V Estorilu byla letos díky dešti nižší přilnavost

Počasí je v portugalském Estorilu pokaždé sázkou do loterie, ale tentokrát bylo výjimečně na straně jezdců, protože pneumatiky do mokra použili pouze v sobotu ráno a během zahřívacího tréninku před závodem.
V Estorilu byla letos díky dešti nižší přilnavost

Pršelo převážně v noci a dráha byla z toho důvodu kluzká a nenabízela příliš velkou přilnavost. Do závodu portugalské Grand Prix odstartoval poprvé z první řady Marco Simoncelli, ale už ve čtvrté zatáčce úvodního kola havaroval. Souboj o vítězství probíhal mezi Jorge Lorenzem a Danim Pedrosou, který v předposledním kole dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu, který letos poprvé vyhrál.

Na pár otázek týkajících se výkonu pneumatik v průběhu závodního víkendu, odpověděl Tohru Ubukata, generální ředitel vývojové divize Bridgestone Motorsport.

Jakým způsobem počasí ovlivnilo podmínky na dráze a následně výkon pneumatik?
Tohru Ubukata: „Pro oba páteční tréninky byla dráha suchá, ale poměrně špinavá a kluzká, takže nenabízela nejlepší přilnavost. Každopádně asfaltový povrch okruhu v Estorilu je docela hrbolatý a kluzký, takže za těchto podmínek byl výkon pneumatik celkem rozumný, ale časy byly zhruba o sekundu pomalejší než je rekord kola. Při odpoledních jízdách byla teplota o deset stupňů vyšší a dráha také čistější, takže časy na kolo se skoro o půl sekundy zlepšily.“

„Obyčejně je druhý a třetí den jízd dráha postupně mnohem čistší s vyšší úrovní přilnavosti, ale po skončení pátečních tréninků začalo v Portugalsku silně pršet a v sobotu ráno byla dráha znovu mokrá a kluzká. Dokonce ještě při kvalifikaci byl čas pole position o dvě desetiny sekundy pomalejší než je rekord kola.“

„V sobotu v noci déšť na okruh znovu udeřil a zanechal vlhkou dráhu pro zahřívací trénink a kluzkou pro závod. Celkově můžu konstatovat, že přilnavost okruhu byla letos nižší, ale to jen pomohlo jezdcům k rozhodnutí použít pro závod měkčí volbu zadní hladké pneumatiky, protože životnost nebyla středem zájmu a přilnavost navíc, kterou tato směs nabízela, byla jednoznačně výhodou.“

Ani jedna z tréninkových jízd nebyla čistě mokrá, ale jen vlhká. Co nám můžete říct k výkonu pneumatik do mokra?
Tohru Ubukata: „Trénink v sobotu dopoledne, byl na vlhké a postupně usychající trati, ale bez suché stopy, takže všichni jezdci po celou dobu používali naši měkkou směs pneumatik do mokra. V neděli ráno byla dráha pro zahřívací trénink ze začátku vlhká a až v jeho samotném závěru šlo nasadit hladké pneumatiky. I když to ke konci zahřívacího tréninku pořád klouzalo, Colin Edwards vyjel na hladkých pneumatikách a nastavil nejrychlejší čas, takže jsme mohli vidět, že pneumatiky do mokra mají dostatečný pracovní rozsah od mokrých po sušší podmínky, kde se dostatečně překrývají s hladkými pneumatikami. S tím jsem určitě spokojený.“

Japonský výrobce pneumatik využil příležitosti jednodenního testu královské kubatury v Estorilu a každému jezdci připravili k vyzkoušení jednu přední a dvě zadní hladké pneumatiky ve specifikaci pro rok 2012. Bridgestone připravuje obutí pro litrové stroje a tento test jim umožnil určit další směr vývoje.

Podmínky na dráze byly mnohem lepší než v průběhu závodního víkendu, povrch dráhy byl po závodu silně pogumovaný, což jezdcům umožnilo výrazně zlepšit časy na kolo. Nejrychlejší jezdec testu Marco Simoncelli tak dokázal nastavit kolo, které bylo o sedm desetin sekundy rychlejší než je rekord kola okruhu v Estorilu.

5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00