Týden po neštěstí v Misanu

Dnes uplynul týden od tragické nehody Shoye Tomizawy, který v závodu Velké ceny San Marina & Rimini havaroval spolu s dalšími dvěma motocykly a ve věku devatenácti let na následky těžkých zranění zemřel.

Japonského závodníka jsme znali jako vítěze úvodního podniku v Kataru, kde všichni začátkem dubna s napětím očekávali, jak si povede čtyřicítka jezdců šestistovek na dráze pouštního okruhu. Asi nikdo nebyl s předvedeným výkonem nespokojen, protože sledovat závody Moto2 bylo od začátku sezony skutečnou akční podívanou.

Shoya Tomizawa se narodil 10. prosince 1990 v japonském městě Chiba. Závodil od svých tří let. V japonském motocyklovém šampionátu obsadil v třídě do 125ccm celkové druhé místo v roce 2006 a o dva roky později oslavil titul vicemistra také ve čtvrtlitrech.

V mistrovství světa se Tomizawa poprvé objevil v závodech na divokou kartu, které absolvoval v domácí Velké ceně Japonska jako jezdec nejnižší kubatury do 125ccm v letech 2006 a 2007. V roce 2008 jel závod čtvrtlitrové kubatury na divokou kartu v Motegi, obsadil čtrnácté místo a dostal se do hledáčku týmu CIP s nímž se později domluvil na vzájemné spolupráci v mistrovství světa.

Shoya Tomizawa působil v seriálu Grand Prix od roku 2009, kdy jel v čtvrtlitrové kubatuře svou první plnou sezonu s týmem CIP Moto-GP 250. Jeho motocykl Honda ale nebyl nějak výrazně konkurenceschopný a Tomizawa sezonu 2009 ukončil na celkovém sedmnáctém místě. Nejvíc bodů si tehdy připsal za desáté místo v Japonsku a Valencii.

Rok 2010 byl rozhodně změnou k lepšímu. Tomizawa pokračoval ve spolupráci s CIP a tentokrát v barvách Technomag-CIP vstoupil do sezony, jako jezdec kubatury Moto2 s motocyklem Suter. Nemohl se uvést lépe než vítězstvím v úvodním podniku v Kataru a o vedení v průběžném hodnocení připravil Tomizawu až Toni Elías ve třetím kole mistrovství. Po sedmém podniku v Katalánsku figuroval na čtvrté pozici a před cestou do Misana mu patřila šestá příčka.

Shoya Tomizawa byl prvním jezdcem od roku 2003, který během závodu mistrovství světa zemřel na následky nehody. V roce 2003 to byl právě jeho krajan Daižiro Kató, který se smrtelně zranil v Suzuce a jehož startovní číslo sedmdesát čtyři Tomizawa nosil na své závodní kombinéze. Nicméně je to druhá podobná nehoda s tragickými následky v jednom týdnu. V Indianapolisu totiž během závodního víkendu Grand Prix zemřel v jednom z doprovodných závodů teprve třináctiletý Peter Lenz. Američan stejně jako Tomizawa spadl, zůstal ve stopě a před motocyklem, který jel ve vysoké rychlosti těsně za ním.

Japonský závodník byl u všech oblíben pro svou přátelskou povahu a dobrou náladu za jakýchkoliv okolností. Jeho předčasný odchod je pro všechny zcela nepochopitelný a dokazuje, jak nebezpečný sport jsou závody motocyklů. Pohřeb Shoye Tomizavy proběhne v jeho rodném městě dne 14. září 2010.

Po týdnu italská prokuratura vyšetřuje okolnosti nehody, následný postup ředitelství závodu nevyvěsit červené vlajky a Tomizawovu resuscitaci za ochrannou bariérou, sanitce cestou do Mobilní kliniky a v samotné nemocnici, kde 5. září dvacet minut po čtrnácté hodině zemřel. V médiích se po počátečním smutku začíná rozjíždět kolotoč spekulací, kdy zemřel, proč zemřel, proč odstartovali závod MotoGP, když bylo jasné, že Tomizawa bojuje o živo, proč nezastavili závod MotoGP, když zemřel …

… život jde dál, motocyklové závody byly, jsou a budou nebezpečným sportem a to nejlepší, co můžeme udělat je to, že si na japonského mladíka při jejich sledování pokaždé v duchu vzpomeneme. Čest jeho památce.

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz