Italský jezdec Hayate Racing získal v MS desátou příčku.
Po tvrdé zkušenosti u tovární Ducati podepsal Marco Melandri dvouletou smlouvu s továrním týmem Kawasaki, kde po odchodu Anthony Westa vytvořil jezdeckou dvojici s Johnem Hopkinsem. Přelom roku 2008 a 2009 byl ovšem z jeho pohledu další velké trápení, protože právě v tomto období oznámila Kawasaki stažení svého továrního týmu z mistrovství světa silničních motocyklů a nikdo nevěděl co bude dál.
V době, kdy už ostatní jezdci královské kubatury naplno testovali, představitelé promotéra závodů MotoGP vedli intenzivní jednání s japonským výrobcem. Kawasaki byla pod smlouvou, když se Dorně zavázala startovat v mistrovství světa do roku 2011, což svým odstoupením jednoznačně porušila. Carmelo Ezpeleta jim dal na výběr, buď v roce 2009 nasadí aspoň jeden stroj a rok 2010 a 2011 jim prominou nebo se sejdou u soudu.
Východiskem se stal soukromý tým Hayate Racing pod vedením Ichiro Yody, šéfmechanikem Andrea Dosolim a motocyklem Kawasaki ZX-RR. Model ZX-RR 2009 už dříve vyzkoušel na australských okruzích Francouz Olivier Jacque a s výkonem nového stroje byl spokojený. Marco Melandri ovšem k týmu nastoupil s podmínkou, že pokud bude v testech na nejlepší ztrácet přes tři sekundy, nebude v sezoně 2009 závodit. V Kataru skutečně na prvního tři sekundy ztratil, ale na jihu Španělska už Melandri figuroval v první desítce a po skončení testů potvrdil, že u Hayate Racing zůstane a bude závodit.
V zahajovacím podniku sezony v Kataru Melandri hned na začátku závodu vyjel mimo trať, ale stačil se vrátit a v jeho závěru získat dva body. V Japonsku se Italovi dařilo mnohem lépe. Po zrušené kvalifikaci startoval z osmého místa a v průběhu japonské Grand Prix na dráze v Motegi bojoval o čtvrtou pozici s Casey Stonerem, bývalým týmovým kolegou z Ducati. Nakonec to byla sice šestá příčka, ale Melandri všem ukázal, že s Kawasaki dokáže bez problému bojovat o umístění v první desítce. Třetí podnik sezony v Jerezu a další zlepšení, když Ital projel cílem pátý a na čtvrtého De Punieta ztratil jen něco přes jednu sekundu.
Pokud stále ještě někdo pochyboval o jeho konkurenceschopnosti, tak v závodu francouzské Grand Prix všem takovým Marco Melandri jasně předvedl, že je znovu zpátky. Taktiku v mokro-suchém závodu zvládli velmi dobře, když cílem projel na druhém místě, sedmnáct sekund za vítězem Jorge Lorenzem a dvě sekundy před třetím Danim Pedrosou. Pro Itala byl tento závod velkou satisfakcí a to nejen že získal první umístění na stupních vítězů od Velké ceny Malajsie z roku 2007, ale také z toho důvodu, že ještě nedávno byl bez práce a bez jakékoliv naděje absolvovat sezonu 2009, kde si tolik přál konečně závodit na předních příčkách.
V domácí Velké ceně Itálie se situace z Le Mans opakovala, jezdci královské kubatury startovali na mokrých pneumatikách a v průběhu závodu opět došlo k výměně motocyklů s nastavením na sucho. Melandri těsně před cestou do boxů dokonce vedl a postupně na své soupeře získával náskok, ale tým udělal velkou chybu v přípravě druhého motocyklu, když Italovi omylem nasadili jinou směs pneumatik na předek a jinou zase na zadní kolo. To mělo za následek nestabilitu jeho Kawasaki a konečné jedenácté místo. Velká škoda.
V Katalánsku se Melandrimu vůbec nedařilo. V šestém podniku sezony si vybojoval jen dva body a navíc v prvním pozávodním testu sezony těžce havaroval a jen o vlásek unikl vážnějším zraněním. V holandském Assenu Ital opět bojoval o pozice v první desítce, ale tentokrát to stačilo na jedenácté místo a pět bodů. O něco lépe se mu vedlo na západním pobřeží Spojených států, když v závodu americké Grand Prix zajel na desátou příčku a to i s problémy s plynem, které mu znemožnily atakovat vyšší a lepší umístění na okruhu, kde v roce 2007 stál na stupních vítězů.
Na okruhu v německém Sachsenrigu Melandri bojoval s Toni Elíasem o šestou příčku, ale těsně před cílem nakonec Španělovi podlehl a skončil sedmý. Body za stejné umístění si rovněž odvezl z britské Grand Prix, kde naposledy v této sezoně využili někteří jezdci v průběhu závodu výměnu motocyklů.
Na Velkou cenu České republiky nebude Italský jezdec Hayate Racing vzpomínat nejlépe. Startoval z třinácté pozice, ale opět se dokázal probojovat do první desítky, kde v závěru bojoval o osmé místo s Mika Kalliem, který v té době jel v barvách tovární Ducati. V době, kdy do konce závodu zbývalo odjet dva kola chtěl Melandri finského jezdce předjet, ale ten si jeho manévru pravděpodobně nevšiml a mezi oběma jezdci došlo ke kontaktu. Pro Melandriho tak byl závod v Brně vůbec prvním, který v letošní sezoně nedokončil. Nicméně v Brně Melandri oznámil, že v roce 2009 bude závodit v barvách týmu San Carlo Honda Gresini.
Bohužel ani z dalšího podniku světového šampionátu v americkém Indianapolisu si Melandri neodvezl ani jeden bod, protože tři kola před cílem spadl ze sedmé pozice. Na pobřeží Jadranu chtěl jezdec Hayate Racing vše odčinit v další domácí Grand Prix na okruhu v Misanu. Po startu z dvanáctého místa se Melandri probojoval až na sedmou příčku, ale tu si do cíle nedokázal udržet. Znovu se potkal bok po boku s Mika Kalliem, ale především se již v jeho případě začal projevovat nedostatek výkonu Kawasaki. Japonský výrobce vývoj ZX-RR ukončil těsně po skončení předsezonních testů a to Melandriho v druhé polovině sezony v mnohém limitovalo.
Po měsíční přestávce následovala série čtyř posledních závodů sezony, kterou odstartovala portugalská Grand Prix. Na dráze v Estorilu už Melandri nedokázal bojovat o první desítku a cílem projel dvanáctý. Oživení přišlo v Austrálii, ale vše mohlo skončit dřív než vůbec začalo, protože během tréninku došlo při průjezdu cílovou rovinkou k jeho kontaktu s rackem, ale naštěstí bez pádu a vážného zranění. V samotném závodu pak Ital bojoval s Randy De Punietem, těsný souboj vyhrál a z Phillip islandu si nakonec odvezl devět bodů za sedmé místo.
V předposledním podniku sezony Melandri na okruhu v Sepangu ani tak nebojoval s jezdci před sebou jako s ovládáním plynu své ZX-RR. Jak po závodu uvedl, nebýt takové zbytečné závady mohl klidně bojovat o umístění na stupních vítězů. Bohužel nestalo se a v Malajsii si do průběžného hodnocení šampionátu připsal osm bodů za osmé místo.
Poslední podnik sezony ve Valencii byl rozhodující z hlediska postavení v celkovém hodnocení, protože pozice od sedmého místa byly velmi vyrovnané a o konečném umístění jezdců tak rozhodoval každý bod získaný v sedmnáctém a posledním závodu na okruhu Ricardo Torma. Melandri měl šanci získat sedmou příčku, ale už kvalifikace naznačila, že to nebude tak jednoduché. Problémy s plynem se ve Valencii projevily naplno, Melandri ztrácel jednu pozici za druhou, což v konečném důsledku pro Itala znamenalo nula bodů a celkové desáté místo v hodnocení Mistrovství světa silničních motocyklů 2009.
Přes problémy v posledních kolech světového šampionátu Marco Melandri předvedl, že je stále velmi talentovaným závodníkem s chutí závodit a můžeme se jen těšit, co nám v příštím roce předvede v sedle Hondy RC212V.
#33 Marco Melandri, Hayate Racing - sezona 2009:
- |
Rok |
Grand Prix |
Motocykl |
Na startu |
V cíli |
1. |
2009 |
Kataru |
Kawasaki ZX-RR |
11. |
14. |
2. |
2009 |
Japonska |
Kawasaki ZX-RR |
8. |
6. |
3. |
2009 |
Španělska |
Kawasaki ZX-RR |
11. |
5. |
4. |
2009 |
Francie |
Kawasaki ZX-RR |
9. |
2. |
5. |
2009 |
Itálie |
Kawasaki ZX-RR |
15. |
11. |
6. |
2009 |
Katalánska |
Kawasaki ZX-RR |
17. |
14. |
7. |
2009 |
Nizozemska |
Kawasaki ZX-RR |
14. |
11. |
8. |
2009 |
USA |
Kawasaki ZX-RR |
11. |
10. |
9. |
2009 |
Německa |
Kawasaki ZX-RR |
13. |
7. |
10. |
2009 |
Velké Británie |
Kawasaki ZX-RR |
7. |
7. |
11. |
2009 |
České republiky |
Kawasaki ZX-RR |
15. |
- |
12. |
2009 |
Indianapolisu |
Kawasaki ZX-RR |
9. |
- |
13. |
2009 |
San Marina |
Kawasaki ZX-RR |
12. |
8. |
14. |
2009 |
Portugalska |
Kawasaki ZX-RR |
16. |
12. |
15. |
2009 |
Austrálie |
Kawasaki ZX-RR |
14. |
7. |
16. |
2009 |
Malajsie |
Kawasaki ZX-RR |
15. |
8. |
17. |
2009 |
Valencie |
Kawasaki ZX-RR |
15. |
17. |