Sezona 2009: Casey Stoner

Pro letos čtvrtého Australana Casey Stonera nebyla sezona 2009 v žádném případě jednoduchá, protože pro zdravotní problémy byl v polovině roku nucen absolvovat zdravotní dovolenou, což znamenalo jeho neúčast ve třech podnicích Grand Prix. Přesto jezdec továrního týmu italské Ducati v závěru sezony bojoval o třetí místo v celkovém hodnocení světového šampionátu.

V závěru roku 2008 Australan podstoupil operaci zápěstí a všichni s napětím očekávali, jak si poradí s prvním testem v Malajsii. Pooperační léčba byla úspěšná, protože Stoner jen první den nestačil na Lorise Capirossiho, ale zbývající dva dny svými časy na kolo zcela jednoznačně ovládl a jasně naznačil, že se s ním musí počítat.

První den dalšího předsezonního testu na okruhu Losail v Kataru pršelo, což v této části světa není tak obvyklé. Stoner na dráhu vůbec nevyjel, protože měl obavy, aby si možným pádem na mokré dráze neobnovil zranění zápěstí. Ten den se ale dařilo jeho novému kolegovi u Ducati Nicky Haydenovi, který byl nejrychlejším mužem na dráze. Stejně jak v Malajsii tak i v Kataru patřily další dva dny testů Stonerovi, jenž si s novou GP9 velmi dobře rozuměl.

K jedinému evropskému testu jezdci a týmy královské kubatury zamířili na jih Španělska do Jerez de la Frontera. Součástí předsezonní přípravy v Jerezu byl nedělní test kvalifikace, kde na nejrychlejšího jezdce čekala cena v podobě sportovního automobilu BMW. Tento test zvládl Australan na jedničku a po jeho skončení si klíče od nového auta převzal z rukou zástupce promotéra závodů MotoGP Carmela Ezpelety.

Na Stonerovi byla znát spokojenost s dosavadním průběhem příprav a bylo jasné, že je připraven zahájit sezonu, kde bude jednoznačně patřit mezi jezdce, kteří budou bojovat o mistrovský titul. Testy jsou ale jedna věc a samotné závody Grand Prix druhá. Jak je na tom doopravdy se mělo ukázat už v zahajovacím podniku na katarském okruhu Losail. Velká cena Kataru byla na programu až v dubnu, ale Casey Stoner v přípravě na nedělní závod pokračoval ve stejném duchu jakým zvládl předsezonní testy. První kvalifikaci na závodních pneumatikách zvládl nejlépe ze všech jezdců MotoGP a získal první letošní pole position. V neděli ovšem v Kataru začalo pršet a závod MotoGP museli přesunout o den později. V pondělí odpoledne se podél dráhy v Losail znovu rozsvítily všechny reflektory, ale tentokrát už motory 800ccm motocyklů zaburácely, když po zhasnutí červených světel vyrazili jezdci královské kubatury vstříc prvním závodním kilometrům sezony 2009. Australanova Ducati fungovala bezvadně a po startu z první pozice tak nebyl důvod, aby na stejné pozici neprojel cílem, což se také stalo a prvních pětadvacet mistrovských bodů putovalo na jeho konto.

Okruh v japonské Motegi přivítal druhé kolo světového šampionátu a stejně jak v Kataru počasí závodnímu víkendu nepřálo. Kvalifikaci pro silný déšť zrušili úplně a dle výsledku pátečních časů patřila Stonerovi druhá pozice na startovním roštu. V neděli jezdci startovali na hladkých pneumatikách a nastavení jejich motocyklů tak nebylo ani v jednom případě zcela ideální. Po startu závodu Velké ceny Japonska začala Stonerovi při brždění vibrovat přední část Ducati. Nevěděl co je příčinou problému a jak může být nebezpečný. Automaticky zpomalil, což v jeho případě znamenalo propad na šestou pozici. Časem ale získával na jistotě a postupně zrychloval, ovšem na souboj o pozice na stupních vítězů to tentokrát nebylo a cílem projel čtvrtý.

