Rekapitulace prvních osmi podniků Grand Prix ze srpna letošního roku a první díl Sezony 2010 - 125ccm, který jsme uzavřeli závodem Velké ceny Japonska. Vedoucím jezdcem před závodem v Malajsii byl Nicolas Terol (228 bodů), druhé místo patřilo Marcu Márquezovi (222 bodů) a třetí průběžnou pozici držel Pol Espargaró (215 bodů). Jakub Kornfeil byl s osmnácti body dvacátý.
14. Velká cena Malajsie – 1. Marc Márquez, 2. Pol Espargaró, 3. Nicolas Terol … 14. Jakub Kornfeil
Okruh v Sepangu přivítal jezdce motocyklového šampionátu tropickým prostředím a ne každý byl na tak náročný závod připraven. Trojice Španělů bojujících o titul mistra světa ale opět v závodu dominovala a všichni tři se umístili na stupních vítězů. Po startu sice nějakou dobu vedl Nicolas Terol, vedoucí jezdec šampionátu, ale Márquez si nemohl dovolit takový luxus, což by vítězství jeho soupeře představovalo a v šestém kole závodu převzal vedení závodního pole 125ccm. Jen s minimální ztrátou jel na třetí příčce Pol Espargaró a všichni tři se vůbec nešetřili, protože každý chtěl vyhrát a každý chtěl získat bodovou převahu v závěru šampionátu. V průběhu klání těžce havaroval Simone Grotzkyj, ale ten odešel po svých nicméně o něco později spadl Danny Webb a ten už dráhu opustil na nosítkách. V posledních kolech předjel Espargaró Terola a druhou příčku si udržel až do cíle závodu, který vyhrál Marc Márquez. Jezdec Red Bull Ajo Motorsport tak díky zisku plného počtu bodů znovu převzal vedení v šampionátu.
Jakub Kornfeil závod v Malajsii dokončil na čtrnácté příčce, o které rozhodla až cílová fotografie. Český jezdec byl o jednu tisícinu rychlejší než jeho velký soupeř, Němec Schrötter z Interwetten Hondy. „Chvíli mi po zpackaném úvodu trvalo, než jsem našel svůj rytmus a pak jsem začal obvyklou stíhací jízdu za obvyklým soupeřem Němcem Schrötterem, jehož velký odstup se pomaličku zmenšoval a v posledních třech kolech jsem ho už viděl rozeznatelně před sebou. V posledním kole jsem se na něj přilepil a využil jeho chyby k předjetí. V poslední zatáčce jsem si hlídal vnitřní stopu, protože jsem tušil, že mi to tam bude chtít ´narvat´. Na výjezdu mne začal vytlačovat až na obrubníky a ve stejné úrovni jsme se posouvali směrem k cíli. Bylo to velmi těsné, protože o čtrnáctém místě v cíli nakonec rozhodoval fotofiniš, ve kterém jsem tenhle souboj o pouhou jednu tisícinu vteřiny vyhrál.“ řekl po závodě Kornfeil.
15. Velká cena Austrálie – 1. Marc Márquez, 2. Pol Espargaró, 3. Nicolas Terol … 14. Jakub Kornfeil
Na Phillip Islandu už v pozici lídra šampionátu zaznamenal Marc Márquez své deváté vítězství sezony. Po nevydařeném podniku v Aragonsku, kdy po nezaviněném pádu figuroval až na třetí průběžné příčce, zmobilizoval všechny síly a v Austrálii jasně potvrdil roli favorita pro letošní titul mistra světa. Vítězství v patnáctém podniku sezony bylo naprosto jednoznačné a ani jednomu ze svých dvou hlavních soupeřů nedal minimální šanci. Přesto byli všichni tři stále ve hře o titul, Terol po Austrálii ztrácel dvanáct bodů a Espargaró sedmnáct. Ve hře jich však stále zůstávalo rovných padesát. V této chvíli mohl Nicolas Terol litovat dvou letních Grand Prix, kde nemohl pro zranění startovat, protože situace mohla vypadat úplně jinak.
Jakub Kornfeil si připsal body za další čtrnáctou příčku, ale tentokrát prohrál jen o centimetry souboj s již velmi dobře známým Marcelem Schröttrem s nímž v závěru závodu soupeřil o třinácté místo. Český závodník se tak v průběžném hodnocení posunul na osmnácté místo. „Před závodem jsme s celým týmem předpokládali, že bude mokro a za takových podmínek by naše šance na lepší výsledek byly podstatně vyšší. Osobně si myslím, že bych mohl skončit někde v desítce, ovšem bohužel jelo se za sucha,“ komentoval australskou Grand Prix Jakub Kornfeil.
