V Estorilu byla letos díky dešti nižší přilnavost

Počasí je v portugalském Estorilu pokaždé sázkou do loterie, ale tentokrát bylo výjimečně na straně jezdců, protože pneumatiky do mokra použili pouze v sobotu ráno a během zahřívacího tréninku před závodem.
V Estorilu byla letos díky dešti nižší přilnavost

Pršelo převážně v noci a dráha byla z toho důvodu kluzká a nenabízela příliš velkou přilnavost. Do závodu portugalské Grand Prix odstartoval poprvé z první řady Marco Simoncelli, ale už ve čtvrté zatáčce úvodního kola havaroval. Souboj o vítězství probíhal mezi Jorge Lorenzem a Danim Pedrosou, který v předposledním kole dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu, který letos poprvé vyhrál.

Na pár otázek týkajících se výkonu pneumatik v průběhu závodního víkendu, odpověděl Tohru Ubukata, generální ředitel vývojové divize Bridgestone Motorsport.

Jakým způsobem počasí ovlivnilo podmínky na dráze a následně výkon pneumatik?
Tohru Ubukata: „Pro oba páteční tréninky byla dráha suchá, ale poměrně špinavá a kluzká, takže nenabízela nejlepší přilnavost. Každopádně asfaltový povrch okruhu v Estorilu je docela hrbolatý a kluzký, takže za těchto podmínek byl výkon pneumatik celkem rozumný, ale časy byly zhruba o sekundu pomalejší než je rekord kola. Při odpoledních jízdách byla teplota o deset stupňů vyšší a dráha také čistější, takže časy na kolo se skoro o půl sekundy zlepšily.“

„Obyčejně je druhý a třetí den jízd dráha postupně mnohem čistší s vyšší úrovní přilnavosti, ale po skončení pátečních tréninků začalo v Portugalsku silně pršet a v sobotu ráno byla dráha znovu mokrá a kluzká. Dokonce ještě při kvalifikaci byl čas pole position o dvě desetiny sekundy pomalejší než je rekord kola.“

„V sobotu v noci déšť na okruh znovu udeřil a zanechal vlhkou dráhu pro zahřívací trénink a kluzkou pro závod. Celkově můžu konstatovat, že přilnavost okruhu byla letos nižší, ale to jen pomohlo jezdcům k rozhodnutí použít pro závod měkčí volbu zadní hladké pneumatiky, protože životnost nebyla středem zájmu a přilnavost navíc, kterou tato směs nabízela, byla jednoznačně výhodou.“

Ani jedna z tréninkových jízd nebyla čistě mokrá, ale jen vlhká. Co nám můžete říct k výkonu pneumatik do mokra?
Tohru Ubukata: „Trénink v sobotu dopoledne, byl na vlhké a postupně usychající trati, ale bez suché stopy, takže všichni jezdci po celou dobu používali naši měkkou směs pneumatik do mokra. V neděli ráno byla dráha pro zahřívací trénink ze začátku vlhká a až v jeho samotném závěru šlo nasadit hladké pneumatiky. I když to ke konci zahřívacího tréninku pořád klouzalo, Colin Edwards vyjel na hladkých pneumatikách a nastavil nejrychlejší čas, takže jsme mohli vidět, že pneumatiky do mokra mají dostatečný pracovní rozsah od mokrých po sušší podmínky, kde se dostatečně překrývají s hladkými pneumatikami. S tím jsem určitě spokojený.“

Japonský výrobce pneumatik využil příležitosti jednodenního testu královské kubatury v Estorilu a každému jezdci připravili k vyzkoušení jednu přední a dvě zadní hladké pneumatiky ve specifikaci pro rok 2012. Bridgestone připravuje obutí pro litrové stroje a tento test jim umožnil určit další směr vývoje.

Podmínky na dráze byly mnohem lepší než v průběhu závodního víkendu, povrch dráhy byl po závodu silně pogumovaný, což jezdcům umožnilo výrazně zlepšit časy na kolo. Nejrychlejší jezdec testu Marco Simoncelli tak dokázal nastavit kolo, které bylo o sedm desetin sekundy rychlejší než je rekord kola okruhu v Estorilu.

13. srpna | Mattia Pasini dnes slaví 33 let.
12. srpna | Randy de Puniet nahradí Kallia v roli testovacího jezdce KTM. Finovo zranění kolene vyžaduje dlouhou léčbu.
12. srpna | Thomas Lüthi pojede příští rok v Moto2 u týmu Intact GP. odkaz
12. srpna | Jaume Masiá je nešťastný, že mu to nevyšlo na podium: odkaz
11. srpna | Přerušení nebylo dlouhé. Dráha už je po Mariniho nehodě vyčištěná. Jezdec je v pořádku.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 24. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 11. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 12. srpna    
Moto3 warm up   10:00–10:20
MotoGP warm up   10:30–10:50
Moto2 warm up   11:00–11:20
Moto3 závod   12:20
MotoGP závod   14:00
Moto2 závod   15:30