Šuhej Nakamoto vrátil Hondu na vrchol

Když v roce 2009 převzal závodní oddělení Hondy v MotoGP, bylo jeho cílem vybudovat mnohem silnější strukturu a to částečnou výměnou personálu a změnou jezdců, což v loňském roce vyvrcholilo přijetím Stonera.
Šuhej Nakamoto vrátil Hondu na vrchol

Letos Honda vyhrála titul mistra světa v Poháru konstruktérů, vyhrála titul v hodnocení týmů a s Casey Stonerem také titul v kategorii jednotlivců. Po třech letech totální nadvlády tří ladiček, je na vrcholu znovu japonský obr Honda.

Rozhovor s viceprezidentem Honda Racing Corporation vznikl po vítězství Casey Stonera v jeho domácím podniku na Phillip Islandu, tedy v době těsně před tragickou nehodou Marca Simoncelliho v Malajsii. Reakce muže, který stojí za velmi úspěšným rokem Hondy nyní publikoval americký CycleNews.

Klepněte pro větší obrázek

Jak vnímáte vítězství Casy Stonera v letošním ročníku MotoGP?
Šuhej Nakamoto: „Upřímně jsem velmi rád. Když jsem uviděl šachovnicovou vlajku tak se mi ulevilo, ale až po půl hodině mě nadšení zasáhlo naplno.“

Co Vám prolétlo hlavou, když jste uviděl Jorge Lorenza havarovat v zahřívacím tréninku GP Austrálie?
Šuhej Nakamoto: „Chtěli jsme kompletní umístění na stupních vítězů a Jorgeho tím dostat na čtvrté místo, abychom vyhráli šampionát. Rozhodně jsme byli velmi smutní, když jsme se později dozvěděli, že je mimo hru. Bylo nám ho líto.“

Určili jste pro australskou Grand Prix nějakou speciální taktiku?
Šuhej Nakamoto: „Ne, nic speciálního. Věděli jsme, že Casey může vyhrát a bylo to až potom, co se to Jorgemu stalo. Udělali jsme vše potřebné k tomu, aby nedošlo k poruše techniky. Takže tak jako vždy jsem byl v garáži a před závodem zkontroloval každý detail.“

Počítáme-li výsledek GP Austrálie, tak Stoner dosud vyhrál devět závodů a Dani Pedrosa tři. Čekal jste, že se vám podaří vyhrát tolik závodů?

Šuhej Nakamoto: „Ne. Je to víc než jsme čekali. Bylo by lepší, pokud by se o titulu rozhodlo až ve Valencii mezi jezdci Hondy. Dani Pedrosa měl ale nehodu a nebyl schopen o titul bojovat až do konce. V příštím roce bude doufám bitva o titul mezi Caseym a Danim pokračovat.“

Jaký byl největší rozdíl mezi loňským prototypem Hondy RC212V a tím letošním?
Šuhej Nakamoto: „Letošní motocykl je aktualizovanou verzí RC212V, kterou jsme začali používat v druhé polovině roku 2010. V podstatě Honda je a měla by být ´králem rovinek´, takže této filozofie se musíme držet. Nicméně v poslední době nás znepokojovala spotřeba paliva a vlastnosti motoru. Řekli jsme si ´Najdi svoji silnou stránku´, což znamená využij vlastní výhody. Pokud na to máte pokaždé odpověď, neprohráváte. Nemusíte vyhrát na každé dráze. Pokud zvítězíte na všech svých oblíbených, vyhrajete šampionát. Tato filozofie platí pro motor a chování motocyklu. Yamaha vyhrává závody stabilitou ve vysokorychlostních zatáčkách. Snažili jsme se o to v minulosti, ale nikdy neuspěli. Pro náš stroj je charakteristické, aby rychle zatáčel a akceleroval při velkém výkonu. Naši silnou stránkou je výkon motoru a podvozek musí tuto energii plně využít. Toto je směr, který jsme doladili. Přivedl jsem inženýry na elektroniku a materiál z prostředí formule 1 a rok 2009 byl pro ně získáváním vědomostí. Správný směr jsme si pak upevnili v polovině roku 2010. Na tomto motocyklu začal jezdit Dani, protože tam existovala určitá šance na zisk titulu, ale pak havaroval v Motegi.“

