Sezona 2009: Alex De Angelis

Jezdec San Carlo Honda Gresini obsadil v MS osmé místo.

V letošním roce Alex De Angelis absolvoval svou druhou sezonu v MotoGP s týmem San Carlo Honda Gresini. V premiérovém ročníku podal celkem nevyrovnaný výkon a umístil se na čtrnáctém místě. Šéf týmu Fausto Gresini mu přesto podpisem smlouvy pro rok 2009 dal znovu šanci, aby předvedl svůj skutečný potenciál.

V předsezonním testu na okruhu v Sepangu zajel jezdec ze San Marina až dvanáctý čas na kolo, ale už mnohem lépe se mu dařilo v Kataru. První den testu v Losail pršelo, což De Angelisovi vyhovovalo a zajel si pro čtvrtý čas, druhý den byl osmý a třetí desátý. Ve všech případech ale rychlejší než jeho týmový kolega Toni Elías s tovární specifikací Hondy RC212V na rozdíl od satelitní De Angelise.

V kvalifikaci na zahajovací závod sezony v Kataru zajel Alex De Angelis čas do třetí řady na startu a cílem pondělní Velké ceny projel šestý, což byl ve srovnání z předchozím rokem parádní výsledek. Během závodu stačil De Angelis narazil do Hondy Daniho Pedrosy, což způsobilo Španělův propad do druhé desítky, nicméně za tento incident nebyl jezdec Gresiniho Hondy penalizován a mohl se radovat s prvních deseti bodů v průběžném hodnocení.

Od Velké ceny Japonska ale pro De Angelise začalo jedno velké trápení, protože v dalších pěti závodech Grand Prix se nedokázal dostat do první desítky. Japonský okruh v Motegi jezdce přivítal znovu chladným a deštivým počasím, ale tyto podmínky tentokrát nedokázal využít ve svůj prospěch a po startu z patnáctého místa bojoval s přilnavostí pneumatik, které ideálně nespolupracovaly s nastavením jeho Hondy na suché dráze. De Angelis projel cílem třináctý a nakonec byl rád i za tři body.

Závod na jihu Španělska naopak letos poprvé připravil pro jezdce mistrovství světa silničních motocyklů krásné sluneční podmínky a právě v Jerezu si chtěl De Angelis konečně spravit chuť. Jenže už po kvalifikaci to nevypadalo na nějaký výrazný výsledek, protože v ní zajel čas, který mu stačil na patnácté místo na startovním roštu a v samotném závodu opět bojoval s přilnavostí. Cílem nakonec projel čtrnáctý a to už Fausto Gresini nevydržel a De Angelise důrazně varoval, že tak si jeho výkony nepředstavoval.

Bohužel výkon v kvalifikaci na francouzském okruhu Le Mans opět stačil De Angelisovi až na šestnácté místo a to v žádném případě nesignalizovalo jeho výrazné zlepšení. Nicméně po katastrofální kvalifikaci vypadal samotný průběh závodu francouzské Grand Prix mnohem lépe a De Angelis v něm bojoval o desáté místo s týmovým kolegou Elíasem. Vzájemný souboj ale nakonec prohrál jen o tři desetiny sekundy a z Francie odjel z pěti body za jedenáctou příčku.

Po konečně dobrém výkonu ve Francii přišla další pohroma v domácím závodu na okruhu v italském Mugellu. V průběhu Velké ceny Itálie došlo k výměně motocyklů s nastavením na sucho a to byl kámen úrazu pro De Angelise, protože v nájezdu do jedné ze zatáček svou snahu přehnal, vyjel mimo dráhu a zamířil si to rovnou do jedné z bariér lemujících trať. Po pádu se do závodu stačil znovu zapojit, cílem projel patnáctý a atmosféra v Gresiniho boxech začala houstnout.

