V Estorilu byla letos díky dešti nižší přilnavost

Počasí je v portugalském Estorilu pokaždé sázkou do loterie, ale tentokrát bylo výjimečně na straně jezdců, protože pneumatiky do mokra použili pouze v sobotu ráno a během zahřívacího tréninku před závodem.
V Estorilu byla letos díky dešti nižší přilnavost

Pršelo převážně v noci a dráha byla z toho důvodu kluzká a nenabízela příliš velkou přilnavost. Do závodu portugalské Grand Prix odstartoval poprvé z první řady Marco Simoncelli, ale už ve čtvrté zatáčce úvodního kola havaroval. Souboj o vítězství probíhal mezi Jorge Lorenzem a Danim Pedrosou, který v předposledním kole dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu, který letos poprvé vyhrál.

Na pár otázek týkajících se výkonu pneumatik v průběhu závodního víkendu, odpověděl Tohru Ubukata, generální ředitel vývojové divize Bridgestone Motorsport.

Jakým způsobem počasí ovlivnilo podmínky na dráze a následně výkon pneumatik?
Tohru Ubukata: „Pro oba páteční tréninky byla dráha suchá, ale poměrně špinavá a kluzká, takže nenabízela nejlepší přilnavost. Každopádně asfaltový povrch okruhu v Estorilu je docela hrbolatý a kluzký, takže za těchto podmínek byl výkon pneumatik celkem rozumný, ale časy byly zhruba o sekundu pomalejší než je rekord kola. Při odpoledních jízdách byla teplota o deset stupňů vyšší a dráha také čistější, takže časy na kolo se skoro o půl sekundy zlepšily.“

„Obyčejně je druhý a třetí den jízd dráha postupně mnohem čistší s vyšší úrovní přilnavosti, ale po skončení pátečních tréninků začalo v Portugalsku silně pršet a v sobotu ráno byla dráha znovu mokrá a kluzká. Dokonce ještě při kvalifikaci byl čas pole position o dvě desetiny sekundy pomalejší než je rekord kola.“

„V sobotu v noci déšť na okruh znovu udeřil a zanechal vlhkou dráhu pro zahřívací trénink a kluzkou pro závod. Celkově můžu konstatovat, že přilnavost okruhu byla letos nižší, ale to jen pomohlo jezdcům k rozhodnutí použít pro závod měkčí volbu zadní hladké pneumatiky, protože životnost nebyla středem zájmu a přilnavost navíc, kterou tato směs nabízela, byla jednoznačně výhodou.“

Ani jedna z tréninkových jízd nebyla čistě mokrá, ale jen vlhká. Co nám můžete říct k výkonu pneumatik do mokra?
Tohru Ubukata: „Trénink v sobotu dopoledne, byl na vlhké a postupně usychající trati, ale bez suché stopy, takže všichni jezdci po celou dobu používali naši měkkou směs pneumatik do mokra. V neděli ráno byla dráha pro zahřívací trénink ze začátku vlhká a až v jeho samotném závěru šlo nasadit hladké pneumatiky. I když to ke konci zahřívacího tréninku pořád klouzalo, Colin Edwards vyjel na hladkých pneumatikách a nastavil nejrychlejší čas, takže jsme mohli vidět, že pneumatiky do mokra mají dostatečný pracovní rozsah od mokrých po sušší podmínky, kde se dostatečně překrývají s hladkými pneumatikami. S tím jsem určitě spokojený.“

Japonský výrobce pneumatik využil příležitosti jednodenního testu královské kubatury v Estorilu a každému jezdci připravili k vyzkoušení jednu přední a dvě zadní hladké pneumatiky ve specifikaci pro rok 2012. Bridgestone připravuje obutí pro litrové stroje a tento test jim umožnil určit další směr vývoje.

Podmínky na dráze byly mnohem lepší než v průběhu závodního víkendu, povrch dráhy byl po závodu silně pogumovaný, což jezdcům umožnilo výrazně zlepšit časy na kolo. Nejrychlejší jezdec testu Marco Simoncelli tak dokázal nastavit kolo, které bylo o sedm desetin sekundy rychlejší než je rekord kola okruhu v Estorilu.

17. června | Mnozí jezdci si po dnešním závodě připomínali Andrease Pereze, který před týdnem na katalánském okruhu zahynul běhe… odkaz
17. června | Quartararo se raduje z první výhry: odkaz
16. června | Just a photo of 5ft 2in tall @26_DaniPedrosa stood next to @paugasol who is a whopping 7ft tall. Thank you that'll… odkaz
16. června | Vicente Perez byl po kvalifikační nehodě převezen do nemocnice na další vyšetření. odkaz
16. června | Jorge Martin měl v sobotu dopoledne dost nepříjemný pád, ale je v pořádku. odkaz

Harmonogram

GP Nizozemska, Assen
Pátek 29. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 30. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 1. července    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00