Testy ve Valencii ovládla Honda

Pozávodními testy zahájily týmy přípravu na novou sezonu 2012, ale při pohledu na výsledkové tabulky nedošlo s příchodem litrových prototypů k žádné viditelné změně v současném rozložení sil.
Testy ve Valencii ovládla Honda

Nejrychlejší zůstává tovární Honda, Ben Spies s tovární Yamahou ztrácí půl sekundy a za ním následuje dvojice satelitní stáje Yamahy Cal Crutchlow a Andrea Dovizioso. Nejrychlejší Ducati je tovární stroj Valentina Rossiho a za ním figuruje s minimálním odstupem Karel Abraham. Jezdcům týmů CRT patří poslední příčky a ztráta od čtyř do šesti sekund.

Klepněte pro větší obrázek

Repsol Honda Team

1. Dani Pedrosa – 1'31,807s
2. Casey Stoner – 1'31,968s, + 0,161s

Dvojice továrních prototypů Hondy RC213V předvedla ve Valencii svůj vysoký potenciál a před zimní přestávkou dala námět k zamyšlení ostatním továrnám, jakým směrem budou muset zaměřit své úsilí, aby už koncem ledna nebyla jejich ztráta tak výrazná. Samozřejmě s množstvím dat a informacemi od Pedrosy a Stonera jsou technici HRC mnohem bohatší a také oni budou v Japonsku pracovat na dalším zlepšení.

Dani Pedrosa stejně jako všichni ostatní testoval nové pneumatiky Bridgestone a také se zaměřil na řízení motoru a nastavení zadního tlumiče. Z Valencie může odjet spokojený, protože byl nejrychlejším ze všech. „Dařilo se nám také druhý den,“ řekl. „V podstatě jsme dnes (středa) pracovali na mapování motoru pro lepší využití výkonu motocyklu a na zadním tlumiči. Změny, které jsme udělali od posledního testu v Brně tady fungovaly a my tak sezonu končíme s dobrým pocitem.“

„Bude zajímavé přijet do Sepangu a pracovat tam za jiných podmínek, na tvrdší směsi pneumatik a za nesrovnatelně vyšších teplot dráhy. Celkově z Valencie odjíždím s dobrým pocitem v rámci zlepšení, kterých jsme tu docílili než z časů na kolo, protože ty pro mě v testech nejsou až tolik důležité,“ řekl závěrem Dani Pedrosa.

Casey Stoner ztratil na svého týmového kolegu jen minimum a v průběhu testování společně s týmem řešil vibrace, které zaznamenali na přední části motocyklu. „Abych řekl pravdu, tak nám to šlo poměrně dobře,“ konstatoval Australan. „První den jsme potřebovali porovnat motocykl s tím, co už jsme testovali v tomto roce. Bylo tam několik drobných zlepšení a to zejména co se týče jízdy na novém obutí Bridgestone pro rok 2012.“

„U přední pneumatiky máme určité vibrace, takže to je něco, co se snažíme zlepšit. Nová motorka to zčásti zlepšila, ale chce to ještě dotáhnout do konce. Dále potřebujeme vzadu zlepšit problém s určitými vibracemi a nedostatečným citem při nájezdu do zatáčky, což jsme už loni řešili u osmistovky a potřebujeme to zlepšit také u RC213V. Věříme, že již máme potřebný směr, který tuto situaci zlepší.“

„Byla to dlouhá sezona a nyní se už těším domů. Těším se na odpočinek, na čas strávený s rodinou a kamarády a hlavně na příchod našeho dítěte v únoru,“ řekl závěrem Mistr světa MotoGP 2011 Casey Stoner.

Klepněte pro větší obrázek

Yamaha Factory Racing

3. Ben Spies – 1'32,338s, + 0,531s

Američan testoval litrový prototyp Yamahy YZR-M1 sám, protože Jorge Lorenzo se testování nemohl zúčastnit kvůli nedoléčenému zranění prstu. Spies vyzkoušel dvoje varianty motoru a rámu nového motocyklu a data, která získal samozřejmě technici tří ladiček využijí k dalšímu vývoji motocyklu pro rok 2012. Zpětná vazba od Jorge Lorenza určitě chyběla, ale Američan splnil všechny body programu, které japonská továrna pro tyto dva dny připravila.

„Byly to dlouhé dva dny. Měli jsme hodně práce, protože tu Jorge nebyl, ale zvládli jsme všechno,“ řekl Spies. „Získali jsme dobrou představu, kterým směrem se dále vydat, protože je tu viditelně vysoký potenciál a pro techniky Yamahy jsme nyní získali informace, s kterými teď můžou v továrně pracovat a uvidíme, jaký komplet nám připraví pro příští ročník. Tým a všichni technici v posledních dnech pracovali velmi intenzivně a za to jim patří velký dík.“

Klepněte pro větší obrázek

Monster Yamaha Tech 3

4. Cal Crutchlow – 1´32,550s, + 0,743s
5. Andrea Dovizioso – 1´33,256s, + 1,449s

Britský závodník poprvé testoval Yamahu YZR-M1 s motorem 1000ccm a ta mu viditelně sedla. Crutchlow se po celou dobu pohyboval v horních patrech výsledkové tabulky a čtvrtý nejrychlejší čas je skutečně dobrou vizitkou. Navíc je Brit posledním jezdcem, který se vešel do jedné sekundy ztráty na Daniho Pedrosu. „Byl to velmi důležitý test k adaptaci na nový stroj a jsem moc rád za počasí, které nám umožnilo zajet spoustu kol a tím pochopit potenciál motocyklu,“ řekl britský jezdec.

„Myslím, že litrová motorka mnohem víc vyhovuje mému stylu jízdy a musím uznat, že Yamaha odvedla velmi dobrou práci. Její chování je podobné osmistovce, ale Yamaze se podařilo zachovat silné stránky letošního motocyklu. Okamžitě cítíte ten ten extra výkon, což je velmi působivé, ale já osobně jsem moc rád, že jsem si dokázal udržet velmi konzistentní rychlost. Už se těším na zimní přestávku. Během svého prvního roku v MotoGP jsem se mnohému naučil a to mi pomůže být v roce 2012 silnějším,“ řekl nejlepší Nováček roku 2011 Cal Crutchlow.

Andrea Dovizioso po deseti letech nastartoval jiný prototyp než Hondu, ale jeho adaptace proběhla nad očekávání dobře. Ital zvládl celkem sto osmnáct kol a jeho zkušenosti znamenaly pro techniky velký přínos, protože jim velmi dobře dokázal podat zpětné informace ohledně chování stroje na dráze. „Především bych chtěl poděkovat všem z Tech 3, protože se tu okamžitě cítím jako doma,“ řekl Ital. „Byl jsem opravdu hodně nedočkavý na tohoto nové dobrodružství a tento test byl rozhodně velmi produktivní.“

„Tento test byl pro mě první příležitostí jezdit s litrovým motocyklem a výkon motoru je opravdu velmi působivý,“ pokračoval. „Styl jízdy není tak vzdálen jízdě s 800ccm, ale má pro mě řadu výhod. Jsou tam místa, jenž bude dobré do dalšího testu v Sepangu zlepšit a tyto informace jsem předal technikům, což by mělo Yamaze pomoci zapracovat na motocyklu v průběhu zimní přestávky.“

Klepněte pro větší obrázek

Ducati Team

6. Valentino Rossi – 1´33,332s, + 1,525s

Pro Ducati velká smůla v tom, že se jim zranil Nicky Hayden (v blízké době podstoupí operaci zápěstí), takže veškeré testování za něho musel převzít Franco Battaini. Nicméně potřebná odezva je důležitá hlavně od jezdců, kteří s prototypy GP12 budou závodit a tak mimo Valentina Rossiho pracovali na různých srovnávacích testech všichni jezdci Ducati. „Tyto dva dny byly velmi důležité, protože jsme potřebovali získat maximum dat pro pár měsíců práce, což bude rozhodující,“ řekl Rossi. „Pozitivem motorky je určitě její motor, což se mi líbí a také fakt, že se o něco lépe řídí než ta předchozí. Rám teď není špatný, ale je třeba na něm zapracovat. Potřebujeme zlepšit brzdění, protože potřebuji brzdit tvrději a později a také potřebujeme zlepšit trakci při akceleraci. Filippo má spoustu nápadů a my teď máme nějaký čas je uplatnit před prvními testy v příštím roce.“

Cardion AB Motoracing

7. Karel Abraham – 1´33,433s, + 1,626s

Český závodník může být s testy spokojený. Každý den své časy zlepšoval a svůj odstup na nejrychlejší Hondu Pedrosy snížil na rozdíl 1,626 sekundy. (Samostatný článek)

Klepněte pro větší obrázek

Pramac Racing Team

8. Héctor Barberá – 1´33,648s, + 1,841s

Španěl změnil tým, ale zůstává nadále jezdcem prototypu Ducati. To znamená, že si musí zvyknout na nové členy týmy, ale plynule může navázat na zlepšení stylu jízdy s litrovým prototypem. „Velmi náročné dva dny testování, kde jsme tolik nehledali nejlepší časy na kolo, ale pracovali na materiálu, které sem Ducati přivezla,“ uvedl Barberá. „Musím uznat, že odvedli velmi dobrou práci. Motorka je hodně výkonná, i když jsou věci, na kterých je třeba zapracovat. Narazili jsme na pár problémů, ale jinak je motorka velmi konkurenceschopná. Motor to je zábava, hodně se liší od 800ccm a myslím, že je lepší vůči mému stylu jízdy. Je škoda, že jsme tady nedokázali jezdit poslední dvě hodiny kvůli poruše motoru. Technici teď zjišťují, co se vlastně stalo.“

San Carlo Honda Gresini

9. Álvaro Bautista – 1´33,814s, + 2,007s

Bautista v posledních dnech provedl řadu změn, které pro něho znamenají nejen změnu týmu, ale také značky výrobce motocyklu. Španěl v roce 2010 přišel do týmu Rizla Suzuki, kde spolu s Lorisem Capirossim absolvoval svůj premiérový ročník v MotoGP. Letos s GSV-R závodil sám a protože Suzuki zatím nemá jasno, zda v příštím roce šampionát pojede nebo s jakým motocyklem, rozhodl se tuto nejistotu řešit odchodem k týmu Fausta Gresiniho. Ve středu se dohodli na spolupráci a Bautista poprvé testoval s motocyklem Hona RC212V, který do poslední GP sezony patřil Japonci Aojamovi.

Klepněte pro větší obrázek

LCR Honda MotoGP

10. Stefan Bradl – 1´34,142s, + 2,335s

Mistr světa třídy Moto2 dostal příležitost testovat 800ccm Hondu RC12V a nevedl si vůbec špatně. Dvě sekundy je sice velká ztráta, ale jistě ne pro člověka, který s prototypem MotoGP neměl absolutně žádné zkušenosti. Teď je otázkou, jak to u LCR nakonec dopadne. Randy De Puniet se zajímá o místo u Suzuki, John Hopkins by také rád přišel do MotoGP, takže bude záležet na vedení LCR, jak se dohodne s Hondou a sponzory na dalším postupu.

„Rád bych především poděkoval Hondě a LCR za tuto skvělou příležitost,“ řekl Stefan Bradl. „Jízdu na prototypu MotoGP jsem si skutečně užíval a velmi na mě zapůsobila profesionalita Luciova týmu. Hodně jsem se za tyto dva dny dozvěděl a chci všem poděkovat za jejich podporu.“

Další testy jsou na programu v Sepangu ve dnech 31. ledna až 2. února 2012.

11:10 | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz