Složení roštu v Laguně Seca zůstává nejisté

Složení roštu v Laguně Seca zůstává nejisté

Zranění ze Sachsenringu si nadále vybírají svou daň. Nelze tedy ještě s určitostí říct, kdo nastoupí, kdo se pokusí a kdo bude absentovat při devátém podniku třídy MotoGP Red Bull U.S. Grand Prix.

MotoGP se do Laguny Seca vrátilo po desetileté přestávce v roce 2005. A bylo to se vší parádou, neboť svého pohádkového prvního vítězství v MotoGP dosáhl Američan Nicky Hayden. Kalifornská dráha hostila podniky Grand Prix už v letech 1988 až 1994. Technický vývoj motocyklů však v té době ukázal, že je nutno přesunout závody jinam a trať je potřeba pro podmínky současné doby upravit. Především bylo nutno akceptovat požadavky na bezpečnost.

Od prosince roku 2004 prošel okruh velkými změnami, které byly zaměřeny právě na zvýšení bezpečnosti. První fáze modernizace zahrnovala rozšíření výjezdních cest, výměnu obrubníků a rozšíření hlavní rovinky. Bariéry a stěny byly přesunuty dále od samotné trati a vznikly tak mnohem širší únikové zóny. Hlavní vlastnosti okruhu Mazda Raceway Laguna Seca však zůstaly zachovány. Trať má stále délku 3 610 metrů a 11 zatáček, z nichž je sedm levých a čtyři pravé. Mezi nimi i kombinace zatáček číslo 8 a 8A, které jsou na vrcholu a v úpatí slavné „Vývrtky", která je považována za jedno z nejnáročnějších a zároveň nejhezčích míst ve světovém motosportu.

Sluší se doplnit několik statistických údajů o rekordech na této dráze. Nejrychlejší kolo v hodnotě 1´20.554 sec bylo zajeto v kvalifikaci a je v držení Španěla Jorge Lorenza. Rekord okruhu drží časem 1´21.229 sec další Španěl Dani Pedrosa. Nejvyšší topspeed 268,3 km/h zde s Yamahou zaznamenal Brit Cal Crutchlow. Všechny zmíněné rekordy byly nastaveny v loňské Red Bull U.S. Grand Prix.

Letošní podnik GP přinese bezesporu také spoustu zajímavých momentů. Premiérového startu se zde dočká akktuálně vedoucí jezdec mistrovství světa Marc Márquez. Nováček sezóny 2013 si svým německým vítězstvím zajistil nejen 25 bodů za první místo, ale i dvoubodový náskok na do té doby vedoucího muže a týmového kolegu z týmu Repsol Honda Daniho Pedrosu. Mladý Španěl předvedl v Sachsenringu nejen rychlou, ale také vyzrálou jízdu. Po nevýrazném startu z pole position se kolem něj přehnal impozantní Aleix Espargaró, kterému ovšem technické parametry Aprilie ART nedovolily dlouho odolávat skvělé tovární Hondě. Postupně pak Márquez zdolal i Valentina Rossiho a senzačně vedoucího domácího jezdce Stefana Bradla na satelitní RS213V. Dva identické manévry, útok v poslední zatáčce, poslaly postupně Itala i Němce za Marcova záda.

Ani tak nebylo Márquezovi dovoleno relaxovat. Přestože díky svému bídnému startu donutil v první zatáčce Cala Crutchlowa vyjet mimo ideální stopu, na vrub čehož se Brit propadl o několik míst, Monster Yamaha se propracovala zpátky dopředu. Od 16. kola a s třísekundovým mankem začal Crutchlowův hon na Márqueze. Marc však zachoval chladnou hlavu a své první místo si i po velkém Calově tlaku udržel.

