Počasí je v portugalském Estorilu pokaždé sázkou do loterie, ale tentokrát bylo výjimečně na straně jezdců, protože pneumatiky do mokra použili pouze v sobotu ráno a během zahřívacího tréninku před závodem.
Pršelo převážně v noci a dráha byla z toho důvodu kluzká a nenabízela příliš velkou přilnavost. Do závodu portugalské Grand Prix odstartoval poprvé z první řady Marco Simoncelli, ale už ve čtvrté zatáčce úvodního kola havaroval. Souboj o vítězství probíhal mezi Jorge Lorenzem a Danim Pedrosou, který v předposledním kole dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu, který letos poprvé vyhrál.
Na pár otázek týkajících se výkonu pneumatik v průběhu závodního víkendu, odpověděl Tohru Ubukata, generální ředitel vývojové divize Bridgestone Motorsport.
Jakým způsobem počasí ovlivnilo podmínky na dráze a následně výkon pneumatik?
Tohru Ubukata: „Pro oba páteční tréninky byla dráha suchá, ale poměrně špinavá a kluzká, takže nenabízela nejlepší přilnavost. Každopádně asfaltový povrch okruhu v Estorilu je docela hrbolatý a kluzký, takže za těchto podmínek byl výkon pneumatik celkem rozumný, ale časy byly zhruba o sekundu pomalejší než je rekord kola. Při odpoledních jízdách byla teplota o deset stupňů vyšší a dráha také čistější, takže časy na kolo se skoro o půl sekundy zlepšily.“
„Obyčejně je druhý a třetí den jízd dráha postupně mnohem čistší s vyšší úrovní přilnavosti, ale po skončení pátečních tréninků začalo v Portugalsku silně pršet a v sobotu ráno byla dráha znovu mokrá a kluzká. Dokonce ještě při kvalifikaci byl čas pole position o dvě desetiny sekundy pomalejší než je rekord kola.“
„V sobotu v noci déšť na okruh znovu udeřil a zanechal vlhkou dráhu pro zahřívací trénink a kluzkou pro závod. Celkově můžu konstatovat, že přilnavost okruhu byla letos nižší, ale to jen pomohlo jezdcům k rozhodnutí použít pro závod měkčí volbu zadní hladké pneumatiky, protože životnost nebyla středem zájmu a přilnavost navíc, kterou tato směs nabízela, byla jednoznačně výhodou.“
Ani jedna z tréninkových jízd nebyla čistě mokrá, ale jen vlhká. Co nám můžete říct k výkonu pneumatik do mokra?
Tohru Ubukata: „Trénink v sobotu dopoledne, byl na vlhké a postupně usychající trati, ale bez suché stopy, takže všichni jezdci po celou dobu používali naši měkkou směs pneumatik do mokra. V neděli ráno byla dráha pro zahřívací trénink ze začátku vlhká a až v jeho samotném závěru šlo nasadit hladké pneumatiky. I když to ke konci zahřívacího tréninku pořád klouzalo, Colin Edwards vyjel na hladkých pneumatikách a nastavil nejrychlejší čas, takže jsme mohli vidět, že pneumatiky do mokra mají dostatečný pracovní rozsah od mokrých po sušší podmínky, kde se dostatečně překrývají s hladkými pneumatikami. S tím jsem určitě spokojený.“
Japonský výrobce pneumatik využil příležitosti jednodenního testu královské kubatury v Estorilu a každému jezdci připravili k vyzkoušení jednu přední a dvě zadní hladké pneumatiky ve specifikaci pro rok 2012. Bridgestone připravuje obutí pro litrové stroje a tento test jim umožnil určit další směr vývoje.
Podmínky na dráze byly mnohem lepší než v průběhu závodního víkendu, povrch dráhy byl po závodu silně pogumovaný, což jezdcům umožnilo výrazně zlepšit časy na kolo. Nejrychlejší jezdec testu Marco Simoncelli tak dokázal nastavit kolo, které bylo o sedm desetin sekundy rychlejší než je rekord kola okruhu v Estorilu.