U Ducati plánují další testy hliníkové kyvné vidlice

U Ducati plánují další testy hliníkové kyvné vidlice

Projekt hliníkové kyvné vidlice nebyl v boloňské továrně zmražen, jak by se po posledních testech mohlo zdát.

Valentino Rossi by mohl znovu zhodnotit, zda se mohou při vývoji této hliníkové součásti prototypové Desmosedici ubírat tím správným směrem nebo jestli už dávno nejsou na slepé koleji. Po domácí Velké ceně v Mugellu k tomu bude mít během jednodenního testu příležitost.

Nedávno, když Rossi novou kyvnou vidlici v Mugellu testoval, byl s ní v podstatě spokojen. Třiatřicetiletý Ital s ní na své tovární GP12 získal lepší pocit v nájezdu do zatáček.

Jeho týmový kolega Nicky Hayden neoplýval stejným nadšením, a tak se rozhodl už při nedávné Velké ceně Katalánska, že ji zatím používat nebude. Chvění, které s hliníkovou vidlicí pociťoval, vnímal jako problém.

Rossi se však rozhodl vyměnit v Barceloně karbon za hliník, ale v trénincích byl nucen bojovat s vibracemi na zadní části motocyklu.

„Vždy, přesně v momentě, když jsem v maximálním náklonu a povolím brzdu, zadek začne příliš vibrovat. Nezbývá mi pak než zpomalit," řekl devítinásobný mistr světa. Rossi se tedy pro zbytek závodního víkendu vrátil zpět k původní karbonové vidlici. Přesto se hned v následném testu znovu snažil zapracovat na hliníkové kyvce. A opět bojoval s vibracemi. Jeho práce skončila velkým rozčarovaním a Valentino byl upřímně zmaten z poznatků, proč vidlice tak dobře fungovala v Mugellu, ale byla daleko horší na barcelonské trati.

Při dalším oficiálním testovacím dni na okruhu Motorland Aragon ve Španělsku už odmítl nasazení hliníkové vidlice a testoval s vidlicí karbonovou. Australan Jeremy Burgess, Rossiho šéfmechanik, se v reakci na tyto události zmínil, že projekt hliníkové kyvné vidlice bude odložen: „Někdy se při vývoji posunujete kupředu a někdy to prostě nejde. Domnívám se, že tentokrát to odložíme. Jeden kus, který jsme dostali, je pro nás dost. Pokračovali byste v práci na hliníkové součásti, pokud byste zjistili, že má torzní tuhost a nepoddajnost téměř totožnou se stávající karbonovou verzí, nebo byste dál používali to, co už máte? Je levnější a finančně efektivnější mít hliníkovou vidlici nebo jezdit s tím, co už máte? Jestliže hledáme stejnou tuhost, už jsme ji našli v karbonu," zaznělo s lehkou trpkostí od Burgesse.

Přestože šéf týmu Ducati Vittoriano Guareschi řekl, že projekt hliníkové vidlice by měl v budoucnu pokračovat, přiznal: „Vyrobili jsme dvě odlišné hliníkové verze, ale pokrok, jsme bohužel nezaznamenali. Samozřejmě, že se budeme snažit pracovat s pozitivními poznatky, které jsme už získali, ale potřebujeme čas na zlepšení tlumičů a spojení vidlice. V průběhu sezony, a zejména v tomto okamžiku, na to nemáme dostatek času."

„Nechceme dát hliníkovou vidlici k ledu, ale potřebujeme čas, víc času. Možná až bude za námi tato náročná část sezony, můžeme si v pondělí po Mugellu vyzkoušet zlepšit nastavení. Hliníkovou vidlici jsme vyrobili z důvodu zlepšení přilnavosti hran pneumatiky. Valentino řekl, že je to lepší, ale máme jiné problémy."

„Problémem jsou vibrace. A my chceme zkoumat a řešit tuto nepříjemnost. Yamaha i Honda tento systém (hliníková kyvná vidlice) používají, takže je určitě možné získat pro něj v budoucnu dobré nastavení," vyjádřil naději týmový šéf Ducati.

Doporučujeme

Články odjinud