Tohru Ubukata hovořil o závodu v Le Mans

Prasklinu Pedrosovy pneumatiky v Motegi zavinil cizí předmět.
Závod ve francouzském Le Mans byl v sezoně 2009 prvním, kdy jezdci královské kubatury startovali na pneumatikách Bridgestone do mokra, i když už déšť ovlivnil termín závodu v Kataru a byl také důvodem pro zrušení kvalifikace v Japonsku.

V průběhu samotného závodu pak došlo ke změně na hladké pneumatiky Bridgestone a tak během závodního víkendu ve Francii jezdci MotoGP využili všech tří druhů pneumatik, které měl v Le Mans japonský výrobce k dispozici. Měkkou a střední směs hladké pneumatiky a měkkou směs pneumatiky do mokra.

Celkový pohled na průběh závodního víkendu z pozice dodavatele pneumatik poskytnul Tohru Ubukata, který v Bridgestone Motorsport pracuje na vývoji závodních pneumatik.

Bridgestone předpokládal jízdu na suché a mokré dráze v Le Mans, ale jak se na tyto podmínky připravil?
Tohru Ubukata: „Věděli jsme po předchozích zkušenostech, že počasí je v Le Mans nepředvídatelné, ale také obvykle chladné a to zejména když prší. Z toho důvodu jsme přivezli měkkou a střední směs hladké pneumatiky a měkkou směs do mokra. Ta byla stejná jakou jsme použili v Motegi, kde už na těchto pneumatikách jezdci získali zkušenosti v jízdě na mokré dráze.“

„Během jízd jsme v průběhu závodního víkendu mohli viděli některé velké rozdíly v teplotách, ale jsem velmi spokojený, že jsme dokázali pokrýt celý tento rozsah s jedinou pneumatikou. Například během pátečního volného tréninku bylo dvacet stupňů, ale v závěru sobotní kvalifikace to už bylo třicet stupňů a přesto mohli jezdci používat stejnou směs bez jakýchkoliv problémů. Toto je velký teplotní rozsah pro jednu směs pneumatiky a jsem s tím spokojený.“

Jaký byl z vašeho pohledu začátek prvního mokrého závodu letošní sezony?
TU: „Můžu říct, že jsem po tomto víkendu velmi spokojený s výkonem a životností mokrých pneumatik Bridgestone. Podmínky nebyly nejlepší, ani mokré a ani zcela suché. Před startem závodu MotoGP přestalo pršet a přestože byla dráha mokrá, začala velmi rychle osychat. Viděli jsme, že mokrá pneumatika zrychlovala každým kolem, třebaže dráha už byla suchá.“

„Normálně by se dalo očekávat, že s vysychající dráhou to bude pro mokré pneumatiky pomalejší, ale předvedly dobrý výkon s dobrou stabilitou a životností a ve skutečnosti zrychlovaly až do bodu, kdy byla dráha dostatečně suchá pro hladké pneumatiky. Stejnou měkkou směs pneumatiky Bridgestone do mokra jsme použili v Motegi, kde byla dráha velmi mokrá a kde bylo hodně míst se stojatou vodou a v Le Mans, kde byla dráha vlhká a místy suchá, takže z toho můžeme vidět, že stejná pneumatika dobře funguje napříč všemi druhy mokrých podmínek.“

„Od závodu v Motegi jsem rovněž získali informace ohledně Daniho (Pedrosy) přední pneumatiky. Po detailním rozboru jsme objevili cizí předmět, který byl uvnitř běhounu přední hladké pneumatiky. To bylo zdrojem slabého místa běhounu pneumatiky, které vytvořilo prasklinu v gumě.“

Podmínky během závodu byly vlhké, ale dráha osychala. Jak zvládly tento přechod mokré a hladké pneumatiky?
TU: „Během víkendu jsme mohli vidět, že operační prostor mokrých a hladkých pneumatik Bridgestone se dostatečně překrývá, což znamená, že jezdci můžou používat mokrou pneumatiku se stále dobrým výkonem až do té doby, kdy je dráha dostatečně suchá, aby mohli nasadit hladkou pneumatiku. Například Jorge Lorenzo zůstal na mokrých pneumatikách až do dvanáctého kola, zatímco Marco Melandri přešel na hladké pneumatiky v šestém kole a Dani Pedrosa dokonce ještě dříve v pátém kole a přesto jejich časy na kolo byly mezi těmito zastávkami srovnatelné. To jasně ukazuje na dostatečný přechodový prostor mezi mokrými a suchými pneumatikami Bridgestone.“
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

18:51 | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
18:20 | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
17:47 | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.
15. října | Warm upy jsou zkráceny na 15 minut. Odkládají se i starty závodů.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 13. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:10–08:55
Sobota 14. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto 3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 15. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00