Stoner je s výkonem Hondy velmi spokojený

Loni Australan podepsal dvouletý kontrakt s japonskou Hondou a už v prvním testu ve Valencii předvedl, že si s motocyklem RC212V velmi dobře rozumí. Výsledek úvodního testu roku 2011 to jen potvrdil.
Stoner je s výkonem Hondy velmi spokojený

Casey Stoner patřil mezi nejrychlejší jezdce třídenní mise na okruhu v Sepangu a je na něm vidět, že s motocyklem Honda dokáže jezdit rychle bez toho, aby k jeho řízená musel vynaložit všechny síly. Komplet Stoner-Honda určitě můžeme zařadit mezi žhavé kandidáty v boji o letošní titul mistra světa.

Casey, jak probíhaly ty tři dny v Sepangu?
Casey Stoner: „Obecně jsme dokázali podniknout určité kroky vedoucí ke zlepšení. Vyzkoušeli jsme spoustu věcí střídáním dvou podvozků, kde byl jeden tužší a ten druhý víc flexibilnější. Snažili jsme se zjistit, který z nich nám nabídne nejlepší kontakt. Stále neděláme velké změny v nastavení, což je opravdu pozitivní. Jen jsme zkoušeli některé další věci víc, abychom si potvrdili jejich funkčnost dřív než je opravdu vyhodnotíme. Nakonec jsme dokázali, aby motorka pracovala mnohem lépe na použitých pneumatikách a při různém řízení trakce. Nyní brzdí mnohem rychleji než dojde k prokluzu, což nám umožňuje zlepšit naši rychlost v zatáčkách.“

Jaký máte názor na dvojici testovaných podvozků?
Casey Stoner: „Prozatím dávám přednost tomu tužšímu, tomu, jenž jsem testoval ve Valencii. Ale v případě flexibilního podvozku jsou také některé zajímavé věci. Ve skutečnosti jsem svůj nejlepší čas zajel právě na něm, i když to bylo z toho důvodu, že jsem předtím havaroval a nemohl tak moc používat motocykl s tužším podvozkem. Vypadá to, že tužší podvozek má lepší přilnavost, když zvednete motorku, ale ten druhý vám umožní mnohem lépe využít kompletního povrchu pneumatiky. Jsou tu věci, které budeme muset lépe pochopit v dalších testech, ale už máme nějakou představu a to co chceme, je potvrdit ji.“

Jaký je rozdíl v jízdě na Hondě a Ducati?
Casey Stoner: „Tyto dva motocykly vyžadují zcela jinou volbu stopy. Honda mě stále znovu překvapuje s každým dalším kolem. Když jsem v nájezdu do zatáčky příliš dlouhý, nevím jak to přesně projet a najednou se ocitnu na bílé čáře lemující vnitřní okraj dráhy, což je velký rozdíl a něco, na co si musím ještě zvyknout, abych viděl ten nejlepší bod při nájezdu do zatáčky. Je to jiné než na co jsem byl zvyklý. Postupujeme krok za krokem, dnes jsme o dost pokročili a já se začínám cítit čím dál tím více pohodlněji.“

Klepněte pro větší obrázek

Co klade vyšší nároky, zvlášť v poměru k závodu?
Casey Stoner: „Fyzická stránka, odpověď je myslím jasná. Hodně jsme tyto tři dny trénovali, ruce mám plné puchýřů, ale cítím se dobře. Měl jsem drobný problém se spánkem v úterý a ve středu, takže jsem byl trošku unavený, ale ve čtvrtek jsem se už cítil mnohem lépe. Fyzicky se na motorce cítím perfektně. S flexibilním podvozkem je to možná o něco náročnější při změnách směru a na to budeme muset pamatovat. Ale celkově jsem s motorkou spokojený.“

Andrea Dovizioso vzpomínal nějaké vibrace spojené se spojkou, máte podobné problémy? Je to vážné?
Casey Stoner: „Ano, to je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou jsme po příjezdu zpozorovali. První dva dny jsme vyhradili právě prací na spojce ve snaze snížit vibrace. V tomto směru jsme pokročili a poslední den se to snažili vyladit. Funguje to už o něco lépe, ale bude to třeba ještě zlepšit.“

Myslíte, že práce na nastavení stačí nebo budou muset inženýři provést nějaké další změny?
Casey Stoner: „Pracovali na různých oblastech nastavení a od posledního testu přišli s některými zlepšeními, ale myslím, že do dalšího testu se ještě můžeme trochu zlepšit. Zlepšili jsme situaci v konfiguraci a u elektroniky, ale sami opravdu nemůžeme tento problém vyřešit. Takže si myslím, že by tu mělo přijít řešení zvenčí a inženýři jsou jediní, kteří by měli s něčím přijít.“

Kde máte největší problém s vibracemi?
Casey Stoner: „V podstatě je to tak, že při nájezdu do zatáčky, když podřazujete, vám motorka nejede stejnoměrně, ale odskakuje a to způsobuje, že při nájezdu je nestabilní. To vám brání intenzivněji brzdit, protože tam přetrvávají vibrace a kontakt s povrchem dráhy není nejlepší. Navíc, pokud nejede motorka ideální stopu, brzdění motorem a točivý moment vám při brzdění vůbec nepomáhá. Takže efektem je to, že v určitém momentu vám brzdění motorem zasáhne příliš brzy a blokuje zadní kolo. Potom vidíte jezdce na Hondě v nájezdu do zatáčky křížem nebo jet po zadním kole. Pro dosažení nejlepšího výkonu při brzdění se potřebujete vyvarovat blokování zadního kola a vibracím, což je velmi náročné vyladit.“

Viděli jsme různé jezdce Hondy, kteří byli daný den nejrychlejší. Co si o této situaci myslíte?
Casey Stoner: „Teď se snažím soustředit sám na sebe. Pochopitelně jsme v závěru každého dne obuli měkkou pneumatiku a snažili se zajet nejrychlejší čas, ale mnohem víc jsme pozornost věnovali dalším oblastem, kde se snažíme zlepšit kontakt s motocyklem. Pokaždé je to jiné a já nezajel tolik kol, abych se cítil pohodlně se vším, protože jsme měli hodně věcí k vyzkoušení. Poslední den jsem se už cítil dobře a hodně jsme pokročili. Časů se dosahovalo snadno a vůbec všechno šlo jednodušeji.“

Váš kontakt s předkem motorky je lepší než tomu bylo v minulém roce?
Casey Stoner: „Ano a o hodně. Honda jednoduše od jezdce vyžaduje jiný styl jízdy než Ducati. Je jasné, že to není pomalá motorka, protože v posledních čtyřech letech jsem vyhrál víc závodů než kdokoliv jiný, ale je jiná. Například s Ducati jsme měli velké problémy s odpružením a to zvlášť na této dráze. Řízení se nám také v dlouhých zatáčkách zavíralo, protože je tam hodně míst k brzdění a tam jsme měli trochu potíže. Naproti tomu byly tyto tři dny fantastické. Ve čtvrtek jsem spadl po ztrátě přilnavosti na předním kole, ale to byla ojedinělá záležitost a víc už se to neopakovalo. Ve srovnání s minulostí je to hodně jiné.“

Klepněte pro větší obrázek

Když na dráze předjedete jezdce Yamahy, můžete je srovnávat s jezdci na motocyklech Honda?
Casey Stoner: „Já se na dráze s nikým nepotkal. Viděl jsem testovací jezdce, ale nebyl jsem natolik blízko, abych získal představu o jejich stylu jízdy. Budeme muset počkat na první závody, protože ani já a ani ostatní nechtějí za někým jezdit. Není jednoduché potkat někoho na dráze, když testujete a udělat si nějakou představu o tom, jak jede jiný motocykl, zejména když zkoušíte nové věci, protože si nejste jistí, zda mu sedí to co testuje nebo ne. Nemůžete vyvodit žádné závěry.“

Testoval jste také pneumatiky?
Casey Stoner: Ano, i když nějaké výrazné zlepšení ve výkonu tam není a nebylo to ani cílem testu, jen pár změn. Dal jsem přednost srovnávacímu testu směsí, které jsme doposud používali. Tvrdší směs vypadala o něco více předvídatelná. Snažili se nasbírat všechna data a my zkusíme něco víc v dalších testech.“

Testoval jste odpružení?
Casey Stoner: „Ne, nastavení jsme se ani nedotkli, protože pro nás bylo lepší se zaměřit na to co jsme měli. V dalším testu bychom mohli zlepšit jízdní vlastnosti motocyklu a pak budeme testovat odpružení.“

Jaký je motocykl Honda? Splnil vaše očekávání?
Casey Stoner: „Bylo to zvláštní. Během prvního testu ve Valencii jsem očekával, že něco bude fungovat lépe než ve skutečnosti dopadlo a naopak. Předpokládal jsem, že budu mít problémy při brzdění, ale ve skutečnosti je to dobré. Také jsem myslel, že motor bude mít neuvěřitelnou sílu při akceleraci z nízkých otáček, ale zjistil jsem, že je klidný a plynulý. Byly tam i další věci, které jsem nečekal. Jsem velmi spokojený s tím co mám a ve skutečnosti je to lepší než jsem myslel. S kompletem jsem spokojen.“

Před vámi jezdil u Repsol Hondy také Australan Mick Doohan. Co jste cítil, když jste se poprvé viděl v barvách tovární Repsol Hondy?
Casey Stoner: „Když Mick (Doohan) jezdil v barvách Repsolu, bylo to trošku jiné, ale pro mě znamená být s tímto týmem všechno. Je to tovární tým HRC a to je Repsol. Je to skvělý tým a být tu spolu s dalšími dvěma jezdci je úžasné. Je zvláštní, že s Mickem tu byli tři jezdci a když jsem tu přišel já, tak se stejná situace znovu opakuje. Letošní sezonou jsem velmi nadšený a rád bych pokračoval ve stopách Micky Doohana. Je to pro mě obrovská pocta.“

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00