Třetí podnik sezony - Velká cena Francie

Předposlední květnový víkend je ve znamení Velké ceny Francie, která se od roku 2000 jede pravidelně na okruhu Bugatti v Le Mans.

Mistrovství světa motocyklů je ve Francii jako doma, protože tam závody pořádají již od roku 1951. Francouzi začínali na dráze okruhu v Albi a pokračovali na tratích jako Clermont-Ferrand, Magny-Cours, Nogaro, Paul Ricard, Reims Rouen nebo Le Mans. Od roku 2000 je Velká cena Francie pravidelně v Le Mans a na čtyřkilometrové dráze okruhu Bugatti tento pátek odstartují první volné tréninky francouzský závodní víkend – Monster Energy Grand Prix de France.

Dráha okruhu Bugatti měří přesně 4185 metrů, je široká 13 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem devíti pravými a jen čtyřmi levými zatáčkami. Charakter okruhu je dle mnohých ve stylu ´brzda-plyn´, což klade vysoké nároky nejen na nastavení motocyklu, ale také na správnou volbu pneumatik. Protože jsou na dráze místa jak extrémně rychlá tak pomalá a poměr pravých a levých zatáček není vyvážený, přiveze Bridgestone letos poprvé asymetrickou zadní pneumatiku. Dvojí směs v kombinaci měkké na levé a střední na pravé straně pneumatiky tak zaručí lepší výkon a  delší  životnost.

Po vítězství v jihošpanělském Jerezu je nyní Jorge Lorenzo na vedoucí pozici v průběžném hodnocení šampionátu, kde vystřídal svého týmového kolegu Valentina Rossiho. Vítězství v domácí Grand Prix Lorenzo oslavil jak se patří a k třiadvacátým narozeninám si věnoval pravděpodobně ten nejhezčí dárek. Rodák z Mallorky  má na francouzském okruhu v posledních letech velmi dobrou bilanci. V době, kdy posledním rokem závodil na čtvrtlitrové Aprilii (sezona 2007) závod v le Mans vyhrál. V premiéře jezdce továrního týmu Yamahy v MotoGP tam skončil druhý a v loňskou, tak trochu díky počasí šílenou Grand Prix s přehledem vyhrál. V letošním roce je jeden z velkých kandidátů na vítězství, ale samozřejmě ne jediný.

Jednačtyřicet bodů a druhé místo patří po dvou úvodních kolech šampionátu Valentinu Rossimu, italskému šampionu v barvách tovární stáje Fiat Yamaha. Jednatřicetiletý Ital si před závodem v Jerezu zranil rameno a na jeho výkonu šlo pozorovat určitou obavu, aby si pádem zranění ještě nezhoršil. Rossiho bilance v Le Mans je také zajímavá, protože tam v královské kubatuře vyhrál tři závody (2002, 2005 a 2008), ale loni mu francouzská mise vůbec nevyšela, protože po výměně motocyklů v boxech skončil až šestnáctý. Po třech týdnech od závodu na jihu Španělska bude Italova fyzička mnohem lepší, takže mu nic nebude stát v cestě, aby si svou francouzskou bilanci vylepšil a z Le Mans odjel pokud možno s maximem možných bodů. Ale ani on to nebude mít jednoduché.

Dani Pedrosa a Valentino Rossi

Na třetím místě je Dani Pedrosa z Repsol Hondy. Španěl postupně získává tempo a test v Jerezu jen dokázal, že na své Hondě RC212V dokáže jet neuvěřitelně rychle. V Kataru Španěl dojel sedmý, ale už v Jerezu pořádně zabral, když dojel druhý a mohlo to být ještě lepší, kdyby v posledním kole odolal tlaku Jorge Lorenza. Španěl tento víkend pojede svou sto padesátou Grand Prix a ve svých čtyřiadvaceti letech se tak stane nejmladším jezdcem, kterému se takového počtu startů podařilo docílit. Do této chvíle to byl Marco Melandri, který sto padesátého startu dosáhl v Misanu 2007, ale to mu bylo pětadvacet. Jezdec Repsol Hondy má celkem šestačtyřicet startů v nejnižší kubatuře, dvaatřicet ve čtvrtlitrech a v MotoGP již startoval dvaasedmdesátkrát. Když se podíváme na jeho bilanci v Le Mans, tak tam nikdy neskončil hůř jak čtvrtý a z toho dvakrát se umístil na stupních vítězů, když skončil třetí v sezoně 2006 a 2009. Pro nedělní závod má Pedrosa skutečně řádnou dávku motivace a s Hondou, která je stále konkurenceschopnější, má své trumfy v ruce, aby HRC dokázal, že si místo u jejich továrního týmu plně zaslouží.

Jen tři body za Pedrosou je jeho týmový kolega Andrea Dovizioso. V Kataru třetí, naposledy v Jerezu šestý, což byl výsledek s nímž nebyl Ital v žádném případě spokojený, protože v letošní sezoně bude u Repsol Hondy rušno. Pedrosa potřebuje výsledky a Ital Dovizioso v žádném případě nebude chtít zaostat. Nicméně už před zahájením letošního ročníku byly u továrního týmu Hondy vytvořeny kolem obou jezdců samostatné týmy, takže si pravděpodobně každý může razit tu svou cestu a uvidí se, která bude ta správná. Dovizioso si v Le Mans dokázal zajet pro perfektní výsledek v nižších kubaturách – v roce 2004 vítězství v 125ccm, v 250ccm byl v roce 2005 třetí a v sezoně 2006 a 2007 druhý. Po příchodu do MotoGP tam byl šestý a loni čtvrtý. Ital má velký potenciál a snad už tuto neděli se mu ho podaří naplno využít.

Páté místo patří Američanu ve službách italské Ducati Nicky Haydenovi, který je letos aspoň prozatím nejlepším Američanem v šampionátu a nejlepším jezdcem na stroji Desmosedici GP10. Kdo by to řek, že po tak těžké sezoně 2009, která byla jeho první u Ducati, se dokáže natolik zvednout, že si v úvodních dvou závodech dojede pro čtvrté místo a bude navíc lepší než jeho týmový kolega Stoner. Lidé u Ducati ale vesměs hovoří o tom, že je Hayden velký dříč a jen tak se nevzdá. Zdá se, že se mu to začíná vracet a samozřejmě jen v tom dobrém. Uvidíme jak si povede ve Francii, protože tam nemá zrovna nejlepší bilanci, ale určitě s ním musíme počítat, jako s jedním z favoritů třetího kola šampionátu.

Sedmnáct bodů a šesté místo pro domácího závodníka Randy De Punieta z LCR Hondy. Určitě parádní výsledek, protože De Puniet je nyní nejlepším netovárním jezdcem a to je v tak nabité konkurenci opravdu dobrá pozice. Máme za sebou sice jen dva závody, ale už loni De Puniet předváděl velmi zajímavé výkony, takže toto umístění určitě nemůžeme považovat za náhodu. U LCR si snad nejlépe ze všech soukromníků poradili s nastavením RC212V a to je bonus, který jim může vydržet hodně dlouho. Uvidíme, jak si ostatní jezdci na japonské značce polepšili testem v Jerezu, ale De Puniet se bude chtít doma ukázat v tom nejlepším světle.

Sedmý Colin Edwards má bodů dvanáct. Jezdcům Monster Tech 3 absolutně nevyšel závod v Jerezu a protože je nyní čeká domácí podnik jejich týmu, budou muset dát hlavy dohromady. Edwards má téměř totožnou YZR-M1 jako tovární tým, takže si mechanici musí dát záležet, protože Monster je sponzorem francouzské Grand Prix, je také partnerem Tech 3 a Američani by moc rádi viděli své barvy stejně jako své krajany jezdit v přední linii. Výkonnostně na to Edwards má, takže se nechme překvapit, jak si s tím poradí o tomto víkendu.