„Start do závodu jsem měl vyloženě tragický! I když první moment, tedy samotná reakce na světla byla dobrá, vše bylo ovlivněno tím, že jezdec o řadu přede mnou nějak zaváhal nebo se mu něco přihodilo, skoro se vůbec nerozjel a já do něj málem narazil,“ pokračoval a zmínil závěrečný souboj s Fagerhaugem a Schrötterem. „Situace se mezi námi třemi vyostřila, kdy došlo i na lokty, ale aspoň jsme si pořádně zazávodili, což muselo fanoušky pobavit. Nicméně mne mrzí, že jsem tahal za nejkratší konec provázku a oba mne jen velmi těsně při finiši porazili.“
16. Velká cena Portugalska – 1. Marc Márquez, 2. Nicolas Terol, 3. Bradley Smith … 11. Jakub Kornfeil
Závod v Estorilu byl skutečně neuvěřitelnou podívanou a pokud by někdo natočil celovečerní film s podobnou zápletku, stejně by tomu nikdo neuvěřil. Jezdci nejnižší kubatury odstartovali do závodu Velké ceny Portugalska až jako poslední, ale stálo to za to. Poprvé totiž zajeli jen šest kol, když začalo pršet a traťoví komisaři vyvěsili červené vlajky. Závod byl zastaven a všichni se vraceli zpátky do boxů se připravit na start druhého závodu. V zaváděcím kole Márquez chyboval, na mokré dráze v poslední zatáčce spadl a svoji Derbi rozbil, ale ne tak, aby s ní ještě nestačil dojet do boxů. Tam to byl koncert mistrů v podání jeho mechaniků, kteří v neuvěřitelně krátkém čase dokázali stroj opravit. Nicméně Márquez byl na startovním roštu až poslední. To, co Španěl předváděl po startu byla opravdu paráda, protože už v druhém kole jel na třetím místě!!! V závěru předjel Bradley Smithe, předjel vedoucího Nicolase Terola a v cíli slavil vítězství. To jsme tu už dlouho neměli. Nebylo divu, že Nicolas Terol nehýřil radostí, protože být tak blízko možnosti Márqueze porazit a přesto se mu to nepodařilo, frustrující. Márquez ale předvedl bojovného ducha a to dokáže jenom mistr. Pol Espargaró misi v Portugalsku dokončil až desátý a jeho šance na titul tím pro tento rok skončila.
Jakub Kornfeil v době, kdy závod zastavili jel desátý, takže stejné postavení mu patřilo na startovním roštu druhého závodu. Situaci dokázal využít a cílem projel jedenáctý, což byl jeho letos druhý nejlepší výsledek sezony. Po víkendu, kde zaznamenal nějaký ten pád, určitě zasloužený. „Druhá část závodu byla zkrácena na devět kol a když jsme byli zhruba v jeho polovině, tak mi z boxové zdi signalizovali, že se na mne dotahuje Ital Grotzkyj. Nechtěl jsem dopustit, aby se mi přilepil na záda, já tak přišel o další místo a tím i body, takže jsem zkusil zrychlit a ono to šlo. Pravda je, že jsem možná byl po těch čtyřech pádech tady asi trošku ´zabrzděný´, i proto přišla rychlá kola z mé strany až v úplném závěru závodu. Dneska totiž ´vyhrál´ ten, kdo se udržel za řídítky. Já navíc potřeboval body do tabulky a jsem za ně popravdě moc rád,“ řekl Kornfeil.
17. Velká cena Valencie – 1. Bradley Smith, 2. Pol Espargaró, 3. Nicolas Terol … 15. Jakub Kornfeil
Marc Márquez a Nicolas Terol, dva jezdci, kteří v posledním podniku sezony ve Valencii měli stále šanci vyhrát letošní ročník. Pravda, Márquez tu šanci měl o něco větší, ale při závodění na dvou kolech není nikdy předem nic jisté. To byla také možnost na níž musel spoléhat Nicolas Terol. Samozřejmě z první pozice na startu vyrazil do čtyřiadvaceti kol závodu jako první Márquez a hned za ním Terol. Nicméně vedení převzal Bradley Smith, ale Márquez chtěl ze začátku doma vyhrát a to moc. Snažil se poměrně agresivně druhého Terola předjet, ale po několika přísných pohledech z boxové zídky Red Bull Ajo Motorsportu ve své snaze polevil a závod dokončil čtvrtý. To mu stačilo, aby mohl začít slavit svůj první titul mistra světa. Druhé místo v mistrovství světa obsadil Nicolas Terol a třetí skončil Pol Espargaró. Čistě španělská záležitost.
Jakub Kornfeil závod ve Valencii dokončil patnáctý. V kvalifikaci řešili technické problémy s motorem, takže startovní pozice nebyla nejlepší, ale závod dokončil na bodované pozici a první kompletní sezonu v mistrovství světa uzavřel na sedmnáctém místě, jako třetí nejlepší nováček roku. „S dnešním závodem nemůžu být vůbec spokojený, protože jsem rozhodně čekal víc,“ řekl Kornfeil. „V každém případě jsem rád aspoň za ten jeden bod, který jsem s přispěním soupeřů ´vybojoval´, a to tak, že jsem v posledním okruhu předjel Angličana Webba, kterému upadla koncovka výfuku. Se svým výkonem však rozhodně spokojený nejsem. Měl jsem jet rychleji, nicméně dneska mi to prostě líp nešlo.“
Ročník 2010 byl v podání jezdců nejnižší kubatury plný napětí a skvělého závodění. Neztratil se ani český závodník Jakub Kornfejl a to je jenom dobře, protože očekávání budou v příštím ročníku mnohem vyšší. Nezadržitelně se blíží nová éra Moto3, takže v roce 2011 si ještě jednou užijme vůni benzínu 125ccm motocyklů a mistrovství jejich jezdců. Věřím, že sezona 2011 bude stejně dobrá, jaká byla ta letošní.