Sezona 2010 - kubatura Moto2, díl první

Střední kubatura motocyklového mistrovství světa nabídla v letošním roce skutečně zajímavé závodění od prvního závodu v Kataru až po ten poslední ve španělské Valencii, kde vyhrál Karel Abraham.
Sezona 2010 - kubatura Moto2, díl první

V rekapitulaci první poloviny sezony – Kubatura Moto2 po osmi závodech sezony 2010 – jsme skončili závodem v německém Sachsenringu, kde vyhrál Toni Elías a Karel Abraham pátým místem potvrdil výrazné zlepšení z Katalánska. Lídrem šampionátu byl se sto třiceti šesti body jezdec Gresini Racing Toni Elías, druhé místo a ztráta dvaačtyřicet bodů patřila Thomasi Lüthimu z Interwetten Moriwaki, třetí byl Ital, jezdec Fimco Speed Up Andrea Iannone.

V premiérovém ročníku šestistovek závodili také dva čeští jezdci Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) a Lukáš Pešek (Matteoni CP Racing). V době, kdy se připravovali na domácí podnik v Brně v průběžném pořadí šampionátu figuroval Abraham na čtrnácté pozici (33 bodů) a Pešek na devětadvacáté (4 body). Při pohledu na bodový stav tak bylo jasné, že každému z nich se dařilo jinak a Lukáš Pešek byl odhodlán nepříznivou situaci obrátit k lepšímu dobrým výsledkem ve Velké ceně České republiky.

Klepněte pro větší obrázek

09. Velká cena České republiky1. Toni Elías, 2. Juki Takahaši, 3. Andrea Iannone … Abraham (nenastoupil), Pešek (nedokončil)

V pátečním tréninku chyběl Toni Elías, který si v průběhu letní přestávky testoval v San Marinu, což nebylo v souladu s regulemi šampionátu a proto dostal pokutu ve výši tří tisíc euro a zákaz absolvovat první trénink na Velkou cenu v Brně. Právě v pátečním tréninku se dařilo Karlu Abrahamovi, protože ten si zajel pro druhý nejlepší čas dne a vzhledem k výsledkům v posledních dvou GP to nešlo nazvat jinak než velmi nadějným začátkem. To samé se ale nedalo říct o Lukáši Peškovi, protože tomu patřil až třicátý čas. V sobotu se Abraham snažil zajet pokud možno nejlepší pozici na startovním roštu, ale místo toho přišel pád, pak následoval ještě jeden a vše skončilo těžkým otřesem mozku. Nakonec jezdec Cardion AB Motoracing do závodu ze zdravotních důvodů nenastoupil. Ten, kdo si z Brna odvezl cenu za nejlepšího jezdce kvalifikace byl Japonec Šoja Tomizawa z Technomag CIP, kterému po osmi kolech sezony patřila v průběžném hodnocení pátá příčka.

Samotný závod na Masarykově okruhu byl záležitostí vedoucího muže šampionátu Toniho Elíase. Přesto byl po startu šestistovek velmi vyrovnaný, když na špici bojovalo hned devět závodníků. V jednu chvíli vedl Alex Debón, potom zase Andrea Iannone, ale pak přišla chvíle Toniho Elíase. Sedm kol před cílem předjel Itala Iannoneho, převzal vedení a závod v Brně vyhrál. Druhé místo obsadil Juki Takahaši z Tech 3 a třetí Andrea Iannone, jenž si v posledních kolech s Japoncem celkem slušně zazávodil. Body za třetí místo Iannoneho posunulo na průběžnou druhou příčku v šampionátu, třetí byl Thomas Lüthi a Elías si vítězstvím upevnil vedoucí pozici, kde už měl náskok ve výši pětapadesáti bodů.

Lukáš Pešek po zlepšení v druhém tréninku, bojoval s nastavením Moriwaki při kvalifikaci. Později se ukázalo, že mu jeho tým změnil nastavení stroje, což byla cesta, která nevedla nikam. Český jezdec týmu Matteoni CP Racing stál na startu pětadvacátý a to mu nedávalo nejlepší vyhlídky na dobré umístění v domácím podniku. Po startu se ale dokázal probít na patnácté místo, ale zhruba v polovině závodu došlo k problémům s předním kolem a Pešek zamířil do boxů. „Start se mi myslím povedl na výbornou a stejně tak průjezd první zatáčkou, kde to bylo bez větších problémů. Potom jsem se snažil jet dopředu, ale odskakovalo mi přední kolo, což jsem neviděl jako nějakou podstatnou závadu, protože to se mi už stalo víckrát, ale kolo od kola se to stupňovalo. Dospělo to do takového stádia, že se mi motorka jevila neříditelná a rozhodl se zastavit,“ řekl po závodu Lukáš Pešek.

V Brně také oficiálně oznámili vstup Karla Abrahama a jeho týmu Cardion AB Motoracing do prestižní kubatury MotoGP. Brněnský motocyklový tým přijal nabídku Ducati a to byla také jedna z nejdůležitějších oznámení víkendu na jižní Moravě.

Klepněte pro větší obrázek

10. Velká cena Indianapolisu1. Toni Elías, 2. Julián Simón, 3. Scott Redding … 20. Lukáš Pešek

Poprvé se na půdě Spojených států koncem srpna představili jezdci kubatury Moto2. Indianapolis Motor Speedway ale nebyl vůči jezdcům motocyklů shovívavý a hodně se tam padalo. Povrch okruhu je složen hned z několika druhů asfaltu a to je pro nastavení strojů téměř neřešitelný problém. Samozřejmě zvolit to nejlepší nastavení je základ a komu se to podařilo, slavil úspěch. Do desátého podniku sezony nenastoupil Karel Abraham, protože mu k tomu nedal souhlas hlavní lékař. Následky otřesu mozku z Brna byly stále patrné a vzhledem k jeho, jako i bezpečnosti ostatních jezdců pravděpodobně nezbytné opatření. Jediným Čechem v nabité konkurenci tak zůstal Lukáš Pešek.

Jenže v jeho případě byl start do závodu v Indianapolisu celkem dost komplikovaný. Sehrál totiž svou roli v hromadném pádu, po kterém hned v úvodu následovalo zastavení závodu. „V prvním závodu jsem zavinil hromadnou kolizi, když jsem chtěl vnitřkem zaútočit na Bradla. Bohužel tam nebylo moc místa a už se s tím nic nedalo dělat. Mrzí mě to, doufám, že se nikdo nezranil,“ komentoval celou věc Lukáš Pešek. Po restartu nastaly problémy s motorem jeho Moriwaki, který ztrácel na výkonu a Peškovy časy na kolo byly o sekundu až dvě pomalejší ve srovnání s tréninkem nebo kvalifikací. To znamenalo jediné, dvacáté místo a nula bodů.

Vstup do druhého závodu se podařil Tonimu Elíasovi, zařadil se do vedoucí skupinky a v závěru bojoval s Juliánem Simónem o první vítězství třídy Moto2 na okruhu v Indianapolisu. Druhý závod byl stanoven sice na sedmnáct kol, ale jezdci padali a padali. Cílem jich neprojelo dvanáct a to je tedy pořádná porce. Nicméně ani pět kol před cílem nebylo jasné, kdo vyhraje. Simón z Mapfre Aspar chtěl, to rozhodně ano, ale Elías si počkal na správnou chvilku, svého krajana předjel a oslavil své páté zlato sezony. Simón se musel spokojit s druhým místem a třetí skončil Scott Redding, jemuž se konečně podařilo zajet pořádný výsledek. Závod v Indianapolisu byl neuvěřitelně dramatický, ale spoustu závodníků musel také pořádně bolet. Pořadí na vedoucích příčkách zůstávalo beze změny – první Toni Elías, druhý Andrea Iannone, třetí Thomas Lüthi a čtvrtý Julián Simón, který měl stejné skóre jako třetí Švýcar.

Klepněte pro větší obrázek

11. Velká cena San Marina1. Toni Elías, 2. Julián Simón, 3. Thomas Lüthi … 15. Lukáš Pešek

Okruh v Misanu, který leží na slunném pobřeží Jadranu v den závodu zakryly černé mraky v podobě neštěstí, ke kterému došlo v průběhu závodu šestistovek. Do jedenáctého podniku sezony odstartoval z pole position Toni Elías, který se rovněž stal jeho vítězem. Lukáši Peškovi patřila třicátá pozice na startu a pro Karla Abrahama jen další zklamání, protože ze zdravotních důvodů nenastoupil ani do závodu v Misanu, což už byla v pořadí třetí Grand Prix, kde nezávodil. Lukáš Pešek nakonec závod dokončil na patnáctém místě, získal bod a to ještě netušil, že byl v letošním roce jeho poslední.

Do dvanáctého kola vše probíhalo až velmi klidně. Před startem se všichni obávali prvních zatáček, ale jezdci vše zvládli bez problému a mohlo se závodit. Andrea Iannone na startu lehce cukl strojem a už tu měl penalizaci v podobě průjezdu boxovou uličkou, letos už druhou v pořadí a tyto ztracené body mu v závěru sezony chyběly a to hodně.

