Sezona 2009: Mistr světa Valentino Rossi

Vítězem jednašedesátého ročníku mistrovství světa silničních motocyklů se v královské kubatuře MotoGP stal již posedmé jezdec továrního týmu Yamahy, Valentino Rossi.

Třicetiletý Ital dokázal podruhé za sebou získat zlato v prestižní prototypové kubatuře, ale rozhodně to nebylo vítězství jednoduché, ale zcela určitě plně zasloužené. Stálost, zkušenosti a perfektně sehraný tým, to jsou tři z nejdůležitějších ingrediencí tvořících základ Italova úspěchu. K tomu, aby vyhrál celý šampionát podeváté v k kariéře a podruhé v řadě ovšem musí v ingrediencích úspěchu figurovat něco, co druzí zatím nenašli.

Ale postupně a od začátku … K prvnímu testu sezony na okruhu v Sepangu se Valentino Rossi vydal zraněný, protože si doma o sklo z konferenčního stolu pořezal palec na levé ruce a nohu. Od začátku prvního testu byl velmi blízko Australanu Stonerovi a s takovým vývojem předsezonního testu byl jezdec Fiat Yamahy spokojený.

Začátkem března už Rossi během testu na okruhu Losail nebyl tak rychlý. První den pršelo, druhý den zajel druhý čas na kolo, ale poslední den se umístil až za svým týmovým kolegou Lorenzem a na nejrychlejšího Stonera ztratil až přes jednu sekundu. To znamenalo jediné, tvrdě zabrat a pro  IRTA test na jihu Španělska YZR-M1 připravit jak nejlépe to jen půjde.

To se sice podařilo, ale ne zcela stoprocentně. Rossi během třídenního testu, zajel na dráze v Jerezu nejhůř třetí čas na kolo a na soupeře z tovární Ducati tentokrát ztrácel minimum. V testu kvalifikace o cenu v podobě sportovního automobilu BMW Rossi nevyhrál. V době, kdy měl rozjeto své nejrychlejší kolo byl test zastaven červenou vlajkou, protože došlo k těžké nehodě Jamese Toselanda. Model z produkce mnichovské automobilky prohrál o osm desetin sekundy. Nicméně k tomu žertem poznamenal, že vyhrát vůz jiné značky by se určitě nelíbilo jeho hlavnímu partnerovi Fiatu.

Sezonu 2009 odstartovala až začátkem dubna Velká cena Kataru. V kvalifikaci zajel Rossi čas na druhé místo startovního roštu a v samotném úvodním podniku sezony nestačil jen na Casey Stonera. Pro špatné počasí posunuli start na pondělí večer a Rossimu bylo jasné, že pokud chce uvažovat o vítězství, nesmí si nechat Stonera ujet. To se mu sice nepodařilo, ale ve srovnání s rokem 2008 italský jezdec Fiat Yamahy zaznamenal mnohem lepší výsledek a na konto si připsal prvních dvacet bodů.

Japonsko figurovalo v kalendáři světového šampionátu na druhém místě. Dubnové počasí ale na okruhu v Motegi jezdcům nepřálo a pro déšť museli zrušit kvalifikaci. Pozice na startovním roštu určily výsledky pátečního tréninku a díky tomu Rossi poprvé startoval z pole position. Start mu vyšel na jedničku, ale v určité fázi závodu nedokázal jezdit tak, jak potřeboval a to stačilo jeho týmovému kolegovi Lorenzovi, aby Itala předjel a závod vyhrál. Rossi se podruhé za sebou umístil na druhém místě a v celkovém hodnocení šampionátu mu patřila druhá příčka.

První Velkou cenu na evropském kontinentu přivítal jihošpanělský Jerez a po celý závodní víkend konečně panovalo krásné počasí. Během tréninků Rossi předváděl dobré výkony, ale v kvalifikaci se mu už tolik nedařilo a v nedělním závodu startoval až z čtvrté pozice v druhé řadě. Rossiho tým na jeho Yamaze zapracoval, změny v nastavení vyzkoušeli v ranním zahřívacím tréninku, ale na první místo to italský šampion neviděl. Po startu si pozici udržel a v nájezdu do třetího kola už figuroval na druhém místě. V jedenáctém kole předjel do té doby vedoucího Pedrosu a závod Velké ceny Španělska bez problému vyhrál. Po závodu nešetřil slovy chvály pro členy svého týmu a poděkoval za perfektně odvedenou práci svému šéfmechanikovi Burgesovi. První vítězství v sezoně pro Rossiho znamenalo, že v průběžném hodnocení šampionátu převzal roli vedoucího závodníka.

Z jihu Španělska seriál mistrovství světa silničních motocyklů zamířil do francouzského Le Mans. Tam se počasí znovu předvedlo v plné ´kráse´a na jezdce MotoGP poprvé čekal závod s výměnou motocyklů. Stejně jako v Jerezu Rossiho výkon v kvalifikaci znamenal čtvrtou pozici na startovním roštu. Po startu s motocykly obutými na mokrých pneumatikách Rossi získával jednu pozici za druhou a v době, kdy v boxech začali připravovat motocykly s nastavením na sucho, převzal vedení v závodu. Dráha v některých místech výrazně osychala, Rossiho mokré pneumatiky už neposkytovaly potřebný výkon a když se rozhodl jako jeden z prvních pro výměnu, vystřídal ho na první pozici Marco Melandri. Nicméně čas pro výměnu motocyklu trošku uspěchal, protože po výjezdu z boxů v jedné ze zatáček hladké pneumatiky nedokázaly udržet jeho M1 na dráze a spadl. Yamahu stačil zvednout, ale musel do boxů znovu vyměnit poškozený stroj. Jenže v nájezdu do boxů překročil povolenou rychlost a to znamenalo trest v podobě průjezdu boxovou uličkou. V závodu Velké ceny Francie už nedokázal zajet lepší výsledek než šestnácté místo a letos poprvé nezískal jediný bod.

Páté kolo šampionátu jezdce a týmy MotoGP zavedlo na závodní okruh Mugello v Itálii. Valentino Rossi na této dráze nepoznal v posledních sedmi letech porážku a všichni čekali, zda i v roce 2008 dokáže závod v krásném prostředí Toskánska vyhrát. Po kvalifikaci mu patřila na startovním roštu třetí pozice v první řadě a naděje pokračovat ve vítězné šňůře, ale osud Italovi nebyl příznivě nakloněn, protože i v závodu italské Grand Prix se znovu opakovala situace z výměnou motocyklů. Tentokrát byl Rossi ve výběru okamžiku výměny až možná moc opatrný a jízdou na opotřebovaných mokrých pneumatikách přišel o cenné sekundy,které už po výměně Yamahy nastavené na sucho nedokázal získat zpět. Cílem projel třetí a vítěznou šňůru sedmi Grand Prix na okruhu v Mugellu Italovi přerušil Casey Stoner, jenž pro Ducati získal na tomto okruhu vůbec první zlato v MotoGP.

Po dvou těžkých závodech, kde Rossi získal celkem šestnáct bodů mu v průběžném hodnocení šampionátu patřila třetí pozice. S jednaosmdesáti body přijel obhájce titulu do španělské Barcelony, kde byl na programu šestý podnik sezony, katalánská Grand Prix. Už kvalifikace naznačila, že uvidíme pravděpodobně velmi vyrovnaný souboj dvojice tovární Fiat Yamahy, když Rossi ztratil na Lorenzovu pole position jen 0,013 sekundy. V den závodu panovalo na okruhu v Montmelo obrovské vedro a pro jezdce to na rozpálené asfaltu znamenalo skutečné peklo. Rossi dlouho hledal recept na svého týmového kolegu, který jel před domácími fanoušky a moc si přál po pádu z Jerzu tentokrát vyhrát. Bitva o zlato se zapsala do historie, protože musela nadchnout každého fanouška motosportu. Rossi s Lorenzem jeden druhého nešetřili a někdy jejich stroje dělily jen milimetry od kontaktu, který mohl mít fatální následky pro vývoj v celé sezoně. Oba projevili vysokou míru profesionality, protože nic takového se nestalo. Rossi v závěru závodu jel druhý a neměl moc příležitostí Lorenza předjet, jediná možnost se mu naskytla v poslední zatáčce před cílem, když v ní Lorenza dokázal podjet a ve výjezdu na cílovou rovinku rozhodnout o vítězi Velké ceny Katalánska. Pro Itala bylo vítězství v Barceloně jeho druhým v sezoně a bodový zisk prvních třech jezdců (Stoner, Lorenzo, Rossi) v průběžném hodnocení bylo rovných sto šest bodů.

Valentino RossiVelká cena Nizozemska znamenala pro Rossiho další významný mezník v jeho úspěšné kariéře. Po výhře v Barceloně zahájil víkend v Assenu nejlepším možným způsobem, když si v kvalifikaci poprvé zajel pro pole position (v Japonsku o pole position rozhodl čas z tréninku). V samotném závodu Rossi bez problému první místo udržel až do cíle a to v jeho případě znamenalo neuvěřitelné sté vítězství od doby, kdy v roce 1996 zahájil éru jezdce mistrovství světa silničních motocyklů. Jeho fanoušci na okruhu v Assenu rozbalili plakát, kde bylo každé jedno vítězství zobrazeno fotografií a Valentino Rossi si tyto chvíle slávy užíval.

Z Holandska jezdci a týmy královské kubatury zamířili na západní pobřeží Spojených států k osmému podniku sezony Velké ceně USA. V roce 2008 si v Laguně Seca Rossi skvěle zabojoval s Australanem Stonerem, ale tentokrát pro tak intenzivní souboj nic nesignalizovalo, protože od Barcelony Casey Stoner trpěl neidentifikovatelným syndromem únavy a to se silně projevovalo na jeho výkonech. Rossi přijel do Spojených států v roli vedoucího muže šampionátu a s velkou šancí na vítězství v závodu. I když v kvalifikaci Lorenzo dvakrát havaroval dokázal získat pole position, Rossi raději neriskoval a spokojil se s druhým místem na startu. V den závodu ale všechny překvapil Dani Pedrosa. Španěl po zhasnutí startovních světel vystřelil do vedení a Rossi nedokázal jeho bleskový nástup zachytit. V závěru Velké ceny tovární jezdec Hondy viditelně zpomalil, což umožnilo Rossimu vymazat velkou část z jeho náskoku, ale na vítězství to nestačilo. Rossi obsadil druhou pozici a dvaceti body si upevnil pozici vedoucího jezdce šampionátu.

Velká cena Německa připravila pro jezdce MotoGP deštivou kvalifikaci. Tu se podařilo nejlépe zvládnout Rossimu, který zajel čas na svou třetí pole position sezony. Závod v Německu svým průběhem připomínal ten z Barcelony, když o vítězství opět bojovala dvojice jezdců tovární Yamahy. Po startu šel do vedení Rossi, ale v polovině závodu už bojoval s Lorenzem, který převzal vedení. Na prvním místě jel Lorenzo v době kdy do konce zbývalo pět kol, ale Ital dokázal svého týmového kolegu znovu předjet a do konce závodu si Španěla udržel za sebou. Rossi Velkou cenu Německa po velmi zajímavém duelu s Lorenzem vyhrál, ale zásluhu na tomto vítězství měl rovněž jeho tým, který pro suchý nedělní závod zariskoval s nastavením Italovy YZR-M1, což v konečném důsledku stoprocentně slavilo úspěch.

