Španělům se v mistrovství světa daří

Úspěch Daniho Pedrosy v závodu Velké ceny Portugalska a hlavně výsledky uplynulého ročníku motocyklového mistrovství světa dokazují, že španělští závodníci mají v poslední době před ostatníma navrch.
Španělům se v mistrovství světa daří

Loni vlastně poprvé vyhráli každou ze tří kubatur šampionátu (125ccm, Moto2, MotoGP) jezdci pocházející z jednoho státu a tím bylo právě Španělsko. Historie španělského motorsportu zná velmi úspěšného Ángela Nieta s třinácti mistrovskými tituly z nižších kubatur a Alexe Criville, prvního Španěla, který v roce 1999 vyhrál titul v královské kubatuře.

Trvalo dalších víc jak deset let než Jorge Lorenzo prestižní ocenění vrátil zpátky do Španělska a v letošním ročníku je to opět Dani Pedrosa a Jorge Lorenzo, kteří mají velkou příležitost v úspěšné misi MotoGP pokračovat.

Pravděpodobně žádná jiná země nepodporuje motocyklový sport na takové úrovni, jak je tomu v případě Španělska a Dani Pedrosa je příkladem, že tento systém velmi dobře funguje. Loni například zaznamenal svou nejlepší sezonu v MotoGP, když čtyřikrát vyhrál a dvakrát skončil druhý. Letošní sezona se pro Pedrosu vyvíjí ještě lépe. V Kataru skončil třetí, v Jerezu druhý a třetí závod sezony 2011 v Portugalsku vyhrál.

Nicméně po zdravotní stránce to Španěl neměl jednoduché, protože v úvodních dvou závodech bojoval se znecitlivěním paže, ale po operaci, kterou prodělal začátkem dubna, je snad už vše v naprostém pořádku. Výsledek v Portugalsku tomu jasně nasvědčuje.

Letos na půdě Španělska uspořádají čtyři Grand Prix, takže tato země je motocyklovému sportu skutečně zaslíbená a pro mladé jezdce jsou jejich zkušenější krajané velkým vzorem a motivací získat své místo v seriálu mistrovství světa. Jednou z velkých příležitostí se předvést v tom nejlepším světle je motocyklové mistrovství Španělska CEV Buckler, jehož promotérem je Dorna.

Po kvalifikaci na Velkou cenu Portugalska dostal Dani Pedrosa zajímavou otázku, proč si myslí, že se jemu a dalším Španělům v mistrovství světa tolik daří. „To, co jezdce dělá dobrého nebo opačně jsou myslím tři věci. Především je to za prvé talent plus odhodlání a za druhé místo a pak práce. Takže někteří jsou talentovanější než ti ostatní a ti víc uplatňují pracovní stránku. Další zase víc z pozice odhodlání.“

„V podstatě chci říct, že ve Španělsku máme velmi kvalitní uspořádání s okruhy a španělským šampionátem, kde o jezdce hodně pečují. A nejezdí tam jenom Španělé, ale je tam spousta jezdců ze zahraničí,“ pokračoval Pedrosa. „Máme dobré počasí, to je rovněž důležité. Ale španělská, katalánská federace se o tyto mladíky starají. Teď je jim osm, devět let, ale možná za deset jich uvidíme závodit tady. Myslím, že to je v podstatě onen klíč. Španělsko motocyklovému sportu věří.“

Klepněte pro větší obrázek

Když Dani Pedrosa začínal, byl také on součástí tehdy vznikajícího projektu, jehož filosofií bylo a je pomáhat mladým lidem v tomto sportovním odvětví. Loni vyhráli šampionát tři jezdci a každý z nich prošel stejným systémem, jako jezdec Repsol Hondy.

Na otázku, proč si myslí, že je tomu tak, Pedrosa odpověděl: „Můj názor, chcete-li slyšet můj názor, je poměrně zvláštní. Věřím, že tito jezdci to viděli tak, že když to dokážu já, tak oni můžou také, protože já byl malý. Stačilo se na mě podívat a to jsem jezdil s Hondou 125ccm, což znamená, že s Aprilii to bylo snadnější. Ale to je jen můj dojem. Tak to vidím. Myslím, že když to vidí zvládat takového malého chlapa jako jsem já, dokážou to také.“

Španělský šampionát má podobný formát, jako mistrovství světa a Dani Pedrosa pokračoval, když odpověděl na otázku, zda je to pro jezdce přestupujícího do světového šampionátu výhoda. „Samozřejmě. Ne každý jezdec má stejnou situaci, ale v mém případě to tak bylo. Prostě jsem věnoval maximální pozornost závodění ve snaze si zlepšit styl a dosáhl svých cílů.“

„Ostatní mají třeba jiné starosti, protože potřebují víc sponzorů nebo něco takového. Možná jiné země zase věří, že jejich děti budou nadšeny pro fotbal, plavání nebo cokoliv jiného. Španělsko nebo Katalánskou hodně podporují motocyklovou kulturu,“ uvedl jezdec, jehož hrdiny byli všichni jezdci pětistovek devadesátých let.

Proč je právě v Katalánsku taková obliba motocyklového sportu? „To je zvláštní, protože když se podíváte na oblast kolem místa odkud pochází Valentino Rossi, hodně jezdců je právě odtud. Když jedete Barcelonou v taxíku a zůstanete stát na světlech, vidíte před sebou všechny ty motorky a je to jako závod. Kvanta skútrů a motorek. Nevím proč, ale Katalánsko je země silná nejen v silničních závodech, ale také v trialu a enduru. Katalánsko motorkami žije.“

A co říká Dani Pedrosa na svého mladšího kolegu Marca Márqueze, který jako on prošel stejným systémem přípravy v cestě za vysněnou kariérou jezdce světového šampionátu? „Je dostatečně chytrý, talentovaný a zejména je odvážný. Možná ani nepotřebuje nějakou radu, prostě víc než cokoliv jiného potřebuje získat zkušenosti.“

16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00