Sezóna 2013 s nadhledem: Co je jistota a několik divokých odhadů

Teď, když měl celý paddock tři závody na strávení Caseyho zprávy o odchodu do penze, roztočil se přestupový kolotoč ve vyšším rychlostním stupni.
Sezóna 2013 s nadhledem: Co je jistota a několik divokých odhadů

Zástupci jezdců jsou zaneprázdněni, využívajíce všech možností jak kontaktovat továrny i týmy a „nabídnout" své jezdce. Předhání se v prezentaci schopností, dokladování tržní hodnoty i využívání příležitostí. S blížícím se létem je vše hodně otevřené.

Jsou zde dvě rozhodnutí, která nám mohou ukázat sezónu 2013 v jasnějších obrysech.

Prvním z nich je podpis smlouvy mezi Jorgem Lorenzem a Yamahou. „Pokud chce Jorge vyhrát mistrovství," nechal se slyšet šéf Lorenzova týmu Wilco Zeelenberg v Barceloně, „pak je jeho nejlepší volbou zůstat u Yamahy." Síla týmu, profesionalita a skvělý stav motocyklu od „tří ladiček" byly pro Jorgeho klíčovými kritérii v jeho rozhodování. Španěl tedy upřednostnil sportovní výkon před finančním ziskem.

Druhé rozhodnutí, které by mohlo výrazně ovlivnit obsazení příští sezóny, ještě není „černým na bílém", ale s největší pravděpodobností se tak nakonec stane. Pravidlo o nováčcích v MotoGP. Právě minulý víkend v Silverstone se šéf Dorny Carmelo Ezpeleta vyjádřil k tomu, proč se nyní tak žhavě diskutuje o změně. Pravidlo bylo vytvořeno v roce 2008 jako nástroj na ochranu zájmů nezávislých týmů. I pro ty tak byli dostupní opravdu talentovaní jezdci, které by logicky z pozice peněz i kreditu při „licitaci" získaly v drtivé většině tovární týmy. To je odvěká síla trhu. Co se však děje nyní? Po vstupu nového elementu do nejprestižnějšího závodění na dvou kolech, tedy týmů CRT, pravidlo o nováčcích nic neřeší, naopak vyvstaly nové problémy. „Ty je třeba řešit, abychom do budoucna vytvořili vyvážený přísun talentů do MotoGP," prohlásil Ezpeleta. Proběhla jednání s MSMA. Dorna a zástupci satelitních týmů na toto téma živě diskutovali. Výsledkem je předložení návrhu komisi Grand Prix na vyjmutí pravidla o nováčcích. Šéf Dorny dodal: „Satelitní týmy momentálně cítí, že mohou ze zrušení profitovat. Budou mít větší šanci udržet si své stávající jezdce, zatímco tovární týmy budou mít rozšířen výběr i o nově příchozí." Zatímco se tedy Dorna, FIM, IRTA a MSMA v zásadě dohodli na zrušení, konečné ano je na Grand Prix Commission. Nicméně vraťme se od legislativního pohledu k pohledu ze strany týmů.

Pravidlo o nováčcích bylo v některých týmech oblíbené, ale majitelům působilo často i velké bolesti hlavy. Největší nováčkovské jméno – Marc Marquez – nenabízí zaměstnavateli jenom svůj obrovský talent, ale přichází s ním i malá armáda sponzorů, poradců, mechaniků a dalších lidí. A co to znamená pro majitele týmů? Musí vytvořit prostor pro všechny tyto lidi a sponzory. Je nucen odsunout na vedlejší kolej dosavadní dlouhodobé vztahy, aby vzniklo místo pro celou Marquezovu suitu. A po roce? Samozřejmě, přestup do továrního týmu a pro majitele satelitu začíná neskutečné úsilí získat zpět všechny své „odsunuté" partnery a spolupracovníky. Zrušené pravidlo tento problém jednoduše vyřeší. Navíc otvírá možnosti pro další talentované nováčky. A mimo Hondy je tu ještě Yamaha a Ducati.

Na základě výše uvedeného můžeme začít kalkulovat:

Motocykly

Ačkoliv zatím víme jen velmi málo o tom, kdo bude jezdit, víme o trochu víc o tom, na čem se bude jezdit. Startovní rošt v roce 2013 obsadí asi 24 motocyklů. „Na příští rok máme dvacet čtyři přihlášky strojů z velmi silných týmů," potvrdil Mike Trimby, tajemník IRTA. Je pravděpodobné, že více než polovina z tohoto počtu budou CRT stroje. Ačkoliv je v původním návrhu zakotveno, že každá továrna bude mít na roštu pouze čtyři prototypy, tento návrh zřejmě nebude přijat. Přesto se neočekává, že by reálně bylo víc prototypů než 12.

Yamaha je v tomto směru jistota. Japonský výrobce postaví dva motocykly pro tovární tým a dva pro svůj satelit, tým Monster Yamaha Tech3. U Hondy částečně závisí počet nasazených prototypů i na rozhodnutí Valentina Rossiho. Pokud se Rossi rozhodne opustit Ducati a vytvořit svůj vlastní tým, Honda dodá motocykl. Pokud ne, bude mít Honda zastoupení ve dvou prototypech v továrním týmu a po jednom u Fausta Gresiniho a u LCR.

Ovšem Ducati - to je jedna velká záhada. Šéf týmu Alessandro Cicognani se v Silverstone nechal slyšet, že mají v plánu pokračovat tak, jako dosud – dva tovární a dva satelitní motocykly.  Pramac ale čelí finančním problémům a Karel Abrahám je na stroji Ducati hluboce nešťastný. Lehce se tak může stát, že Ducati nebude mít zákazníky pro pronájem jejich motocyklů. Cicognani řekl, že Pramac nemusí být problémem. Ducati je schopna přehodnotit svou cenovou nabídku tak, aby byla akceptovatelná a podpořila zachování satelitních týmů. Ostatní mimo Ducati nesdílí jeho optimismus. Všeobecně se uvnitř IRTA i Dorny očekává, že Ducati postaví jen dva své tovární stroje a ani jeden satelitní. Omezení počtů, jako třeba u Hondy, která je ochotná dodávat více strojů, pak nedává moc smysl. Očekávejme tedy 10 nebo 11 prototypů, zbytek startovního roštu obsadí CRT motocykly.

Jistoty

Jsme teprve v třetině sezóny, ale už máme několik jistot. Jorge Lorenzo podepsal dvouletou smlouvu s Yamahou. Lucio Cechinello má podpis Stefana Bradla také pro příští rok. Herve Poncharal uzavřel s Bradley Smithem při jeho vstupu do týmu Tech3 v kategorii Moto2 dvouletou smlouvu s příslibem, že bude jezdit v MotoGP. To znamená, že pro příští rok bude Smith na jedné ze dvou satelitních Yamah. Na druhou už teď stojí dlouhá řada kandidátů.

Devadesát procent

I když dnes je seznam jistot ještě velmi krátký, existuje už řada jmen, která si na některá místa můžeme tužkou lehce zaznamenat. Za prvé a především – Marc Marquez – jedno místo v Repsol Hondě. Nic zatím není podepsáno, probíhají jednání, ale pro obě strany je téměř nemyslitelné, že by skončil někde jinde. Podpis je, zdá se, jen otázkou času.

To druhé místo v boxech Repsol Hondy je ovšem něco jiného. Skvělý zdroj spekulací. A tou největší je: zvolí si Valentino Rossi pro závodění v příštím roce Hondu? Tyto spekulace o dvojici Marquez – Rossi, jsou však hodně předčasné. Uvnitř HRC se velmi pozitivně hovoří o Danim Pedrosovi a ne zrovna nejlichotivěji o Valentinu Rossim. Rossiho autobiografie, ve které kritizoval péči v Hondě, zanechala mnoha manažerům HRC hořkou pachuť v ústech. Vedení HRC se od té doby výrazně změnilo, ale stále ještě existuje spousta zaměstnanců, kteří by Rossiho v továrním týmu neviděli rádi.

Dani Pedrosa je uvnitř týmu naopak velmi ceněn. Šéfové HRC byli ohromeni tím, jak obrovský kus práce udělal Dani při vývoji motocyklu v roce 2010. Z rychlé, ale špatně ovladatelné „mašiny" vytvořil něco velmi kultivovaného. Motocykl ve velmi dobrém stavu využil Casey Stoner a ovládl s ním celou sezónu 2011. V současnosti jsou jednání mezi Danim a Hondou v plném proudu a Španěl je údajně přesvědčen, že dohoda bude uzavřena v několika příštích týdnech.

