Sezona 2009: Jorge Lorenzo

Po premiérové sezoně plné pádů a zranění byl druhý rok Jorge Lorenza v královské kubatuře světového šampionátu v mnohém jiný a zcela určitě lepší.

Do předposlední Grand Prix v Malajsii měl stále šanci získat mistrovský titul a vůbec po celou sezonu zdatně konkuroval svému italskému týmovému kolegovi Rossimu. V prvním předsezonním testu v Sepangu ztratil Lorenzo na nejrychlejšího Stonera sekundu a na Rossiho osm desetin, což bylo celkem hodně a s takovým výsledkem nebyl rodák z Mallorky rozhodně spokojený. Ani v Kataru nedokázal ztrátu na Ducati Casey Stonera snížit a i když v testu obsadil druhou pozici, stále ho od Australana dělila sekunda.

IRTA test ve španělském Jerezu zahájila dvojice Fiat Yamahy velmi dobře, když první den oba jezdci továrních YZR-M1 obsadili první dva místa s minimálním rozdílem pěti tisícin sekundy. Nicméně v testu kvalifikace, kde na nejrychlejšího jezdce čekala cena v podobě sportovního automobilu značky BMW už opět dominoval Australan Stoner a Jorge Lorenzo se tentokrát musel spokojit s umístěním na čtvrté pozici.

Konečně nadešel den "D" a první závod sezony v Kataru. Pod reflektory okruhu v Losail jezdci světového šampionátu poprvé vyložili karty na stůl a nebylo žádným překvapením, že Casey Stoner v Kataru zajet umí. V kvalifikaci byl nejrychlejší a Jorge Lorenzo si v prvním ostrém tréninku dojel pro třetí čas a první řadu na startu zahajovacího závodu sezony. Samotný závod byl pro déšť přesunut na pondělí večer a jezdec s devětadevadesátkou na kapotě byl připraven rozehrát svou první partii s elitou motocyklového šampionátu. V několika prvních kolech po startu Lorenzo zabojoval a předjel svého týmového kolegu, problémy se zadní pneumatikou mu ale situaci zkomplikovaly a nakonec musel o konečné třetí místo svést bitvu s Capirossim, Edwardsem a Doviziosem. S výsledkem závodu byl Španěl spokojený, ale už méně s rychlostí a ztrátou na vedoucí jezdce.

V druhém kole světového šampionátu v Japonsku už Lorenzo od prvního tréninku dokazoval, že bude těžkým soupeřem a i když po zrušené kvalifikaci nezískal pole position, do závodu japonské Grand Prix si velmi věřil. Start se mu sice nepodařil, ale postupně zvyšoval rychlost, získal perfektní tempo a nikomu nedal šanci. Cílem závodu v Motegi projel na prvním místě a na konto si připsal první vítězství sezony 2009. Ve srovnání s Katarem byl výkon jeho samotného a jeho motocyklu nesrovnatelně lepší a tak v cíli nešetřil slovy chvály adresované svému týmu.

První závod v Evropě a domácí Velká cena pro Lorenza. V průběhu závodního víkendu Španěl opět postupně zrychluje a v kvalifikaci si před nadšeným domácím publikem jede pro nejrychlejší čas a první pole position sezony. Ve španělské Velké ceně je jednoznačně favoritem na vítězství, ale v den závodu to s ním nevypadá dobře. Po startu ztrácí cenné pozice a jeho stroj je viditelně neklidný. V druhé polovině Velké ceny jede za třetím Casey Stonerem a snaží se kolo co kolo Australanův náskok umazat. Bohužel v jedné ze zatáček přichází o přilnavost a mizí ve štěrku únikové zóny. Pro Lorenza obrovská smůla, protože body za čtvrté místo by mu v tomto případě pomohly, ale snaha zajet před domácími fanoušky na stupně vítězů tentokrát byla silnější.

Po nešťastné Grand Prix na jihu Španělska Jorge Lorenzo vše rychle hodil za hlavu a ve francouzském podniku na okruhu v Le Mans znovu předvedl svůj talent a chuť vítězit. Na startovním roštu čtvrté Velké ceny sezony mu patřila druhá pozice, když odstartoval stejně jako všichni ostatní s motocyklem obutým na pneumatikách do mokra. Během závodu došlo na výměnu v boxech a Lorenzo si pro Yamahu s nastavením na sucho dojel až jako poslední. Tato taktika se mu vyplatila, protože si už před výměnou najel solidní náskok a cílem projel první s neuvěřitelným náskokem sedmnácti sekund před druhým Melandrim. Druhé vítězství sezony Lorenza katapultovalo na první příčku průběžného hodnocení a v pozici vedoucího jezdce také přijel do Itálie.