Klepněte pro větší obrázekVelká cena Katalánska měla být bodem zlomu a obratem k lepšímu. Alex De Angelis skutečně zabral, ale na výsledku to nebylo vidět. Kvalifikoval se patnáctý, ale na pátého Elíase přitom ztratil jen tři desetiny, takže bylo jasné, že v tak vyrovnané konkurenci jezdců předním bude postup z jeho pozice na startu více než obtížný. Nakonec De Angelis projel cílem dvanáctý a doufal, že pondělní test mu pomůže vyřešit určité problémy a díky tomu zrychlí v průjezdu zatáčkami. Stejně tak to viděl jeho šéf týmu, když uvedl, že po testu v Barceloně se snad už hnou z místa. Nicméně o osudu De Angelise již v této chvíli bylo pravděpodobně rozhodnuto.

Před cestou do holandského Assenu šéf týmu Fausto Gresini oznámil, že v příštím roce v jeho skupině pojede Marco Simoncelli, který v té době bojoval o mistrovský titul ve čtvrtlitrech. Otázkou bylo, koho v týmu nahradí, zda De Angelise nebo Elíase. Za této situace nastoupil De Angelis do přípravy na Velkou cenu Nizozemska a v kvalifikaci si dojel pro jedenáctou pozici na startu. V samotném závodu bojoval s jezdci v druhé desítce, ale Elíasova penalizace mu po skončení sobotního závodu nakonec přisoudila body za desátou příčku.

Do americké Laguny Seca odcestoval De Angelis s přesvědčením, že už se jim konečně podařilo satelitní Hondu připravit natolik, aby šlo zajet dobrý výsledek. Ovšem přišla kvalifikace a dvanáctý čas, což pro získání dobrého výsledku v závodu americké Grand Prix nebyla zrovna ideální pozice. Přesto De Angelis měl šanci prorazit do první desítky, jenže okamžitě po startu se dostavily problémy s přilnavostí, motorka mu v zatáčkách klouzala a nakonec byl rád za jedenácté místo ve výsledkové listině.

Místem změny k lepšímu se pro De Angelise stala Velká cena Německa. V deštivé kvalifikaci si i přes hrozný pád zajistil pátou pozici na startu a to už mu dávalo určité naděje. Samotný závod už jezdci královské kubatury absolvovali na suché dráze a jezdec ze San Marina po dlouhé době předvedl opravdu pěkný výkon, když předjel továrního jezdce Hondy Doviziosa a cílem projel pátý. Po závodu uvedl, že konečně vše fungovalo tak jak má a stejný výsledek by rád zopakoval v dalším kole šampionátu.

Po kvalifikaci na britskou Grand Prix to nevypadalo, že by se mu výsledek z Německa podařilo obhájit, protože zajel čas na dvanáctou pozici startovního roštu. Nicméně v den závodu v Donington Parku si počasí s jezdci královské kubatury opět zahrálo, závod byl vypsán jako mokrý, ale ne všichni odstartovali na mokrých pneumatikách. Tedy mimo jezdců Ducati jeli všichni na hladkých Bridgestonech. Závod v nevyzpytatelných podmínkách si De Angelis vychutnal naprosto precizně, projel polem jezdců jako nůž máslem a v cíli obsadil čtvrté místo. Parádní výsledek v těžkém závodu, kde tentokrát neuspěl nikdo z favoritů. Bylo vidět, že se De Angelisovi vrací sebedůvěra a tvrdá práce mechaniků v boxech přinesla konečně své ovoce.

Dalším podnikem sezony byla Velká cena České republiky v Brně, kde přišlo oznámení šéfa týmu Gresiniho, že v roce 2010 bude týmovým kolegou Marca Simoncelliho další, mnohem zkušenější Ital Marco Melandri. Tato informace nebyla zrovna příjemná pro De Angelise, jenž se tak dozvěděl, že u Gresiniho Hondy spolu s Elíasem končí. Závod na Masarykově okruhu i přes problémy s motýlem na hledí své přilby dokončil na osmém místě, ale nálada byla na bodu mrazu.

