Stoner: Kontrola trakce by měla zůstat

Podle Australana se jedná o důležitý bezpečnostní prvek.

Mistr světa třídy MotoGP z roku 2007 Casey Stoner si nemyslí, že by měla z mistrovství světa silničních motocyklů zmizet kontrola trakce. Podle Australana se jedná o účinný bezpečnostní prvek.

Většina starších jezdců si pravidelně stěžuje, že elektronika hraje v posledních letech při řízení stroje MotoGP až moc velkou roli a usnadňuje ho. Proto tito jezdci volají po omezení elektronických prvků.

Stoner si však zrušení kontroly trakce nedokáže představit. "Máme o sedmdesát až osmdesát procent méně zlomenin než dříve, méně nehod, méně problémů. Jak bychom se mohli vrátit zpátky? Z bezpečnostních důvodů to není možné," myslí si jezdec továrního týmu Ducati Marlboro.

"Zachránilo to hodně lidí, ušetřilo dost bolesti. Jorge (Lorenzo) i já jsme ukázali, že stále můžete pořádně spadnout. Ale upřímně řečeno, kdyby to bylo v době pětistovek či tisícovek, docházelo by k častějším pádům a zraněním," připomíná Stoner a dodává, že v posledních závodech kontrolu trakce díky změnám v elektronice svého stroje Ducati využíval častěji a výrazně mu pomohla, i když v principu není jejím zastáncem.

"Od Velké ceny Katalánska se nám podařilo připravit systém, který pomohl naši duacti uklidnit," řekl. "Od té doby jsem kontrolu trakce tolik nepotřeboval. Nikdy jsem ji neměl rád, ale neobejdete se bez ní. Když uděláte velkou chybu, je tu, aby vám pomohla."

Další předností kontroly trakce je podle bývalého australského mistra světa skutečnost, že se díky ní dá s motorkou klouzat do téměř každého úhlu. V takové situaci ovšem ubírá hodně z výkonu stroje. Zpočátku měl Stoner pocit, jako by mu systém překážel a omezoval ho v jízdě, ale později musel, i když nerad, přiznat, že mu pomáhá. To se týká především okruhu v Barceloně.

"Když se tam trápíte v dlouhých zatáčkách, je snadné dostat smyk. V takové situaci vám kontrola trakce pomáhá," vzpomíná Stoner.

Australan v italských službách věří, že kontrola trakce se brzy stane nejdůležitějším elementem výkonu motoru a návrháři se na ni při konstrukci ještě více zaměří.

7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz
3:09 | Gardnerův pád: odkaz
1:46 | Pád Bulegy a Caneta: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00