Snížit náklady v MotoGP nebude jednoduché

V motocyklovém šampionátu plánují radikální změny a Carmelo Ezpeleta chce jednat s představiteli továren Ducati, Hondy a Yamahy, aby zjistil, jak tyto změny vnímá současný pilíř prototypů MotoGP.
Snížit náklady v MotoGP nebude jednoduché

Důvodem je samozřejmě celosvětová ekonomická situace a rostoucí náklady na provozování motocyklových prototypů, které se rok od roku zvyšují. Pro sezonu 2012 je na startovním roštu potvrzeno jen dvanáct čistokrevných prototypů a zbytek bude tvořit technika v nově vzniklé kategorii CRT.

Nikdo zatím neví, jak přesně bude vypadat konfrontace těchto dvou rozdílných kompletů, ale převažuje názor, že CRT stroje budou na prototypy ztrácet. Otázkou je, jak moc. Do královské kubatury zároveň přijde určitý počet jezdců, kteří nemají velké zkušenosti a to ve spojení s pomalejším strojem může působit problémy.

Snahou promotéra šampionátu je možné výkonnostní rozdíly minimalizovat a to tím, že u všech motocyklů zavedou jednotnou řídící elektroniku (ECU) a sníží maximální otáčky na šestnáct tisíc. To je určitě velké plus pro kategorii CRT, ale pro továrny to znamená výrazné omezení.

Mistrovství světa je pro každou továrnu prostor, kde mají možnost v rámci soutěže vyvíjet a testovat nová technická řešení. Ty následně použijí při výrobě vlastních produkčních motocyklů, což je součást věčného boje s konkurencí. Pokud by jim šampionát tuto možnost omezil a prototypy degradoval technickými pravidly, není nikde psáno, že éra prototypů, tak jak je známe dnes, skončí.

Carmelo Ezpeleta už měl jednat s Ducati a nyní se chystá na cestu do Japonska, kde bude hovořit s vrcholným managementem Hondy a Yamahy. Zástupce závodní divize Yamahy Lin Jarvis v této věci pro Motorcycle News uvedl: „Je to poměrně kritická situace a všichni si uvědomujeme, že je třeba důležitých změn, aby se výdaje dostaly pod kontrolu. Také chceme zatraktivnit závodění, takže je tu několik problémů, které je třeba řešit a tím rozhodujícím je počet motocyklů na startovním roštu.“

Lin Jarvis dále poznamenal, že současná ekonomická krize je ve svém rozsahu největší od třicátých let a proto jsou změny nutné, nicméně je k nim zapotřebí přistupovat zodpovědně, aby znamenaly skutečně lepší budoucnost. „Je třeba udržet jisté vyvážení, protože pokud zmizí nutnost a svoboda v technickém vývoji, tak to je zároveň jeden z největších důvodů výrobců, aby tu byli.“

„MotoGP slouží pro výcvik inženýrů a tlačí na ně, aby neustále přicházeli s novými myšlenkami, které později můžeme využít v naši produkci. Pokud jim možnost jejich vývoje vezmeme, pak jeden z nejdůležitějších důvodů proč jsme tady zmizí a udělat něco takového je rovněž nebezpečné.“

„Pokud máte nějaký limit otáček, je v tomto prostoru svoboda pro kreativitu, ale pokud máte danou ECU, tak ta odstraní většinu této volnosti a kreativity. V této moderní době je elektronika dominantní součástí vývoje dopravních prostředků a myslím, že je to tak třeba udržet. Řešení není snadné, protože je třeba zachovat prostor pro kreativitu a zároveň zastavit náklady,“ řekl závěrem Lin Jarvis.

18:35 | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Rakouskou pole position vybojoval Márquez

MotoGP: Rakouskou pole position vybo…

V Rakousku se z prvního místa do závodu vydá Marc Marquez. Společnost mu v první řadě budou dělat jezdci Ducati - Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

12.  8.  2017 | | 3 N/A
MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Marc Márquez

MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Mar…

V Rakousku je nyní sucho. Časy do první trojici v sobotu dopoledne zajeli Marc Márquez, Johann Zarco a Andrea Iannone.

12.  8.  2017 |
MotoGP: V neděli dopoledne kraloval Dovizioso

MotoGP: V neděli dopoledne kraloval …

Andrea Dovizioso je nejrychlejším mužem nedělního warm upu. V první trojici skončili i Marc Márquez a Maverick Viňales.

13.  8.  2017 |
Moto3: Z pole position v Rakousku vyrazí Rodrigo

Moto3: Z pole position v Rakousku vy…

Start z první řady si dnes v Rakousku zajistili Gabriel Rodrigo, Joan Mir a Juanfran Guevara. Pro Rodriga to je druhá pole position v řadě. Aktualizace: Mirův nejlepší čas byl nakonec smazán, takže se jezdec posouvá na desáté místo. Z první řady tak nakonec vyjedou Rodrigo, Guevara a Canet.

12.  8.  2017 |