Klepněte pro větší obrázekPřed závodem v Indianapolisu De Angelis uvedl, že jeho vyhlídky na další angažmá v MotoGP nejsou nejlepší a paradoxně za situace, kdy už své místo nemohl získat zpátky zajel svůj vůbec nejlepší výsledek v MotoGP. Závodnímu víkendu v Americe nepřálo vůbec počasí, ale to De Angelisovi nevadilo. V přípravě na Velkou cenu byl velmi rychlý a v samotném závodu také díky pádům Pedrosy a Rossiho získával další a další pozice. Nakonec cílem projel druhý za vítězem Jorge Lorenzem a na stupních vítězů si mohl užít svou chvilku slávy.

Po příjezdu z Ameriky byla na programu jeho domácí Velká cena San Marina a De Angelis byl mimořádně motivován, aby svůj výkon zopakoval a možná si tak zajistil pozornost některého z týmů MotoGP. To se mu také podařilo, ale absolutně v opačném směru. Startoval sedmý, ale v nájezdu do první zatáčky byl značně agresivní a nestačil se vyhnout Yamaze Colina Edwardse, což mělo za následek pád jak Edwardse, tak Nicky Haydena a samozřejmě samotného De Angelise. To, co mohlo De Angelise vynést do popředí zájmu se najednou proměnilo v jeho černou můru, ale takové už závody jsou.

Ani jeden bod si také nepřivezl z Velké ceny Portugalska, protože tam mu pro změnu během závodu vypověděla službu jeho Honda. Pro mnohem větší porci bodů si musel zajet až do Austrálie. Na Phillip Islandu znovu předvedl precizní výkon a čtvrté místo bylo v jeho případě určitě důvodem k radosti, i když ne tak docela, protože stále neměl jasno ohledně své budoucnosti v MotoGP.

Předposledním podnikem sezony 2009 byla malajská Grand Prix. Okruh v Sepangu je pro všechny jezdce důvěrně známý stejně jako vysoké teploty a fyzicky náročný závod. Tam se De Angelisovi nepodařilo navázat na úspěch z Austrálie a cílem projel dvanáctý.

V posledním závodu ve Valencii De Angelis bojoval o celkové umístění v první desítce. To se mu nakonec podařilo, protože závod dokončil desátý a to stačilo, aby letošní sezonu uzavřel na konečném osmém místě. Alexe De Angelise tak mnohem lepší druhá polovina sezony vynesla do první desítky celkového hodnocení šampionátu, což je určitě velmi dobrý výsledek. Ve srovnání z rokem 2008 získal téměř jednou tolik bodů a výrazně se zlepšil. Bohužel ani to mu nestačilo, aby si zajistil místo jezdce MotoGP v roce 2010, protože dosud plány ohledně své budoucnosti nezveřejnil.

#15 Alex De Angelis, San Carlo Honda Gresini - sezona 2009:

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Honda RCV 212 9. 6.
2. 2009 Japonska Honda RCV 212 15. 13.
3. 2009 Španělska Honda RCV 212 15. 14.
4. 2009 Francie Honda RCV 212 16. 11.
5. 2009 Itálie Honda RCV 212 12. 15.
6. 2009 Katalánska Honda RCV 212 14. 12.
7. 2009 Nizozemska Honda RCV 212 11. 10.
8. 2009 USA Honda RCV 212 12. 11.
9. 2009 Německa Honda RCV 212 5. 5.
10. 2009 Velké Británie Honda RCV 212 12. 4.
11. 2009 České republiky Honda RCV 212 7. 8.
12. 2009 Indianapolisu Honda RCV 212 4. 2.
13. 2009 San Marina Honda RCV 212 7. -
14. 2009 Portugalska Honda RCV 212 11. -
15. 2009 Austrálie Honda RCV 212 6. 4.
16. 2009 Malajsie Honda RCV 212 10. 12.
17. 2009 Valencie Honda RCV 212 12. 10.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00