Velká cena Španělska přivítala jezdce a týmy MotoGP poprvé na evropském kontinentu a co hlavně, na jihu Španělska panovalo krásné, slunečné počasí. Pro Casey Stonera byl okruh v Jerezu téměř zakletý, protože na něm nikdy nezajel na stupně vítězů. V kvalifikaci získal třetí čas, ale bylo mu jasné, že trojice jezdců Rossi, Lorenzo a Pedrosa jsou na tomto okruhu mnohem rychlejší než on. Do závodu nenastupoval s velkým očekáváním a když po startu znovu bojoval s předkem motocyklu, bylo mu jasné, že ani tentokrát to dobře nedopadne. Navíc mu na dráze v jednom místě předek Ducati nepříjemně podkluzoval a párkrát měl namále. Australan to ale nevzdal, zatnul zuby a bojoval. Ke konci závodu už jel třetí, ale rychle se na něho dotahoval Jorge Lorenzo. Lorenzo své síly přecenil, spadl a Stoner si v klidu svou pozici udržel až do cíle, kde pak spolu s týmem oslavil zasloužené první stupně vítězů na okruhu v Jerez de la Frontera.

Situace s výměnou motocyklů v boxech přišla poprvé na řadu ve Francii. Kvalifikaci Australan zvládl opět s časem do první řady, ale v neděli pršelo a jeho Ducati tak byla na startu v Le Mans obuta na pneumatikách do deště. Nastavení motocyklu na mokrou dráhu ale nebylo dobré. Díky nedostatečné trakci okamžitě ztrácel pozice a nemohl se už dočkat výměny v boxech. Ta nakonec nastala, ale na druhé motorce se vzápětí objevil další problém v podobě tlumiče řízení. Australanovi nezůstalo nic jiného než sundat ruku z plynu a tlumič si během jízdy opravit sám. Potom už vše probíhalo bez problémů, ale samozřejmě na stupně vítězů to znovu nebylo a Stoner se musel spokojit s body za páté místo.

Okruh v italském Mugellu je oblíbeným místem jezdce tovární Ducati a zároveň domácím okruhem pro výrobce motocyklů Desmosedici. Jenže tento okruh byl zároveň silnou stránkou Valentina Rossiho, který tam vyhrál sedmkrát v řadě a porazit ho, byla pro tým Ducati velká výzva. V kvalifikaci si Stoner zajel pro druhý čas a velmi dobrou výchozí pozici v pátém podniku sezony. V neděli se opakovala stejná situace jako v Le Mans a na řadu přišla opět divácky oblíbená část s výměnou motocyklů v boxech. Na rozdíl od Francie Stonerovi v Mugellu velmi dobře zafungovala motorka s nastavením na mokro. Na mokrých gumách se snažil získat cenné sekundy náskoku, ale ty se začaly rychle opotřebovávat a tak musel zamířit do boxů pro druhý motocykl. Dráha už v té době výrazně oschla a tak na hladkých pneumatikách získal okamžitě dobrý pocit, potřebnou rychlost a rytmus. Nicméně po několika kolech nastal problém u spojky a už to vypadalo na neslavný konec. Stoner ale našel způsob jak si s řazením poradit a cílem projel na prvním místě. Pro Ducati to byl velký den, protože v královské kubatuře v Mugellu nikdy nevyhráli a před všemi domácími fanoušky na okruhu to byla pořádná dávka satisfakce. Pro Stonera to bylo letos druhé vítězství a pětadvacet bodů Australana dostalo na první pozici průběžného hodnocení šampionátu.

Po vítězné italské misi přijel do Barcelony tým Ducati ve velmi dobrém rozpoložení. Na programu byl šestý podnik sezony katalánská Grand Prix a jako již tradičně ve Španělsku panovalo krásné počasí. Možná v tomto případě až moc, protože na dráze bylo hrozné vedro a někteří jezdci s tím měli potíže. O tom by mohl vyprávět své Casey Stoner, protože právě v Katalánsku se v plné síle objevily jeho zdravotní problémy. Kvalifikaci zvládl s třetím časem na kolo, ale samotný závod byl pro Australana černou můrou. V době, kdy diváci mohutně povzbuzovali Lorenza v jeho boji s úřadujícím mistrem světa, Stoner prožíval muka. Na motocyklu, který se řítil po rovince rychlostí přes tři sta kilometrů v hodině se mu dělalo mdlo, byl slabý a naprosto vyčerpaný. Závod sice dokončil na třetím místě, ale televizní kamery Australana ukázaly tak jak ho neznáme, naprosto zlomeného. Pro Stonera byl problém si vůbec cenu za třetí místo převzít a všichni chtěli vědět, co se děje.

