Úspěšnost Márquezova prvního testu v porovnání s čísly

Marc Márquez byl po středečním testování na motocyklu Repsol Hondy nadšeně opěvován médii. Byla sekundová ztráta na týmového kolegu Dani Pedrosu tak skvělý výsledek?
Úspěšnost Márquezova prvního testu v porovnání s čísly

Byl to výsledek, který způsobil bezbřehé nadšení? Oponenti z řad fanoušků MotoGP poukazují, že Márquez skončil těsně sedmý, za všemi stávajícími jezdci na prototypech MotoGP a je třeba vzít v úvahu i nepřítomnost Jorge Lorenza a Valentina Rossiho na továrních Yamahách.

Takže kde je pravda? Jsou média oprávněně nadšená z výsledků v prvním testu nebo jsou stále ještě v lehké euforii z fantastického Márquezova výkonu v posledním závodě Moto2 sezóny 2012? Marc startoval z posledního místa na roštu a nakonec ve Valencii slavil úžasné vítězství. Jsou správné argumenty skeptických fanoušků, že přestože jel na tovární Hondě, předstihly jej i satelitní motocykly? Odpověď mohou poskytnout časy.

Zřejmě nejlepším měřítkem, jak posoudit Márquezův debut je porovnání jeho času s časy, které zajeli ostatní jezdci při svém prvním testování v MotoGP. Přímé porovnání časů by bylo nevypovídající, protože se v posledních letech podmínky v době konání testů značně lišily. Vhodnějším způsobem je porovnat rozdíly nejrychlejšího času každého nováčka a nejlepšího času v testu v ten který rok. Nejrychlejší čas testu konkrétního roku se pak chová jako měřítko výkonu nováčka v tomto roce. Teorie je tedy postavena na faktu, že čím úspěšnější nováček, tím blíž je k nejrychlejšímu jezdci. Níže uvedená tabulka obsahuje srovnání nejlepších nováčků od roku 2009.

Výsledky jasně obhajují nadšení z Márquezova výkonu. Ačkoliv mladý Španěl ztrácí na Daniho Pedrosu přes jednu sekundu, je k „vítězi" testů o čtyři desetiny blíže než kterýkoliv z dalších porovnávaných debutantů. Druhý nejrychlejší byl při svém debutu Cal Crutchlow, kdy na prvního Jorge Lorenza ztratil jednu a půl sekundy. Porovnání Márqueze a Marca Simoncelliho, muže, kterému byla předpovídána úspěšná budoucnost v MotoGP a který, bohužel, tragicky zahynul v Sepangu, vychází pro Márqueze ještě příznivěji: tam, kde měl Španěl sekundovou ztrátu, byl Ital o téměř dvě sekundy pomalejší, než v listopadu 2009 nejrychlejší Casey Stoner. Pokud porovnáme Márqueze a Nováčka roku 2012 Stefana Bradla, je rozdíl ještě markantnější. Při testu ve Valencii v roce 2011 byl mladý Němec o 2,3 sekundy pomalejší než toho roku nejrychlejší Pedrosův čas. Crutchlow i Simoncelli vystoupili na pódium ve svém druhém roce působení v MotoGP, Bradl se stupňům těsně přiblížil už v prvním roce, letos v Mugellu.

Navíc zde existují i další faktory, které hovoří ve prospěch Márqueze. Ten není nejrychlejší jen v relativním srovnání. Jistě, lze namítnout, že letos testoval na litrovém motocyklu, který má za sebou rok vývoje, a ostatní jezdili na „slabších" osmistovkách, respektive loni na novém „neznámém" litru. Pokud porovnáme časy nejrychlejších jezdců testů z každého roku, zjistíme, že Daniho letošní čas je vlastně nejpomalejší. O více než půl sekundy zaostává za svým loňským časem, o čtyři desetiny je pomalejší než Casey Stoner v roce 2009 a tři desetiny sekundy mu schází na čas Jorge Lorenza v roce 2010. Ovšem to všechno má svou váhu pouze do té doby, než porovnáme podmínky. V předchozích letech probíhaly všechny testy na suché, byť často chladné a větrné trati. Letos, v době kdy byla ve středu odpoledne trať ve Valencii uzavřena, byla trať téměř vysušená ale s několika stále vlhkými místy v první zatáčce.

Samozřejmě pravdou je, že Márquez je jediným jezdcem, který jel na tovární motorce – výjimkou je pouze Álvaro Bautista, který nastoupil přímo do továrního týmu Suzuki a test tehdy dokončil o sekundu horším časem než jeho tehdejší kolega Loris Capirossi – a Honda je bez diskuze vynikající motocykl. Otázkou zůstává, o kolik rychlejší je RC213V proti satelitním verzím, které sedlají ostatní nováčci. Tahle skutečnost zůstává jablkem sváru, ale je třeba vzít v úvahu, že v prvním testu je hlavní náplní práce seznámení jezdce s motocyklem MotoGP, s pneumatikami, se stylem jízdy. Nováček se musí přizpůsobit daleko složitějšímu stroji. Zbývá pak už jen skutečně krátký čas na ladění nastavení. Konečné hledání desetinek, které může továrna navíc nabídnout tak vlastně probíhá až se začátkem závodní sezóny.

