Španělé ovládli v roce 2010 všechny třídy MS silničních motocyklů

V roce 2010 kralovali ve všech kubaturách mistrovství světa silničních motocyklů Španělé. Výchova mladých talentů, se kterou před více než deseti lety začali šampióni let minulých Jorge "Aspar" Martínez a Angel Nieto, sklízí své ovoce.
Španělé ovládli v roce 2010 všechny třídy MS silničních motocyklů

Jako druhý z redaktorů, kteří pro vás během uplynulé sezony připravovali zpravodajství ze závodních víkendů MotoGP, přináším pohled na uplynulou sezonu. Hodně se napsalo o tom, jestli by byl letošní suverén Jorge Lorenzo mistrem světa, i kdyby fenoména Valentina Rossiho nestihla dvě vážná zranění. Sám rodák z Mallorky je přesvědčen, že ano. Za celou sezonu chyběl na stupních vítězů jen dvakrát díky dvěma čtvrtým místům. Taková bilance je úctyhodná. Zatímco v jeho předchozích dvou sezonách v královské kubatuře ho pronásledovaly pády a zranění, tentokrát si smůlu vybral před sezonou, kdy si poranil ruku, na závody se ale dal do pořádku a ročníku 2010 dominoval. Trochu úsměvné bylo, když ke konci sezony těžce nesl některé tvrdé souboje s Valentinem Rossim.

Právě Lorenzův týmový kolega z Fiat Yamahy Valentino Rossi zahájil sezonu úspěšně výhrou v Kataru a na pódiu nechyběl ani v Jerezu a Le Mans, přestože ho už sužovala bolest ramene z motokrosového zranění. Těšil se na domácí Velkou cenu Itálie v Mugellu. Tradičně si připravil novou image, ale ta mu tentokrát štěstí nepřinesla a při druhém volném tréninku si zlomil nohu. Ital rekonvalescenci zkrátil na minimum a se slovy: "Potřebuju jen jezdit na motorce a ne hrát fotbal." se vrátil už v Německu. Navzdory problémům s ramenem se ještě sedmkrát dostal na pódium a po sezoně šel na operaci.

V prostřední fázi ročníku 2010 proháněl Lorenza Dani Pedrosa. Honda letos udělala výrazný krok vpřed a škoda, že Katalánce přibrzdila zlomená klíční kost. Je ovšem pravděpodobné, že Lorenzo by svou pozici udržel i tak. Z dalších top favoritů asi nejvíce zklamal Casey Stoner. Ten si připomněl svá učednická léta, když si připsal několik zbytečných pádů. Čtvrté místo v šampionátu zachránil až třemi výhrami v závěru sezony. Pátý Andrea Dovizioso dlouho nevěděl, jak to bude s jeho angažmá pro rok 2011, ale svými výsledky dokázal přesvědčit Repsol, že se vyplatí připravit pro Itala třetí tovární hondu. Nicky Hayden se snad u Ducati konečně našel. Po řadě čtvrtých míst si připsal i jedno třetí. Dalším, kdo v této sezoně předvedl pěkné výkony byl Randy de Puniet z týmu LCR Honda. Nebýt smolného zranění ze Sachsenringu, mohl být na lepším než celkově devátém místě.

Příliš se nedařilo starým harcovníkům. Colin Edwards z týmu Monster Yamaha Tech 3 měl většinu sezony problémy s přední vidlicí a jezdil až na hranici první a druhé desítky. Marco Melandri se sice vrátil do týmu Fausta Gresiniho, kde zažil své největší úspěchy, ale tentokrát se mu nedařilo, navíc se dostal do sporů s šéfem týmu a odchází do superbiků. Ještě hůř na tom byl Loris Capirossi, který byl díky problémům stáje Rizla Suzuki rád za každé body. V MotoGP ale zůstává a přechází k satelitní Ducati.

Výrazně se uvedli dva nováčci. Šampión superbiků z roku 2009 Ben Spies ve své první kompletní sezoně jezdil stabilně v první osmičce. Však měl také v Edwardsovi u Monster Yamaha Tech 3 dobrého učitele. Velký pokrok předvedl v poslední čtvrtině sezony i Marco Simoncelli. Stal se stabilní součástí skupinky bojující těsně za stupni vítězů a právem mu patří celkové osmé místo. Další závodníci s netovární technikou se umístili až ve druhé desítce a jejich čas snad přijde později.