Dvě vítězství, celkově sedmkrát pódium, tři pole position, pětinásobný držitel nejrychlejšího kola v závodě a lídr šampionátu, to vše v prvních osmi závodech nováčka v kategorii MotoGP Marca Márqueze. Míra Marcova talentu je už nyní mimo diskuzi. Mýty, že titul mistra světa získal v Moto2 jen díky motocyklu, jsou už nyní rozptýleny. Španěl přichází do MotoGP a je okamžitě konkurenceschopný. Není pochyb o jeho schopnostech.

Dva dny v Německu, dva velké higsidery a dva uchazeči o titul vynechávají závod a klesají pořadím. Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo. Zatímco Jorge Lorenzo si po pádu poškodil před dvěma týdny čerstvě voperovanou titanovou deštičku, utrpěl Dani Pedrosa nejen neúplnou frakturu klíční kosti, ale po nárazu do hlavy se dostavily závratě a problém s příliš nízkým krevním tlakem.

Ačkoli absence na Sachsenrigu byla neoddiskutovatelná, spekulovalo se o tom, zda bude jeden z nich závodit v Laguně Seca. Jorge Lorenzo přes svůj účet na twitteru oznámil, že se chce věnovat důkladné rehabilitaci a v plné síle nastoupit až v Indianapolisu. Opět twitter, tentokrát ten oficiální týmový Repsol Hondy, oznámil v pondělí, že: „Dani se cítí mnohem lépe a v tomto okamžiku má v plánu závodit v Laguně Seca". Vše nezáleží jen na tom, jak se Dani subjektivně cítí být schopen závodit, ale i na tom, zda mu bude povoleno odletět, protože stále trpí náhlými poklesy krevního tlaku a některé letecké společnosti odmítají převzít takové cestující k přepravě.

Daniho úmysl letět však vyvíjí tlak na změnu Lorenzova rozhodnutí. Ačkoliv je nanejvýš rozumné, aby zůstal doma, nulový bodový zisk bude při Daniho bodování v USA činit Jorgeho obhajobu titulu daleko obtížnější. Dokonce i Valentino Rossi, kolega Jorge Lorenza v týmu Yamaha Factory, sdělil při pozávodní tiskové konferenci, že je přesvědčen, že Jorge Lorenzo nebude při Red Bull U.S. GP sedět v Evropě. „Je to jen takový můj nápad, že Jorge bude v Laguně závodit," řekl Rossi. „Je to jen pocit, nic nevím. Zpočátku byl Jorge zcela jistě velmi vystrašený a frustrovaný. Ale dobře vím, co se děje v hlavě. Po několika dnech máte pocit, že to není tak hrozné a říkáte si „vlastně proč ne?"" Jestli má Valentino pravdu nebo ne, se dozvíme v několika málo dnech.

Zprávy z dneška přináší další informace. Andrea Iannone oznámil, že pro závod v Laguně Seca nebude dostatečně v pořádku a CT vyšetření ukázala problémy s ramenem. Iannone měl těžký pád v první zatáčce 4. tréninku v Německu, když mapoval brzdný bod. Zadní kolo jeho Ducati se zablokovalo a Andrea byl vyhozen ze sedla. Vykloubil si levé rameno a byl nucen ze závodu odstoupit. Následné lékařské vyšetření v Itálii odhalilo v kloubu velké množství tekutiny, což znemožňuje účast v Laguně.

Zatímco je Andrea Iannone rozhodnutý nezávodit, Jorge Lorenzo je stále blíže k rozhodnutí se nejbližšího závodu zúčastnit. Úřadující mistr světa podstupuje lékařská vyšetření, při nichž je posuzován jeho fyzický stav. Na základě získaných výsledků se Jorge Lorenzo zítra ráno rozhodne, zda do Ameriky odletí a závodu v Laguně Seca se zúčastní.

První tréninky pro Red Bull U.S. Grand Prix začínají tradičně v pátek, tentokrát v pro nás netradiční dobu 19:25 hodin našeho času. Samotný závod pak bude odstartován hodinu před půlnocí, v neděli ve 23:00 hodin.
Aktuální průběžné pořadí třídy MotoGP.

Doporučujeme

Články odjinud