Od Indianapolisu neuplynul ani týden a celý motocyklový šampionát se rychle vrací zpátky do Evropy, kde na jezdce všech tří kubatur čeká víkend - GP Aperol di San Marino e della Riviera di Rimini.
V pondělí pátého září uplyne rok od smutné události, kdy na okruhu v Misanu havaroval devatenáctiletý jezdec Šoja Tomizawa. K nehodě došlo během závodu kubatury Moto2, Tomizawa jel na čtvrtém místě, ale v jedné ze zatáček spadl a bohužel zůstal v závodní stopě. Jezdci za ním už nedokázali střetu zabránit. Japonec o svůj život ještě několik hodin bojoval v místní nemocnici, ale nakonec na následky rozsáhlých vnitřních zranění zemřel. To byla pro mistrovství velká rána a všichni si rázem uvědomili, jak je motocyklové závodění i přes všechna bezpečnostní opatření stále velmi rizikovým sportem (video).
První místo v průběžném hodnocení šampionátu MotoGP patří Casey Stonerovi (Repsol Honda). V Indianapolis Australan dosáhl třicátého vítězství v královské kubatuře, letos vyhrál posedmé a zároveň dominoval posledním třem závodům, což mu v této sezoně dává druhou šanci zaznamenat vítěznou řadu čtyř Grand Prix. Stoner má před druhým Lorenzem náskok čtyřiceti čtyř bodů a to je v této fázi šampionátu poměrně dost. Vzhledem k jeho formě a výkonnosti stroje RC212V můžeme konstatovat, že v posledních šesti závodech roku rozhodně nemusí jet na plný plyn a riskovat.
To ale není případ úřadujícího mistra světa Jorge Lorenza (Yamaha Factory Racing), který naopak musí jet na maximum a riskovat, protože je v pozici, kdy mu jedině vítězství v závodech umožní výrazně umazat ze Stonerova náskoku. Obhajoba titulu je stále těžší a těžší, ale zatím není nic ztraceno a Lorenzo bude bojovat. Loni Španěl říkal, že pokud Yamaha nezapracuje na výkonu motoru, bude velmi těžké získat další titul. Zdá se, že Honda v tomto směru udělala pro své jezdce mnohem víc.
Třetí je Andrea Dovizioso (Repsol Honda), pro něhož je závod v Misanu jeho domácí Grand Prix a příležitost se před svými fanoušky předvést v tom nejlepším světle. V Mugellu si Dovizioso zajel pro druhé místo a umístění na stupních vítězů v závodu Velké ceny San Marina a Rimini je jeho cílem číslo jedna. Co se týče mistrovství, tak tam chce zaútočit na druhého Lorenza, těžký úkol, ale ne nemožný. O jeho angažmá pro příští sezonu zatím nejsou konkrétní informace, ale možnost jet s týmem LCR Honda vypadá, jako asi ta nejlepší volba.
Druhým místem v Indianapolisu se Dani Pedrosa (Repsol Honda) vrátil na průběžnou čtvrtou příčku. Španěl byl s výsledkem spokojený a nyní se plně koncentruje na víkend v Misanu, protože tam se mu loni neobyčejně dařilo. Vyhrál kvalifikaci, závod a zajel také rekord v čase na kolo. Pedrosa by moc rád stejný výkon zopakoval také letos a jak uvedl v tiskové zprávě, udělá proto se svým týmem maximum.
První pětici nejlepších uzavírá nově Ben Spies (Yamaha Factory Racing), který si třetím místem v IMS výrazně polepšil. Američan teď na Pedrosu ztrácí pět bodů, což je v jeho silách vymazat a toho si je stoprocentně vědom. Jezdec tovární Yamahy v Misanu zaznamenal výrazné výkony v době, kdy ještě závodil v mistrovství produkčních motocyklů, ale také si nevedl vůbec špatně loni, když skončil v sedle satelitní M1 šestý. Šance na dobrý výsledek jsou v jeho případě stejně vysoké, jaké má první čtveřice jezdců šampionátu.
Na šestém a sedmém místě je dvojice tovární Ducati Valentino Rossi a Nicky Hayden. Závod v americkém Indianapolisu byl pro oba zkouškou nervů a jezdecké vyzrálosti. Prostě se nedařilo a oba byli v závodu blízko vyřazení. Ani jeden to ale nevzdal. Rossimu mimo přední pneumatiky zlobila převodovka a Hayden po několika úvodních kolech, kdy bojoval na vedoucích příčkách, nakonec musel do boxů, aby si vyměnil pneumatiku a dojel si alespoň pro dva body. V době, kdy Valentino Rossi ohlásil přestup k italské značce možná někomu zatrnulo, ale asi nikdo z jeho fanoušků nevěřil, že by devítinásobný šampion měl k umístění na stupních vítězů tak daleko, jak měl v posledních několika závodech. Nicky Hayden jel poprvé Ducati GP11.1, takže v tomto směru zřejmě nutná daň kvůli změně koncepce motocyklu v průběhu sezony. Závod v Misanu je pro Rossiho domácím podnikem, je domácí Grand Prix také pro Ducati a není třeba připomínat, jak těžký to pro ně bude víkend.
Američan Colin Edwards (Yamaha Monster Tech 3) si jezdí pravidelně pro body za pozice v první desítce. Na kontě jich má osmdesát čtyři a těsně za sebou už devátého Marca Simoncelliho (San Carlo Honda Gresini). Další jezdec, který bude v Misanu doma a motivován všem fanouškům dokázat, že si své místo v královské kubatuře rozhodně zaslouží. Už v Indianapolisu měl společně s Doviziosem zjistit, zda s nimi Honda počítá nebo ne. Oni už to možná vědí, my zatím ne. Desátý je Simoncelliho týmový kolega Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini). Japonec, který po většinu roku bydlí v Barceloně, ztrácí na Itala jen tři body a to na rozdíl od Simoncelliho jede na netovární specifikaci RC212V.
Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) je po dvanácti kolech sezony třináctý. V Indianapolisu nedokončil druhý závod v řadě a to českého jezdce stálo jednu pozici v průběžném hodnocení. Navíc má nyní stejný počet bodů, jako čtrnáctý Toni Elías (LCR Honda MotoGP), takže v Misanu bude muset zabrat. Zatím je stále v pozici nejlepšího nováčka a toto postavení by určitě nebylo špatné udržet až do konce sezony. Aby si v mistrovství polepšil, musí teď pokud možno porazit Álvara Bautistu (Rizla Suzuki), Toniho Elíase, Cala Crutchlowa (Monster Yamaha Tech 3) a oba jezdce Pamac Racingu Lorise Capirossiho a Randy De Punieta. Letos už to několikrát dokázal, takže proč ne právě tento víkend v Misanu.
Závodní okruh na pobřeží Jadranu postavili v roce 1969 a poslední změnu prodělal před třemi lety. Díky ní dnes měří celkem 4226 metrů, je široký čtrnáct metrů a jeho nejdelší rovinka měří 565 metrů. Jezdci v jednom kole projedou šesti levými a deseti pravými zatáčkami. Pro letošní ročník zvolil Bridgestone zadní asymetrickou pneumatiku, aby zlepšil zahřátí levé strany pneumatiky. Nicméně Misano není okruhem, kde by obutí mělo čas k razantnímu ochlazení, protože většinu času tam jezdci tráví v náklonu.
