Týden po neštěstí v Misanu

Dnes uplynul týden od tragické nehody Shoye Tomizawy, který v závodu Velké ceny San Marina & Rimini havaroval spolu s dalšími dvěma motocykly a ve věku devatenácti let na následky těžkých zranění zemřel.

Japonského závodníka jsme znali jako vítěze úvodního podniku v Kataru, kde všichni začátkem dubna s napětím očekávali, jak si povede čtyřicítka jezdců šestistovek na dráze pouštního okruhu. Asi nikdo nebyl s předvedeným výkonem nespokojen, protože sledovat závody Moto2 bylo od začátku sezony skutečnou akční podívanou.

Shoya Tomizawa se narodil 10. prosince 1990 v japonském městě Chiba. Závodil od svých tří let. V japonském motocyklovém šampionátu obsadil v třídě do 125ccm celkové druhé místo v roce 2006 a o dva roky později oslavil titul vicemistra také ve čtvrtlitrech.

V mistrovství světa se Tomizawa poprvé objevil v závodech na divokou kartu, které absolvoval v domácí Velké ceně Japonska jako jezdec nejnižší kubatury do 125ccm v letech 2006 a 2007. V roce 2008 jel závod čtvrtlitrové kubatury na divokou kartu v Motegi, obsadil čtrnácté místo a dostal se do hledáčku týmu CIP s nímž se později domluvil na vzájemné spolupráci v mistrovství světa.

Shoya Tomizawa působil v seriálu Grand Prix od roku 2009, kdy jel v čtvrtlitrové kubatuře svou první plnou sezonu s týmem CIP Moto-GP 250. Jeho motocykl Honda ale nebyl nějak výrazně konkurenceschopný a Tomizawa sezonu 2009 ukončil na celkovém sedmnáctém místě. Nejvíc bodů si tehdy připsal za desáté místo v Japonsku a Valencii.

Rok 2010 byl rozhodně změnou k lepšímu. Tomizawa pokračoval ve spolupráci s CIP a tentokrát v barvách Technomag-CIP vstoupil do sezony, jako jezdec kubatury Moto2 s motocyklem Suter. Nemohl se uvést lépe než vítězstvím v úvodním podniku v Kataru a o vedení v průběžném hodnocení připravil Tomizawu až Toni Elías ve třetím kole mistrovství. Po sedmém podniku v Katalánsku figuroval na čtvrté pozici a před cestou do Misana mu patřila šestá příčka.

Shoya Tomizawa byl prvním jezdcem od roku 2003, který během závodu mistrovství světa zemřel na následky nehody. V roce 2003 to byl právě jeho krajan Daižiro Kató, který se smrtelně zranil v Suzuce a jehož startovní číslo sedmdesát čtyři Tomizawa nosil na své závodní kombinéze. Nicméně je to druhá podobná nehoda s tragickými následky v jednom týdnu. V Indianapolisu totiž během závodního víkendu Grand Prix zemřel v jednom z doprovodných závodů teprve třináctiletý Peter Lenz. Američan stejně jako Tomizawa spadl, zůstal ve stopě a před motocyklem, který jel ve vysoké rychlosti těsně za ním.

Japonský závodník byl u všech oblíben pro svou přátelskou povahu a dobrou náladu za jakýchkoliv okolností. Jeho předčasný odchod je pro všechny zcela nepochopitelný a dokazuje, jak nebezpečný sport jsou závody motocyklů. Pohřeb Shoye Tomizavy proběhne v jeho rodném městě dne 14. září 2010.

Po týdnu italská prokuratura vyšetřuje okolnosti nehody, následný postup ředitelství závodu nevyvěsit červené vlajky a Tomizawovu resuscitaci za ochrannou bariérou, sanitce cestou do Mobilní kliniky a v samotné nemocnici, kde 5. září dvacet minut po čtrnácté hodině zemřel. V médiích se po počátečním smutku začíná rozjíždět kolotoč spekulací, kdy zemřel, proč zemřel, proč odstartovali závod MotoGP, když bylo jasné, že Tomizawa bojuje o živo, proč nezastavili závod MotoGP, když zemřel …

… život jde dál, motocyklové závody byly, jsou a budou nebezpečným sportem a to nejlepší, co můžeme udělat je to, že si na japonského mladíka při jejich sledování pokaždé v duchu vzpomeneme. Čest jeho památce.

20:41 | Vicente Perez, který dnes oslavil 21. narozeniny, vyrazí do příštího závodu s penalizací 6 míst na roštu. Perez zav… odkaz
21. října | Potvrzeno: Fabio Quartararo byl dodatečně diskvalifikován ze závodu z důvodu nepovoleně nízkého tlaku v pneumatice. odkaz
21. října | Objevují se informace, že vítěz závodu Moto2 - Fabio Quartararo - byl diskvalifikován.
21. října | Vedoucí muž šampionátu třídy Moto3 - Jorge Martin - v závodě upadl. Naštěstí je v pořádku. odkaz
20. října | Xavier Simeon a Eric Granado pojedou příští rok MotoE u týmu Avintia.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 19. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:05–08:50
Sobota 20. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 21. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00