Sezona 2009: Loris Capirossi

V MS se jezdec Rizla Suzuki umístil na devátém místě.

Přípravu na druhou sezonu v barvách továrního týmu Rizla Suzuki zvládl Loris Capirossi na výbornou. Japonský prototyp GSV-R prošel řadou změn a výsledky předsezonních testů naznačovaly, že stejně těžké časy jaké zažili v roce 2008 se již nebudou opakovat.

V testu na okruhu v Sepangu se Ital umístil mezi šesti nejrychlejšími a nejvýraznějším výkonem v předsezonních testech se předvedl během testu na jihu Španělska, když v takzvaném testu kvalifikace obsadil v Jerezu se ztrátou jedné sekundy třetí příčku za Casey Stonerem a Valentinem Rossim.

S vysokým očekáváním tak tým Suzuki přijel do Kataru k zahajovacímu podniku sezony na reflektory osvětlené dráze v Losail. První kvalifikace bez nasazení speciálních kvalifikačních pneumatik vyšla Capirossimu dobře, když zajel čas na pátou pozici v druhé řadě startovního roštu. Závod královské kubatury pro špatné počasí odstartoval až v pondělí, ale nedělní déšť Capirossimu štěstí nepřinesl. Místo aby bojoval o vedoucí příčky, tak hned v úvodu katarské Grand Prix spadl a samozřejmě nezískal jediný bod.

Místem obratu k lepšímu se měla stát japonská Motegi, domácí Velká cena výrobce motocyklů značky Suzuki. Loris Capirossi dokonce v jednom z rozhovorů uvedl, že má v plánu závod pro japonskou továrnu vyhrát, ale přišlo další rozčarování. Počasí znovu hrálo v průběhu závodního víkendu hlavní roli a Ital do závodu nastupoval, stejně jako všichni ostatní s jen jedním tréninkem na suché dráze. Přestože byli všichni přesvědčeni o vysokém potenciálu jejich motocyklů ani v Japonsku Capirossi nedokázal bojovat o vedoucí pozice a cílem projel sedmý.

K třetímu podniku sezony jezdci a týmy světového šampionátu přijeli do Jerez de la Frontera na jihu Španělska. Pro Suzuki tato dráha, kde se jim tolik dařilo v předsezonních testech, představovala naději na tolik žádaný dobrý výsledek. Překvapení se ovšem nekonalo, Loris Capirossi skončil po těžkém víkendu na šestém místě a všem už bylo jasné, že ani v letošní sezoně nemůžou čekat zázraky. Ital neskrýval zklamání ohledně motorového výkonu a nechal se slyšet, že sice v Japonsku na jeho zlepšení pracují, ale pokud v této oblasti nedojde ke zlepšení, jen stěží dokážou v tak vyrovnané konkurenci uspět.

Nicméně v každém závodu Ital odevzdával maximum a ne jinak tomu bylo ve francouzské Grand Prix, prvním závodu s výměnou motocyklů v mokro-suchém klání. V kvalifikaci Italův čas stačil na osmé místo v třetí řadě na startu a stejný výsledek zajel i v samotném závodu, kde zariskoval s výměnou motocyklu a na ještě mokré trati pak bojoval s přilnavostí zadního kola.

V domácí Velké ceně Itálie se Capirossimu dařilo o něco lépe, i když už během tréninků bylo jasně vidět jejich ztrátu na rovinkách vzhledem k ostatním prototypům na dráze. Suzuki slíbila, že nové motorové specifikace dostanou jezdci továrního týmu už pro další závod v Katalánsku, ale na dráze v Mugellu musel Capirossi využít všech svých zkušeností, aby nakonec v cíli mohl oslavit svůj nejlepší výsledek v podobě pátého místa.

V katalánské Grand Prix Suzuki skutečně nasadila nový motor, ale už první kilometry ukázaly, že to nebude tak jednoduché. Tým v průběhu víkendu řešil technické problémy. Po kvalifikaci, kde Capirossi zajel až jedenáctý čas, mechanici pracovali dlouho do noci, aby nastavení pro závod doladili v nedělním zahřívacím tréninku. Po startu si Ital vedl velmi dobře a dokázal se protlačit polem jezdců až na konečné páté místo. Po závodu si nový motor chválil a řekl, že pokud by ho měli k dispozici už v Itálii tak klidně mohl bojovat o umístění na stupních vítězů.

V Assenu startoval Capirossi z šestého místa druhé řady, ale start se mu vůbec nepodařil a právě dobrý start je na holandském okruhu základem úspěchu. Nicméně Ital dokázal využít předností nového motoru a probíjel se k vedoucí skupině jezdců, ale přišlo drobné zaváhání a znovu propad na dvanáctou příčku. Capirossi se nevzdal, otočil plynem a ztracené pozice získával postupně zpátky. Ke konci jel na sedmém místě za Mika Kalliem, který se ale odporoučel k zemi a Italovi tak najednou patřila šestá pozice. Bohužel v poslední zatáčce před cílovou rovinkou jezdce Suzuki celkem tvrdě atakoval Toni Elías a Capirossi se díky tomu propadl na konečné desáté místo, které se po penalizaci Španěla nakonec změnilo na deváté. Capirossi nebyl ani tak naštvaný na jezdce Gresiniho Hondy jako spíš na sebe za pokažený start, protože kdyby odstartoval dobře, nemusel se pak do takovéto situace vůbec dostat.

Po nizozemské Grand Prix čekala týmy královské kubatury cesta na západní pobřeží Spojených států, kde byl na programu již osmý podnik sezony Velká cena USA. Téměř celý víkend na okruhu v Laguně Seca u Suzuki řešili problémy s pneumatikami, což se jim z části sice podařilo, ale samotný závod pro Lorise Capirossiho skončil ve štěrku únikové zóny a podruhé v letošní sezoně nezískal ani jeden bod.

