Sezona 2009: Toni Elías

Španěl si sedmým místem zajistil nejlepší výsledek v MotoGP.

Po těžkém roce stráveném u satelitního Pramac Racingu Toni Elías zahájil letošní sezonu zpátky v Gresiniho týmu San Carlo Honda. K dispozici dostal tovární specifikací Hondy RC212V, takže do letošního ročníku světového šampionátu každopádně vstupoval s vysokým očekáváním.

Už v prvních testech v Malajsii Elías předvedl dobrou rychlost a v celkovém hodnocení testu v Sepangu se umístil mezi pěti nejlepšími jezdci královské kubatury. V Kataru se už španělskému jezdci tolik nedařilo, pokaždé byl horší než jeho týmový kolega De Angelis a se svými časy se pohyboval v druhé desítce. Stejný výkon podal v Oficiálním testu MotoGP v Jerezu, když jeho nejlepším umístěním bylo deváté místo v testu kvalifikace. S výsledkem předsezonní přípravy tak nebyl Toni Elías vůbec spokojený.

Během prvního závodního víkendu v Kataru problémy pokračovaly, Elías nedokázal jet tak, jak potřeboval a v kvalifikaci si zajel až pro dvanácté místo na startovním roštu. Nedělní závod byl pro déšť zrušený a Španěl patřil mezi ty závodníky, kteří si přáli závod odložit na pozdější termín v kalendáři mistrovství světa. První Grand Prix sezony ale odstartovala hned druhý den v pondělí a Toni Elías si dokázal zajet pro deváté místo, což bylo vzhledem k problémům z tréninků a kvalifikace určitě dobrý výsledek.

Tým společně s Hondou pracoval na zlepšení přilnavosti Elíasovy RC212V a v Japonsku se měla situace zlepšit, jenže počasí opět nebylo nejlepší a na studené dráze v Motegi Elías v šestém kole závodu Velké ceny Japonska padá. Do závodu se stačil znovu zapojit, ale jeden bod z Japonska je pro Gresinoho jezdce velmi málo.

Třetí podnik sezony přivítal okruh v Jerezu. Pro Elíase první domácí Velká cena a příležitost se před svými fanoušky předvést v co nejlepším světle. Ale ani na jihu Španělska štěstí Elíasovi nepřálo, znovu problémy s přilnavostí a konečné deváté místo v cíli. Po závodu Španěl neměl nejlepší náladu, protože takto si svůj návrat do Gresiniho týmu nepředstavoval a přitom věděl, že v Jerezu měl navíc.

Do francouzské Grand Prix Toni Elías nastupoval s třiceti stehy, když den po závodu v Jerezu absolvoval operaci předloktí. Ruka ještě nebyla v ideální kondici a Španěl nedokázal jezdit tak agresivně, jak by si přál. Nakonec to bylo jedenácté místo v kvalifikaci a v napínavém závodu, okořeněném výměnou motocyklů si Španěl Elías dojel pro desáté místo a šest bodu do průběžného hodnocení.

Na Elíasovi bylo vidět, že není spokojen se svými výkony, ale stále častěji také hovořil, že jeho Honda mu ani víc neumožňuje, protože jediné co během závodních víkendů dělají je to, že řeší nekonečné problémy s přilnavostí. Bohužel další dvě Velké ceny v Itálii a Katalánsku dopadly naprosto katastrofálně. Španěl v obou případech havaroval a jen v Mugellu se stačil znovu vrátit na dráhu a odvést si aspoň dva body za čtrnácté místo.

Klepněte pro větší obrázekPřed cestou do holandského Assenu se Elías dozvěděl, že šéf týmu Fausto Gresini podepsal smlouvu pro rok 2010 s Italem Simoncellim a možná i z toho důvodu na něm bylo vidět jak moc se snaží, aby pro tým získal konečně dobrý výsledek. Čím víc se snažil, tím to bylo horší a patnácté místo na startovním roštu v Assenu nevěštilo nic dobrého. Průběh sobotního závodu ale vypadal mnohem lépe a Elías bojoval o své zatím nejlepší umístění v podobě šestého místa s Lorisem Capirossim, kterého v poslední zatáčce před cílem vytlačil mimo dráhu a byl penalizován. Sen o dobrém umístění se tak rázem rozplynul a Španěl z Holandska odjel s čtyřmi body za dvanácté místo.

Až v americké Laguně Seca a na německém Sachsenrigu Elíasovi konečně přálo štěstí, když v obou Velkých cenách získal body za šesté místo. Španěl byl výsledkem obou závodů nadšený a zejména v Německu si šestou pozici vybojoval v posledních metrech závodu, když po velkém souboji s Melandrim Itala nakonec předjel. Navíc startoval až sedmnáctý, takže fantastický výkon.

V pozitivní náladě Elías odcestoval do Velké Británie k desátému podniku sezony na okruhu v Donington Parku. V kvalifikaci mu jeho čas na kolo stačil na osmou pozici startovního roštu, ale v neděli počasí znovu zaúřadovalo a závod byl vyhlášený jako mokrý. Elías stejně jako většina jezdců do závodu odstartoval na hladkých pneumatikách, ale od začátku si počínal skvěle a v jednu chvíli dokonce vedl. Bohužel v době, kdy bojoval o čtvrtou pozici neudržel Hondu ve svislé pozici a záplavě jisker zmizel ve štěrku únikové zóny.

Zklamání po dobře rozjetém závodu v Británii Elías hodil za hlavu a v Brně opět předvedl, že mu tento český okruh stoprocentně vyhovuje. Už v kvalifikaci zazářil čtvrtým časem na kolo a v závodu Velké ceny České republiky se rval jako lev, aby umístění na stupních vítězů bylo jeho. To se mu také podařilo, když nedal sebemenší šanci Andrea Doviziosovi s Lorisem Capirossim a v cíli mohl oslavovat třetí místo. Oslava měla v jeho případě bohužel hořkou příchuť, protože jeho šéf týmu Fausto Gresini oznámil druhé jméno jezdce pro rok 2010, kterým se stal další Ital Marco Melandri.

Toni Elías jednal s několika týmy v MotoGP, ale sám přiznal, že jsou jeho šance minimální a právě v tomto období nejistoty Španěl dokázal zajet velmi dobré výsledky. Z České republiky zamířili jezdci a týmy MotoGP do amerického Indianapolisu. Bohužel v závodu Velké ceny Indianapolisu do Elíase zezadu narazil jeho kamarád Aleix Espargaro a bylo po nadějích zopakovat výsledek z Brna. Španěl sice zahájil stíhací jízdu, ale devátá příčka byla maximum, co mohl s poškozeným motocyklem dokázat.

V San Marinu Toni Elías opět zabral a v kvalifikaci si zajel pro čtvrtý čas a druhou řadu na startu v Misanu. Úvod závodu zkomplikoval pád hned několika jezdců potom, co jeho týmový kolega narazil do Colina Edwardse. Elías naštěstí startoval s druhé řady a díky tomu se incidentu stačil vyhnout. Závod na pobřeží Jadranu zvládl skvěle a připsal si body za další šesté místo.

Po kvalifikaci na portugalskou Grand Prix nebyla v Gresiniho boxech nejlepší nálada, protože Španěl opět bojoval s problémy s přilnavostí a tomu i odpovídalo jeho umístění na roštu. Španěl do závodu odstartoval třináctý, ale velmi dobře zvládnul úvodní kola, svedl několik úžasných bitev a cílem projel šestý, což ani nikdo v týmu nečekal. O to větší byla jejich radost, když Elías přijel do boxů.

Klepněte pro větší obrázekAustrálie přivítala jezdce chladným počasím, povrch dráhy byl studený a tato kombinace absolutně nevyhovovala Hondě Toniho Elíase. Problém s přilnavostí se tam objevil v plné kráse a Španěl byl nakonec rád za desáté místo. Naopak velmi se těšil do Malajsie, která je známá tropickými teplotami a rozžhaveným asfaltem. Před startem závodu začalo silně pršet, ochladilo se a Toni Elías s vypětím všech sil cílem projel sedmý. Španěl bojoval o svůj nejlepší výsledek v celkovém hodnocení a potřeboval každý bod, aby se dokázal prosadit ve velmi vyrovnané konkurenci. Bohužel počasí bylo znovu proti.

Poslední víkend ve Valencii byl rozhodující z hlediska konečného umístění. Elías byl devátý a na sedmou pozici Capirossiho ztrácel tři body. Výsledek posledního závodu tak byl velmi důležitý a Španěl si toho byl samozřejmě vědom. Kvalifikace mu nevyšla, startoval až osmý, ale jak už několikrát v tomto roce předvedl, v závodu dokázal bojovat, rvát se o každý metr na dráze a díky tomu také cílem projel šestý a zaslouženě se umístil v celkovém hodnocení mistrovství světa na sedmém místě.

Ohledně budoucnosti Toniho Elíase v MotoGP není rozhodnuto, protože své plány zatím neoznámil. První část letošní sezony byla v jeho podání hodně slabá, ale ta druhá mu naopak zajistila jeho vůbec nejlepší výsledek v MotoGP. Bohužel to už nemnělo vliv na jeho další setrvání u týmu San Carlo Honda Gresini.

#24 Toni Elías, San Carlo Honda Gresini - Sezona 2009:

- Rok Grand Prix Motocykl Na startu V cíli
1. 2009 Kataru Honda RCV 212 12. 9.
2. 2009 Japonska Honda RCV 212 9. 15.
3. 2009 Španělska Honda RCV 212 9. 9.
4. 2009 Francie Honda RCV 212 11. 10.
5. 2009 Itálie Honda RCV 212 9. 14.
6. 2009 Katalánska Honda RCV 212 5. -
7. 2009 Nizozemska Honda RCV 212 15. 12.
8. 2009 USA Honda RCV 212 6. 6.
9. 2009 Německa Honda RCV 212 17. 6.
10. 2009 Velké Británie Honda RCV 212 8. -
11. 2009 České republiky Honda RCV 212 4. 3.
12. 2009 Indianapolisu Honda RCV 212 7. 9.
13. 2009 San Marina Honda RCV 212 4. 6.
14. 2009 Portugalska Honda RCV 212 13. 6.
15. 2009 Austrálie Honda RCV 212 11. 10.
16. 2009 Malajsie Honda RCV 212 6. 7.
17. 2009 Valencie Honda RCV 212 8. 6.
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz