Tohru Ubukata: Překvapila mě rychlost Casey Stonera

Ubukata hovořil o předposledním závodu v Malajsii.

Klepněte pro větší obrázekPo tropickém víkendu začalo před závodem královské kubatury MotoGP pršet a jeho start bylo nuceno vedení závodu posunout o pětatřicet minut. Všichni jezdci na startovním roštu obuli pneumatiky Bridgestone do mokra a odstartovali do závodu, který byl letos vlastně jediný, kdy pršelo od začátku až do konce.

Casey Stoner tentokrát nestartoval z první řady, ale to nemělo absolutně vliv na jeho chuť vyhrát další závod, což se mu také podařilo, když už v nájezdu do druhého kola převzal vedení a do cíle dojel s téměř patnáctisekundovým náskokem. Bylo to Stonerovo čtvrté vítězství v sezoně a jeho celkem dvacáté na pneumatikách Bridgestone.

Druhý Dani Pedrosa si poprvé v plně mokrých podmínkách dojel pro své první umístění na stupních vítězů a třetí závod dokončil Valentino Rossi, který si díky tomu zajistil svůj v pořadí devátý titul mistra světa.

Ohledně výkonu pneumatik Bridgestone v předposledním podniku světového šampionátu, odpověděl na několik otázek Tohru Ubukata z oddělení vývoje závodních pneumatik Bridgestone.

V průběhu víkendu byly teploty dráhy velmi vysoké. V čem je Sepang v tomto ohledu tak mimořádný?
Tohru Ubukata: „Ano, v Sepangu je tradičně velmi teplo a to samozřejmě přináší jeho specifické výzvy pro pneumatiky, ale hlavním rozdílem je vyváženost mezi teplotou přední a zadní pneumatiky. Obyčejně přední pneumatika pracuje v mnohem menším rozsahu teplot než ta zadní, ale v Sepangu jsou tyto teploty víc podobné. To proto, že Sepang zatěžuje přední pneumatiku o hodně víc, ale zase není tak tvrdý vůči zadním pneumatikám. Ve skutečnosti jsme o víkendu mohli viděli ty vůbec nejvyšší teploty u předních pneumatik v celé sezoně, což nám dává jasnou představu o množství zátěže, které tam byly vystaveny.“

Z tropických teplot jsme se najednou dostali k tropickému lijáku před závodem. Co nám k tomu můžete říct?
TU: „Vlastně jsem velmi překvapený s rychlostí Casey Stonera, kterou dokázal nasadit hned od začátku závodu ve velmi mokrých podmínkách. Okruh rychle neosychal, takže byl mokrý a kluzký po celý závod, přesto nejlepší čas na kolo byl jen o 1,4 sekundy pomalejší než rekord na kolo Valentina Rosiho ze sobotní kvalifikace, což je na pěti a půl kilometrovém okruhu za tak mokrých podmínek působivé. Dokonce i když byla dráha mokrá byla její teplota celkem vysoká a do konce závodu si udržela teplotu na osmatřiceti stupních. To je mnohem vyšší teplota než bychom normálně za takových podmínek mohli vidět.“

Rossiho rekord v času na kolo, který zajel v sobotu znamená, že výkon pneumatik Bridgestone byl v Malajsii dobrý?
TU: „Ano, celkově jsem velmi spokojen s výkonem obou našich směsí, které byly o víkendu k dispozici, ale Valentinovo rekordní kolo bylo skutečně velmi působivé. Teplota dráhy byla na konci kvalifikace dvaapadesát stupňů a přesto Valentino dokázal na měkké přední a měkké zadní pneumatice zajet nejrychlejší čas, což ukazuje na to, že za tak vysoké teploty si stále udržely vysokou úroveň přilnavosti a velmi dobrý celkový výkon. Podmínky na dráze se určitě rok za rokem zlepšují, protože se léty kvalita asfaltu zlepšuje a v kvalifikaci to byl jeho maximum. Rekord v čase na kolo rovněž ukazuje na úroveň vývoje motocyklů, jehož dosáhli týmy a je velmi působivý, ale to samozřejmě pro nás přináší další výzvy, protože se naše pneumatiky musí vypořádat se stále vyššími rychlostmi a zátěží.“

Proč jezdci během kvalifikace zvolili tolik různých voleb ve výběru směsí pneumatik?
TU: „V průběhu celého víkendu byl výkon obou směsí pneumatik Bridgestone podobný a to je také důvodem, proč byl v závěru kvalifikace výběr pneumatik u prvních pěti jezdců tak různorodý. Někteří preferovali měkké směsi, jako například Valentino, další jezdci používali tvrdší směs na předku a Casey zajel svůj nejlepší čas na tvrdší směsi zadní pneumatiky. S celkovým výkonem to bylo podobné, důvody pro širokou škálu voleb šly ruku v ruce s charakterem každé pneumatiky vůči stylu jízdy jednotlivých jezdců a nastavením stroje. Jednoduše, tvrdší specifikace nabídly dobrou stabilitu na brzdách zatímco ta měkčí dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách.“

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00