Na italském okruhu v Mugellu v posledních sedmi letech kraloval Valentino Rossi, takže od Lorenza se očekávalo jak se k tomu postaví, protože rivalita mezi oběma jezdci tovární Yamahy byla všeobecně známa. Už kvalifikace naznačila, že to Rossi nebude mít vůbec jednoduché. Lorenzo totiž nic neponechal náhodě a na domácím okruhu týmového kolegy si zajel pro letos druhou pole position. Samotný závod, stejně jak před pár týdny ve Francii znovu připravil ´překvapení´ v podobě výměn motocyklů v boxech. Lorenzo v zaváděcím kole dokonce ještě na hladkých pneumatikách havaroval a do závodu odstartoval sice s druhým motocyklem obutým na mokrých pneumatikách, ale s nastavením na sucho, což mu po startu působilo značné problémy. Naštěstí pro něho přišla zmiňovaná výměna a potom už získával jednu ztracenou pozici za druhou a cílem projel druhý. Podle jeho slov tak bylo druhé místo v Itálii stejné, jako kdyby tam vyhrál.

Šestý závod sezony v Barceloně byl pro Jorge Lorenza vlastně premiérovým v královské kubatuře, protože během přípravy na Velkou cenu Katalánska 2008 tam dost ošklivě havaroval a lékaři mu do domácí Gand Prix zakázali nastoupit. Letos se vše obešlo bez pádu a co víc, kvalifikaci zvládl jezdec Fiat Yamahy na výbornou a na startovním roštu nedělní Velké ceny mu patřila první pozice. Po startu bylo jasné, že souboj o vítězství proběhne na rozpáleném asfaltu okruhu Montmelo mezi dvojicí jezdců továrního týmu Yamahy. Lorenzo byl mohutně povzbuzován domácími fanoušky a zdálo se, že má nad úřadujícím mistrem světa určitou převahu. Do posledního kola jel ve vedení a dobře si Rossiho kontroloval, aby mu nedal žádnou příležitost k předjetí. Bohužel pro rodáka z Mallorky, Rossi v poslední zatáčce závodu ho dokázal podjet, na cílové rovince byl rychlejší a cílem tak Lorenzo projel na druhém místě. Takovou bitvu jsme už dlouho neviděli a určitě se zapsala do historie a to nejen díky absolutnímu nasazení obou jezdců, ale také výkony některých televizních komentátorů. Casey Stoner v závodu skončil třetí a to pro první tři jezdce znamenalo, že do Holandska odjížděli se stejným bodovým ziskem v průběžném hodnocení šampionátu. Po šesti kolech tak byli Lorezo, Rossi a Stoner opět na začátku.

Závodní katedrála v Assenu přivítala jezdce světového šampionátu koncem června. Jorge Lorenzo v kvalifikaci zajel třetí čas na kolo a opět startoval z první řady. Na technické dráze velmi dobrá výchozí pozice, protože o výsledku závodu tam často rozhoduje v jakém pořadí jezdci absolvují několik prvních zatáček. Už v průběhu přípravy na Velkou cenu Lorenzo v některých sektorech ztrácel důležité desetiny a v samotném závodu tomu nebylo jinak a navíc se mu nepodařil start, takže v době, kdy se dostal za týmového kolegu už neměl sílu ani pneumatiky na to, aby zaútočil. Cílem tak projel na druhém místě a stejné pořadí mu také patřilo v průběžném hodnocení.

Po Velké ceně Nizozemska na jezdce a týmy MotoGP čekala cesta na západ Spojených států do Laguny Seca, kde se každým rokem pořádá americká Grand Prix. Pro Lorenza ale hodně bolestivá Velká cena. Loni Španěl v Laguně Seca havaroval v prvním kole a v letošním roce hned dvakrát spadl v průběhu kvalifikace, což mu způsobilo dost bolestivé zranění v oblasti klíční kosti, ale jinak nemělo vliv na jeho výkon na dráze, protože i přes bolesti získal letošní již čtvrtou pole position. Snad jen nadlidským výkonem lékařů dokázal Lorenzo do závodu nastoupit a bojovat o pozice na stupních vítězů. V posledním kole málem Rossimu vrátil podobným stylem předjetí z Barcelony, ale udělal chybu a nakonec se musel spokojit s třetím místem, což vzhledem k jeho zdravotnímu stavu bylo neuvěřitelným výkonem.

Na německý okruh v Sachsenringu už Španěl přijel v dobré kondici a odhodláním, pokračovat ve stejném nasazení jaké předvedl v posledních závodech. V deštivé kvalifikaci zajel druhý čas a po startu závodu Velké ceny Německa, jenž tentokrát proběhl na hladkých pneumatikách, jel Lorenzo dlouhou dobu před týmovým kolegou Rossim. Německá Grand Prix ale v mnohém připomínala tu z Barcelony, když se v závěru začal znovu odehrávat velmi těsný souboj mezi Lorenzem a Rossim. Znovu byl lepším Rossi a Lorenzo si postěžoval na špatně zvolenou strategii. Lorenzo řekl, že se měl snažit kolegu předjet mnohem dříve, když ještě existovala šance mu ujet, ale v době, kdy se do čela dostal Rossi už nebyla možnost situaci zvrátit ve svůj prospěch.

Slabší chvilku si Jorge Lorenzo vybral v polovině sezony a pravděpodobně i to rozhodlo o výsledku pořadí letošního ročníku mistrovství světa silničních motocyklů. Desátý podnik sezony přivítal vůbec naposledy britský Donington Park a počasí v den závodu jezdcům připravilo skutečně těžké momenty. Španěl Lorenzo startoval z třetího místa v první řadě a po několika kolech se dokázal probojovat do vedení, ale mokrá trať ve spojení s hladkými pneumatikami jeho Yamahy nenabízela vysokou úroveň přilnavosti a už vůbec žádnou nenabízela bíla čára lemující trať. Lorenzo v nájezdu do jedné ze zatáček na jednu takovou čáru najel a okamžitě byl mimo hru a mimo body v britské Grand Prix. Stejně dopadlo jeho snažení v České republice. Opět velmi dobrý výkon v přípravě, úspěšná kvalifikace s časem do první řady a v samotném závodu skvělá rychlost. Jenže, Rossi v sobotní kvalifikaci spadl a jak uvedl, dokázal díky tomu velmi dobře odhadnou, kde je na této dráze limit jeho motocyklu na pneumatikách Bridgestone. To samozřejmě Lorenzo nedokázal přesně odhadnout a při předjíždění Rossiho spadl a podruhé v řadě nezískal jediný bod. Rossi z České republiky odjížděl už s padesátibodovým náskokem a vše nasvědčovalo tomu, že je již rozhodnuto.

Naštěstí v motocyklovém sportu není nic jistého až pokud jezdec neprojede cílem posledního závodu sezony. Tato situace nastala v další Grand Prix na okruhu ve slavném Indianapolisu. Jorge Lorenzo v kvalifikaci opět s časem do první řady, kde mu patří druhá pozice mezi prvním Pedrosou a třetím Rossim. Po bleskovém startu jde do vedení Pedrosa, ale ten po pár kolech padá a vedení je v rukou Rossiho, ale ani ten Yamahu nedokázal udržet na dráze a tak Jorge Lorenzo přebírá ještě před polovinou závodu vedení a zcela osamocen projíždí cílem s téměř desetisekundovým náskokem před druhým Alexem De Angelisem. Rossi tentokrát nebodoval a tak Lorenzo snižuje Italův náskok na pětadvacet bodů.

Závod v Misanu je znovu o dvojici tovární Fiat Yamahy. Lorenzo v něm sice nevyhrál, ale dvacet bodů za druhé místo znamená, že v této fázi šampionátu na Rossiho první místo už ztrácí ´jen´ třicet bodů, což není málo, ale určitě méně než po Velké ceně České republiky v Brně.

Na sérii posledních čtyř závodů sezony se muselo počkat jeden měsíc, protože maďarská Velká cena byla s jednoho prostého důvodu bez náhrady zrušena a to, že nebyl postaven závodní okruh a bez toho to prostě nejde. Čtrnáctým podnikem sezony byla portugalská Grand Prix v Estorilu. Na startovním roštu se znovu objevil Casey Stoner a čtveřice nejlepších jezdců sezony 2009 tak byla znovu kompletní. Jen jednou v letošní sezoně se Lorenzovi podařilo využít startu z pole position k tomu, aby závod Grand Prix vyhrál. Jeho chvíle nastala v Portugalsku, což byl jeden ze zlomových momentů sezony. Španěl v kvalifikaci zajel nejrychleji a v samotném závodu svou rychlost maximálně využil a na konto si připsal pětadvacet bodů na rozdíl od Rossiho, jemuž se na dráze nedaleko pobřeží Atlantiku moc nedařilo. Rozdíl mezi oběma jezdci se tak snížil na osmnáct bodů.