Velká cena Nizozemska byla novým začátkem pro trojici jezdců v podobě Rossiho, Lorenza a Stonera, protože po závodu v Barceloně měli všichni na svém kontě stejný počet bodů. Nicméně Australanovy zdravotní problémy nevěstily nic dobrého. Kvalifikaci na dráze v proslulém Assenu zvládl poprvé s umístěním v druhé řadě. Jeho zdravotní stav se v průběhu závodního víkendu zhoršoval, což opět gradovalo v nedělní Grand Prix. Stoner cílem projel třetí, ale okamžitě putoval do Mobilní kliniky na vyšetření. Sám uvedl, že takovým způsobem to dál nepůjde. S třetím místem byl spokojený a potvrdil, že toto umístění získal jen díky tomu, že mu jeho tým skvěle připravil motocykl.

Před cestou do Spojených států neměl Stoner žádnou možnost si odpočinout a tak si na okruhu v Laguně Seca velké šance nedával natož, aby splnil přání mnohých a bojoval tam se stejným nasazením jak v předchozím roce spolu s Valentinem Rossim. Zdravotní problémy a s tím spojená ztráta koncentrace pro Stonera připravily tvrdý pád v průběhu kvalifikace, ale naštěstí bez vážnějšího zranění. Třetí místo na startu v tomto případě nebylo tak špatné, ale v závodu americké Grand Prix to stačilo na celkové čtvrté místo. Po skončení osmého podniku sezony Australan v Americe zůstal a absolvoval tam týdenní zdravotní. Výsledek vyšetření nicméně v ničem jezdci Ducati nepomohl.

Naprosto stejný výsledek kvalifikace a závodu jaký zaznamenal v Laguně Seca zopakoval na německém okruhu Sachsenring během víkendu Velké ceny Německa. Jezdec tovární Ducati v první polovině závodu soupeřil s vedoucími jezdci šampionátu, ale postupně své pozice ztrácel a dokonce v jedné ze zatáček chyboval a málem vyjel z dráhy. Stále častěji se zmiňovaly jeho zdravotní problémy, ale nikdo nebyl schopen říct, co je jejich příčinou.

Donington Park letos pořádal britskou Grand Prix naposledy a rovněž v průběhu samotného závodu tam naposledy v tomto roce proběhla výměna motocyklů v boxech, i když už ne v případě všech jezdců královské kubatury. Casey Stoner se letos podruhé postavil do druhé řady startovního roštu, ale závodní strategie se tentokrát týmu Ducati vůbec nepodařila. Oběma svým jezdcům nasadili pneumatiky do mokra a to se ukázalo jako velmi špatný tah, protože Stoner tentokrát obsadil až čtrnáctou příčku. Po skončení britské Grand Prix tým Marlboro Ducati oznámil, že Casey Stoner nebude ze zdravotních důvodů závodit v dalších třech Velkých cenách v Brně, Indanapolisu a Misanu. Neuplynul ani týden a už se začaly objevovat ´zaručené´ informace o tom, že se Stoner už letos vůbec nevrátí. Některé dokonce hovořily, že se nevrátí vůbec.

Čtrnáctý podnik sezony v Portugalsku byl Stonerovým bodem návratu. Australan se v průběhu zdravotní dovolené k ničemu nevyjadřoval, což bylo také způsobeno tím, že většinu času trávil v buši mimo civilizaci. O to větší překvapení pro něho bylo, když si přečetl některé zvlášť povedené články na internetu. Po dvou měsících bez tréninku a bez závodění si znovu sedl na svou Ducati a všem předvedl, že rozhodně se závoděním nekončí a jeho druhé místo v cíli znamenalo, že je stejně rychlý jako předtím a navíc v mnohem lepší zdravotní kondici. Problémy s vyčerpáním se v průběhu víkendu již neopakovaly a to byla pro všechny u Ducati ta nejlepší zpráva.

Dalším podnikem v kalendáři světového šampionátu byla australská Grand Prix, domácí podnik Casey Stonera. Načasování bylo v jeho případě naprosto skvělé, protože po velmi dobrém výkonu v Portugalsku na okruhu Phillip Island naprosto exceloval. Vyhrál kvalifikaci a z první pozice na startu nedal nikomu šanci. V cíli si připsal letošní druhé vítězství a velmi výrazně si řekl o třetí příčku v průběžném hodnocení šampionátu.

Malajsie byla skutečnou prověrkou Australanova zdravotního stavu.Teploty jsou v Sepangu velmi vysoké a technicky náročná dráha klade ve spojení s všudypřítomnou vlhkostí na jezdce vysoké nároky. Casey Stoner v kvalifikaci stačil jen na čtvrtou pozici v druhé řadě, ale samotný závod byl opět v jeho režii. Start byl posunut pro déšť, který schladil rozpálený asfalt a to hrálo Stonerovi do karet. Na mokrých pneumatikách všem předvedl jízdu jak z jiného světa, když s Ducati neustále zrychloval a jeho jízda působila jako by jel po kolejích. Závod v Sepangu se Stonerovi velmi podařil, protože nastavení na mokro stejně jako ostatní neměl vyzkoušené.

Tak jak skvěle se mu dařilo v Malajsii o to horší nebo možná vůbec nejhorší to bylo ve Valencii. V té době měl již Stoner třetí místo v šampionátu ´téměř´ jisté. V kvalifikaci byl nejrychlejší a Dani Pedrosa neměl velkou šanci Australana porazit. Bohužel se v jeho případě stalo to, co asi nikdo nečekal. V zahřívacím kole před startem samotné Grand Prix Valencie Casey Stoner padá a končí ve štěrku únikové zóny se zničeným motocyklem. S nejvyšší pravděpodobností to byly studené pneumatiky, který Stonera poslaly k zemi, ale samozřejmě takové věci by se jezdci jeho kalibru stávat neměly. Tento pád Australana připravil o třetí místo v šampionátu a takovým stylem se s letošní sezonou určitě rozloučit nechtěl.

Na druhou stranu je Casey Stoner v dobré formě, je pořád velmi rychlý a v příštím roce bude zcela určitě patřit mezi favority v boji o titul.

#27 Casey Stoner, Marlboro Ducati - Sezona 2009: 

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Ducati Desmosedici GP9 1. 1.
2. 2009 Japonska Ducati Desmosedici GP9 2. 4.
3. 2009 Španělska Ducati Desmosedici GP9 3. 3.
4. 2009 Francie Ducati Desmosedici GP9 3. 5.
5. 2009 Itálie Ducati Desmosedici GP9 2. 1.
6. 2009 Katalánska Ducati Desmosedici GP9 3. 3.
7. 2009 Nizozemska Ducati Desmosedici GP9 4. 3.
8. 2009 USA Ducati Desmosedici GP9 3. 4.
9. 2009 Německa Ducati Desmosedici GP9 3. 4.
10. 2009 Velké Británie Ducati Desmosedici GP9 4. 14.
14. 2009 Portugalska Ducati Desmosedici GP9 3. 2.
15. 2009 Austrálie Ducati Desmosedici GP9 1. 1.
16. 2009 Malajsie Ducati Desmosedici GP9 4. 1.
17. 2009 Valencie Ducati Desmosedici GP9 1. -
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

18:51 | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
18:20 | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
17:47 | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.
15. října | Warm upy jsou zkráceny na 15 minut. Odkládají se i starty závodů.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 13. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:10–08:55
Sobota 14. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto 3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 15. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00

Nejčtenější články

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí D…

Dovi a Márquez spolu v Japonsku bojovali o výhru. Nakonec uspěl Dovi, Márquez je druhý a na podium je doprovodil Petrucci.

14.  10.  2017 | | 2 N/A
MotoGP: Z pole position se raduje Zarco

MotoGP: Z pole position se raduje Za…

Pole position pro start japonského závodu si zajistil Johann Zarco. Do první řady se kvalifikovali i Danilo Petrucci a Marc Márquez.

14.  10.  2017 |
MotoGP: Druhý japonský trénink opanoval Dovi

MotoGP: Druhý japonský trénink opano…

V odpoledním japonském tréninku se na první místo posunul Andrea Dovizioso. Marc Márquez je druhý. Třetí pozici obsadil Aleix Espargaro.

13.  10.  2017 |
Moto3: Zkrácený závod na mokrém povrchu ovládl Fenati

Moto3: Zkrácený závod na mokrém povr…

V Japonsku hodně prší. Kvůli olejem znečištěné dráze byl závod odložen a zkrácen. Na podium vystoupili Fenati, Antonelli a Bezzecchi. Mir ještě titul neslaví.

15.  10.  2017 |
MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tréninku zajel Márquez

MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tré…

Na mokré dráze se v prvním tréninku zadařilo zajet nejlepší časy Márquezovi, Espargarovi a Reddingovi.

13.  10.  2017 |