Testy skončily, začíná tvrdá realita

V pondělí ukončili jezdci a týmy nižších kubatur 125ccm a Moto2 předsezonní přípravu na dvaašedesátý ročník Mistrovství světa silničních motocyklů 2010.

Nyní je vše připraveno k tomu, aby už za deset dnů odstartoval prvním volným tréninkem závodní víkend úvodní Velké ceny Kataru. Na okruhu v Losail, který leží nedaleko katarského hlavního města Dauhá se již tradičně pojede pod světly reflektorů a to bude pro mnohé jezdce náročný křest ohněm.

Pokud můžeme zhodnotit jednotlivé jezdce dle jejich výsledků v předsezonních testech je na tom v nejnižší kubatuře nejlépe skupina čtyř španělských jezdců - Marc Márquez, Pol Espargaró, jeho týmový kolega Efrén Vázquez a Nicolas Terol. Tito mladíci naprosto s přehledem dominovali zimní přípravě a v nadcházející sezoně můžeme očekávat jejich vzájemné souboje v každém z osmnácti závodů sezony.

Loni v nejnižší kubatuře kraloval Julián Simón a ten také v závěru sezony 2009 s velkým náskokem získal titul, ale v tomto roce bude situace na trati pravděpodobně mnohem vyrovnanější, protože další jezdci jako Sandro Cortese, Esteve Rabat nebo Bradley Smith ztrácejí jen minimum a jejich ambice jsou vysoké stejně, jako všech ostatních mladíků na 125ccm motocyklech.

Marc Márquez - Red Bull Ajo Motorsport

Zcela nová kubatura Moto2 je zatím velkou neznámou. S nejlepšími časy figurují na vedoucích příčkách bývalí jezdci MotoGP Toni Elías, Alex De Angelis nebo Yuki Takahashi, ale výrazná převaha to není. V Jerezu si pro nejlepší čas zajel Ital Claudio Corti, velmi dobře jede Američan Kenny Noyes, Kolumbijec Yonny Hernandez, ale také Španěl Julián Simón nebo Angličan Scott Redding.

V posledním testu výrazně zabodoval český závodník Karel Abraham, když zvládl kolo okruhu v Jerezu třetím nejrychlejším časem, což je velmi dobrý výkon. Teď je třeba udržet zvolené tempo, protože to bude v úvodu sezony základem úspěchu. Moto2 je nová kubatura, všichni začínají od nuly a ten, kdo se za této situace nejlépe a co možná nejrychleji zorientuje, může v konečném důsledku vytěžit maximum.

Celkem šestnáct jezdců střední kubatury je po posledním testu srovnáno v jedné sekundě a to slibuje velmi zajímavou podívanou. Samozřejmě testy jsou jedna věc a samotné závody věc druhá, takže se můžeme ještě dočkat překvapení. Každopádně výsledky kvalifikace budou pro jezdce Moto2 životně důležité. Díky postavení v čele startovního roštu se tak můžou vyhnout nepříjemnostem v prvním kole, když celé čtyřicetičlenné pole vyrazí kupředu a na studených pneumatikách se přiřítí k nájezdu do první zatáčky.

Toni Elías - Gresini Moto2


Královská kubatura MotoGP má na startu v Kataru celkem sedmnáct jezdců, což sice není moc, ale v posledních letech všichni dokazují, že to nijak nesnižuje atraktivitu jejich klání, ale naopak. Nejlepším jezdcem předsezonního testování je Valentino Rossi, který byl na vrcholu v pěti testech z šesti. Ten poslední šestý vyhrál Casey Stoner, jinak ve všech případech druhý muž testu v Malajsii a Kataru. Jorge Lorenzo si přes zranění udržuje vedoucí jezdce na dohled a jediný Dani Pedrosa za kolegy z ´Velké čtyřky´ viditelně zaostává. Španěl po dlouhé době absolvoval zimní přípravu bez zranění, ale výsledky nebyly dle jeho představ. Jak ho ale známe, dokáže velmi dobře zabrat v samotné sezoně a všichni u Hondy věří, že tomu letos samozřejmě nebude jinak.

Velké zlepšení předvedl Andrea Dovizioso a Nicky Hayden. Od těchto jezdců se letos očekávají výsledky a pozice na předních příčkách, o které budou stabilně bojovat v každém závodu. Stejně tak netovární dvojice Colin Edwards a Ben Spies hlásí připravenost a skutečnost, že oba jedou na Yamaze jim spolu s jejich talentem dává velké šance.

Posledním továrním týmem je Suzuki s Lorisem Capirossim a Álvarem Bautistou. Pro letošní ročník mají k dispozici nový stroj s novým motorem, ale v jejich případě je nyní těžké odhadnout, jak na tom vlastně jsou. Vývoj GSV-R spočíval na bedrech italského veterána, který měl v zimní přípravě práce nad hlavu. Základem bude končit závody tak, aby před nimi bylo co nejméně netovárních jezdců a to nebude nijak jednoduchý úkol. Bautista se ale s každým testem zlepšoval a pokud si tuto tendenci udrží, není vyloučeno, že koncem sezony může být rovnocenným partnerem svému týmovému kolegovi.

Valentino Rossi a Colin Edwards


Důležitým prvkem letošní sezony bude v MotoGP životnost pohonných jednotek. Na všech osmnáct závodů jich mají k dispozici šest a to je velká změna. Tak velká, že v závěru sezony může klidně zamíchat pořadím a o to víc bude tento šampionát napínavější.

V prvním závodu sezony se pozornost všech také zaměří na nováčky v královské kubatuře. Máme tu hned pětici jezdců přicházejících z čtvrtlitrové kubatury a vzhledem k minimu času k testování si netroufám říct, že jsou stoprocentně připraveni. Marco Simoncelli, Hiroshi Aoyama, Héctor Barberá, Álvaro Bautista a Aleix Espargaró nemají snadnou úlohu, ale všichni jsou na tom stejně a bude zajímavé sledovat, jak se s tím vypořádají. Espargaró už nějaké zkušenosti má, takže je jasné, že právě on byl z nováčků v testech hned po Benu Spiesovi nejlepší.

Po testu v Kataru volali jezdci MotoGP po změně v časovém harmonogramu úvodní Velké ceny, protože až nezvykle moc jich havarovalo v druhé zatáčce okruhu v Losail. Příčinou je vlhkost, která vzniká obrovským rozdílem teplot, které v Kataru panují ve dne a v noci. Pokud si představíme, že za takových podmínek odstartuje čtyřicet silně motivovaných jezdců Moto2 a v druhé zatáčce pojedou všichni bok po boku … nezbývá než s takovým požadavkem souhlasit.

První volný trénink Velké ceny Kataru začíná devátého dubna, takže odpočítávání už běží v plném proudu a my se můžeme těšit na zcela určitě napínavou podívanou, kterou nám připraví jezdci mistrovství světa silničních motocyklů.

Doporučujeme

Články odjinud