Vše probíhalo celkem bez problému až do osudného dvanáctého kola. Z šestého místa totiž spadl Šoja Tomizawa, ale tak nešťastně, že nevyletěl ven z pravotočivé zatáčky, ale pravděpodobně ve snaze se udržet na motocyklu, zůstal na dráze. Těsně za ním jela dvojice závodníků Alex De Angelis a Scott Redding, kteří při takové rychlosti neměli šanci nějakým způsobem zareagovat a oba narazili jak do Tomizawova stroje, tak do něho samotného. Oba havarovali a na zemi tak zůstali ležet tři jezdci. Traťoví komisaři spolu s přítomnými zdravotníky položili Tomizawu na nosítka a utíkali s ním mimo závodní dráhu. Za ochrannou bariérou měl stanoviště vůz rychlé zdravotní pomoci a japonský závodník dostal okamžitou zdravotní péči. Závod nezastavili a pokračovalo se dál. Bohužel těsně po skončení závodu královské kubatury se všichni dozvěděli, že Šoja Tomizawa následkům zranění podlehl. Velmi smutný den, který všem připomněl, jakému nebezpečí se jezdci na dvou kolech týden co týden vystavují.

Po skončení víkendu v San Marinu následovalo vyšetřování celé události, protože bylo nutné dostát zákonům země, kde se tato smutná událost stala. Faktem ale zůstalo, že pátého září zemřel teprve devatenáctiletý jezdec Šoja Tomizawa, talentovaný závodník a člověk, který byl u svých kolegů oblíben pro svou veselou a kamarádskou povahu.

12. Velká cena Aragonska1. Andrea Iannone, 2. Julián Simón, 3. Gábor Talmácsi … 18. Karel Abraham

Před závodem ve Španělském Aragonsku se Lukáš Pešek jen tak mezi řečí dozvěděl, že s jeho službami u Matteoni Racing nepočítají. Protože v tomto směru nic neproběhlo oficiálně, na dvanáctý podnik sezony se připravoval jako na každý jiný a do Španělska spolu s ostatními závodníky přicestoval. Až tam tedy došlo na jednání, z něhož vyšla jedna podstatná věc a to, že již dál nebude s tímto týmem závodit. Jako důvod uvedli nedostatečné výsledky a českého závodníka dočasně nahradili Kolumbijcem Santigo Hernandezem. Na úvod víkendu celkem slušná pecka, ale takový už svět závodění je. Český jezdec dostal několik nabídek pokračovat v nejnižší kubatuře nebo v mistrovství superbiků, ale rozhodl se počkat a vrátit se s jiným týmem zpět do Moto2.

Naopak pro Karla Abrahama byla Grand Prix v Aragonsku jeho prvním závodem od německého Sachsenrigu. Neskutečně dlouhá doba, když si uvědomíme, že v Německu jsme byli v polovině července a teď už byla polovina září. „Nový závodní okruh je hodně těžký, padáky dolů a zatáčky za roh, snažil jsem se proto najet co nejvíce kol a zvyknout si. První trénink byl z mého pohledu opravdu seznamovací, nikam jsem nespěchal. Poslední tři závody jsem nejel, a tak jsem postupně zvyšoval rychlost,“ řekl po zahajovacím tréninku Karel Abraham.

Do závodu startoval až z šesté řady a navíc se v první zatáčce musel vyhnout kolizi pětice závodníků, což znamenalo, že se propadl na pětadvacáté místo. Postupně pak získával ztracené pozice a cílem závodu projel osmnáctý se ztrátou tří sekund na patnácté místo. „S výsledkem samozřejmě spokojený nejsem. Body určitě dnes získat šlo. V dopoledním warm upu jsem se cítil dobře ale rozhodl start a první zatáčka. V ní spadlo pět jezdců a všichni byli prakticky kolem mne. S velkým štěstím jsem je všechny venkem objel, ale tím jsem hodně ztratil. Škoda, protože než jsem se probojoval z této skupiny, tak už byla bodovaná místa příliš daleko,“ řekl jezdec Cardion AB Motoracing.

V den závodu všichni jezdci a členové týmů uctili minutou ticha památku na zesnulého Šoje Tomizawu. Pak už všichni koncentrovali svou pozornost na samotné závody. V případě Moto2 se první momenty po startu opět neobešly bez pádu, ale závod nepřerušili a tak se pokračovalo dál. Lídr šampionátu Toni Elías startoval až z dvanácté pozice a musel hodně bojovat, aby se dostal k vedoucí skupince. Rozhodně to ale nebylo o dalším zlatu, které by tak bylo jeho pátým v řadě. Španěl cílem projel čtvrtý, což jeho postavení v šampionátu neohrozilo, ale na domácí půdě chtěl samozřejmě vyhrát. Všem Španělům vypálil rybník Ital Andrea Iannone. Jezdec týmu Fimmco Speed Up tentokrát nemusel řešit problémy s pravidly a celkem solidně si od poloviny závodu budoval náskok, který byl v cíli šest sekund. O co se v Aragonsku bojovalo tak o druhé místo. Ve hře byl hlavně Julián Simón a Gábor Talmácsi, ale spolu s Corsim si v soubojích o pozice na stupních vítězů nebrali servítky a jedno předjetí střídalo další. Nakonec si Simón připsal dvacet bodů a třetí Talmácsi si letos poprvé zajel na stupně vítězů a pro Fimmco Speed Up zajistil dvojí pódiové umístění. V průběžném hodnocení vedl Elías, druhé místo patřilo Simónovi a na třetí místo se posunul Andrea Iannone.

Klepněte pro větší obrázek

13. Velká cena Japonska1. Toni Elías, 2. Julián Simón, 3. Karel Abraham

Závod v japonské Motegi přeložili na začátek října kvůli problémům v letecké dopravě, jenž začátkem roku způsobil výbuch sopky na Islandu. V den závodu ještě nikdo netušil, že pro české barvy dopadne třináctá Velká cena sezony víc, jak dobře. Sice už v kvalifikaci Karel Abraham předvedl parádní výkon, když se kvalifikoval sedmým časem, ale samotný závod, byl o něčem jiném. Tentokrát se vůbec nedařilo Iannonemu, takže ten kdo bojoval o vítězství byla vedoucí dvojice šampionátu Toni Elías a Julián Simón. Oba, ač se napadali ze všech stran a zkoušeli na sebe co se jen dalo, neztráceli a postupně si vytvářeli solidní náskok, který v jednu chvíli představoval až pět sekund. Nicméně bitevní pole bylo od třetího místa, zájemců o poslední místo v první trojce bylo víc než dost a postupem času se do hry zapojil také český jezdec.

Dva kola před cílem předjel domácího Takahašiho a dostal se na čtvrté místo za De Angelise, na kterého ztrácel necelou sekundu. Jenže jezdec ze San Marina udělal chybu, pravděpodobně špatně podřadil a to neměl dělat, protože v tu ránu měl za sebou rozjetého Abrahama. V jednu chvíli si jezdec Cardion AB Motoracing na De Angelise pěkně vyšlápl, při předjetí se mu zvedla motorka, opřel se o de Angelise a ten byl natolik překvapený, že se nezmohl na výrazný odpor. V cíli tak slavil Karel Abraham své první umístění na stupních vítězů v kariéře a s ním všichni fanoušci, kteří si v neděli přivstali, aby sledovali tento fantastický závod.

„Poprvé jsem stál na stupních vítězů a bylo to úžasné,“ řekl po závodě Abraham. „Musím ale poděkovat celému týmu za podporu, protože motocykl byl opět výborně připravený a já mohl i v závěru útočit na medailovou pozici. Páté místo v dopoledním warm upu bylo slibné, i když na top speedu jsem na tom tak dobře nebyl. V závodě jsem proto musel riskovat a útočil jsem v zatáčkách, abych se dostal před soupeře. Závěr s De Angelisem byl hodně tvrdý, ale to patří k závodům a zvláště v naší vyrovnané třídě Moto2. Do rozhodující zatáčky jsme najížděli vedle sebe, Alex na vnějšku měl lepší stopu. Na brzdy jsme šli pozdě. Mně se při výjezdu zvedlo přední kolo a tvrdě jsem se do něho opřel. Nic jsem s tím ale dělat nemohl. V posledních zatáčkách jsem čekal úrok z jeho strany, ale ten nepřišel a v nájezdu na cílovou rovinku jsem chybu neudělal. Měl jsem potřebnou rychlost a cílem projel třetí. Byl to nádherný pocit.“

Před cestou do tropického prostředí Malajsie patřilo první místo Tonimu Elíasovi, druhé Juliánu Simónovi a třetí byl Andrea Iannone. Karel Abraham se posunul na průběžné patnácté místo.

Pokračování v sobotu 20. listopadu.

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz