Technická pravidla v MotoGP

Technická pravidla v MotoGP

Co konkrétně obsahují technická pravidla MotoGP? Připravili jsme výtah toho nejdůležitějšího.

V Mistrovství světa silničních motocyklů jsou tři třídy rozděleny podle obsahu motorových jednotek závodních prototypů – třída Moto3, třída Moto2 a královská kubatura MotoGP.

Motocyklové kubatury pro rok 2014

Moto3 – čtyřdobý jednoválec s objemem do 250 cm3. Podvozek a motor může být od jiného výrobce.

Moto2 – jednotné pohonné jednotky s objemem motoru do 600 cm3. Výrobce podvozku si zvolí tým, motor Honda 600 cm3 je stejný od jednotného dodavatele.

MotoGP – čtyřdobý, maximálně čtyřválec s objemem do 1000 cm3. MotoGP má prototypový podvozek a motor, OPEN má prototypový podvozek a upravený produkční motor.

Minimální hmotnost

  • Moto3: 148 kg (motocykl a jezdec)
  • Moto2: 215 kg (motocykl, příslušenství, jezdec)
  • MotoGP: 160 kg (motocykl)

MotoGP

Motocykly, které závodí v kubatuře MotoGP, musí být prototypy. Výrobci prototypů jsou členy Asociace výrobců (MSMA). Tomu, kdo není přihlášen členem MSMA, musí účast schválit Komise Grand Prix. Týmy, které takové motocykly používají, mohou požádat Komisi Grand Prix o přidělení statusu Claiming Rule Team (CRT), a to do konce roku, po kterém následuje sezona, ve které chtějí závodit.

Pro schválení musí být všichni členové Komise Grand Prix, status CRT týmu udělí na jeden rok. Status je schválen jednohlasně, aby byla zaručena čestná soutěž a z tohoto důvodu může být také kdykoliv odebrán většinovým rozhodnutím Komise Grand Prix. V tomto případě bude takový tým informován minimálně jeden závod před odebrání statusu CRT.

Výrobci organizování v Asociaci výrobců motocyklového sportu MSMA mají ihned po skončení závodu právo si koupit motor motocyklu, který je přihlášen týmem CRT za pevně danou cenu.

  • 20 000 eur: motor včetně převodovky
  • 15 000 eur: motor bez převodovky

Po daném CRT týmu může být požadováno odkoupení maximálně čtyř motorů za sezonu. Výrobce MSMA může od stejného týmu požadovat jen jeden motor za rok. Nárok na Claiming Rule (odkoupení motoru) musí výrobce MSMA podat písemně po zahájení závodu. Pokud je na jeden CRT tým více požadavků na odkoupení motoru, přednost má první zaregistrovaná žádost, ostatní se vyřadí.

Pokud příslušný tým CRT nebyl v sezoně čtyřikrát předmětem odkoupení motoru, Ředitelství závodu požádá Technického ředitele, aby bezpečně identifikoval používaný motor okamžitě po skončení závodu.Pro technickou kontrolu musí tým CRT připravit motor do dvou hodin po tom, co byl informován o požadavku a Technickým ředitelem bude předán úspěšnému žadateli o odkoupení. Ředitelství závodu informuje IRTA o uskutečnění požadavku a IRTA zajistí finanční transakci dané částky mezi oběma zúčastněnými týmy.

Počet motorů na sezonu

V třídě MotoGP má každý smluvní jezdec k dispozici 5 motorů za sezonu a 20 litrů paliva na závod.

V kategorii OPEN je povoleno 12 motorů a 24 litrů paliva, ale je nutné používat nejen oficiální ECU hardware a také jednotný software

Převodovka

Povoleno je maximálně šest převodových stupňů. Systém duální spojky (DSG), převodovky s plynulou změnou převodových stupňů (CVT) a automatické převodovky není povolen. Manuální řazení s podporou systému rychlé změny převodů je povoleno.

Kapacita palivové nádrže

Maximální objem nádrže pro motocykly MotoGP (tovární/satelitní prototypy) je 20 litrů.

Maximální objem nádrže pro motocykly týmů se statusem OPEN je 24 litrů.

Pneumatiky

Od roku 2009 je v královské MotoGP zaveden jednotný dodavatel pneumatik. Tím je japonská společnost Bridgestone. Každý jezdec má pro závodní víkend (tréninky, kvalifikace,warm-up, závod) k dispozici maximálně 19 hladkých pneumatik.

Přední hladké pneumatiky – celkem 9ks

  • maximálně 5ks ze specifikace A (tvrdá) nebo
  • maximálně 5ks ze specifikace B (střední) nebo
  • maximálně 3ks ze specifikace C (měkká)

Výběr přední specifikace 5 ks pneumatik je následující: 2 ks ze specifikace A a 2 ks ze specifikace B a 1 ks ze specifikace C.

Další 4 ks pneumatik budou přiděleny po prvním dnu tréninků:

  • maximálně 3 ks ze specifikace A
  • maximálně 3 ks ze specifikace B
  • maximálně 2 ks ze specifikace C

Jezdci si zvolí specifikaci přední pneumatiky a dodavatele obutí musí o svém výběru informovat nejpozději do dvou hodin po skončení prvního dne tréninků.

Zadní hladké pneumatiky – celkem 10 ks

  • 5 ks ze specifikace A (tvrdá) a 5 ks ze specifikace B (měkká) nebo
  • 6 ks ze specifikace A a 4 ks ze specifikace B nebo
  • 4 ks ze specifikace A a 6 ks ze specifikace B

Výběr zadní specifikace 8 ks pneumatik je následující:

  • 4 ks ze specifikace A a 4ks ze specifikace B budou přiděleny den před začátkem tréninků
  • Další 2 ks pneumatik budou přiděleny po prvním dnu tréninků:
  • 2 ks ze specifikace A nebo
  • 2 ks ze specifikace B nebo
  • 1 ks ze specifikace A a 1 ks ze specifikace B

Jezdci si zvolí specifikaci zadní pneumatiky a dodavatele obutí musí o svém výběru informovat nejpozději do dvou hodin po skončení prvního dne tréninků. Pokud svůj výběr neoznámí, automaticky dostane 1 ks ze specifikace A a 1 ks ze specifikace B. Tato alokace je konečná a nelze ji dodatečně změnit. Pokud je daný jezdec po výběru pneumatik nahrazen jiným, musí použít výběr, který učinil jeho předchůdce.

Pneumatiky do mokra

Pro tréninky, kvalifikaci, warm-up a závod je k dispozici celkem 8 ks:

  • Přední pneumatiky: 4 ks standardní specifikace
  • Zadní pneumatiky: 4 ks standardní specifikace

Dodavatel pneumatik může přidělit po kvalifikaci každému jezdci sadu pneumatik do mokra navíc (1 ks přední + 1 ks zadní), aby tím získal zálohu pro závod. Pokud jsou všechny tréninky (mimo warm-upu) klasifikovány Ředitelstvím závodu jako mokré, dostane každý jezdec k záložní sadě pro závod další jednu sadu pneumatik do mokra.

Od roku 2014 zavedeno nové značení hladkých pneumatik tak, aby diváci měli možnost ihned rozlišit, na jakých gumách jezdec jede. Je to zavedeno kvůli katagorii OPEN, kde mají jezdci širší možnosti výběru použitých gum, než jezdci tov. týmů. Dosud byly označeny bílým pruhem měkké gumy, černé ( bez pruhu ) byly tvrdé. Nyní budou použity 4 barvy:

ZELENÁ = extra měkká směs /pouze pro open/
BÍLÁ = měkká
ČERNÁ = střední, / bez pruhu/ tzv. medium
ČERVENÁ = tvrdá
Pneumatiky na mokrý povrch budou mít dosavadní značení, tzn. černá / tvrdá, - bílá / měkká.

Doporučujeme

Články odjinud