Sezona 2009: Dani Pedrosa

Tovární tým Hondy se koncem roku 2008 rozloučil s Američanem Nicky Haydenem, který pro japonského výrobce získal zatím poslední titul v roce 2006.

Otěže Repsol Hondy pomyslně převzal Dani Pedrosa, do něhož Honda před sezonou vkládala vysoké naděje. Pedrosa ale nebyl letošním technickým kompletem RC212V dvakrát nadšený a smlouvu s HRC proto v polovině sezony prodloužil jen o jeden rok. V celkovém hodnocení světového šampionátu se španělský jezdec umístil na třetím místě.

Koncem roku Pedrosa absolvoval operaci kolene, jenž si zranil pádem na okruhu Phillip Island v průběhu australské Grand Prix 2008. Rekonvalescence probíhala v pořádku a Španělovi tak nic nebránilo zahájit předsezonní přípravu v téměř stoprocentní kondici. Ostatně to měl prověřit první test na okruhu v Malajsii. První dva dny Pedrosa ještě stačil testovat novou RC212V, ale po skončení druhého dne operované koleno Španěla hodně bolelo a tak se spolu s týmem rozhodl test předčasně ukončit.

Další předsezonní test byl na programu v Kataru a Pedrosa předpokládal, že jeho zdravotní stav už v té době bude mnohem lepší. To opravdu byl, ale během testování se stalo něco, co nikdo nepředpokládal ani v nejčernějších představách. Španěl na trati v Losail havaroval, nešťastně se dostal pod svůj motocykl a zlomil si kost v levém předloktí a znovu obnovil zranění levého kolene. Začátkem března podstoupil operaci během níž mu ruku a koleno operovali zároveň. Čtyři týdny nesměl pohnout nohou, takže bylo jasné, že test v Jerezu neabsolvuje a jeho účast v prvním závodu sezony byla ve hvězdách.

IRTA test na okruhu v jihošpanělském Jerezu byl pro Hondu klíčový z hlediska přípravy motocyklů pro nadcházející sezonu a v týmu měli k dispozici Andrea Doviziosa, který jel u Repsolu svou vůbec první sezonu. Proto z Japonska povolali jejich testovacího jezdce Kousuke Akiyoshiho, aby Doviziosovi pomohl s testovacím programem HRC.

Po pětitýdenní léčbě čtyřiadvacetiletý Pedrosa těsně před odletem do Kataru potvrdil svou účast v zahajovacím kole šampionátu, ale již po kvalifikaci, kde zajel čtrnáctý čas na kolo, bylo jasné, že jeho čtvrtá sezona u Repsolu bude asi ta nejtěžší. V samotném závodu si nevedl špatně, ale po tvrdém úderu, který inkasoval od Alexe De Angelise se propadl pořadím a cílem nakonec projel jedenáctý.

Druhé kolo světového šampionátu přivítalo Japonsko. Pro Hondu prestižní domácí závod, ale nad Pedrosovým zdravotním stavem visel velký otazník. Možná ještě větší se objevil, když se po zrušené kvalifikaci musel spokojit s jedenáctým místem na startovním roštu. V den závodu bylo vše jinak a u Hondy mohli být spokojení. Pedrosa totiž předvedl parádní start, dokázal si prorazit cestu mezi vedoucí jezdce a v závěru dokonce zabojovat o druhé místo. Nakonec cílem projel třetí a umístění na stupních vítězů bylo pro Španěla velký zadostiučiněním po všech peripetiích se zraněními, která se s ním vlekla od říjnové Velké ceny Austrálie. Tento výsledek jasně ukázal, že možnost bojovat o mistrovský titul není pro Pedrosu letos vůbec ztracena.

Třetí kolo mistrovství světa silničních motocyklů patřilo Velké ceně Španělska. Pro Daniho Pedrosu první příležitost předvést se v co nejlepším světle před domácím publikem. V Jerezu panovalo na rozdíl od Kataru a Japonska krásné počasí s rozumnými teplotami, což vyhovovalo Španělově Hondě a druhý čas v kvalifikaci byl toho jasným důkazem. Po zhasnutí červených světel na startu Pedrosa vyrazil jako blesk a díky tomu si dokázal najet na další jezdce v pořadí solidní náskok. Starty se jezdci tovární Hondy letos hodně dařily, byl si toho vědom a v průběhu sezony z toho dokázal vytěžit některá velmi hezká umístění. Nicméně na jeho domácím okruhu nestačil na Valentina Rossiho a cílem závodu španělské Grand Prix projel na krásném druhém místě. Obavy z toho, jakých výsledků bude dosahovat začátkem sezony po tak dlouhé době bez tréninku, byly rázem pryč.

Další vzestup formy potvrdil v kvalifikaci na francouzskou Grand Prix, kde si letos dojel pro svou první pole position a vůbec poprvé bez použití speciálních kvalifikačních pneumatik. Po startu na mokré dráze Pedrosa přišel o několik pozic, ale pak došlo na výměnu motocyklů v boxech. Z boxů vyjel společně s Rossim, ale ten na hladkých pneumatikách spadl v jedné z prvních zatáček a Španěl z obavy, aby nedopadl stejně ubral plyn. Když jeho pneumatiky získaly potřebnou teplotu, dokázal se znovu dostat do tempa a vyrazit na stíhací jízdu za vedoucími jezdci. V závěru závodu už byl těsně za svým týmovým kolegou Doviziosem, který jel v té době na třetím místě. Pedrosa ke konci závodu jel v absolutní pohodě a v posledním kole Itala předjel, což mu vyneslo letos třetí umístění na stupních vítězů.

Před cestou do italského Mugella byl Pedrosa v dobré náladě, protože spolu s Rossim, Lorenzem a Stonerem patřil do skupiny čtyř nejlepších jezdů královské kubatury a nebylo pochyb o tom, že je také jedním z kandidátů na titul. V přípravě na italskou Grand Prix bohužel u Pedrosy došlo k dalšímu zranění, když ho jeho Honda málem vyhodila ze sedla, což sice ustál, ale za cenu zranění třísel. S tak bolestivým zraněním nedokázal jezdit jak potřeboval a v kvalifikaci si tentokrát zajel pro osmou pozici na startovní roštu. Aby do závodu vůbec nastoupil, dostal několik injekcí proti bolesti, ale další mokro suchý závod se mu už nepodařilo zvládnout stejně dobře jak se mu to naposledy podařilo ve Francii. V průběhu Velké ceny Itálie Dani Pedrosa padá a nakonec je rád, že si díky tomu nezpůsobil ještě další zranění.

Šestý podnik sezony na okruhu Montmelo v Barceloně byl další domácí Velkou cenou pro Pedrosu a partnera tovární Hondy společnost Repsol. Nicméně zranění z Itálie nebylo stále doléčené a během závodního víkendu v Katalánsku mu rovněž museli injekčně podávat léky proti bolesti. Ve spojení s náročnou technickou tratí, kde to v některých místech opravdu hodně klouzalo a vysokými teplotami, které tam panovaly to pro Pedrosu v jeho stavu nebylo ideální prostředí. V kvalifikaci zajel šestý čas na kolo a v samotné závodu si připsal deset bodů za šesté místo.

Z pohledu Repsol Hondy byl jejich nejhorším víkendem ten v holandském Assenu, kde ani jeden z dvojice Pedrosa – Dovizioso závod nizozemské Grand Prix nedokončil. Španěl si podklouznutí předního kola nedokázal vysvětlit, protože v průběhu víkendu ani nic nesignalizovalo, že by se mu něco takového mohlo stát. Kvalifikaci zvládl perfektně a jen o fous přišel o pole position. Start do závodu byl v jeho podání opět raketový a i když si byl vědom, že na vítězství tentokrát nebude mít, stupně vítězů bral celkem za hotovou věc. Bohužel opak byl pravdou.

V posledních třech Velkých cenách Španěl získal jen deset bodů a to bylo vzhledem ke konkurenci jaké musel čelit opravdu málo. Změna k lepšímu nastala až za oceánem na západním pobřeží Spojených států. Okruh v Laguně Seca přivítal osmý podnik sezony a Dani Pedrosa tam byl možná trošku v pozadí dění, protože všichni očekávali další souboj Rossiho se Stonerem. Kvalifikace na Velkou cenu USA byla celkem divoká, protože Lorenzo se Stonerem předvedli celkem hrůzostrašné pády, ale i přesto se umístili v první řadě a na jezdce tovární Hondy zůstala čtvrtá pozice. V letošním ročníku byl Pedrosa jednoznačně králem startů a po zhasnutí startovních světel v Laguně to vypadalo, že jeho Honda využila přídavné spalovaní, protože okamžitě vyrazil do čela závodního pole a americkou Grand Prix vyhrál stylem start-cíl.

Loni si Pedrosa pádem na mokré dráze Sachsenringu přivodil nepříjemné zranění ruky, které znamenalo stop pro slibně rozjetou sezonu. Letos do Německa přijel po fantastickém závodu v USA a s odhodláním pokračovat na vítězné vlně. Kvalifikace na Velkou cenu proběhla za deště a jízda na mokré dráze nikdy nebyla Španělovou silnou stránkou. Osmý kvalifikační čas byl jasným důkazem, ale v den závodu už bylo vše jinak. Na start se postavil s Hondou osazenou novou specifikací motorové jednotky a po velmi dobrém výkonu v samotném závodu projel cílem třetí.

Před cestou do Velké Británie patřila Pedrosovi čtvrtá pozice v průběžném hodnocení a to nebyl výsledek, který by si přál. Poslednímu závodu na okruhu v Donington Parku nepřálo počasí. Kvalifikace proběhla na suchém povrchu a to mu vyhovovalo, protože zajel druhý nejlepší čas, ale mokrý povrch dráhy během závodu byl nepříjemně kluzký na což doplatil nejeden z favoritů královské kubatury. Pedrosovi se tentokrát nepodařilo využít výhodné pozice na startu, jel možná až příliš opatrně a z Británie si tak odvezl body za deváté místo. Nicméně Casey Stoner v Británii oznámil, že bude ze zdravotních důvodů chybět ve třech příštích Velkých cenách. To Španělovi dávalo velkou šanci získat zpátky třetí místo v průběžném hodnocení šampionátu.

První možnost výrazně zabodovat využil hned v Čechách, když na okruhu v Brně zajel na druhé místo sice s velkou ztrátou na Rossiho, ale dvacet bodů je dvacet bodu a ty byly velmi důležité. Ve dvanáctém kole sezony v Indianapolisu dokonce zajel letos druhou pole position, ale v závodu z prvního místa spadl. Po návratu na trať sice bojoval o ztracené pozice, ale lépe než na desáté místo to nešlo. Ani po druhém závodu bez Stonera se nedokázal posunout na třetí pozici. To se mu podařilo až během víkendu Velké ceny San Marina na pobřeží Jadranu. Dovizioso tam jel poprvé s tlumením Öhlins, ale Pedrosa zůstal až do konce sezony věrný japonské značce Showa. Bitvu o pole position prohrál s Valentinem Rossim a navíc mu pak během závodu zlobil motor. Stačil zajet na stupně vítězů, když cílem projel třetí, ale o tom bojovat s jezdci Fiat Yamahy o vítězství a pětadvacet bodů, nemohla být řeč. Šestnáct bodů z Misana Španěla konečně dostalo na průběžnou třetí příčku, ale už v dalším kole v Portugalsku byl připraven nastoupit Casey Stoner, takže vzhledem k bodovému rozdílu neměl zatím nic jistého.

Před posledními čtyřmi závody sezony si Pedrosa jasně uvědomoval, že pokud chce v mistrovství obhájit třetí místo musí Casey Stonera v přímé konfrontaci porazit. Nikdo nevěděl v jaké formě se Australan vrátí, ale to co po svém návratu předvedl v Estorilu bylo pro Pedrosu znamením, že to nebude vůbec jednoduché. Během závodu si jezdec tovární RC212V vybral slabší chvilku a to stačilo, aby mu Stoner ujel. Portugalskou Grand Prix dokončil na třetím místě a v průběžném hodnocení byl stále na třetí pozici.

V Austrálii byl Casey Stoner k nepřekonání. Španěl v kvalifikaci dokonce havaroval, ale stačil zajet třetí čas a stejný výsledek mu patřil po průjezdu cílem závodu australské Grand Prix na Phillip Islandu. Pětadvacet bodů Stonerovi stačilo k tomu, aby se posunul na třetí místo a Pedrosu odsunul na čtvrté. Španěl po závodu jen dodal, že tempo prvních dvou bylo neuvěřitelné a on jim prostě nedokázal stačit, ale vzhledem k tomu jak vše mohlo skončit po pádu v kvalifikaci je s umístěním na stupních vítězů spokojený.

V předposledním podniku sezony v Malajsii byl Pedrosa v kvalifikaci opět třetí, ale před startem závodu malajské Grand Prix se silně rozpršelo a jezdci královské kubatury celý závod absolvovali s motocykly obutými na mokrých pneumatikách. Pro Daniho Pedrosu byl ale tento závod výjimečný, protože poprvé v mokrém závodu zajel na stupně vítězů a to se mu zatím v minulosti nepodařilo. Nicméně Casey Stoner na dráze v Sepangu exceloval, závod vyhrál a španělskému jezdci se celkové třetí místo v šampionátu nebezpečně vzdálilo.

Závěrečný sedmnáctý podnik sezony přivítala Valencie a Dani Pedrosa měl poslední příležitost zabojovat a třetí místo z roku 2008 přeci jenom obhájit. V kvalifikaci prohrál postavení na pole position se svým největším rivalem Casey Stonerem, ale v den závodu mělo být všechno jinak. V zahřívacím kole Australan spadl a do závodu nenastoupil. Pedrosa tuto situaci maximálně využil ve svůj prospěch, když porazil oba jezdce tovární Yamahy a před domácím publikem vyhrál Velkou cenu Valencie. Pro Španěla znamenalo toto druhé vítězství v sezoně jediné a to posun na konečné třetí místo ve světovém šampionátu. Bylo to skutečně na poslední chvíli, ale plně zasloužené. Během sezony získal deset umístění na stupních vítězů, dvakrát vyhrál a dva závody nedokončil. Vzhledem k tomu jak jeho situace vypadala před cestou do Kataru, určitě parádní výkon a pokud se vyhne zraněním, tak v příštím roce už bude vážným kandidátem na titul. Honda se na sezonu 2010 připravuje ve velkém stylu, takže se máme na co těšit.

#3 Dani Pedrosa, Repsol Honda Team - sezona 2009:

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Honda RCV 212 14. 11.
2. 2009 Japonska Honda RCV 212 11. 3.
3. 2009 Španělska Honda RCV 212 2. 2.
4. 2009 Francie Honda RCV 212 1. 3.
5. 2009 Itálie Honda RCV 212 8. -
6. 2009 Katalánska Honda RCV 212 8. 6.
7. 2009 Nizozemska Honda RCV 212 2. -
8. 2009 USA Honda RCV 212 4. 1.
9. 2009 Německa Honda RCV 212 8. 3.
10. 2009 Velké Británie Honda RCV 212 2. 9.
11. 2009 České republiky Honda RCV 212 3. 2.
12. 2009 Indianapolisu Honda RCV 212 1. 10.
13. 2009 San Marina Honda RCV 212 2. 3.
14. 2009 Portugalska Honda RCV 212 4. 3.
15. 2009 Austrálie Honda RCV 212 3. 3.
16. 2009 Malajsie Honda RCV 212 3. 2.
17. 2009 Valencie Honda RCV 212 2. 1.

Doporučujeme

Články odjinud