Sezona 2009: Marco Melandri

Italský jezdec Hayate Racing získal v MS desátou příčku.

Po tvrdé zkušenosti u tovární Ducati podepsal Marco Melandri dvouletou smlouvu s továrním týmem Kawasaki, kde po odchodu Anthony Westa vytvořil jezdeckou dvojici s Johnem Hopkinsem. Přelom roku 2008 a 2009 byl ovšem z jeho pohledu další velké trápení, protože právě v tomto období oznámila Kawasaki stažení svého továrního týmu z mistrovství světa silničních motocyklů a nikdo nevěděl co bude dál.

V době, kdy už ostatní jezdci královské kubatury naplno testovali, představitelé promotéra závodů MotoGP vedli intenzivní jednání s japonským výrobcem. Kawasaki byla pod smlouvou, když se Dorně zavázala startovat v mistrovství světa do roku 2011, což svým odstoupením jednoznačně porušila. Carmelo Ezpeleta jim dal na výběr, buď v roce 2009 nasadí aspoň jeden stroj a rok 2010 a 2011 jim prominou nebo se sejdou u soudu.

Východiskem se stal soukromý tým Hayate Racing pod vedením Ichiro Yody, šéfmechanikem Andrea Dosolim a motocyklem Kawasaki ZX-RR. Model ZX-RR 2009 už dříve vyzkoušel na australských okruzích Francouz Olivier Jacque a s výkonem nového stroje byl spokojený. Marco Melandri ovšem k týmu nastoupil s podmínkou, že pokud bude v testech na nejlepší ztrácet přes tři sekundy, nebude v sezoně 2009 závodit. V Kataru skutečně na prvního tři sekundy ztratil, ale na jihu Španělska už Melandri figuroval v první desítce a po skončení testů potvrdil, že u Hayate Racing zůstane a bude závodit.

V zahajovacím podniku sezony v Kataru Melandri hned na začátku závodu vyjel mimo trať, ale stačil se vrátit a v jeho závěru získat dva body. V Japonsku se Italovi dařilo mnohem lépe. Po zrušené kvalifikaci startoval z osmého místa a v průběhu japonské Grand Prix na dráze v Motegi bojoval o čtvrtou pozici s Casey Stonerem, bývalým týmovým kolegou z Ducati. Nakonec to byla sice šestá příčka, ale Melandri všem ukázal, že s Kawasaki dokáže bez problému bojovat o umístění v první desítce. Třetí podnik sezony v Jerezu a další zlepšení, když Ital projel cílem pátý a na čtvrtého De Punieta ztratil jen něco přes jednu sekundu.

Pokud stále ještě někdo pochyboval o jeho konkurenceschopnosti, tak v závodu francouzské Grand Prix všem takovým Marco Melandri jasně předvedl, že je znovu zpátky. Taktiku v mokro-suchém závodu zvládli velmi dobře, když cílem projel na druhém místě, sedmnáct sekund za vítězem Jorge Lorenzem a dvě sekundy před třetím Danim Pedrosou. Pro Itala byl tento závod velkou satisfakcí a to nejen že získal první umístění na stupních vítězů od Velké ceny Malajsie z roku 2007, ale také z toho důvodu, že ještě nedávno byl bez práce a bez jakékoliv naděje absolvovat sezonu 2009, kde si tolik přál konečně závodit na předních příčkách.

V domácí Velké ceně Itálie se situace z Le Mans opakovala, jezdci královské kubatury startovali na mokrých pneumatikách a v průběhu závodu opět došlo k výměně motocyklů s nastavením na sucho. Melandri těsně před cestou do boxů dokonce vedl a postupně na své soupeře získával náskok, ale tým udělal velkou chybu v přípravě druhého motocyklu, když Italovi omylem nasadili jinou směs pneumatik na předek a jinou zase na zadní kolo. To mělo za následek nestabilitu jeho Kawasaki a konečné jedenácté místo. Velká škoda.

V Katalánsku se Melandrimu vůbec nedařilo. V šestém podniku sezony si vybojoval jen dva body a navíc v prvním pozávodním testu sezony těžce havaroval a jen o vlásek unikl vážnějším zraněním. V holandském Assenu Ital opět bojoval o pozice v první desítce, ale tentokrát to stačilo na jedenácté místo a pět bodů. O něco lépe se mu vedlo na západním pobřeží Spojených států, když v závodu americké Grand Prix zajel na desátou příčku a to i s problémy s plynem, které mu znemožnily atakovat vyšší a lepší umístění na okruhu, kde v roce 2007 stál na stupních vítězů.

Na okruhu v německém Sachsenrigu Melandri bojoval s Toni Elíasem o šestou příčku, ale těsně před cílem nakonec Španělovi podlehl a skončil sedmý. Body za stejné umístění si rovněž odvezl z britské Grand Prix, kde naposledy v této sezoně využili někteří jezdci v průběhu závodu výměnu motocyklů.

Na Velkou cenu České republiky nebude Italský jezdec Hayate Racing vzpomínat nejlépe. Startoval z třinácté pozice, ale opět se dokázal probojovat do první desítky, kde v závěru bojoval o osmé místo s Mika Kalliem, který v té době jel v barvách tovární Ducati. V době, kdy do konce závodu zbývalo odjet dva kola chtěl Melandri finského jezdce předjet, ale ten si jeho manévru pravděpodobně nevšiml a mezi oběma jezdci došlo ke kontaktu. Pro Melandriho tak byl závod v Brně vůbec prvním, který v letošní sezoně nedokončil. Nicméně v Brně Melandri oznámil, že v roce 2009 bude závodit v barvách týmu San Carlo Honda Gresini.

Klepněte pro větší obrázekBohužel ani z dalšího podniku světového šampionátu v americkém Indianapolisu si Melandri neodvezl ani jeden bod, protože tři kola před cílem spadl ze sedmé pozice. Na pobřeží Jadranu chtěl jezdec Hayate Racing vše odčinit v další domácí Grand Prix na okruhu v Misanu. Po startu z dvanáctého místa se Melandri probojoval až na sedmou příčku, ale tu si do cíle nedokázal udržet. Znovu se potkal bok po boku s Mika Kalliem, ale především se již v jeho případě začal projevovat nedostatek výkonu Kawasaki. Japonský výrobce vývoj ZX-RR ukončil těsně po skončení předsezonních testů a to Melandriho v druhé polovině sezony v mnohém limitovalo.

Po měsíční přestávce následovala série čtyř posledních závodů sezony, kterou odstartovala portugalská Grand Prix. Na dráze v Estorilu už Melandri nedokázal bojovat o první desítku a cílem projel dvanáctý. Oživení přišlo v Austrálii, ale vše mohlo skončit dřív než vůbec začalo, protože během tréninku došlo při průjezdu cílovou rovinkou k jeho kontaktu s rackem, ale naštěstí bez pádu a vážného zranění. V samotném závodu pak Ital bojoval s Randy De Punietem, těsný souboj vyhrál a z Phillip islandu si nakonec odvezl devět bodů za sedmé místo.

V předposledním podniku sezony Melandri na okruhu v Sepangu ani tak nebojoval s jezdci před sebou jako s ovládáním plynu své ZX-RR. Jak po závodu uvedl, nebýt takové zbytečné závady mohl klidně bojovat o umístění na stupních vítězů. Bohužel nestalo se a v Malajsii si do průběžného hodnocení šampionátu připsal osm bodů za osmé místo.

Poslední podnik sezony ve Valencii byl rozhodující z hlediska postavení v celkovém hodnocení, protože pozice od sedmého místa byly velmi vyrovnané a o konečném umístění jezdců tak rozhodoval každý bod získaný v sedmnáctém a posledním závodu na okruhu Ricardo Torma. Melandri měl šanci získat sedmou příčku, ale už kvalifikace naznačila, že to nebude tak jednoduché. Problémy s plynem se ve Valencii projevily naplno, Melandri ztrácel jednu pozici za druhou, což v konečném důsledku pro Itala znamenalo nula bodů a celkové desáté místo v hodnocení Mistrovství světa silničních motocyklů 2009.

Přes problémy v posledních kolech světového šampionátu Marco Melandri předvedl, že je stále velmi talentovaným závodníkem s chutí závodit a můžeme se jen těšit, co nám v příštím roce předvede v sedle Hondy RC212V.

#33 Marco Melandri, Hayate Racing - sezona 2009:

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Kawasaki ZX-RR 11. 14.
2. 2009 Japonska Kawasaki ZX-RR 8. 6.
3. 2009 Španělska Kawasaki ZX-RR 11. 5.
4. 2009 Francie Kawasaki ZX-RR 9. 2.
5. 2009 Itálie Kawasaki ZX-RR 15. 11.
6. 2009 Katalánska Kawasaki ZX-RR 17. 14.
7. 2009 Nizozemska Kawasaki ZX-RR 14. 11.
8. 2009 USA Kawasaki ZX-RR 11. 10.
9. 2009 Německa Kawasaki ZX-RR 13. 7.
10. 2009 Velké Británie Kawasaki ZX-RR 7. 7.
11. 2009 České republiky Kawasaki ZX-RR 15. -
12. 2009 Indianapolisu Kawasaki ZX-RR 9. -
13. 2009 San Marina Kawasaki ZX-RR 12. 8.
14. 2009 Portugalska Kawasaki ZX-RR 16. 12.
15. 2009 Austrálie Kawasaki ZX-RR 14. 7.
16. 2009 Malajsie Kawasaki ZX-RR 15. 8.
17. 2009 Valencie Kawasaki ZX-RR 15. 17.
18:51 | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
18:20 | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
17:47 | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.
15. října | Warm upy jsou zkráceny na 15 minut. Odkládají se i starty závodů.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 13. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:10–08:55
Sobota 14. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto 3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 15. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00

Nejčtenější články

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí D…

Dovi a Márquez spolu v Japonsku bojovali o výhru. Nakonec uspěl Dovi, Márquez je druhý a na podium je doprovodil Petrucci.

14.  10.  2017 | | 2 N/A
MotoGP: Z pole position se raduje Zarco

MotoGP: Z pole position se raduje Za…

Pole position pro start japonského závodu si zajistil Johann Zarco. Do první řady se kvalifikovali i Danilo Petrucci a Marc Márquez.

14.  10.  2017 |
MotoGP: Druhý japonský trénink opanoval Dovi

MotoGP: Druhý japonský trénink opano…

V odpoledním japonském tréninku se na první místo posunul Andrea Dovizioso. Marc Márquez je druhý. Třetí pozici obsadil Aleix Espargaro.

13.  10.  2017 |
Moto3: Zkrácený závod na mokrém povrchu ovládl Fenati

Moto3: Zkrácený závod na mokrém povr…

V Japonsku hodně prší. Kvůli olejem znečištěné dráze byl závod odložen a zkrácen. Na podium vystoupili Fenati, Antonelli a Bezzecchi. Mir ještě titul neslaví.

15.  10.  2017 |
MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tréninku zajel Márquez

MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tré…

Na mokré dráze se v prvním tréninku zadařilo zajet nejlepší časy Márquezovi, Espargarovi a Reddingovi.

13.  10.  2017 |