U Ducati si můžeme být na 90% jistí, že zůstává Nicky Hayden. Kentucy Kid je v boloňské továrně velmi oblíbený, pravidelně boduje a ještě poráží svého týmového kolegu. Nicky se spolu se svou skupinou vedenou Juanem Martinezem  podílí na vývoji pro celý tým. Hayden je také neúnavným PR pracovníkem, a co je nejdůležitější ze všeho, výrazně napomáhá motocyklům Ducati dobývat, pro ně klíčový trh v USA. Dá se tedy říct, že nová smlouva s Nicky Haydenem je jen otázkou času.

Otázka za milion dolarů: Kam Valentino?

Skutečná záhada pro rok 2013! Co udělá Valentino Rossi? Zůstane u Ducati a bude se nadále snažit stvořit konkurenceschopnou Desmosedici? Spojí se s Faustem Gresinim, přesedlá na Hondu a vytvoří tak alternativní italský tým snů? Osloví Yamahu a po boku Jorge Lorenza obsadí druhý motocykl?

Všechny tři možnosti nesou svá rizika. Pokud zůstane u Ducati, dál závislý na oddělení Ducati Corse a jeho šéfovi Fillipo Preziosim, bude schopen prosadit si přepracování motocyklu tak, aby byl konkurenceschopný? Konkurenceschopný alespoň v rukou jezdce, který potřebuje cítit pevný předek. Pokud půjde ke Gresinimu a nebo si vybuduje soukromý tým, bude to s motocyklem Honda. Při volbě této varianty bude muset doufat v dobrou vůli HRC. Jen tak může získat plnou tovární verzi speciálu RC213V  a následné, pro Repsol vyvíjené, balíčky s co nejkratší prodlevou. A Yamaha? Tady by musel nevyhnutelně hrát druhé housle vedle Jorge Lorenza, neboť v tomto muži Yamaha jasně vidí svoji budoucnost.

Dohadovat se, to je jediné, co můžeme v souvislosti s Rossim v této chvíli dělat. Valentino momentálně hraje s kartami těsně přitisknutými k hrudi. Nikdo z nás neví, kterou v příštích týdnech vytáhne. I v Barceloně se vyjádřil velmi lišácky. Jeho prioritou je spolupracovat na konkurenceschopné Ducati. Nespecifikoval však ani slůvkem, zda má na mysli zbytek letošní sezony, či rok příští. Po neutěšeném 9. místě v Silverstone byl sklíčený Rossi trochu otevřenější. „Jedinou věcí, na které záleží," řekl, „je mít konkurenceschopný stroj. Všechno ostatní jsou podružné věci." Otázkou je, zda Rossi ještě Ducati věří. Hodně bude záležet na upraveném motoru. Pokud vyřeší agresívní výkon a s tím spojenou nedotáčivost, Rossi může zůstat. Pokud ne, čeká nás rozvod.

Valentino se loni zřejmě rozhodl zůstat u Ducati, aby tak historicky potvrdil svou pověst muže, který dostane do rukou problematický stroj a dokáže jej přepracovat v pravý opak. Teď se ale jeví spíše jako člověk, který chce zase především vyhrávat. Jestliže odejde, bude čelit nelehkému rozhodnutí. Honda nemusí být nutně jeho přednostní volbou. RCV trpí vibracemi na zadní části a horším rozložením agresívního výkonu, i když to určitě není nic ve srovnání problémy Desmosedici. Yamaha by Rossiho jezdeckému stylu vyhovovala lépe. Nájezdy do zatáčky a precizně načasované brzdění, které mu umožňuje pustit se pod soupeře a vytěsnit ho při výjezdu – to jsou Rossiho největší přednosti, které by z něj na Yamaze znovu udělaly rovnocenného soupeře na špici. Ale zisk satelitní Yamahy je vyloučen. Hervé Poncharal má momentálně problémů víc než dost. Musí vybrat druhého jezdce a ne si vše ještě komplikovat starostmi s „ubytováním" Valentina a jeho doprovodu. A tak jedinou nadějí bude tovární Yamaha s Jorgem Lorenzem ve vedlejším boxu. Co si o tom všem myslí Lin Jarvis zatím nevíme.