Skutečně seriózním měřítkem působivosti Márquezova času je ovšem fakt, jak rychle tohoto času dosáhl. Marc svou Hondu osedlal až ve středu pozdě odpoledne. Kvůli dešti přišel v úterý o celé testování a středeční dopoledne znehodnotila mokrá trať. Ve čtyřech rundách objel celkem 28 kompletních kol, než zajel definitivně zpět do boxů. Lze říct, že počasí bezesporu omezilo Marcovo debutové testování.

To se v minulých letech nováčkům nestalo. Simoncelli měl, například, dva plné testovací dny, které měl rozloženy do tří dnů a dokončil celkem 165 kol. Crutchlow zajel během dvou dnů svých prvních testů celkem 133 kol, zatímco Bradl měl k dispozici „pouhých" 123 kol. Dokonce Andrea Iannone má naježděno více testovacích kol – plně využitý test v Mugellu a 96 kol v různých podmínkách na okruhu ve Valencii. Samozřejmě, je nemožné s jistotou říct, zda by plné dva dny testování přinášely Márquezovi stoupající zlepšování, ale časy z jeho čtyř sad kol naznačují, že by bylo možno zlepšování očekávat : 1:35.846, 1:35.201, 1:34.522 a 1:33.403.

Nadšení, s kterým tisk informoval o debutu Marca Márqueze v MotoGP, nebyl jen humbuk, který měl posílit profil dalšího španělského jezdce, který byl systematicky za podpory ropného gigantu Repsol veden k úspěchu. Pokud vezmeme na vědomí nejen sledování Marcova počínání na okruhu, osvojení si MotoGP motocyklu, ale i všechna uvedená čísla, je jasné, že sledujeme výjimečně talentovaného jezdce.

Nováčkovské časy na konci prvního testu:

Rok

Jezdec

Motocykl   

      Čas            

   Nejlepší čas   

Nejrychlejší jezdec   
Rozdíl       Odstup

2012    

Marc Marquez (1)

Honda 1:33.403 1:32.322 Dani Pedrosa 1.081  

2010

Cal Crutchlow

Yamaha 1:33.483 1:32.012 Jorge Lorenzo 1.471 0.390

2012

Andrea Iannone (2)   

Ducati 1:33.833 1:32.322 Dani Pedrosa 1.511 0.430

2010

Karel Abraham

Ducati 1:33.793 1:32.012 Jorge Lorenzo 1.781 0.700

2009

Hector Barbera

Ducati 1:33.787 1:31.900 Casey Stoner 1.887 0.806

2009

Marco Simoncelli

Honda 1:33.856 1:31.900 Casey Stoner 1.956 0.875

2012

Bradley Smith (3)

Yamaha 1:34.538 1:32.322 Dani Pedrosa 2.216 1.135

2009

Alvaro Bautista

Suzuki 1:34.163 1:31.900 Casey Stoner 2.263 1.182

2011

Stefan Bradl

Honda 1:34.142 1:31.807 Dani Pedrosa 2.335 1.254

2009

Hiroshi Aoyama

Honda 1:34.821 1:31.900 Casey Stoner 2.921 1.840

(1) Marquez kvůli dešti odjeto jen 28 plných kol
(2) Iannone absolvoval na počátku roku v Mugellu soukromý test na Ducati
(3) Smith kvůli dešti odjeto jen 43 plných kol

(přeloženo z motomatters.com, autor David Emmett)

11:21 | První trénink MotoGP v Assenu začal porouchanou Ducati a stejně tak i skončil. V úvodu měl poruchu Dovi a v závěru… odkaz
10:31 | Dráha už je vyčištěná. Trénink již zase pokračuje.
10:21 | Folger už je zpátky v boxu.
10:16 | Jonas Folger musel po svém pádu v prvním tréninku na vyšetření do zdravotního střediska.
10:10 | Z Doviho stroje vytekl olej, což mělo za následek vyvěšení červené vlajky. odkaz

Harmonogram

GP Nizozemska, Assen
Pátek 23. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 24. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto 3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 25. června    
Moto3 warm up   08:40–09:00
MotoGP warm up   09:10–09:30
Moto2 warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
MotoGP závod   13:00
Moto2 závod   14:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
MotoGP v Montmeló 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Montmeló 2017: Ohlasy první…

Na katalánském okruhu Montmeló nedaleko Barcelony se Andrea Doviziso dočkal své druhé letošní výhry. Spolu s ním se na podium podívali i Marc Márquez a Dani Pedrosa.

13.  6.  2017 |
Smith by měl být připraven na závod v Assenu

Smith by měl být připraven na závod …

Bradley Smith si během závodního víkendu v Katalánsku poranil malíček a nyní pracuje na tom, aby byl pro závod v Assenu v pořádku.

16.  6.  2017 |
Slabší kubatury – zajímavosti před závody v Assenu

Slabší kubatury – zajímavosti před z…

Tento týden se jezdci vypraví do nizozemského Assenu, kde je čeká osmý podnik letošní sezóny. Níže následují některé statistické údaje vztahující se ke slabším kubaturám.

19.  6.  2017 |
Crutchlow podepsal s HRC, zůstane u týmu LCR Honda

Crutchlow podepsal s HRC, zůstane u …

Těsně před závodem v Assenu byl oficiálně oznámen podpis smlouvy mezi Calem Crutchlowem a HRC.

21.  6.  2017 |