Třináctý podnik sezony - Velká cena Aragonska

Druhá polovina září patří třinácté Grand Prix sezony, která sice ještě do března patřila Maďarsku, ale Balatonring zatím není a tak o víkendu budeme svědky premiéry – Grand Premio A-Style de Aragón.

Komplex na severu Španělska Ciudal del Motor de Aragón (Motorland Aragón) je dílem německého architekta Hermanna Tilkeho a zahrnuje v sobě čtyři různé okruhy. Trať s maximálním převýšením padesáti metrů má pro šampionát silničních motocyklů celkem sedmnáct zatáček a spolu s dvojicí dlouhých rovinek měří 5077 metrů. Protože je okruh pro všechny jezdce a týmy nový, je harmonogram závodního víkendu rozšířen o jeden páteční trénink navíc.

Jorge Lorenzo, jakožto vedoucí muž královské kubatury si do této chvíle udržuje skvělou bilanci, když v posledních dvanácti Grand Prix jako jediný z jezdců MotoGP pokaždé bodoval a nikdy cílem neprojel na horší pozici než třetí. Je vidět, že Lorenzo jezdí ve velké pohodě a s každým dalším závodem je blíž vysněnému titulu mistra světa. Aragón je pro jezdce Fiat Yamahy třetím domácím podnikem, kde bude samozřejmě usilovat o vítězství, ale už v posledních dvou Velkých cenách marně hledal recept na neuvěřitelnou rychlost Hondy Daniho Pedrosy.

Jorge Lorenzo - Fiat Yamaha

Dalšímu španělskému jezdci v pořadí Danimu Pedrosovi patří v průběžném hodnocení druhá pozice. V letošním roce vyhrál čtyři závody, což je vůbec nejvyšší počet v jeho dosavadní kariéře za jednu sezonu a na domácí půdě má teď šanci získat třetí vítězství v řadě. Postupně stahuje náskok Jorge Lorenza, ale ten nyní představuje šedesát tři bodů a to za stávající situace nebude do Valencie v jeho silách vymazat. Nicméně je zajímavé sledovat, jak velkou převahu má Honda v závěru sezony. Pedrosa má skvělou formu, ale pokud chtěl letos s Lorenzem udržet krok, nemohl si dovolit žádnou chybu a to se mu v několika případech nepodařilo. Každopádně je jeho cílem pokračovat v nasazeném tempu a čekat na zaváhání svého soupeře.

Andrea Dovizioso je třetí, takže pro Repsol Hondu určitě výsledek, který jim musí dělat radost. Jenže HRC dosud nevyřešilo Italovu budoucnost a to si jezdec, který pro ně dělá od začátku kariéry první a poslední určitě nezaslouží. Nemluvě o tom, jak to asi působí na jeho psychiku, ale na nic si nestěžuje, zaťal zuby a bojuje jako lev. Pokud mu v závěru sezony Honda ukáže dveře, bude neuvěřitelné vidět tým, který se zbavuje tak talentovaného a loajálního jezdce. Dovizioso je každý víkendu rychlý, ale tuto rychlost pak v samotném závodu nedokáže prodat tak, jak by si představoval. Proto jsou nyní jeho cílem jen stupně vítězů, protože ostatní pozice je prostě zklamání, když si je vědom skutečnosti, že na to má.

Úřadující mistr světa Valentino Rossi je po dvanácti závodech sezony čtvrtý. V Misanu se podruhé od svého návratu po zranění umístil na stupních vítězů a na svém kontě má nyní sto třicet bodů, což je stejný počet, jakého do této chvíle dosáhl pátý Casey Stoner. Pro Rossiho tak bude závod ve Španělsku důležitý zejména z hlediska posílení současné pozice a také proto, aby se pokusil zaútočit na třetího Doviziosa, na kterého ztrácí devět bodů. Rossi se také nechal slyšet, že zranění ramene si přeci jenom vyžádá operativní zákrok, který podstoupí po skončení sezony.