Harmonogram závodního víkendu Velké ceny San Marina a Rimini:
Pátek 2. září
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čas |
|
Jízdy |
|
Televize |
09:15 – 09:55 |
|
125ccm: |
1. Volný trénink |
|
10:10 – 10:55 |
|
MotoGP: |
1. Volný trénink |
|
11:10 – 11:55 |
|
Moto2: |
1. Volný trénink |
|
|
|
|
|
|
13:15 – 13:55 |
|
125ccm: |
2. Volný trénink |
|
14:10 – 14:55 |
|
MotoGP: |
2. Volný trénink |
|
15:10 – 15:55 |
|
Moto2: |
2. Volný trénink |
|
|
|
|
|
|
Sobota 3. září
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čas |
|
Jízdy |
|
Televize |
09:15 – 09:55 |
|
125ccm: |
3. Volný trénink |
|
10:10 – 10:55 |
|
MotoGP: |
3. Volný trénink |
|
11:10 – 11:55 |
|
Moto2: |
3. Volný trénink |
|
|
|
|
|
|
13:00 – 13:40 |
|
125ccm: |
Kvalifikace - TV živě
|
Nova Sport |
13:55 – 14:55 |
|
MotoGP: |
Kvalifikace - TV živě
|
Nova Sport |
15:10 – 15:55 |
|
Moto2: |
Kvalifikace - TV živě
|
Nova Sport |
|
|
|
|
|
Neděle 4. září
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čas |
|
Jízdy |
|
Televize |
08:40 – 09:00 |
|
125ccm: |
Warm-Up |
|
09:10 – 09:30 |
|
Moto2: |
Warm-Up |
|
09:40 – 10:00 |
|
MotoGP: |
Warm-Up |
|
|
|
|
|
|
11:00 |
|
125ccm: |
Závod - TV živě
|
Nova Sport |
12:15 |
|
Moto2: |
Závod - TV živě
|
Nova Sport |
14:00 |
|
MotoGP: |
Závod - TV živě
|
TV NOVA |
Výsledek Velké ceny San Marina z roku 2010 – MotoGP:
P. |
Jezdec |
Země |
Tým |
Motocykl |
Km/h |
Čas/ ztráta |
1 |
Dani PEDROSA |
SPA |
Repsol Honda Team |
Honda |
160.0 |
44'22.059 |
2 |
Jorge LORENZO |
SPA |
Fiat Yamaha Team |
Yamaha |
159.9 |
+1.900 |
3 |
Valentino ROSSI |
ITA |
Fiat Yamaha Team |
Yamaha |
159.8 |
+3.183 |
4 |
Andrea DOVIZIOSO |
ITA |
Repsol Honda Team |
Honda |
159.6 |
+6.454 |
5 |
Casey STONER |
AUS |
Ducati Team |
Ducati |
158.9 |
+18.479 |
6 |
Ben SPIES |
USA |
Monster Yamaha Tech 3 |
Yamaha |
158.3 |
+28.385 |
7 |
Colin EDWARDS |
USA |
Monster Yamaha Tech 3 |
Yamaha |
157.9 |
+34.934 |
8 |
Alvaro BAUTISTA |
SPA |
Rizla Suzuki MotoGP |
Suzuki |
157.8 |
+38.157 |
9 |
Hector BARBERA |
SPA |
Paginas Amarillas Aspar |
Ducati |
157.6 |
+40.943 |
10 |
Marco MELANDRI |
ITA |
San Carlo Honda Gresini |
Honda |
157.5 |
+42.377 |
11 |
Aleix ESPARGARO |
SPA |
Pramac Racing Team |
Ducati |
157.3 |
+45.906 |
12 |
Hiroshi AOYAMA |
JPN |
Interwetten Honda MotoGP |
Honda |
157.3 |
+46.394 |
13 |
Randy DE PUNIET |
FRA |
LCR Honda MotoGP |
Honda |
157.0 |
+50.481 |
14 |
Marco SIMONCELLI |
ITA |
San Carlo Honda Gresini |
Honda |
155.2 |
+1'23.143 |
|
|
|
|
|
|
|
Neklasifikován/ závod nedokončil: |
|
Mika KALLIO |
FIN |
Pramac Racing Team |
Ducati |
155.3 |
11 kol |
|
Nicky HAYDEN |
USA |
Ducati Team |
Ducati |
122.9 |
25 kol |
|
Loris CAPIROSSI |
ITA |
Rizla Suzuki MotoGP |
Suzuki |
|
0 kol |