Snížit náklady v MotoGP nebude jednoduché

V motocyklovém šampionátu plánují radikální změny a Carmelo Ezpeleta chce jednat s představiteli továren Ducati, Hondy a Yamahy, aby zjistil, jak tyto změny vnímá současný pilíř prototypů MotoGP.
Snížit náklady v MotoGP nebude jednoduché

Důvodem je samozřejmě celosvětová ekonomická situace a rostoucí náklady na provozování motocyklových prototypů, které se rok od roku zvyšují. Pro sezonu 2012 je na startovním roštu potvrzeno jen dvanáct čistokrevných prototypů a zbytek bude tvořit technika v nově vzniklé kategorii CRT.

Nikdo zatím neví, jak přesně bude vypadat konfrontace těchto dvou rozdílných kompletů, ale převažuje názor, že CRT stroje budou na prototypy ztrácet. Otázkou je, jak moc. Do královské kubatury zároveň přijde určitý počet jezdců, kteří nemají velké zkušenosti a to ve spojení s pomalejším strojem může působit problémy.

Snahou promotéra šampionátu je možné výkonnostní rozdíly minimalizovat a to tím, že u všech motocyklů zavedou jednotnou řídící elektroniku (ECU) a sníží maximální otáčky na šestnáct tisíc. To je určitě velké plus pro kategorii CRT, ale pro továrny to znamená výrazné omezení.

Mistrovství světa je pro každou továrnu prostor, kde mají možnost v rámci soutěže vyvíjet a testovat nová technická řešení. Ty následně použijí při výrobě vlastních produkčních motocyklů, což je součást věčného boje s konkurencí. Pokud by jim šampionát tuto možnost omezil a prototypy degradoval technickými pravidly, není nikde psáno, že éra prototypů, tak jak je známe dnes, skončí.

Carmelo Ezpeleta už měl jednat s Ducati a nyní se chystá na cestu do Japonska, kde bude hovořit s vrcholným managementem Hondy a Yamahy. Zástupce závodní divize Yamahy Lin Jarvis v této věci pro Motorcycle News uvedl: „Je to poměrně kritická situace a všichni si uvědomujeme, že je třeba důležitých změn, aby se výdaje dostaly pod kontrolu. Také chceme zatraktivnit závodění, takže je tu několik problémů, které je třeba řešit a tím rozhodujícím je počet motocyklů na startovním roštu.“

Lin Jarvis dále poznamenal, že současná ekonomická krize je ve svém rozsahu největší od třicátých let a proto jsou změny nutné, nicméně je k nim zapotřebí přistupovat zodpovědně, aby znamenaly skutečně lepší budoucnost. „Je třeba udržet jisté vyvážení, protože pokud zmizí nutnost a svoboda v technickém vývoji, tak to je zároveň jeden z největších důvodů výrobců, aby tu byli.“

„MotoGP slouží pro výcvik inženýrů a tlačí na ně, aby neustále přicházeli s novými myšlenkami, které později můžeme využít v naši produkci. Pokud jim možnost jejich vývoje vezmeme, pak jeden z nejdůležitějších důvodů proč jsme tady zmizí a udělat něco takového je rovněž nebezpečné.“

„Pokud máte nějaký limit otáček, je v tomto prostoru svoboda pro kreativitu, ale pokud máte danou ECU, tak ta odstraní většinu této volnosti a kreativity. V této moderní době je elektronika dominantní součástí vývoje dopravních prostředků a myslím, že je to tak třeba udržet. Řešení není snadné, protože je třeba zachovat prostor pro kreativitu a zároveň zastavit náklady,“ řekl závěrem Lin Jarvis.

16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00