Otevřené otázky

O druhé sedlo u Yamahy se rozpoutal lítý boj. Ben Spies musí radikálně zlepšit své výsledky, pokud se má i příští rok v továrně objevit. A moc času na to nemá. Ale přiznejme si, že vina není jen na straně Američana a jeho mizerné formy. Prostě Ben má letos notnou dávku smůly. V Kataru – naprasklý rám, v Jerezu – nepodařilo se najít set-up, který by mu vyhovoval (náprava přišla v Estorilu), v Le Man – při smyku si poškodil hledí a ztratil šanci na slušný výsledek, v Silverstone – puchýře na zadní pneumatice jej odsunuly z boje o čelo a uvrhly ho do boje o udržení se na trati. Ovšem ve zbývajích dvou závodech, v Estorilu a Barceloně, vyrobil Ben na špici takové chyby, které nelze jen tak snadno tolerovat. Ben Spies je dobrý v tréninzích a kvalifikacích, jen musí připojit do tohoto řetězce ještě jeden článek – ten nejdůležitější – být dobrý i v závodech.

Ben má jedno velké plus. Tím je jeho americký pas. Také pro Yamahu je americký trh klíčovým. A Yamaha chce osobnost, která zvedne prodejnost. Spiesova „prodejnost" je dobrá, i když je nutné si přiznat, že momentálně se na obálkách amerických časopisů, jako propagátor Yamahy, objevuje dvojnásobný šampion série AMA Superbike  Josh Hayes. V případě, že Spiesova smlouva nebude prodloužena, otevírá se nám široké pole pro spekulace.

A spekulace, to je to, co se týká také druhého místa v Tech3. Hervé Poncharal je na rozpacích, neboť Cal Crutchlow i Andrea Dovizioso předvádí skutečně skvělé výkony. Tech3 si bude muset ze svého „bohatství" vybrat. Koho k nezkušenému nováčkovi? Jistě, cílem je zvolit toho nejkonkurenceschopnějšího borce. Ale kdo to bude? Andrea? Cal? A nebo dokonce Ben, bude-li k dispozici? Na to všechno nám odpoví jedině čas.

Ovšem pokud Rossi opustí Ducati, máme tu největší hlavolam ze všech. Kdo na volné místo? Cal už se nechal slyšet, že se motocyklu nebojí a věří, že jeho styl jízdy, podobný Stonerovu, by Ducati vyhovoval. Stoner s tímto nesouhlasí. A loňské a letošní zkušenosti Valentina Rossiho nám ukázaly především to, že přechod ze stabilního předku a vysokých rychlostí v zatáčkách u Yamahy k brutálně výkonné Ducati, zaměřené na zadek, je to nejtěžší, co se může jezdci v MotoGP stát. Pokud je něčí styl podobný tomu Stonerovu, tak je to ten Daniho Pedrosy. A možná i ten „zlatého hocha" z Moto2 Marca Marqueze. Oba dva v zatáčkách „vysedají" mimo motocykl na poměrně dlouhou dobu a velmi brzy při výjezdu ze zatáčky rovnají svůj stroj do vertikály. Tak, jak to dělá Casey teď, a dělal i na Ducati.

Kolují spekulace, že Ducati má v hledáčku jiného Španěla, Pola Espargaró. V Bologni se předpokládá, že mladý, nezkušený jezdec se může dobře přizpůsobit a zvládnout specifické vlastnosti motocyklu tak, aby byl schopen jezdit vepředu.  Možná  to nejsou plané naděje, nicméně to, co  dělalo Ducati rychlou, nebyl Caseyho nedostatek zkušeností s japonskými stroji. Bylo to jeho nadpřirozené jezdecké umění a skvělý cit pro rovnováhu a ovládání plynové rukojeti. Stoner s neposlušnou Ducati vyhrál i přes její nedostatky. A nebylo to díky tomu, že mohl využít její silné stránky. Upravit Ducati tak, aby se na ní jezdilo snáze a rychleji, je ale jistě kratší cesta než podepisovat s řádkou mladých jezdců a doufat, že budete mít štěstí na kluka s tak mimořádným talentem jako Casey Stoner.

Následující tři závody budou klíčové. Je pravděpodobné, že se začnou rojit oznámení, na která čekáme. Všemu však budou předcházet velmi intenzívní jednání a licitování. Budou překvapení, ale objeví se ještě větší množství fám a dokonce i lží. Tímhle vším bude přestupový kolotoč žít. A letos se bude točit rychleji než předcházející roky. Doufejme, že naše předpoklady budou víc pravdivé, než lživé. Každopádně se těšme, nudit se jistě nebudeme.

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00