Už ve středu zaburácejí motory prototypů MotoGP

Mistrovství světa silničních motocyklů zahajuje sezonu 2010 letošním prvním oficiálním testem, který začíná příští týden v Malajsii. Na okruhu v Sepangu budou týmy MotoGP testovat tři dny a to od středy až do pátku.

Na pěti a půl kilometrové dráze uvidíme všech sedmnáct jezdců královské kubatury MotoGP ale až ve čtvrtek čtvrtého února, protože první den oficiálního testu je sice určen testování 800ccm prototypů, ale pouze s jednotlivými testovacími jezdci.

Dvojice Fiat Yamahy Valentino Rossi a Jorge Lorenzo bude v Malajsii pokračovat na vývoji jejich letošního modelu YZR-M1, který poprvé vyzkoušeli začátkem listopadu ve Valencii. První dojmy byly velmi dobré, Rossi nadšeně hovořil o tom, jak byl tento stroj ve Valencii rychlý, Lorenzo zase vyjádřil spokojenost s provedenými změnami. Ve čtvrtek čtvrtého února také tým Fiat Yamahy v Sepangu oficiálně představí svůj projekt pro sezonu 2010.

Další tovární dvojicí na startovním roštu letošního ročníku mistrovství světa je Dani Pedrosa a Andrea Dovisioso z Repsol Hondy. Oba jezdci netrpělivě čekají na nové motocykly japonského výrobce, které mají pro letošní ročník získat mnohem větší status konkurenceschopnosti a jezdcům továrního týmu umožnit v závodech bojovat o ty nejlepší pozice. Nic jiného ani španělsko-italská dvojice neočekává.

Všechny týmy Hondy letos budou více méně na stejné úrovni a to pro satelitní jezdce znamená velkou šanci od začátku budovat silnou pozici v průběžném hodnocení šampionátu. Je jasné, že v průběhu sezony má prioritu tovární tým, ale ostatním se v letošním ročníku nabízí velká příležitost. Honda tím možná sleduje lepší komunikaci s týmy, větší zpětnou vazbu a možnost okamžitě reagovat na změny v průběhu sezony.

Italská Ducati už svůj model Desmosedici GP10 představila začátkem ledna. Jejich tovární jezdci Casey Stoner a Nicky Hayden se můžou těšit na celkem přepracovaný prototyp, který má Ducati vrátit lepší jízdní vlastnosti, což v posledních letech jezdcům působilo problémy. Tyto změny ale u  GP10 stejně tak ocení ostatní jezdci Ducati jako Mika Kallio a Aleix Espargaro z Pramac Racingu nebo nováček Héctor Barberá v barvách týmu Aspar.

Určitě velmi důležitý test to bude pro tovární tým Suzuki s Lorisem Capirossim a nováčkem v týmu Álvarem Bautistou. Italský motocyklový veterán už dal Suzuki jasně na srozuměnou, že pokud se jim nepodaří připravit konkurenceschopný prototyp, pak bude muset odejít jinam. U japonského výrobce došlo ke změnám ve vedení závodního oddělení, takže se něco děje a v letošním roce se můžeme dočkat překvapení v podobě výkonu Suzuki.

Mezi závodníky Hondy se v letošním ročníku mistrovství světa zařadí zkušený Ital Marco Melandri, který u Gresiniho týmu pojede s krajanem a nováčkem v MotoGP Marcem Simoncellim. Melandri loni prožíval velmi těžké období, protože jeho start v sezoně 2009 byl po odchodu Kawasaki  ohrožen, ale nakonec vše zvládl a letos už může klidně bojovat o vedoucí příčky.

V novém týmu Interwetten Honda MotoGP pana Daniela M. Eppa pojede s dalším strojem RC212V  úřadující světový šampion třídy 250ccm Hiroshi Aoyma, který je také jediným japonským jezdcem v královské kubatuře MotoGP.

Mezi elitu jezdců Yamahy přišel Ben Spies, jezdec satelitní Monster Tech 3 a další Američan v mistrovství světa. Spies je vítězem mistrovství produkčních motocyklů WSBK, týmovým kolegou Colina Edwardse a mnohými považován za jednoho z favoritů letošního ročníku.

V letošním roce bude tentokrát velmi důležité sledovat, jak se se změnou v pravidlech vypořádali samotní výrobci. Šest motorů pro osmnáct závodů sezony není opravdu moc a tak bude záležet nejen na umění jezdců na dráze, ale také na umu inženýrů, jenž motorové jednotky pro letošní sezonu projektovali.

Doporučujeme

Články odjinud