Desáté kolo světového šampionátu naposledy přivítal britský závodní okruh v Donington Parku. Přípravě na Velkou cenu Velké Británie ještě počasí přálo, ale v den závodu se situace změnila a došlo na to, že v závodu vyhlášeným jako mokrý jezdci startovali s hladkými pneumatikami, protože ze začátku ani tolik nepršelo, ale dráha byla vlhká. Rossi odstartoval z první pozice, ale vedoucí příčku si dlouho neudržel. Po dravém nástupu Toniho Elíase se v příštích několika kolech začaly odehrávat na čele závodního pole věci. Lorenzo spadl z první pozice a v závodu už nepokračoval, vedení tak převzal Rossi, ale ani on se na dráze dlouho neudržel a následoval týmového kolegu. Na rozdíl od Lorenza, ale v závodu pokračoval a po návratu na trať mu patřila jedenáctá pozice. Když v příštích několika kolech zjistil, že jeho Yamaha nárazem neutrpěla vážnější poškození, otočil plynem a postupně ztracené pozice získával zpátky až cílem projel na pátém místě, což bylo vzhledem k okolnostem velmi dobré umístění. Lorenzo v Británii nebodoval a Casey Stoner získal za čtrnácté místo jen dva body.

Česká republika byla v kalendáři závodů mistrovství světa na jedenáctém místě a po krátké přestávce jezdce světového šampionátu přivítal okruh v Brně v polovině srpna. Počasí bylo skvělé a to umožnilo Rossimu předvést jeden z dalších jeho triumfů. V kvalifikaci sice zajel čas na první místo na startovním roštu, ale když absolvoval své poslední rychlé kolo tak spadl. Naštěstí se vše obešlo bez následků a do závodu nastupoval v plné kondici. Krátce po startu převzal vedení a začal se vzdalovat ostatním, Jeho náskok ale včas zachytil Lorenzo a každým kolem se mu přibližoval až nakonec Itala předjel. Ital to Lorenzovi v dalším kole vrátil a po pádu z kvalifikace věděl, že v tomto momentu jede na hranici úrovně přilnavosti, což podcenil Lorenzo a v pokusu o další předjetí padá. Rossi stejně jak v roce 2008 cílem projel s velkým náskokem a co víc, po Velké ceně České republiky už šampionát vedl o rovných padesát bodů.

Valentino RossiV závodech motocyklů ale není nic jisté a o tom se měl přesvědčit už v dalším kole na slavném okruhu v Indianapolisu. Už v kvalifikaci bylo jasné, že tentokrát nemá tu správnou rychlost, protože na vítěze pole position ztratil devět desetin. V den závodu startoval z třetího místa a už brzy jel v těsném závěsu za Danim Pedrosou, který neustále zrychloval a zvětšoval rozestup na italského jezdce Fiat Yamahy. Když ale Pedrosa v jedné ze zatáček padá, všem je jasné, že o vítězi rozhodne znovu vzájemný souboj mezi Rossim a Lorenzem. Jenže netrvalo dlouho a v nájezdu do zatáčky Rossi chybuje, vyjel mimo vyjetou stopu a padá. Yamahu se mu podaří dostat zpátky na dráhu, ale tentokrát je natolik poškozená, že v závodu již dál nedokáže pokračovat a Lorenzo z padesátibodového náskoku ukrajuje rovných pětadvacet bodů.

V San Marinu Rossi nastoupil s přilbou, kde měl namalovaného osla jako reakci na pokažený závod v Indianapolisu. Nicméně na pobřeží Jadranu nic neponechal náhodě a s přesností a nasazením profesionála vyhrává jak kvalifikaci tak samotný závod Velké ceny San Marina. V sezoně je to už počtvrté, kdy dokázal pole position využít k vítězství v Grand.

Velká cena Portugalska zahájila poslední čtveřici závodů Grand Prix. Na její výsledek jsme si museli počkat jeden měsíc, protože Velká cena Maďarska byla tehdy bez náhrady zrušena. Závod na dráze v Estorilu ale pro Rossiho nedopadl dobře. Startoval sice z první řady, ale už v první polovině závodu bylo jasné, že mu jeho Yamaha neumožňuje jet stylem, jakým by potřeboval. Později řekl, že měl velké problémy s přilnavostí a to pro Rossiho znamenalo, že cílem projel jako čtvrtý v pořadí. Protože Lorenzo v Estorilu vyhrál, znovu se jejich bodový rozestup o něco zmenšil.

Australská Grand Prix byla plně v rukou Casey Stonera, ale o tom, kdo v letošním roce získá titul rozhodoval vzájemný souboj mezi Lorenzem a Rossim. Tentokrát byl Rossi úspěšnější a jak v kvalifikaci tak v samotném závodu na Phillip Islandu zajel na druhé místo. Navíc Lorenzo havaroval okamžitě po startu a pro Rossiho to znamenalo volnou cestu k sedmému titulu v MotoGP.

První Italův mečbol tak přišel v šestnáctém, tedy předposledním kole světového šampionátu v Malajsii. Příprava na Velkou cenu probíhala za vysokých teplot a technický okruh v Sepangu pro jezdce představoval vysoké fyzické vypětí. Kvalifikace pro Itala dopadla velmi dobře, protože si v ní dojel pro sedmou pole position sezony a šance získat titul byla velmi vysoká. Nicméně před startem nedělní Grand Prix začalo pršet a to tak intenzivně, že pořadatelé museli start odložit o dvacet minut. Závod vyhlásili jako mokrý a všichni závodníci jeli náhradní motocykly s nastavením do mokra. Problém byl v tom, že toto nastavení neměli odzkoušené a tak to byla jedna velká loterie. Okamžitě po startu Rossi ztrácí pozice a propadá se až do druhé poloviny startovní pole. Tam se setká s týmovým kolegou Lorenzem a oba společně bojují o ztracené pozice. To se jim daří a v době, kdy Rossi figuruje na čtvrtém místě padá Andrea Dovizioso a to pro Itala znamená třetí místo v cíli a titul Mistra světa 2009.

V posledním kole šampionátu, které již tradičně proběhlo na závodním okruhu Ricardo Torma ve Valencii, Valentino Rossi přijíždí v pozici čerstvého mistra světa a s chutí si naposledy v roce 2009 zabojovat s Lorenzem o status nejlepšího jezdce kvalifikací BMW M Award. V kvalifikaci sice Rossi zajel až čtvrtý čas na kolo, ale i tak mu to stačilo k tomu, aby v závěru sezony převzal klíče od nového modelu mnichovské automobilky. V samotném závodu pak nestačil jen na vítěze Daniho Pedrosu, když obsadil druhé místo a ukončil tak pro sebe a tým Fiat Yamahy velmi úspěšnou sezonu.

#46 Valentino Rossi, Fiat Yamaha Team - Sezona 2009:

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Yamaha YZR-M1 2. 2.
2. 2009 Japonska Yamaha YZR-M1 1. 2.
3. 2009 Španělska Yamaha YZR-M1 4. 1.
4. 2009 Francie Yamaha YZR-M1 4. 16.
5. 2009 Itálie Yamaha YZR-M1 3. 3.
6. 2009 Katalánska Yamaha YZR-M1 2. 1.
7. 2009 Nizozemska Yamaha YZR-M1 1. 1.
8. 2009 USA Yamaha YZR-M1 2. 2.
9. 2009 Německa Yamaha YZR-M1 1. 1.
10. 2009 Velké Británie Yamaha YZR-M1 1. 5.
11. 2009 České republiky Yamaha YZR-M1 1. 1.
12. 2009 Indianapolisu Yamaha YZR-M1 3. -
13. 2009 San Marina Yamaha YZR-M1 1. 1.
14. 2009 Portugalska Yamaha YZR-M1 2. 4.
15. 2009 Austrálie Yamaha YZR-M1 2. 2.
16. 2009 Malajsie Yamaha YZR-M1 1. 3.
17. 2009 Valencie Yamaha YZR-M1 4. 2.

Doporučujeme

Články odjinud