Stoner: Kontrola trakce by měla zůstat

Podle Australana se jedná o důležitý bezpečnostní prvek.

Mistr světa třídy MotoGP z roku 2007 Casey Stoner si nemyslí, že by měla z mistrovství světa silničních motocyklů zmizet kontrola trakce. Podle Australana se jedná o účinný bezpečnostní prvek.

Většina starších jezdců si pravidelně stěžuje, že elektronika hraje v posledních letech při řízení stroje MotoGP až moc velkou roli a usnadňuje ho. Proto tito jezdci volají po omezení elektronických prvků.

Stoner si však zrušení kontroly trakce nedokáže představit. "Máme o sedmdesát až osmdesát procent méně zlomenin než dříve, méně nehod, méně problémů. Jak bychom se mohli vrátit zpátky? Z bezpečnostních důvodů to není možné," myslí si jezdec továrního týmu Ducati Marlboro.

"Zachránilo to hodně lidí, ušetřilo dost bolesti. Jorge (Lorenzo) i já jsme ukázali, že stále můžete pořádně spadnout. Ale upřímně řečeno, kdyby to bylo v době pětistovek či tisícovek, docházelo by k častějším pádům a zraněním," připomíná Stoner a dodává, že v posledních závodech kontrolu trakce díky změnám v elektronice svého stroje Ducati využíval častěji a výrazně mu pomohla, i když v principu není jejím zastáncem.

"Od Velké ceny Katalánska se nám podařilo připravit systém, který pomohl naši duacti uklidnit," řekl. "Od té doby jsem kontrolu trakce tolik nepotřeboval. Nikdy jsem ji neměl rád, ale neobejdete se bez ní. Když uděláte velkou chybu, je tu, aby vám pomohla."

Další předností kontroly trakce je podle bývalého australského mistra světa skutečnost, že se díky ní dá s motorkou klouzat do téměř každého úhlu. V takové situaci ovšem ubírá hodně z výkonu stroje. Zpočátku měl Stoner pocit, jako by mu systém překážel a omezoval ho v jízdě, ale později musel, i když nerad, přiznat, že mu pomáhá. To se týká především okruhu v Barceloně.

"Když se tam trápíte v dlouhých zatáčkách, je snadné dostat smyk. V takové situaci vám kontrola trakce pomáhá," vzpomíná Stoner.

Australan v italských službách věří, že kontrola trakce se brzy stane nejdůležitějším elementem výkonu motoru a návrháři se na ni při konstrukci ještě více zaměří.

14:02 | FIM odebrala Fenatimu licenci do konce roku 2018.
11:33 | Miller tlačil Viňalese odkaz
15. září | Závod MotoGP v Aragonu u týmu Avintia Racing pojede Jordi Torres. Rabat se vrátí nejdříve v Thajsku.
10. září | Marinelli Snipers Team oficiálně potvrdil rozvázání smlouvy s Romanem Fenatim. Jedná se o reakci na včerejší incide… odkaz
10. září | Tři Italové se včera radovali: odkaz

Harmonogram

GP Aragonie, MotorLand Aragon
Pátek 21. září
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 22. září
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 23. září    
Moto3 warm up   08:40–09:00
MotoGP warm up   09:10–09:30
Moto2 warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00