Byl pro Vás Stonerův výkon překvapením, překonal Vaše očekávání?
Šuhej Nakamoto: „Ano. Ještě víc než jsme čekali. Jakmile nastavil dobré časy na kolo, ostatní jezdci Hondy si už na stroj nemohli stěžovat.“

Jak pokračuje vývoj litrového motocyklu?
Šuhej Nakamoto: „Teď je našim cílem zlepšit životnost motoru a jeho charakter, aby byl mnohem více osobitý. Podvozek také, je tam prostě hodně silných i slabých stránek. V Brně jsme například měli problémy s vibracemi. Věci, jako je spotřeba paliva, tak ty jsme si dali za cíl vyřešit. Při klasické závodní technologii motoru toto nikdy nemůžete plně překonat, ale s určitými technologiemi se to zvládnout dalo.“

Klepněte pro větší obrázek

Proč myslíte, že Andrea Dovizioso odchází od Hondy?
Šuhej Nakamoto: „Tak už to chodí. Kdybychom pro příští rok měli stejný rozpočet, jaký jsme měli letos, moc rádi bychom si udrželi tři tovární jezdce, ale náš rozpočet doznal jistých změn, což je přímý následek březnového zemětřesení. Měli jsme v plánu pomoci LCR, aby pro ně Andrea mohl jezdit, ale Andrea si tam chtěl vzít svého inženýra Ramona Aurina. Ramona si ale musíme udržet v továrním týmu, takže jsme řekli ne. Pak se rozhodl pro přestup k Tech 3, kde Ramon není.“

Proč zrovna Dovizioso nezískal pro rok 2012 podporu?
Šuhej Nakamoto: „Pro nás je nejdůležitější věc, první místo v mistrovství světa. Spolupracovali jsme tři roky, ale rozkvete tento květ ještě po třech letech? To nevíme. Andrea je velmi hodný kluk a moc hezky se s ním pracuje. Je zároveň také hodně konzistentní, ale nemá rychlost.“

Dani Pedrosa ale titul nezískal ani po šesti letech u továrního týmu.
Šuhej Nakamoto: „Dani má rychlost. Pokud by loni v Motegi nespadl, nenastaly komplikace po první operaci a pak ta další nehoda v Le Mans, byla by tam pro něho stále určitá šance.“

V nové sezoně se dostane všem továrním motocyklům stejné podpory?
Šuhej Nakamoto: „Protože přecházíme do kubatury 1000ccm, není tu žádná síla, která by před začátkem sezony nutně znamenala, že budeme stavět různé druhy motocyklů. Takže tovární stroje budou před začátkem sezony všechny stejné a první aktualizace pak získají jezdi Repsol Hondy.“

Co si myslíte o výkonu Valentina Rossiho?
Šuhej Nakamoto: „Hodně lidí, včetně Valentina tvrdí, že jsou u Ducati nějaké problémy, ale to není důvod, proč by jeho výsledky nebyly lepší od ostatních jezdců Ducati. Myslím, že je v tom víc než problémy s technikou. V minulosti během sezony Honda měnila spoustu věcí a teď to dělá Ducati. Teď už 800ccm motocykly dál nevyvíjíme. Myslím, že je teď Ducati ve velmi těžké situaci.“

V polovině roku byly řeči o tom, že si Rossi pronajme 1000ccm Hondu a vybuduje svůj vlastní tým. Bylo na tom něco pravdy?
Šuhej Nakamoto: „Pokaždé tu existují podobné spekulace. Slyšel jsem ale, že jezdec musí Ducati zaplatit pokutu, pokud chce rozvázat smlouvu před jejím skončením a to ne zrovna malou, takže si myslím, že toto nedokáže zaplatit ani Valentino. Každopádně, když opustil Hondu, rozhodli jsme se proti němu bojovat všemi prostředky, abychom ho porazili. Mám tím samozřejmě na mysli vše po technické stránce a organizaci týmů a výkonu jezdců. To neznamená, že ho nenávidíme kvůli tomu, že opustil Hondu. Vůbec k němu necítíme nic špatného. Doufám, že do budoucna zůstane našim velkým soupeřem.“

Hiroši Aojama v MotoGP skončil a v příštím roce bude závodit v mistrovství superbiků. Královská kubatura je nyní bez jezdce z Japonska, co si o tom myslíte?
Šuhej Nakamoto: „Myslím, že pro Aojamu je to velká příležitost. V mistrovství produkčních motocyklů WSBK může bojovat o vítězství, protože Ten Kate je tam nejlepším týmem Hondy a postavili velmi dobrý podvozek, i když my už dál nepokračujeme ve vývoji motoru. Ohledně japonského jezdce v top kubatuře mistrovství světa, tak tam mi opravdu o národnost nejde.“

Klepněte pro větší obrázek

Co si myslíte o pravidlu Claiming Rule Team (CRT)?
Šuhej Nakamoto: „Základní podstata CRT není ani tak špatná vzhledem k ekonomické situaci. Ale musíme mít jasně definovaná pravidla. Musíme počkat do příštího roku a uvidíme, jak to půjde. Pak my společně s MSMA o tom musíme diskutovat s Dornou. Vývoj našeho superbikového motoru CBR1000 skončil před třemi lety, ale pokud si ho chce někdo pronajmout, můžeme to udělat, ale pokračovat v jeho dalším vývoji už nemůžeme.“

Bridgepoint, majitel Dorny, získal SBK a existuje tu možnost sloučení obou šampionátu. Jaký na to máte názor?
Šuhej Nakamoto: „Sedmnáct strojů je na startovním roštu MotoGP a něco kolem dvaceti na roštu superbiků, takže z hlediska počtu motocyklů by jejich sloučení bylo rozumné. Ale v tomto případě musíte zvážit, zda je CRT ten nejlepší nápad.“

Mluvilo se o tom, že se Moto2 otevře novým výrobcům, ale k tomu přinejmenším nedojde do roku 2015.
Šuhej Nakamoto: „Ano, někteří tvrdí, že motory s běžnou ECU budou lepší. Tento nápad by možná přivítali prodejci ostatních výrobců, ale to jen zvýší cenu. V této chvíli jsou motory s rozumným výkonem a životností dodávané za slušnou cenu. Pokud navýšíte výkon o deset koní, tak je třeba připlatit a tento druh soupeření by vedl k razantnímu zvýšení nákladů. Někteří říkají, že je rychlost na rovinkách stejná, takže je to nebezpečné, ale pokud je rychlost různá, ti kdo jsou pomalejší na rovinkách na to budou mnohem tvrději tlačit v zatáčkách.“

A Moto3?
Šuhej Nakamoto: „Pro dodavatele ECU jmenovali Dell'orto. My máme pro NSF250R vlastní ECU, ale přesto musíme platit navíc za jednotky od Dell'orto. Stroj NSF250R je pro nováčky, takže nebude dostatečně konkurenceschopný, aby bojoval proti KTM a ostatním, kteří budují svůj vlastní stroj pro Moto3.“

Casey Stoner řekl, že v MotoGP nechce zůstat moc dlouho. Pro rok 2012 má ještě smlouvu, ale mluvil jste s ním ohledně motivace pro nadcházející ročník?
Šuhej Nakamoto: „Řekl jsem mu: ´Tento rok skončil, začněme ten další v podělí tady v Sepangu.´ Také jsem mu řekl, že by v příštím roce mohl vyhrát všech osmnáct závodů.“

Myslíte si, že budoucnost MotoGP je v rukou Marca Márqueze?
Šuhej Nakamoto: „Ano, ale Dani s Jorgem jsou stále ještě mladí.“

Poslední otázka. Po zisku titulu v Austrálii došlo na slzy dojetí?
Šuhej Nakamoto: „Abych řekl pravdu, tak asi dvě hodiny po závodu jsem zašel do Caseyho garáže. Mechanici tam balili věci a mě najednou vytryskly slzy.“

Viděl Vás Casey nebo někdo jiný?
Šuhej Nakamoto: „Ne, naštěstí mě nikdo neviděl.“

5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00