Statistika před víkendem v zemi větrných mlýnů

Statistika před víkendem v zemi větrných mlýnů

Sedmé kolo světového šampionátu zavítá do katedrály motorsportu v Assenu, kde motocyklové závody seriálu Grand Prix pořádají nepřetržitě již dvaašedesát let.

Před víkendovou Tourist Trophy v Assenu je tu tradiční pohled statistika, kde máme hned na prvním místě stý start v závodu seriálu Grand Prix pro Karla Abrahama, který se tak stane třetím nejmladším jezdcem, který této hranice dosáhne.

100 – Karel Abraham má před sebou stý start v závodu motocyklového mistrovství světa. Český jezdec zahájil svou kariéru úvodním závodem sezony 2005 v Jerezu, když se postavil na startovní rošt nejnižší kubatury do 125ccm. Po dvou letech přestoupil mezi jezdce čtvrtlitrových prototypů a od roku 2010 závodil v nové kubatuře Moto2, kde vyhrál poslední závod sezony ve Valencii. V tomto roce je první českým závodníkem v královské kubatuře od roku 1989, kdy ještě v dobách Československa závodil Pavol Dekánek. Abraham bude teprve třetím nejmladším jezdcem, který dosáhne hranice 100. startu v závodech Grand Prix. První dva jsou Jorge Lorenzo a Sandro Cortese.

81 – holandská TT je v pořadí jednaosmdesátým podnikem. Závodí se tam od roku 1925 a jen v období druhé světové války (1940 – 1945) tam došlo k zastavení všech aktivit. Světový šampionát tam jel poprvé v roce 1949, holandská Grand Prix je od té doby pevnou součástí kalendáře motocyklové Grand Prix a Assen jediným okruhem, který má takovou bilanci.

34 – v den závodu v Assenu (sobota, 25.června) to bude přesně třicet čtyři let od vítězství Wila Hartoga v holandské TT 1977. Hartog byl prvním holandským jezdcem, který vyhrál v seriálu Grand Prix závod pětistovek.

28 – Bradley Smith (Tech 3 Racing - Moto2) dokončil závod britské Grand Prix na druhém místě poté, co startoval z osmadvacáté pozice startovního roštu Moto2. Je to vůbec nejvzdálenější pozice na startu, kdy jezdec v závodu všech kubatur dokázal získat umístění na stupních vítězů od doby, kdy v roce 1996 stačil Kazuto Sakata projet cílem třetí po startu z jednatřicáté pozice v katalánské Grand Prix třídy do 125ccm.

27 – Australan Casey Stoner závodí se startovním číslem sedmadvacet a po vítězství na Silverstonu má na svém kontě stejný počet vítězství v kubatuře MotoGP. Pokud v Assenu vyhraje kvalifikaci, bude jeho dvacátá sedmá v kariéře jezdce královské kubatury.

25 – Jorge Lorenzo v britské Grand Prix ukončil sérii pětadvaceti závodů v řadě, kde nikdy neprojel cílem na horší pozici než čtvrtém místě. První závod této neuvěřitelné série byl v Malajsii roku 2009.

Bradley Smith (GBR) - Tech 3 Racing Moto2, Silverstone 2011

24 – Ital Claudio Corti (Italtrans Racing Team - Moto2) oslaví v den závodu své čtyřiadvacáté narozeniny

23 – britský závodník Kev Coghlan (Aeroport de Castello - Moto2) oslaví dvacet tři let v den prvních tréninků na holandskou TT, což bude ve čtvrtek 23. června

17 let a 303 dnů – vítězstvím v závodu 125ccm kubatury na okruhu v Silverstonu je Jonas Folger (Red Bull Ajo Motorsport) vůbec nejmladším německým vítězem v seriálu Grand Prix. Folger tak překonal Stefana Bradla, který svůj první závod vyhrál v roce 2008 na okruhu v Brně. Bradlovi tehdy bylo osmnáct let a dvě stě šedesát dva dnů.

14 – osmým místem v Británii, ukončil Nicolas Terol (Bankia Aspar – 125ccm) řadu čtrnácti závodů, kde pokaždé získal umístění na stupních vítězů.

9 – Valentino Rossi už nevyhrál devět závodů v řadě a to je pro něho nejdelší období bez vítězství, které poprvé zaznamenal po svém příchodu do světového šampionátu v roce 1996 a pak po přestupu do královské kubatury v roce 2000.

5 – Yamaha je s pěti vítězstvími nejúspěšnějším výrobcem holandské TT od začátku éry čtyřdobých motocyklů. Honda v Assenu zaznamenala troje vítězství a to poslední bylo v roce 2006 (Nicky Hayden). Ducati vyhrála jednou a to zásluhou Casey Stonera v roce 2008.

4 – všichni čtyři britští závodníci, kteří na jihu Anglie odstartovali do závodu nejnižší kubatury si v cíli připsali mistrovské body. Naposledy měla Velká Británie tolik jezdců 125ccm kubatury mezi nejlepšími patnácti v roce 1973. Tehdy britské kolo světového šampionátu pořádali na ostrově Man.

3 – v éře osmistovek dokázali jezdci Hondy zajet v Assenu jen troje umístění na stupních vítězů. Nicky Hayden byl třetí v roce 2007 a v letech 2008 a 2010 obsadil druhé místo Dani Pedrosa.

2 – vítězství Stefana Bradla (Viessmann Kiefer Racing) v závodu Moto2 a Jonase Folgera v třídě do 125ccm britské Grand Prix je poprvé po dvaceti letech, kdy dva němečtí jezdci vyhráli v jeden den každý svou kubaturu. Naposledy se tak stalo v roce 1991, když závod třídy do 125ccm vyhrál Ralf Waldmann a ve čtvrtlitrech dominoval otec Stefana Bradla, Helmut.

2 – v závodu britské Grand Prix byl v třídě Moto2 druhý Bradley Smith a pátý Scott Redding (Marc VDS Racing). Je to poprvé, kdy dva Britové skončili závod střední kubatury s umístěním v první pětce od roku 1998, kdy v závodu čtvrtlitrů na Sachcenringu obsadil druhé místo Jeremy McWilliams a pátý skončil Jason Wincent.

Doporučujeme

Články odjinud