Nicky Hayden - Marlboro Ducati

Až osmé místo patří s jedenácti body Casey Stonerovi. Australan a mistr světa z roku 2007 nezačal letos zrovna nejlépe, ale velkou hlavu si z toho nedělá. Samozřejmě, sezona je dlouhá a do konce je třeba odjet spoustu závodů, nicméně není dobré dávat ostatním až takový náskok, protože by se mu to nemuselo v závěru vyplatit. Australan určitě ví co dělá a možná už ve Francii si spraví chuť potom, co v Kataru vůbec nebodoval a v Jerezu dojel za týmovým kolegou pátý. Letošní model GP10 je jiný, ne tolik agresivní a pokud to vyhovuje všem ostatním, nemusí to samé platit o Stonerovi. Před víkendovým závodem jeho Ducati jistě doznala několika změn, protože Casey Stoner je závodník, který chce bojovat na špici.

Během přestávky se také objevily první spekulace Stoner a Honda. Stonerovi letos končí smlouva, smlouva končí také Pedrosovi, Lorenzovi a Rossimu, takže máme zaděláno na pořádné drama. K Hondě odešel po skončení uplynulé sezony Livio Suppo, který byl dříve u Ducati týmovým manažerem. Přechod Stonera k Hondě se tak přímo nabízí, ale je tu zatím příliš neznámých a jak to nakonec dopadne, tak na to si počkáme až do poloviny sezony.

Stejný počet bodů jako Casey Stoner má na svém kontě také devátý Ben Spies z Monster Tech 3 a desátý Marco Melandri z Gresiniho týmu MotoGP. Tato trojice je naprosto vyrovnaná a v Le Mans se uvidí, kdo si polepší a kdo ne. Ben Spies v Jerezu vůbec nebodoval, protože mu tam motorka prostě nejela tak, aby ji dokázal celou dovést do cíle. Snad si to v boxech vyříkali a pro domácí Grad Prix francouzského týmu Tech 3 dostane stroj, s který se dokáže postavit soupeřům nejen kolem sebe, ale i těm, kteří teď figurují na vedoucích příčkách.

Po problémech ze začátku předsezonní přípravy ale také úvodního závodu v Kataru se zdá, že Marco Melandri je opět tím jezdcem, jakého známe z minulosti. Italovi se začíná dařit, což se musí zákonitě odrazit na jeho psychice a pokud mu Honda pojede tak, jak si představuje, u desátého místa to rozhodně nezůstane. Do Le Mans jede s velkým nasazením a odhodláním tam svést další bitvu, ale tentokrát s výsledkem mnohem blíž vedoucím pozicím.

Do Kataru přijel zraněný Jorge Lorenzo, do Jerezu Valentino Rossi a do Le Mans přijede zraněný Álvaro Bautista. Všichni tři mají společného jmenovatele úrazu a to motokrosový motocykl. Bautistovi minulý pátek operovali zlomenou klíční kost, ale lékaři nic nenamítali, aby ve Francii závodil. Španěla to bude určitě bolet, ale je rozhodnutý nasednout na tovární Suzuki GSV-R a závodit.

První volný trénink absolvují jezdci MotoGP v pátek 21. května. V sobotu dopoledne následuje druhý volný trénink a odpoledne kvalifikace, která určí pozice pro nedělní závod Velké ceny Francie s datem 23. května 2010.

Časový harmonogram Velké ceny Francie:

Pátek – 21. května 2010




Čas Jízdy Televize
12:40 – 13:40 125ccm: 1. Volný trénink
13:55 – 14:55 MotoGP: 1. Volný trénink
15:10 – 16:10 Moto2. 1. Volný trénink



Sobota – 22. května 2010




Čas Jízdy Televize
09:00 – 09:40 125ccm: 2. Volný trénink
09:55 – 10:55 MotoGP: 2. Volný trénink
11:10 – 12:10 Moto2: 2. Volný trénink
13:00 – 13:40 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
13:55 – 14:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
15:10 – 15:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 23. května 2010




Čas Jízdy Televize
08:40 – 09:00 125ccm: Warm Up
09:10 – 09:30 Moto2: Warm Up
09:40 – 10:00 MotoGP: Warm Up



11:00 125ccm: Závod Nova Sport (živě)
12:15 Moto2: Závod Nova (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)

Doporučujeme

Články odjinud