V roce 2010 poprvé vyjely stroje třídy Moto2. Standardizované motory sice přinášejí zdánlivě stejné podmínky, ale těžko říct, jestli se jedná o správnou cestu. Rossi již dříve uvedl, že právě dvěstěpadesátky, které tato třída nahrazuje, považoval za nejdůležitější stroje pro vývoj jezdeckého stylu a závodní kariéry. Osobně jsem pak v Brně vyslechl Stonera, jak razí teorii, že pro mladé jezdce je důležitá práce s kvalitním šasi a je otázkou, jestli ho momentálně mají k dispozici.

V kubatuře našlapané zvučnými jmény uspěl Španěl Toni Elías. Dočkal se tak prvního světového titulu i návratu do MotoGP pro rok 2011. Prim hráli i další úspěšní jezdci známí ze stopětadvacítek či dvěstěpadesátek, například Julián Simón či Andrea Iannone. Koncem sezony se v kvalitnějším týmu začalo dařit i dalšímu bývalému jezdci MotoGP Alexi de Angelisovi. Neztratil se ani Karel Abraham, který se díky výhře ve Valencii prosadil na konec první desítky. V té době už měl jistý postup do královské kubatury, kde bude sedlat stroj Ducati v barvách svého současného týmu AB Cardion. Bude tak prvním Čechem v královské kubatuře od dob Bohumila Staši. Naopak Lukáš Pešek měl u Matteoniho problémy a po vzájemných neshodách se obě strany rozloučily ještě před koncem sezony. Nyní hledá angažmá pro rok 2011.

Stopětadvacítky se staly čistě španělským mistrovstvím. Právě tady je nejvíc vidět již v podtitulku vyzdvižená výchova talentů bývalými šampióny Angelem Nietem, Jorgem Martínezem a v poslední době také Emiliem Alzamorou. Podle počtu výher dominoval Marc Márquez, ale díky konzistentním výsledkům mu dlouho zatápěl Nicolás Terol. Třetí skončil Pol Espargaró, na talentovaného Bradleyho Smithe zbylo čtvrté místo. V dobrém světle se ukázal také Jakub Kornfeil, který ve své první kompletní sezoně obsadil celkové sedmnácté místo.

Rok 2010 přinesl bohužel i jednu tragédii. V Misanu zahynul historicky první vítěz závodu Moto2 sympatický Japonec Šoja Tomizawa. Když jsem si vybavil, že o tři týdny dříve jsem stál v tiskovém středisku v Brně ani ne metr od něho a fotografoval ho ve společnosti elitních jezdců MotoGP, uvědomil jsem si, jak může být motorsport krutý.

Sezona 2011 bude zajímavá s ohledem na řadu přestupů v královské kubatuře. Rossi splní sen italských fanoušků a jde k Ducati, kam si bere i své mechaniky v čele s Jeremym Burgessem. Po letech se v jednom týmu setká s Haydenem. Stoner se vrací k Hondě. Repsol bude mít jako za dob Micka Doohana, Alexe Crivillého a Tadajukiho Okady tři špičkové jezdce. Tehdy to fungovalo. Schválně, jak to bude teď. Lorenzo zůstává u Yamahy. Je otázkou, jak se Yamaha dlouhodobě vypořádá s odchodem Rossiho, který hodně pomohl při vývoji. Ten už nyní bude plně na Lorenzovi. Dále se těším na výkony Spiese po boku Lorenza u tovární Yamahy. Konkurence v MotoGP má být opět kvalitní. Vrací se Elías, někteří privátní jezdci také mění svá působiště a ze superbiků přijde k satelitní Yamaze Cal Crutchlow.

Na závěr nezbývá než popřát všem fanouškům vyrovnanou sezonu 2011. Přeji vám úspěšný rok a těším se, že se budeme opět setkávat na stránkách MotoGPsports i F1sports.

16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00