V Austrálii Lorenzo letos vůbec poprvé získal v kvalifikaci umístění do druhé řady na startovním roštu. Možná proto po startu až moc zariskoval a v nájezdu do první zatáčky špatně odhadl vzdálenost na před ním jedoucího Nicky Haydena, do kterého narazil, poškodil si brzdu a nakonec skončil ve štěrku únikové zóny. Jediné co k tomu jezdec tovární Yamahy řekl bylo konstatování, že to nebyla chyba nikoho jiného než právě jeho samotného a něco podobného by sám od sebe rozhodně nečekal. V tomto okamžiku pro Španěla skončila jakákoliv naděje na zisk titulu a naopak se nyní musel zaměřit na druhé místo, které ještě zdaleka neměl jisté, protože Australan Stoner jel po svém návratu ze zdravotní dovolené v opravdu famózní formě.

V předposledním podniku sezony na okruhu v Sepangu znovu zamíchalo kartami počasí a i když se všichni po celý víkend připravovali na suchý závod, těsně před startem královské kubatury začalo pršet a vše bylo rázem jinak. Lorenzo si v kvalifikaci opět zajistil postavení v první řadě, ale protože během výměny náhradního motocyklu nestihl přijet na startovní rošt v časovém termínu, musel startovat až z posledního místa. Start proběhl ve znamení chaosu a dvojice Rossi – Lorenzo se setkala uprostřed startovního pole. Od toho okamžiku oba společně zabrali a dopředu uháněli na plný plyn, ale na Stonera s Pedrosou to už nestačilo. Valentino Rossi cílem projel třetí a mohl oslavit svůj devátý titul mistra světa. Jorge Lorenzo byl v Malajsii čtvrtý a stačil mu tak jediný bod z posledního podniku ve Valencii, aby se stal v druhém roce v MotoGP vicemistrem světa.

Ve španělské Valencii Jorge Lorenzo po šestnácté v tomto roce odstartoval z první řady a potom, co v zahřívacím kole odpadl Casey Stoner bylo jasné, že mu už druhou příčku v šampionátu nikdo nevezme. Cílem závěrečného podniku sezony projel třetí a na stupních vítězů si podal ruku s vítězem Velké ceny Valencie Danim Pedrosou a druhým Valentinem Rossim. Všichni tři jezdci z Valencie rovněž v celkovém hodnocení šampionátu obsadili první tři místa. Cílem Jorge Lorenza pro letošní sezonu bylo zlepšit výkon z předchozího ročníku, což se mu podařilo a nyní můžeme jen čekat, kdy nastane jeho chvíle a získá titul mistra světa v královské kubatuře MotoGP. Talent a odhodlání mu proto určitě nechybí.

#99 Jorge Lorenzo, Fiat Yamaha Team - Sezona 2009:

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Yamaha YZR-M1 3. 3.
2. 2009 Japonska Yamaha YZR-M1 3. 1.
3. 2009 Španělska Yamaha YZR-M1 1. -
4. 2009 Francie Yamaha YZR-M1 2. 1.
5. 2009 Itálie Yamaha YZR-M1 1. 2.
6. 2009 Katalánska Yamaha YZR-M1 1. 2.
7. 2009 Nizozemska Yamaha YZR-M1 3. 2.
8. 2009 USA Yamaha YZR-M1 1. 3.
9. 2009 Německa Yamaha YZR-M1 2. 2.
10. 2009 Velké Británie Yamaha YZR-M1 3. -
11. 2009 České republiky Yamaha YZR-M1 2. -
12. 2009 Indianapolisu Yamaha YZR-M1 2. 1.
13. 2009 San Marina Yamaha YZR-M1 3. 2.
14. 2009 Portugalska Yamaha YZR-M1 1. 1.
15. 2009 Austrálie Yamaha YZR-M1 4. -
16. 2009 Malajsie Yamaha YZR-M1 2. 4.
17. 2009 Valencie Yamaha YZR-M1 3. 3.

Doporučujeme

Články odjinud