Pokud budou výsledky a peníze, mohl by se Tom Lüthi v roce 2015 objevit v MotoGP. Rozhovor s jeho manažerem Dani Eppem.
Švýcar Daniel M. Epp je vlastníkem týmu Interwetten Paddock. V současnosti v jeho týmu jezdí Thomas Lüthi (Moto2) a Philipp Öttl (Moto3). Lüthi byl v roce 2005 mistrem světa ve třídě 125 ccm. Jako odměnu dostal tehdy možnost vyzkoušet motocykl MotoGP (Honda RC211V). Pro rok 2015 bude usilovat o místo v královské třídě. Více k tomu tématu dodal Daniel Epp v rozhovoru pro SPEEDWEEK.com.
Dani, je možné si představit, že by Tom Lüthi jezdil v Moto2 až do konce své kariéry? Nebo je pomalu nejvyšší čas na novou výzvu?
(Povzdechne si). Je jasné, že je to jeho cílem. Dostat se do MotoGP a tam bojovat s těmi nejlepšími. O tom není pochyb. Je to i naším cílem, ale s tím, aby to bylo na dlouhou dobu. To přináší otázky. Jaký by byl materiál, kolik peněz by bylo třeba sehnat? Přemýšlíme nad tím každý rok, ale pokud se nenaskytne možnost, pak nezbývá jiná možnost, než pokračovat v Moto2.
Již v roce 2010 se mohl Tom představit v MotoGP, pak jste se rozhodli pro Aoyamu, protože Tom Lüthi nebyl dostatečně zralý. Co se musí stát, aby jezdec, který odjel 180 GP, 7x vyhrál a 33x stanul na stupních vítězů, byl zralý?
V roce 2009 jsme se Tom a já a HRC rozhodli pro spolupráci... Tom pak neměl moc dobrou sezonu. Došli jsme k závěru, že premiéra v MotoGP by byla pro něj předčasná.
Znamená to, že Tom bude muset získat titul v Moto2 jako Bradl, Márquez a Pol Espargaró? Nebo by stačilo několik vítězství v sezoně?
Je více věcí, co je zapotřebí. Měl by skončit mezi prvními třemi v celkovém pořadí. Měl by se sám cítit dostatečně připravený. To je spojené s pozicí pro vyjednávání se sponzory. Čím lepší výsledky, tím je větší poptávka sponzorů. Čím více takových možností, tím lepší balíček pro vstup do MotoGP, ať už z pohledu materiálu, tak i zázemí a možností týmu. Nejde být o to jen dobrý, ale také mít možnost pořídit konkurenceschopný materiál.
Tom Lüthi byl často spojován s týmy MotoGP. V roce 2012 byla možnost se Suzuki, v roce 2013 byl spojován s Tech3 Yamaha, a také se mluvilo se o týmu MarcVDS, jako o juniorském týmu Ducati. Nakonec nic z toho. Byly tam někdy konkrétní nabídky? Nebo se jednalo o spekulace?
Nikdy nedostal konkrétní nabídku. V opačném případě bychom také zcela konkrétně přemýšleli o přechodu. Až nyní jsme zvažovali některé možnosti. Chtěli jsme jít do Hodny a využít jejich produkční motocykl, který by financovali sponzoři ze Švýcarska na splátky, jako na klasický, ale to prostě není možné. Další možnost byla využívat motocykl, který má k dispozici Stefan Bradl u týmu LCR. Na to nemáme dostatek financí.
Tom je po dobu tří let tváří BMW ve Švýcarsku. Nějaký čas to vypadalo, že se BMW pokusí o vstup do MotoGP. Byla to spekulace, že?
Pro Toma a BMW je to ve Švýcarsku dobrá spolupráce. Samozřejmě, člověk musí mít chat s BMW o MotoGP. Byly tam rozhovory, ale nikdy nic konkrétního. Věřil jsem, že nás neopustí. I kdyby se BMW dostalo do MotoGP, nikdy by neměl jistotu, že by měl konkurenceschopný stroj.
V posledních letech bude mít Tom na výběr více možností, jaký stroj využít. Je tady produkční motocykl od Hondy nebo možnost využít motorový balíček od Yamahy. Je pro rok 2015 z čeho vybírat?
Ano, to je pravda. Chceme pečlivě zvážit situaci. Je-li materiál schopný konkurovat, jak je sezóna MotoGP cenově dostupná. Pak bychom o tom určitě přemýšleli. Nemluvím o vlastním týmu. Mluvím o tom, zda můžeme najít tým, který by takový balíček pro Toma zajistil a za jakou cenu. V současné době jsme stále daleko od požadovaných částek.
Kolik peněz by stála sezona MotoGP s produkční Hondou nebo Yamahou? Honda stojí 1200000 eur.
Oproti nákladům na jednu sezónu v Moto2, bychom potřebovali o jeden milión eur více. V současné době to máme se sponzory dobře nastavené. Sponzoři za své peníze dostávají dobrou hodnotu. V současné době by byl problém získat další milión, ale třeba se najde tý, který by měl o Toma zájem a mohl by pokrýt část nákladů.
U týmu LCR Honda chtěli v letošním roce druhého jezdce, který by se stal kolegou Nickyho Haydena na produkční Hondě. Část rozpočtu by zajistili stávající sponzoři. Byla by možná spolupráce s LCR?
S Lucio Cecchinello mám dobrý vztah. Vždycky s ním můžu mluvit. Musí ale nastat určitý požadavek. Musí být naše přítomnost i v jeho zájmu. To by zjednodušilo situaci.