Sezona 2009: Andrea Dovizioso

Italovi v barvách Repsol Hondy patří v MS šestá příčka.
Pro Andrea Doviziosa byla letošní sezona mistrovství světa silničních motocyklů jeho premiérou v barvách továrního týmu Hondy. Poté, co u soukromého týmu Scot Racing úspěšně zvládl přechod z čtvrtlitrů na prototyp MotoGP, získal pro sezonu 2009 od HRC důvěru a stal se týmovým kolegou Španěla Daniho Pedrosy.

Španělský jezdec Repsol Hondy ale v předsezonních testech bojoval se zraněními a nedokázal pracovat na vývoji modelu RC212V 2009 tak, jak by chtěl on nebo si přálo vedení týmu. Nicméně Andrea Dovizioso tak musel nejen rychle zvládnout adaptaci na nový stroj, ale pokračovat místo Pedrosy na jeho vývoji. V případě nováčka týmu určitě nelehká situace, když vezmeme v úvahu skutečnost, že Ital jel poprvé až v testech na pneumatikách Bridgestone.

Andrea Dovizioso v průběhu předsezonních testů v Sepangu, Kataru a Jerezu pracoval spolu s týmem na nastavení elektroniky, aby výkon RC212V byl mnohem plynulejší, což by mělo umožnit lepší průjezd zatáčkami, kde se jim tolik neařilo a v této oblasti ztráceli hodně času. Oficiální test na jihu Španělska Dovizioso ukončil na sedmém místě a nedalo se říct, že by snad byl se svým výkonem spokojený.

Konečně nadešel den Italovy závodní premiéru u Repsol Hondy. Kvalifikace na zahajovací katarskou Grand Prix nedopadla vůbec dobře, protože se italský jezdec nedokázal s tovární Hondou kvalifikovat lépe než jako čtrnáctý a v pondělí musel do závodu odstartovat až z páté řady. Pondělní závod už byl v jeho provedení zcela něco jiného a stejně jak loni, bojoval i letos okamžitě o vedoucí příčky. Po startu měl sice chvilku problém s nedostatečně zahřátými pneumatikami, ale o něco později si dokázal postupně získávat ztracené pozice až cílem závodu projel pátý a z prvního závodu sezony si odvezl hezkých jedenáct bodů.

Druhý podnik sezony byl pro Hondu velmi důležitý, protože světový šampionát zamířil na ostrovy vycházejícího slunce a to je pro výrobce japonských motocyklů pokaždé vysoce prestižní záležitost. Bohužel stejně jak předtím v Kataru tak i na okruhu v Motegi počasí ovlivnilo závodní víkend, když v sobotu začalo pršet tak intenzivně, že pořadatelé museli zrušit kvalifikaci a protože první páteční trénink odjeli jezdci MotoGP jako jediný na suché dráze, jeho časy rozhodly o postavení na startovním roštu Velké ceny Japonska. Dovizioso odstartoval z třetí řady, ale se svou konkurencí si poradil stejně dobře jak přdtím v Kataru, když cílem závodu v Motegi projel pátý s devítisekundovou ztrátou na vítěze.

Na jihu Španělska zahájili jezdci a týmy světového šampionátu turné po Evropě. Závod v Jerez de la Frontera provázelo krásné, slunečné počasí, ale zároveň Doviziosovy problémy s nastavením motocyklu. Italovi se ani během třetího podniku světového šampionátu nepodařilo v sedle Hondy získat potřebnou jistotu, protože její přilnavost stále nebyla dostatečná a v kvalifikaci na španělskou Grand Prix zajel osmý čas na kolo. Stejná pozice mu také patřila po průjezdu cílem, takže si do průběžného hodnocení připsal dalších osm bodů.

Klepněte pro větší obrázekFrancie byla z pohledu Doviziosoa dobrým závodem se špatným koncem. V průběhu francouzské Grand Prix došlo letos poprvé na výměnu motocyklů a tento manévr Andrea Dovizioso zvládl dobře, protože v posledním kole závodu jel na třetím místě a k úspěchu mu chybělo dokončit jen pár zatáček. Bohužel, byl to právě jeho týmový kolega Pedrosa, který těsně před cílem Itala předjel a vzal mu tak šanci získat své první stupně vítězů u Repsol Hondy. Pro Doviziosa to bylo velké zklamání, které ani nijak neskrýval, protože s týmem odvedli v průběhu víkendu velmi dobrou práci, kvalifikoval se pátý, ale umístění na stupních vítězů mu tentokrát proklouzlo mezi prsty.

Italský okruh v Mugellu přivítal pátý podnik světového šampionátu. Pro Andrea Doviziosa to byl jeho domácí závod a v takovém případě samozřejmě vysoká motivace. Bohužel stále neměl ideální kontakt s továrním prototypem Hondy a jak v několika rozhovorech uvedl, pocit z jízdy na satelitním stroji byl v jeho případě mnohem lepší. To samozřejmě situaci jen komplikovalo a nikdo nebyl schopen přesně identifikovat podstatu Italových potíží. Nicméně v Mugellu jeho kolega Pedrosa havaroval a tak zůstal jediným jezdcem tovární Hondy na dráze. Vzhledem k tomu, že do závodu startoval až sedmý, velmi dobře zvládl další výměně motocyklů a v cíli mu opět patřila čtvrtá příčka. Pro Itala trošku smůla, protože i tentokrát byl velmi blízko umístění na stupních vítězů.

Závod v Katalánsku byl pro jezdce MotoGP velmi náročný, protože na okruhu v Montmelo panovaly vysoké teploty a na rozpáleném asfaltu všichni závodili s maximálním vypětím, protože povrch okruhu způsobuje mnohem větší klouzavost stroje. Dovizioso v Katalánsku znovu bojoval s podobnými problémy jako v Itálii a v cíli mu jak jinak, opět patřilo čtvrté místo.

Bohužel další tři podniky v kalendáři mistrovství světa Velká cena Nizozemska, USA a Německa pro Doviziosa skončily naprosto katastrofálně a Ital v nich nezískal jediný bod. V nizozemském Assenu to pro Hondu byl vůbec nejhorší závod sezony, protože ani jeden z jezdců továrního týmu do cíle nedojel. V americké Laguně Seca Dovizioso přiznal chybu, která stála za jeho pádem a v Německu zase Italovy naděje ukončila porucha elektroniky. Na Sachsenringu se Italovi nedařilo už od začátku a deštivá kvalifikace jen ukázala, jaký deficit má na mokrých pneumatikách Bridgestone.

Série tří závodu bez jediného bodu nebyla pro Doviziosa nejlepším obdobím, ale na nepřízeň osudu zareagoval tím nejlepším způsobem. Na dráze v Donington Parku kvalifikaci zvládl pátým nejlepším časem na kolo. V britské Grand Prix jel Dovizioso okamžitě po startu na vedoucích příčkách, ale až po pádu Valentina Rossiho převzal vedení a to si udržel až do cíle závodu. Ital zajel v náročných podmínkách fantastický závod a v cíli mohl oslavit své první vítězství v MotoGP a první stupně vítězů u Repsol Hondy. Přesto nezapomněl upozornit na technické problémy v nastavení jeho stroje, které zatím nebyly vyřešeny.

Po vítězství v Británii Dovizioso těsně prohrál další umístění na pódiu v Brně, když o třetí místo bojoval s Toni Elíasem a Lorisem Capirossim. V závěru závodu byl ale lepší Toni Elías a Ital se v Čechách musel opět spokojit s body za čtvrté místo. Body za bramborové umístění si Dovisioso připsal také v dalším závodu Grand Prix v americkém Indianapolisu a v jeho domácí Grand Prix na okruhu v San Marinu. V závodu na pobřeží Jadranu toto umístění představovalo velmi dobrý výsledek, protože tam jel Dovizioso poprvé na tlumení značky Öhlins.

Portugalská Grand Prix odstartovala závěrečnou sérii čtyř závodů, kde Dovizioso bojoval o pátou pozici v celkovém hodnocení mistrovství světa. Pátý skončil ve svém premiérovém ročníku v MotoGP a stejné umístění by také bral v prvním roce u tovární Hondy, jenže Colin Edwards byl silný soupeř a tři závody bez bodu Italovi v závěru šampionátu chyběly čím dál tím víc. Bohužel v posledních třech Velkých cenách se ani jednou neumístil před Američanem a to se mu nakonec stalo v boji o páté místo osudným.

V Austrálii možná měl na to, aby Edwardse s De Angelisem porazil, ale nevyšla mu kvalifikace a po startu z Klepněte pro větší obrázekdesáté příčky nedokázal zajet lépe než na sedmou pozici. O šanci na páté místo v celkovém hodnocení šampionátu se Dovizioso definitivně připravil v předposledním podniku. V deštivé Grand Prix Malajsie jel na třetím místě těsně za svým týmovým kolegou. Vodou zalitá dráha v Sepangu mu ovšem štěstí nepřinesla, protože v jedné ze zatáček ztratil kontrolu nad předním kolem a spadl.

Velká cena Valencie tak z jeho pohledu byla rozhodujícím podnikem sezony. V kvalifikaci ale zajel desátý čas na kolo a samotný závod dokončil na osmém místě. Takový výsledek nestačil na to, aby si pátou pozici udržel a Colin Edwards se mohl radovat. Andrea Doviziosovi se sice splnil sen závodit v továrním týmu Hondy, ale takovým způsobem si svou premiéru u Repsolu asi nepředstavoval. Ital po skončení sezony řek, že za celou dobu nezískal s RC212V ten správný kontakt a vedení továrního týmu zase vzkázalo Doviziosovi, že tak si jeho výkony u továrního týmu v žádném případě nepředstavovali. Ital má s HRC smlouvu do konce roku 2010, takže první polovina sezony bude pro něho nejdůležitější.
16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00