. Na závod v rodné Anglii se Crutchlow těší a jeho sedmé místo z katalánské Grand Prix naznačuje, že je v této fázi šampionátu hodně při chuti. Asi není nikdo, kdo by mu úspěch na domácí půdě nepřál. Ovšem jednoduché to mít zcela určitě nebude.

Karel Abraham - GP Katalánska 2011

Jedenáctý je Héctor Barberá (Mapfre Aspar MotoGP), jenž si v Katalánsku stěžoval na nedostatečnou přilnavost a tento problém mu také zkomplikoval samotný závod, kde nedokázal pořádně atakovat své soupeře. Přesto si s dvaadvaceti body drží minimální náskok na dvanáctého jezdce v pořadí, Karla Abrahama.

Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) si v Barceloně prožil svoje, protože hned v úvodu sobotní  kvalifikace spadl a narazil si ruku. S takovým hendikepem nastupoval do závodu, který ale nakonec dokázal zvládnout skvělým způsobem. Rodák z Brna ještě v samotném závěru bojoval s Lorisem Capirossim o deváté místo, ale zkušeného Itala se mu nakonec nepodařilo porazit. Přesto si český motocyklový závodník vede v premiérovém ročníku jezdce MotoGP velmi dobře a uvidíme, jak se mu bude dařit v Silverstonu.

Colin Edwards v Británii nastoupí do závodu navzdory zranění pravé klíční kosti, kterou si zlomil pádem v druhém tréninku na katalánskou Grand Prix. Minulou sobotu podstoupil operaci a už v neděli chtěl závodit, aby nepřerušil úžasnou sérii 141. Gran Prix. Bohužel do závodu mu neumožnili nastoupit, ale Američan je houževnatý chlapík a o své účasti v Británii ani na okamžik nezapochyboval. Samozřejmě to bude náročný víkend, ale to Colin Edwards ví moc dobře.

Čtrnáctý Toni Elías (LCR Honda Team) je stále tam, kde byl a to znamená, že se mu pořád nedaří. Po závodu v Barceloně uvedl, že potřebují udělat velké změny, takže uvidíme, co tím přesně myslel. Každopádně výsledek v první desítce by jistě představoval výraznou změnu, kterou by ocenili všichni, kteří Španělovi pomáhají v jeho adaptaci na závodní prototyp Hondy.

Álvaro Bautista - GP Velké Británie 2010

Patnácté místo patří Lorisi Capirossimu (Pramac Racing). Ital si devátým místem v Barceloně alespoň trošku zpravil náladu a na tomto výkonu by rád stavěl také v Británii. Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP) je šestnáctý a to není pozice, která by továrnímu týmu Suzuki dělala radost. Španěl byl v úvodu sezony zraněný, postupně se zlepšuje, ale v závodech se jim to zatím nedaří prodat požadovaným způsobem.

Sedmnáctý, tedy poslední je Randy De Puniet (Pramac Racing). Pro Francouze naprosto katastrofální stav a když už se snažil v Barceloně zajet výsledek, kterým by obohatil své jednociferné bodové konto, havaroval po chybě Japonce Aojamy. Tady se hledá motivace už jen velmi těžko, ale snad to De Puniet dokáže překousnout a nabudí se k výkonům, které víme, že dokáže.

!!! Závodní víkend v Silverstonu má nejen o hodinu posunutý harmonogram, ale v den závodu je také jiné pořadí startů jednotlivých kubatur než na jaké jsme zvyklí. To znamená, že jako první startují jezdci Moto2, v pořadí druhá je kubatura MotoGP a poslední odstartují jezdci nejnižší kubatury do 125ccm !!!

 

Časový harmonogram Velké ceny Velké Británie:

Pátek 10. června









Čas
Jízdy
Televize
10:15 – 10:55
125ccm: 1. Volný trénink
11:10 – 11:55
MotoGP: 1. Volný trénink
12:10 – 12:55
Moto2: 1. Volný trénink





14:15 – 14:55
125ccm: 2. Volný trénink
15:10 – 15:55
MotoGP: 2. Volný trénink
16:10 – 16:55
Moto2: 2. Volný trénink





Sobota 11. června









Čas
Jízdy
Televize
10:15 – 10:55
125ccm: 3. Volný trénink
11:10 – 11:55
MotoGP: 3. Volný trénink
12:10 – 12:55
Moto2: 3. Volný trénink





14:00 – 14:40
125ccm: Kvalifikace Nova Sport
14:55 – 15:55
MotoGP: Kvalifikace Nova Sport
16:10 – 16:55
Moto2: Kvalifikace Nova Sport





Neděle 12. června









Čas
Jízdy
Televize
10:00 – 10:20
Moto2: Warm-Up
10:30 – 10:50
MotoGP: Warm-Up
11:00 – 11:20
125ccm: Warm-Up





12:15
Moto2: Závod Nova Sport
14:00
MotoGP: Závod Nova Sport
15:30
125ccm: Závod Nova Sport

 

Výsledek Velké ceny Velké Británie z roku 2010 - MotoGP:

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ ztráta
1 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 170.4 41'34.083
2 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 169.9 +6.743
3 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 169.9 +7.097
4 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 169.9 +7.314
5 Casey STONER AUS Ducati Team Ducati 169.9 +7.494
6 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda 169.8 +9.055
7 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 169.4 +14.425
8 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 169.3 +15.313
9 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 168.5 +27.954
10 Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati 167.5 +42.394
11 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 167.5 +43.365
12 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 167.5 +43.408
13 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati 167.5 +43.580







Nestartoval/ závod nedokončil:

Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 167.1 7 kol

Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda
0 kol

 

 

Doporučujeme

Články odjinud