Sezona 2009: Colin Edwards

Američan obsadil v MS páté místo a je nejlepším netovárním jezdcem.
Sezona 2009: Colin Edwards

Status nejlepšího jezdce netovárního týmu získal v letošní sezoně Mistrovství světa silničních motocyklů celkově pátý Colin Edwards z francouzského týmu Monster Tech3. Američan si konečné umístění vybojoval až v posledním závodu ve Valencii, když porazil továrního jezdce Repsol Hondy Andrea Doviziosa.

Druhým rokem Američan v týmu Tech 3 pokračoval s Jamesem Toselandem, ale jejich vzájemné vztahy utrpěly těžkou ránu výměnou jejich hlavních mechaniků koncem roku 2008. Britský jezdec neviděl ve výměně nic špatného, ale Edwards styl provedení této rošády nedokázal akceptovat. Po vzoru Fiat Yamahy tak v garážích Tech3 vznikla podobná dělící stěna, i když nebyla tak ´hermeticky´ utěsněna, jak v případě továrních jezdců Rossiho a Lorenza.

Nicméně můžeme zpětně konstatovat, že s příchodem Guy Coulona Američan jen získal. Coulon je technickým mozkem Tech3 a tento tým od začátku jeho existence budoval stejně, jak nyní uvádí k životu jejich nový tým v Moto2. Jeho přítomnost v Edwardsově týmu hned v předsezonních testech sehrála velkou úlohu, když po přechodu na jednotné pneumatiky Bridgestone řešili neustálé vibrace přední části jejich satelitní Yamahy, což se jim do prvního závodu v Kataru podařilo vyřešit.

Před zahajovacím závodem byl americký jezdec velmi motivován a chtěl dokázat, že v letošních závodech bude tím lepším z dvojice Monster Tech3. V první kvalifikaci bez použití speciálních kvalifikačních pneumatik zajel na okruhu v Losail šestý čas na kolo. V samotném závodu ale Američan nezvládl startovací manévr a nedokázal se tak okamžitě zapojit do boje o pozice na stupních vítězů. Cílem nočního závodu projel na čtvrtém místě a to pro začátek určitě nebyl špatný výsledek.

V japonské Motegi se Edwards nevyhnul dalšímu smolnému okamžiku. Závodní víkend ovlivnilo nepříznivé počasí, zrušili kvalifikaci a pozice na startovním roštu určily výsledky prvního tréninku, kde zajel pátý čas. Bohužel po startu se Edwards dostal do velkých problémů, když v nájezdu do druhého kola už figuroval na poslední pozici. Důvodem bylo nastavení elektronických systémů motocyklu na mokrý závod, což bylo samozřejmě špatné v suchých podmínkách a tuto chybu objevili až později po diagnostice palubního počítače. Edwards přesto bojoval, ale lépe než na dvanácté místo to tentokrát nešlo.

Klepněte pro větší obrázekPrvní závod v Evropě přivítal okruh Jerez de la Frontera na jihu Španělska, kde konečně panovalo krásné a teplé počasí. Ve třetím víkendu sezony Edwardsovi nevyšla kvalifikace. Nepodařilo se zvolit ideální nastavení Yamahy pro velmi teplé podmínky, jenž v sobotu odpoledne na okruhu panovaly a Edwards se v nedělní Velké ceně postavil na sedmé místo startovního roštu. V samotném závodu si Američan připsal body za sedmé místo, což určitě nebylo umístění jaké by si začátkem sezony přál.

Ve francouzském Le Mans přišla na řadu, u fanoušků oblíbená u některých jezdců možná méně, varianta s výměnou motocyklů během závodu. Jezdci královské kubatury odstartovali na pneumatikách do mokra a Edwards po startu z druhé řady opět bojoval s problémy ve výjezdu ze zatáček. V úvodních kolech se díky tomu propadl až na patnáctou pozici, ale po výměně motocyklu s nastavením na sucho získal potřebnou rychlost a zajel třetí nejlepší čas závodu. Bohužel z pozice v druhé desítce se dokázal probojovat na konečné sedmé místo a do průběžného pořadí si připsal dalších devět bodů.

V Itálii byl patrný jasný výkonnostní rozdíl mezi oběma jezdci Monster Tech 3. Edwards už poněkolikáté vybojoval druhou řadu na startu, ale jeho týmový kolega zajel až čtrnáctý čas na kolo. V průběhu italské Grand Prix se opakovala situace z Le Mans. První část závodu na mokrých pneumatikách Edwardsovi vůbec nevyšla a přišel o hodně pozic, ale po výměně stroje s nastavením na sucho už naopak jen získával a cílem projel šestý před Jamesem Toselandem, který si v Mugellu zajel pro nejlepší výsledek sezony.

Dalším závodem na španělské půdě byla Velká cena Katalánska, kde na jezdce čekaly až příliš vysoké teploty a rozpálený asfalt okruhu v Barceloně. V závěru kvalifikace katalánské Grand Prix Edwards spadl, ale ještě předtím si stačil zajet čas na kolo, který mu zajistil pozici na šesté místo v druhé řadě startovního roštu. V samotném závodu bojoval s nedostatečnou přilnavostí přední části jeho motocyklu a z Barcelony si odvezl devět bodů za sedmé místo.

Závod v holandském Assenu byl v podání Colina Edwardse velmi povedený, protože stejně jak v Kataru byl velmi blízko umístění na stupních vítězů. V průběhu Velké ceny odpadli oba jezdci Repsol Hondy a Američan si stačil udržet náskok na Vermeulena, aby si v klidu dojel pro body za letos druhé čtvrté místo.

První domácí závod amerického jezdce Monster Tech3 byl na okruhu v Laguně Seca, ale přes veškerou snahu se mu tam nepodařilo podat takový výkon, jaký si před domácím publikem představoval. Už během tréninků řešili v boxech problém s vyvážením motocyklu a výsledkem bylo deváté místo v osmém podniku sezony na západním pobřeží Spojených států.

Klepněte pro větší obrázekVelkou cenu v Německu opět poznamenalo počasí a sedm bodů za deváté místo bylo pro Edwardse skutečně málo. Nejlepším závodem sezony byla v podání Američana britská Grand Prix. Podmínky na okruhu v Donington Parku nebyly nejlepší, ale stejné pro všechny. Po startu z druhé řady se Edwards propadal pořadím až se zastavil na patnáctém místě. Aniž tušil, co bylo příčinou jeho problémů dokázal se znovu zvednout a v nájezdu do jedenáctého kola už figuroval na desátém a po dalších deseti kolech už na místě pátém. V posledním kole předjel třetího Randy De Punieta a cílem závodu britské Grand Prix projel druhý, díky tomu letos poprvé získal umístění na stupních vítězů. V tomto závodu podal Američan skutečně velmi dobrý výkon.

V polovině srpna byla na programu Velká cena České republiky a její výsledek pro Colina Edwardse znamenal další umístění v první desítce, když si z Brna odvezl devět bodů za sedmé místo, což byl ve srovnání s předchozím rokem dobrý výsledek. O něco víc se Edwardsovi dařilo na dráze v Indianapolis, kde byl sice pasován do role jezdce, který dosáhne svého druhého umístění na stupních vítězů, ale to se nakonec nestalo a cílem projel pátý.

Závod v San Marinu je určitě jedním z těch, na které Edwards rád zapomene. Američan startoval z druhé řady, ale těsně po startu Alex De Angelis patrně nestačil ubrzdit svůj motocykl a narazil do zadní části Edwardsovy Yamahy. Nemohlo to skončit jinak než pádem obou jezdců a navíc sebou vzali Nicky Haydena, který jel domácí závod Ducati. Edwards tehdy uvedl, že v Rossiho přilbě by měl jezdit raději De Angelis (Rossiho motivem přilby byl v San Marinu osel).

Výsledek australské kvalifikace už Colina Edwardse pořádně vytočil, protože jen o 0,026 sekundy přišel o pozici v první řadě. Američan si přál bojovat o umístění na stupních vítězů, ale letos byla konkurence opravdu velmi vysoká a čtveřici Rossi, Lorenzo, Pedrosa a Stoner už koncem sezony řadil mezi mimozemšťany. Na okruhu v portugalském Estorilu zajel pátý čas na kolo a cílem závodu projel pátý. V Austrálii pátý čas v kvalifikaci a dalších jedenáct bodu za páté místo. Samozřejmě páté místo bylo také umísěním, které chtěl v celkovém hodnocení světového šampionátu získat, ale to zatím stále patřilo Andrea Doviziosovi.

Klepněte pro větší obrázekVelká cena Malajsie nebyla pro Colina Edwardse vůbec jednoduchá. Od prvního tréninku bylo jasné, že jim nastavení pro suchou dráhu prostě nefunguje. V týmu vyzkoušeli hned několik řešení, ale Yamaha z nějakého důvodu tentokrát nebyla rychlá. V den závodu začalo před startem královské kubatury pršet a Edwardsovi svitla trocha naděje, ale déšť mu štěstí nepřinesl a Američan měl znovu velké problémy v zatáčkách. V době, když byla dráha ještě mokrá, dokázal získávat ztracené pozice, ale jakmile začala místy osychat, pneumatiky se přehřívaly a díky tomu v posledních kolech hodně ztratil. Cílem závodu na okruhu v Sepangu projel třináctý, ale protože Dovizioso závod nedokončil jeho naděje získat konečnou pátou pozici stále žila, i když jak uvedl, nerad těží z chyb druhých.

Ve Valencii se tak schylovalo k rozhodující bitvě o páté místo v celkovém hodnocení Mistrovství světa silničních motocyklů. Američan před závěrečným sedmnáctým podnikem sezony ztrácel na Doviziosa čtyři body a nikdo z obou jezdců si nemohl dovolit jakoukoliv chybu, naopak Američan musel v tomto případě vystupovat mnohem aktivněji pokud chtěl uspět. Už v kvalifikaci předvedl, že to myslí vážně, když zajel pátý čas na kolo a získal tak lepši výchozí pozici na startu ve srovnání s desátým místem svého italského soupeře. Nicméně si nedokázal odpustit poznámku, že i když má na kapotě pětku tak to snad neznamená, že v každé kvalifikaci a závodě musí zákonitě končit právě na pátém místě. Každopádně poslední závod sezony Edwadsovi vyšel na jedničku, protože cílem projel čtvrtý a Andrea Dovizioso až osmý, což mu stačilo, aby se o jediný bod posunul na konečné páté místo. Nutno dodat, že na Edwardsově konečném umístění má velkou zásluhu také Ben Spies, který jezdce tovární Hondy dokázal předjet a tím jejich vzájemný souboj rozhodl.

#5 Colin Edwards, Monster Tech3 – Sezona 2009

- Rok Grad Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Yamaha YZR-M1 6. 4.
2. 2009 Japonska Yamaha YZR-M1 5. 12.
3. 2009 Španělska Yamaha YZR-M1 7. 7.
4. 2009 Francie Yamaha YZR-M1 6. 7.
5. 2009 Itálie Yamaha YZR-M1 6. 6.
6. 2009 Katalánska Yamaha YZR-M1 6. 7.
7. 2009 Nizozemska Yamaha YZR-M1 5. 4.
8. 2009 USA Yamaha YZR-M1 7. 7.
9. 2009 Německa Yamaha YZR-M1 7. 9.
10. 2009 Velké Británie Yamaha YZR-M1 6. 2.
11. 2009 České republiky Yamaha YZR-M1 5. 7.
12. 2009 Indianapolisu Yamaha YZR-M1 5. 5.
13. 2009 San Marina Yamaha YZR-M1 5. -
14. 2009 Portugalska Yamaha YZR-M1 5. 5.
15. 2009 Austrálie Yamaha YZR-M1 5. 5.
16. 2009 Malajsie Yamaha YZR-M1 9. 13.
17. 2009 Valencie Yamaha YZR-M1 5. 4.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
Abraham si z Rakouska veze dva body

Abraham si z Rakouska veze dva body

V rakouském závodě se sice Abraham dlouho pohyboval na dvanácté příčce, ale v závěru už měl příliš opotřebované pneumatiky, takže klesl na čtrnácté místo.

14.  8.  2017 |
Příští rok pojede Redding u Aprilie

Příští rok pojede Redding u Aprilie

V pondělí vydala Aprilia oficiální prohlášení, že od příštího roku bude jejich novým jezdcem Scott Redding.

14.  8.  2017 |
Ani po Rakousku se Kornfeilovo bodové konto nezměnilo

Ani po Rakousku se Kornfeilovo bodov…

Ani ve Velké ceně Rakouska se český jezdec Jakub Kornfeil neprobojoval na bodovanou pozici. Na svém kontě tak stále má pět bodů.

14.  8.  2017 |