Třetí podnik sezony - Velká cena Portugalska

Třetí podnik sezony - Velká cena Portugalska

Konec dubna je ve znamení třetího kola mistrovství světa silničních motocyklů, které nás po úvodních dvou závodech v Kataru a Jerezu zavede na pobřeží Atlantiku - bwin Grande Prémio de Portugal.

Čtyři týdny po prvním evropském závodu na jihu Španělska je tu další podnik světového šampionátu v portugalském Estorilu. V letošním roce je Portugalsko zařazeno v první polovině sezony, což je ve srovnání z předchozím ročníkem podstatná změna, protože loni byla Velká cena Portugalska předposledním podnikem sezony 2010.

Závodní okruh v Estorilu měří celkem 4182 metrů, nejdelší rovinka je dlouhá 986 metrů a jezdci v jednom kole absolvují celkem třináct zatáček z toho čtyři levé a devět pravých. Protože je tu výrazný nepoměr v počtu pravých a levých zatáček, přiveze výrobce pneumatik Bridgestone letos poprvé asymetrickou zadní pneumatiku. Na dlouhé rovince jezdci dosahují nejvyšších maximálních rychlostí v celém seriálu a rekord na této dráze drží od roku 2006 Nicky Hayden, kterému tehdy naměřili 329,9 kilometrů za hodinu.

Portugalsko rovněž představuje místo, kde si jezdci královské kubatury ověří svůj zdravotní stav po operacích, které absolvovali v průběhu letošní sezony, což znamená v případě většiny, po závodu v Jerezu – Dani Pedrosa, Cal Crutchlow, Randy De Puniet, Loris Capirossi a Álvaro Bautista (operován v Kataru).

Velká cena Portugalska 2010 - kvalifikace

V pozici prvního muže královské kubatury MotoGP přijíždí na západ Portugalska Jorge Lorenzo, rodák z Mallorky a jezdec tovární stáje Yamaha Factory Racing. Ve španělském Jerezu Lorenzo vyhrál svůj první závod na mokru a v současné chvíli vede šampionát rozdílem devíti bodů před svým krajanem Danim Pedrosou z Repsol Hondy. Úřadující mistr světa má v Estorilu velmi dobrou bilanci, protože v posledních třech letech tam vyhrává pouze on. V roce 2008 tam vyhrál svůj první závod třídy MotoGP a od té doby nedal nikomu šanci. Navíc do každého vítězného klání startoval z první pozice na startovním roštu, takže čtyřkilometrový okruh Lorenzovi sedí jako ušitý. V letošním ročníku to s obhajobou vítězství nebude mít jednoduché, protože potenciál Hondy je obrovský, ale na příkladu z Jerezu můžeme vidět, že nikdy nic není předem rozhodnuto. Po závodu je pro týmy MotoGP pondělní jednodenní test, kde má Yamaha připravena určitá zlepšení, co se týče výkonu pohonné jednotky M1.

Druhá příčka v průběžném hodnocení mistrovství světa patří Danimu Pedrosovi. Španěl zahájil sezonu třetím a druhým místem, což je vzhledem k okolnostem dobrý výkon. Ty okolnosti se týkají jeho zdravotního stavu, protože v Kataru a Jerezu řešil problémy se znecitlivěním levé ruky. Zejména druhá polovina závodu představovala pro jezdce tovární Hondy obrovské vypětí a po závodu v Jerezu se rozhodl podstoupit operaci. Dlouho totiž nešlo zjistit, proč u Španěla dochází k těmto problémům až nakonec lékaři soukromé kliniky Centro Médico Teknom v Barceloně odhalili možné příčiny v kompresi spojovací destičky klíční kosti na tepnu, která tak nedostatečně prokrvovala Pedrosovu levou ruku. Z levé klíční kosti mu odebrali platinovou destičku a šrouby, které tam měl od loňského října a tím snad zdravotní potíže skončí. Otázkou je, jak rychle získá v operované ruce potřebnou sílu. Určitou představu získá už v pátek, ale až v nedělní Velké ceně si plně ověří, zda je skutečně jeho problém navždy vyřešen. Rozhodně je jedním z mála jezdců kteří dokážou konkurovat Casey Stonerovi a pokud bude stoprocentně fit, má velkou příležitost letos bojovat o titul mistra světa.

V poslední době se hovoří o váhových limitech, kde padají argumenty typu, lehčí jezdci mají výhodu před svými těžšími soupeři. Nicméně třeba od roku 2002 nevyhrál šampionát lehčí jezdec než ten, který vážil pod šedesát kilo (Casey Stoner, 2007). Pokud by Pedrosa letos vyhrál, byl by se svými jednapadesáti kily váhy a sto šedesáti centimetry výšky, jedním z vůbec nejlehčích a nejmenších mistrů světa.

Boxy Yamaha Factory Racing - Jerez 2011

V pořadí třetím jezdcem třídy MotoGP je před závodem v Portugalsku Casey Stoner z tovární Repsol Hondy. Australan je ve spojení s Hondou RC212V skutečně velmi rychlý a jen málokdo mu dokáže v kvalifikacích konkurovat. Zatím byly jen dvě, ale v každé z nich Stoner zajel ten nejrychlejší čas. Bude zajímavé sledovat kvalifikaci v Portugalsku, protože tam v posledních třech letech dominoval jen Jorge Lorenzo. Naposledy v Jerezu předváděl Casey Stoner znovu perfektní výkon, ale v závodu na mokrém povrchu se dostal do kolize s Valentinem Rossim, jemuž podklouzla jeho Ducati a to znamenalo pro Stonera konec, nula bodů a pocit, že mu traťoví komisaři nepomohli stejně, jak to udělali v případě italského rivala. Celá situace, která následovala po incidentu mezi oběma jezdci, nezůstala bez povšimnutí a Mezinárodní motocyklová federace (FIM) pozvala na čtvrtek osmadvacátého dubna do Estorilu ředitele závodu Velké ceny Španělska a šéfa traťových komisařů okruhu v Jerezu. Pro Stonera ani pro ostatní se tím nic nemění, výsledky zůstanou stejné, ale v Estorilu bude muset Australan pořádně zabrat, aby umazal z náskoku Jorge Lorenza a Daniho Pedrosy.

Dva body za Casey Stonerem je na čtvrtém místě Nicky Hayden, prozatím nejlepší jezdec italské Ducati. Američan si v Jerezu připsal na konto třetí místo a letos první umístění na stupních vítězů. Sice před ním jeho soupeři popadali, jak kuželky v bowlingu, ale na to se historie neptá. Hayden má třiadvacet bodů a velmi hezkou výchozí pozici před třetím závodem sezony. Ducati měla do Portugalska přivést nový podvozek a motor, jenž umožní plynulejší distribuci výkonu a zlepší ovládání motocyklu, jenže ani po úspěšném testu v Mugellu, kde nový podvozek GP11 tento týden zkoušeli, to pravděpodobně nevyjde. Jsou tu totiž určité obavy, že by ve třech trénincích prostě nestihli najít vhodné nastavení a nechtěli tak nasazením nových komponentů ohrozit kvalifikaci a závod Velké ceny Portugalska. Vše se tak vyzkouší až během jednodenního testu po závodu v Estorilu.

Casey Stoner a Dani Pedrosa - Jerez 2011

S dvaceti body je na pátém místě Valentino Rossi. Ital určitě nebude nadšený tím, že u Ducati nemají v plánu nasadit nové díly, ale bude si muset vystačit s tím, co měli k dispozici doteď, i když na základě odezvy jezdců muselo během měsíční přestávky dojít k některým změnám k lepšímu. U Ducati se hodně snaží a možná teď přišli na to, jaké to je mít v týmu Valentina Rossiho, který pokud něco chce, tak pokud možno hned. Nicméně Yamaze to v roce 2004 přineslo výsledky, které dlouho hledali a uvidíme, co spojení s devítinásobným šampionem přinese italské Ducati. V této chvíli je to podle Rossiho motocykl, který trpí velkou nedotáčivostí a pokud má být lépe zvladatelný, tento neduh se musí co nejdřív odstranit. Možná si nakonec prosadí svou a nový podvozek v Rossiho garáži bude, pokud byl jeho test skutečně tak úspěšný, proč by do toho Italův tým nešel, zkušený je na to dost. Uvidíme. Každopádně pro Rossiho je důležité, tak jako pro všechny ostatní, získat maximum bodů, což je pětadvacet a přesně tolik teď ztrácí na prvního Lorenza.

Šesté místo Hirošiho Aojamy je velmi dobrým začátkem pro nováčka v týmu San Carlo Honda Gresini. Japonec jel loni premiérový ročník v královské kubatuře, ale ten byl také díky zranění hodně komplikovaný. Letos má Aojama sice satelitní verzi RC212V, ale momentálně je na tom lépe než jeho týmový kolega Simoncelli s tovární verzí a zároveň je nejlepším netovárním závodníkem. V Jerezu závod nedokončilo hodně jezdců, takže pořadí v průběžném hodnocení bude po závodu v Estorilu zcela určitě zase o něčem jiném, protože  bodové rozdíly v druhé pětce nejsou nijak výrazné. Čtvrté místo z Jerezu je pro Aojamu velmi cenné a Japonec chce v podobných výkonech pokračovat. Pokud v Portugalsku opět zaprší, úvod šampionátu bude rozhodně ´velmi´ zajímavý a jezdci jako Aojama tím můžou jenom získat.

Až na sedmém místě prozatím figuruje Andrea Dovizioso. Jezdec tovární stáje Repsol Honda je zatím také nejhorší z trojice závodníků HRC a tento stav mu nedělá velkou radost. V Estorilu ale Ital umí zajet dobře. Loni dokončil závod MotoGP na druhém místě a ve čtvrtlitrech tam v roce 2006 dokonce vyhrál. Technicky náročná dráha mu sedí a o víkendu bude muset pořádně zabrat, protože letošní závody bedlivě sleduje šéf HRC Nakamoto a pokud se Italovi nebude dařit, k prodloužení smlouvy už nemusí dojít. Na Stonera ztrácí osm a na Pedrosu devatenáct bodů, takže zatím není nic ztraceno, ale o smlouvách se většinou rozhoduje v polovině sezony.

Nicky Hayden (Marlboro Ducati Team) - GP Španělska 2011

Jezdec Mapfre Aspar MotoGP Héctor Barberá je po dvou kolech šampionátu sedmý, což je hezký výsledek, který ale bude muset potvrdit v Portugalsku. Nebude to nic jednoduchého, protože rozložení sil je velmi vyrovnané a teď se vlastně rozhoduje, kdo z koho.

Cal Crutchlow je na devátém místě nejlepším z letošních nováčků. Po závodu v Jerezu podstoupil operaci pravé ruky, která ho v průběhu závodů neuvěřitelně bolela. Britský jezdec Monster Tech 3 nevěděl, zda je to následkem zranění levého ramene, protože pravá ruka teď byla mnohem více zatěžována, ale operace by měla tyto problémy odstranit. Otázkou je, jak na tom bude po fyzické stránce, což zjistí až při první volném tréninku v pátek dopoledne. Crutchlow zatím předvádí velmi dobré výkony, když vezmeme v úvahu skutečnost, že čelí okruhům, kde nikdy předtím nezávodil a Estoril je právě jedním z nich.

První desítku uzavírá s dvanácti body český závodník Karel Abraham. Před začátkem sezony by si asi nikdo netroufl tvrdit, že jezdec brněnského týmu Cardion AB Motoracing bude figurovat v první desítce, ale taková je skutečnost, která může českého fanouška jenom těšit. Udržet si tuto pozici ale nebude vůbec jednoduché, protože těsně za ním je na jedenáctém místě Marco Simoncelli ze San Carlo Honda Gresini a dvanáctý Ben Spies, jezdec tovární stáje Yamahy.

Marco Simoncelli v Jerezu mohl vyhrát, ale tovární Honda Itala vyhodila ze sedla v době, kdy vedl závodní pole jezdců královské kubatury. Neskutečná smůla ale zároveň obrovský potenciál, který je v případě Simoncelliho jasně vidět. Není pochyb, že v Estorilu předvede podobný výkon, protože potřebuje atakovat pozice mnohem blíž předním příčkám průběžného hodnocení.

To samé platí v případě Bena Spiese. Američan byl v Jerezu velmi blízko umístění na stupních vítězů, ale ani on neudržel svůj motocykl na dráze a z jihu Španělska si neodvezl ani jeden bod. Pro jezdce tovární Yamahy je závod v Estorilu možností, jak si rychle spravit chuť. Letošní MotoGP je velmi vyrovnaná, Hondy mají dokonce navrch a dostihnout současnou špičku znamená již nechybovat. Toho si musí být Spies vědom.

Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) - Jerez 2011

Colin Edwards z Monster Tech 3 si v Jerezu jel pro body za třetí místo, ale v nájezdu do posledního kola mu vypověděla službu jeho Yamaha. Nikde se ani nepíše, jaká byla příčina Američanových technických komplikací, ale moc bych nedal za to, že mu prostě došel benzín. V tomto případě se dá pochopit, že si to raději nechávají pro sebe, ale tento výpadek znamená, že jinak dobře jedoucí Edwards figuruje až na třináctém místě.

Čtrnáctý je Toni Elías, kterému se moc nedaří, ale díky okolnostem teď na první desítku ztrácí jen pět bodů. Patnáctý je John Hopkins, ale ten u Suzuki pouze jednorázově nahradil zraněného Álvara Bautistu. Španěl si v přípravě na Velkou cenu Kataru zlomil stehenní kost a teď nemyslí na nic jiného než na návrat do šampionátu víkendovým závodem v Portugalsku. V pátek pojede volné tréninky a tam se uvidí, zda se jeho přání splní. Pokud ne, je v záloze připraven testovací jezdec Suzuki Nobuatsu Aoki.

Naprostá katastrofa je v případě jezdců Pramac Racingu. Italský satelitní tým letos vsadil na jistotu, když si vybral zkušenou dvojici závodníků Lorise Capirossiho a Randy De Punieta, ale výsledky nejsou dobré. V Kataru se oba jezdci srazili a po Jerezu je bodový stav v případě Itala pět bodů a na straně Francouze nula. Navíc oba po Jerezu podstoupili operaci a kdo ví, jak dopadne závod v Portugalsku.

Časový harmonogram Velké ceny Portugalska má trošku jinou podobu než na jakou jsme zvyklí. V den závodu zahajuje jako první kategorie Moto2, pak následuje MotoGP a až poslední odstartují jezdci nejnižší třídy do 125ccm !!!

Časový harmonogram Velké ceny Portugalska:

Pátek 29. dubna








Čas
Jízdy
Televize
10:15 – 10:55
125ccm: 1. Volný trénink
11:10 – 11:55
MotoGP: 1. Volný trénink
12:10 – 12:55
Moto2: 1. Volný trénink





14:15 – 14:55
125ccm: 2. Volný trénink
15:10 – 15:55
MotoGP: 2. Volný trénink
16:10 – 16:55
Moto2: 2. Volný trénink





Sobota 30. dubna








Čas
Jízdy
Televize
10:15 – 10:55
125ccm: 3. Volný trénink
11:10 – 11:55
MotoGP: 3. Volný trénink
12:10 – 12:55
Moto2: 3. Volný trénink





14:00 – 14:40
125ccm: Kvalifikace Nova Sport
14:55 – 15:55
MotoGP: Kvalifikace Nova Sport
16:10 – 16:55
Moto2: Kvalifikace Nova Sport





Neděle 1. května








Čas
Jízdy
Televize
10:00 – 10:20
Moto2: Warm-Up
10:30 – 10:50
MotoGP: Warm-Up
11:00 – 11:20
125ccm: Warm-Up





12:15
Moto2: Závod Nova Sport
14:00
MotoGP: Závod Nova Sport
15:30
125ccm: Závod Nova Sport


Výsledek závodu třídy MotoGP z roku 2010 - Velká cena Portugalska:

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ztráta
1 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 151.7 46'17.962
2 Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team Yamaha 151.3 +8.629
3 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 150.3 +26.475
4 Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 150.3 +26.534
5 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 150.3 +27.154
6 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda 150.2 +28.297
7 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 150.1 +30.109
8 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 149.3 +44.947
9 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 147.8 +1'13.649
10 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 147.6 +1'17.721
11 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 147.6 +1'17.908
12 Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten Honda MotoGP Honda 146.8 +1'33.025
13 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 146.5 +1'39.752







Neklasifikován/závod nedokončil:

Carlos CHECA SPA Pramac Racing Team Ducati 144.9 15 kol

Casey STONER AUS Ducati Team Ducati 147.0 24 kol

Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati
0 kol

Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha
0 kol

Doporučujeme

Články odjinud