Casey Stoner - Marlboro Ducati

Pátý je jezdec tovární Ducati Casey Stoner. Ten má pro příští sezonu místo jisté a vidí na obou současných jezdcích tovární Hondy, že jejich strojové vybavení je momentálně na špici v MotoGP. Australan letos nevyhrál ani jeden závod a s takovou bilancí není spokojen. S Ducati se chce rozloučit co nejlépe a o vítězství se do konce sezony ještě s ostatními soupeři zaručeně popere. Neustále však řeší problémy s přední části jejich motocyklu a vědomí, že může v každé zatáčce spadnout na jistotě nepřidá. Pokud se jim podaří najít řešení včas, Stonera znovu uvidíme na čelních příčkách. Australan má stejný počet bodů jako Rossi, takže ve Španělsku  to bude zcela určitě o jejich vzájemném souboji.

Američan Ben Spies je nejlepším jezdcem netovárního týmu, nejlepším z nováčků a navíc je dráha ve španělském Aragónu nová pro něho stejně jako pro všechny ostatní. To znamená, že nikdo nemá výhodu zkušeností z předchozích ročníků a všichni budou začínat od nuly, což je pro talentovaného Američana výhoda. Šestý Spies má sto dvacet bodů, deset ztrácí na Stonera s Rossim a to zase není tak moc. Uvidíme, jak se mu bude dařit o víkendu, ale ještě se můžeme dočkat zajímavých překvapení.

Závod v San Marinu je pro Nicky Haydena kapitola sama pro sebe. Tam se mu prostě nedaří ať dělá, co dělá prostě pokaždé je výsledkem nula. Navíc pádem v první zatáčce narazil do Lorise Capirossiho, který musel na operaci se zlomeným prstem a na víkendovou Grand Prix do Španělska nepřijede. Hayden je sedmý a v závěru sezony bude muset zabrat, pokud uvažuje o nějakém lepším umístění.

Osmý Randy De Puniet bohužel přišel o možnost výrazně promluvit do průběžného hodnocení, když si v Německu zlomil nohu. Takové zranění samozřejmě jezdci neumožní okamžitě podávat stejné výkony jako předtím a je to znát. Do Německa bylo De Punietovo minimum sedm bodů, ale teď dvakrát skóroval po tři body, což je málo v tak nabité konkurenci. Celkem má bodů jednaosmdesát a čtrnácti bodovou rezervu před devátým Marcem Melandrim.

Colin Edwards a Ben Spies - Monster Yamaha Tech 3

Jezdec San Carlo Hondy Gresini je ve skupině čtyř závodníků, které dělí jen šest bodů. Marco Melandri má šedesát sedm, desátý Colin Edwards šedesát šest, jedenáctý Marco Simoncelli šedesát pět a dvanáctý Héctor Barbera šedesát jedna. Velmi vyrovnaná skupina závodníků, která si nic nedaruje ani na dráze, kde většinou spolu svádějí zajímavé bitvy. Stejný bodový zisk jednačtyřicet bodů pak má na kontě dvojice závodníků tovární Suzuki čtrnáctý Álvaro Bautista a patnáctý Loris Capirossi.

Pozor: páteční tréninky jsou tentokrát dva a v pátek a sobotu začíná vždy jako první kubatura šestistovek Moto2. Pořadí nedělních zahřívacích tréninků a závodů je podle standardního formátu, to znamená první 125ccm, druhá Moto2 a poslední královská kubatura MotoGP.

Časový harmonogram Velké ceny Aragonska:

Pátek – 17. září 2010




Čas Jízdy Televize
09:05 – 09:45 Moto2: 1. Volný trénink
10:05 – 10:50 MotoGP: 1. Volný trénink
11:10 – 11:50 125ccm: 1. Volný trénink

13:05 – 13:45 Moto2: 2. Volný trénink  
14:05 – 14:50 MotoGP: 2. Volný trénink  
15:10 – 15:50

125ccm: 2. Volný trénink

 

 
Sobota – 18. září 2010




Čas Jízdy Televize
09:05 – 09:45 Moto2: 3. Volný trénink
10:05 – 10:50 MotoGP: 3. Volný trénink
11:10 – 11:50 125ccm: 3. Volný trénink


13:05 – 13:45 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)
14:05 – 14:50 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
15:10 – 15:50 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 19. září 2010




Čas Jízdy Televize
08:40 – 09:00 125ccm: Warm Up
09:10 – 09:30 Moto2: Warm Up
09:40 – 10:00 MotoGP: Warm Up



11:00 125ccm: Závod Nova Sport (živě)
12:15 Moto2: Závod Nova (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)

 

Doporučujeme

Články odjinud