Příprava na Velkou cenu Německa nezačala v případě Itala nejlépe, protože havaroval a kompletně zničil svůj motocykl. Mechanikům dalo hodně práce dát GSV-R znovu do provozuschopného stavu, ale pět bodů za jedenácté místo bylo Italovým prvním umístění za hranicí první desítky. Stejný výsledek také zopakoval v britském Donington Parku, kde si moc přáli déšť, ale nakonec nezvládli po taktické stránce manévr s výměnou motocyklů, jenž uspěchali a do cíle Ital dojel s naprosto zničenými pneumatikami do deště.

Velká cena České republiky v Brně je místem, kde se Capirossimu daří. V roce 2008 tam zajel na stupně vítězů a moc si přál získat své sté pódium právě na této dráze, kde Suzuki umí podat maximum ze svého výkonu. Kvalifikaci si Capirossi spolu s mechaniky protrpěl, protože jeho GSV-R trápily problémy s elektronikou. V den závodu bylo vše v pořádku a Ital skutečně bojoval o umístění na stupních vítězů spolu s Toni Elíasem a Andrea Doviziosem. Nakonec cílem projel pátý, což pro Capirossiho představuje nejlepší umístění v letošní sezoně. V Brně také Suzuki potvrdila ukončení spolupráce s Chrisem Vermeulenem a pro sezonu 2010 angažovala mladého Španěla Álvara Bautistu.

Na slavné závodní dráze amerického Indianapolisu Loris Capirossi do závodu startoval až z jedenácté pozice a hned po startu se dostal do skrumáže jezdců před ním, což sice pro něho neznamenalo konec závodu, ale přišel tak o pozice, které do konce závodu velmi těžce získával zpátky. Sedmá příčka je z tohoto pohledu dobré umístění, ale Ital cítil, že měl v tomto případě navíc.

V třináctém podniku Loris Capirossi závodil nedaleko svého domova před zraky svých domácích fanoušků a na dráze v Misanu byl velmi blízko zisku čtvrtého místa, o které se rval s jezdecem Repsol Hondy. Bohužel pro Itala byl Andrea Dovizioso s tovární RC212V o něco rychlejší a to pro Itala znamenalo zisk již čtvrtého umístění na páté pozici v sezoně.

Závod portugalské Grand Prix pro italského závodníka tovární Suzuki skončil předčasně pro poruchu čidla v převodovce, kde mu zůstal zařazený druhý převodový stupeň a na ten mu nezbývalo nic jiného než se vrátit zpátky do boxů.

V Austrálii Suzuki překročila limit pěti motorů do konce sezony. Capirossiho GSV-R dostala nový motor, ale Suzuki po penalizaci přišla v Poháru konstruktérů o pět bodů a Ital do australské Grand Prix musel startoval z poslední pozice na startovním roštu. Navíc chladné počasí Capirossiho motocyklu vůbec nesvědčilo a s úrovní přilnavosti, kterou mu pneumatiky nabídly to stačilo na dvanácté místo a čtyři body do celkového hodnocení.

V Malajsii jezdci absolvovali tréninky a kvalifikaci na suché dráze, ale před startem samotného závodu Velké ceny Malajsie začalo pršet a všichni si tak museli přejít na stroje s nastavením na mokro, což byla velká loterie. Po startu se Capirossi pohyboval na druhém místě, ale problémy s přilnavostí donutily Itala sundat ruku z plynu a díky tomu se postupně propadal pořadím až nakonec cílem projel na devátém místě. Po slibném víkendu byl pro Itala tento výsledek velkým zklamáním.

V posledním podniku sezony ve Valencii Loris Capirossi patřil do skupiny jezdců, kteří v celkovém hodnocení bojovali o sedmou pozici. Bylo jasné, že ji získá ten, kdo si z nich v cíli závodu Velké ceny Valencie připíše největší počet bodů a to se bohužel v Italově případu nestalo. Vše začalo nepodařenou kvalifikací a třináctou pozicí na startu. Tvrdá směs pneumatik v chladných podmínkách nefungovala a Capirossi se rozhodl pro měkčí gumy, ale ty se v závodu absolutně neosvědčily a cílem projel až čtrnáctý. To pro Itala znamenalo jediné a to, že v letošním ročníku světového šampionátu obsadil celkové deváté místo a bohužel ani v jednom ze sedmnácti závodů sezony nezískal umístění na stupních vítězů.

#65 Loris Capirossi, Rizla Suzuki - sezona 2009:

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Suzuki GSV-R 5. -
2. 2009 Japonska Suzuki GSV-R 6. 7.
3. 2009 Španělska Suzuki GSV-R 6. 6.
4. 2009 Francie Suzuki GSV-R 8. 8.
5. 2009 Itálie Suzuki GSV-R 3. 5.
6. 2009 Katalánska Suzuki GSV-R 11. 5.
7. 2009 Nizozemska Suzuki GSV-R 6. 9.
8. 2009 USA Suzuki GSV-R 10. -
9. 2009 Německa Suzuki GSV-R 9. 11.
10. 2009 Velké Británie Suzuki GSV-R 14. 11.
11. 2009 České republiky Suzuki GSV-R 9. 5.
12. 2009 Indianapolisu Suzuki GSV-R 11. 7.
13. 2009 San Marina Suzuki GSV-R 10. 5.
14. 2009 Portugalska Suzuki GSV-R 7. -
15. 2009 Austrálie Suzuki GSV-R 13. 12.
16. 2009 Malajsie Suzuki GSV-R 5. 9.
17. 2009 Valencie Suzuki GSV-R 13. 14.

Doporučujeme

Články odjinud