Spojení Caseyho Stonera a Repsol Hondy oba vrátilo na trůn

Ročník 2011 byl ve znamení nadvlády Caseyho Stonera, problémů Ducati, častých zranění jezdců a bohužel i tragické smrti Marka Simoncelliho.
Spojení Caseyho Stonera a Repsol Hondy oba vrátilo na trůn

Suverén

Jednoznačným vládcem uplynulé sezony MotoGP byl Casey Stoner. Před sezonou přešel od Ducati k Repsol Hondě, která tak poprvé od roku 2000 nasadila do celé sezony tři tovární motocykly. Australan ohlašoval, že za časů Micka Doohana, Alexe Crivillého a Tadajukiho Okady nasazování více strojů fungovalo, tak proč by nemělo nyní. A měl pravdu. Tovární Honda v čele se Stonerem sezoně dominovala. O Caseyho suverenitě svědčí fakt, že na stupních vítězů chyběl jen ve zmoklém Jerezu, kde ho nechtěně sundal Valentino Rossi. Deseti výhrami Stoner ukázal, že si titul zaslouží. Po slabších letech tak potvrdil, že stále patří mezi naprostou elitu. A totéž platí i o stáji Repsol Honda, která získala titul poprvé od roku 2006, kdy slavil Nicky Hayden.

Nejbližší soupeři

Smůlu měl Dani Pedrosa. Se stejně kvalitním motocyklem, jako měl Stoner, zahájil sezonu třemi pódiovými umístěními. Pak ho v Le Mans srazil Marco Simoncelli, Španěl si zlomil klíční kost, musel vynechat tří závody a šancím potrápit Stonera v celkovém hodnocení byl konec. I čtvrté místo ale v tomto kontextu ukázalo, že Pedrosa byl na letošní sezonu výborně připraven. Třetí z továrního trojlístku Hondy Andrea Dovizioso měl těžkou úlohu, protože se většinu sezony tvrdilo, že už s ním Repsol pro rok 2012 nepočítá. Přesto se Ital stabilně pohyboval v první pětce, což mu v konečné klasifikaci vyneslo třetí místo. Nabídky na satelitní Hondu odmítl a pro příští sezonu se na něho můžeme těšit u Monster Yamahy Tech 3.

Jediným, kdo dokázal pravidelně vzdorovat hondám, byl obhájce titulu Jorge Lorenzo s yamahou. Vyhrál třikrát a nebýt zranění z Phillip Islandu, díky kterému nejel poslední tři závody, určitě by jeho ztráta na Stonera nečinila propastných devadesát bodů. Vedle něj absolvoval první sezonu s tovární yamahou Ben Spies. Vítězstvím v Assenu potvrdil, že se s ním musí počítat a v příštích letech by mohl bojovat i o příčky nejvyšší.

Problémy Ducati

Sezona vůbec nevyšla továrním Ducati. Italům se sice splnil sen, v týmu přivítali Valentina Rossiho, ale podobně jako němečtí fanoušci F1 při hodnocení Michaela Schumachera u Mercedesu, si mohou říkat, že to pořád ještě není úplně ono. Na začátku sezony Rossiho omezovaly následky zranění z předchozího roku, přesto se pravidelně pohyboval mezi pátým a sedmým místem a v Le Mans se dokonce dostal na stupně vítězů. Jenže zlepšení nepřišlo přes četné snahy technického týmu v čele s Italovým dvorním ladičem Jeremym Burgessem ani ve druhé polovině sezony. Blízko Rossiho jezdil celou sezonu i Nicky Hayden, v konečném hodnocení je dělilo jen sedm bodů. Ducati tak čeká v zimě dost práce.

Ztráta talentovaného jezdce

Naopak velký vzestup předvedl během sezony Marco Simoncelli. Fausto Gresini mu zajistil tovární hondu, Marco prokazoval rychlost v kvalifikacích, dvakrát startoval z pole position, ale v závodech často riskoval a padal. Pokud dojel, většinou se vešel do první šestky. Na tiskovce v Brně jsem na vlastní oči viděl jeho radost z prvního pódia. Těšil se, že nyní už snad vše prolomil a přijdou další stupně vítězů. Bohužel už se dočkal jen druhého místa v Austrálii. Pak došlo k obrovské tragédii, která opět vyplynula z Italova pojetí jízdy na samotné hranici rizika. Neukázněný motocykl ho vyhodil přímo pod kola Colina Edwardse a Valentina Rossiho. Ital miloval závodění a ve Valencii ho svět MotoGP na přání jezdcova otce uctil tím nejlepším možným způsobem. Místo minuty ticha jezdci všech kubatur společně objeli okruh. Vedl je mistr světa z roku 1993 Kevin Schwantz na Simoncelliho stroji.

Loni jsem na tomto místě vzpomínal, jak jsem v Brně fotografoval v tiskovém středisku Šoju Tomizawu tři týdny před jeho smrtí v Misanu. Z letošního Brna mám bohužel naprosto stejný zážitek. Simoncelliho jsem ve stejné místnosti fotografoval zhruba ze stejné vzdálenosti. O deset týdnů později také zahynul pod koly dvou motocyklů...

A ti ostatní...

Nejlepším jezdcem bez tovární podpory byl opět Colin Edwards. V sedmatřiceti je stále srdcař, což ukázal v Barceloně. Zlomil si klíční kost, přesto chtěl startovat. Do závodu ho sice nepustili, ale za týden v Silverstone byl třetí. O další pódium ho připravila porucha v Jerezu. Příští rok ho čeká nová výzva se strojem nově vzniklé specifikace Claiming Rules Teams (CRT).

Mezi stabilní účastníky bojů v první desítce patřili také Hiroši Aojama, který však odchází do superbiků, Héctor Barberá i Álvaro Bautista. V této souvislosti je velká škoda, že Suzuki se rozhodlo MotoGP opustit. Zejména ve druhé polovině sezony bylo vidět zlepšení. Škoda některých Bautistových pádů a zranění Johna Hopkinse v Brně, kde měl startovat na divokou kartu.

Zklamáním byly výkony navrátilce Toniho Elíase. Šampión Moto2 většinou uzavíral pole. Na chvostu bojoval převážně s jezdci stáje Pramac Racing. Satelitní Ducati byla podle slov Lorise Capirossiho nejhorší motorkou, jakou kdy řídil. Také proto se rozhodl ukončit kariéru. Při svém loučení symbolicky startoval se Simoncelliho startovním číslem 58. Také Randy de Puniet zaznamenal slabší sezonu a v konečném hodnocení byl jen o šest bodů lepší než italský veterán, který obsadil sedmnáctou příčku, poslední mezi stálými účastníky. Na startu se objevilo také několik dalších jezdců. Pět jich bodovalo, například bývalý tovární jezdec Hondy Šiniči Ito dojel v Motegi v téměř čtyřiačtyřiceti letech na třináctém místě.

Abraham potěšil

Karel Abraham se při své první kompletní sezoně v královské kubatuře neztratil, v kvalifikacích občas dokázal potrápit i tovární jezdce Ducati. V první polovině sezony dojel čtyřikrát v první desítce a ukázal, že nehodlá jen uzavírat závodní pole. Ve druhé polovině sezony už sice na své výkony nenavázal, přišly pády a dokonce i otřes mozku, přesto byl až do posledního závodu ve hře o titul pro nejlepšího nováčka. Ten nakonec získal jeho jediný soupeř Cal Crutchlow se satelitní yamahou, který měl rovněž lepší první polovinu sezony. Nakonec stylově rozhodl vzájemný souboj ve Valencii, při kterém se Abraham snažil Angličanovi vrátit předjetí, ale risk mu nevyšel. Přestože Abraham prestižní trofej nezískal, jeho sezonu můžeme hodnotit pozitivně.

Nižší kubatury

Ve třídě Moto2 udržel titul Stefan Bradl z týmu Viessmann Kiefer Racing na stroji Kalex. Druhá polovina sezony sice patřila Marcu Márquezovi z Repsolu, který se nakrátko dostal do čela šampionátu, ale pak se tak trochu vinou pořadatelů zranil v Sepangu a z dramatického závěru bohužel sešlo. Vepředu se dále pohybovali zkušení Andrea Iannone, Alex de Angelis, Thomas Lüthi či Simone Corsi. Mimořádně emotivním zážitkem byla výhra Micheleho Pirra ve Valencii, který nejlepším možným způsobem uctil památku zesnulého týmového kolegy Simoncelliho.

Ve stopětadvacítkách vládl díky osmi výhrám Nicolás Terol s aprilií elitního týmu Bankia Aspar. Mezi jeho největší soupeře patřili Johann Zarco a Maverick Viñales, kterým zdatně sekundovali zkušení Sandro Cortese a Héctor Faubel. Celkem se do první desítky vešlo sedm Španělů, což ukazuje, že základna talentů země z Pyrenejského poloostrova je opravdu bohatá. Neztratil se ani Jakub Kornfeil. Dokázal pravidelně bodovat, což mu vyneslo dvanáctou příčku. Při třech startech na divokou kartu se neustále zlepšoval Miroslav Popov a v Misanu třináctým místem dokonce bodoval.

Závěrem...

Závodní silniční motocykly jsou pochopitelně vrcholem techniky, ale je třeba si uvědomit, že se stále jedná o nebezpečný sport. Důkazem je bohužel Simoncelliho smrt. Navíc hned dalších deset pravidelných jezdců a dva účastníci na divokou kartu museli kvůli zranění vynechat alespoň jeden závod. K tomu je třeba připočítat, že Rossiho limitovalo v úvodu sezony loňské zranění a Hayden se zranil v poslední velké ceně sezony.

Příští sezonu nás místo stopětadvacítek čeká nová třída Moto3 se čtyřtaktními dvěstěpadesátkami a v královské kubatuře bude maximální objem motoru zvýšen na 1000 cm3. Tovární prototypy se budou utkávat se stroji CRT, které by měly být kombinací superbikového či osmistovkového motoru a zákaznického šasi.

Jménem celé redakce F1sport i MotoGPsport přeji všem čtenářům i závodníkům hodně zdraví, štěstí, úspěchů a pěkných závodů.

12:25 | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
12:09 | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
11:35 | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
11:35 | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A
Abraham si z Rakouska veze dva body

Abraham si z Rakouska veze dva body

V rakouském závodě se sice Abraham dlouho pohyboval na dvanácté příčce, ale v závěru už měl příliš opotřebované pneumatiky, takže klesl na čtrnácté místo.

14.  8.  2017 |