V Montmeló zvolila většina jezdců MotoGP měkčí zadní směs

Minulou neděli naměřili při závodu GP Katalánska teplotu povrchu dráhy až 55°C, přesto většina jezdců oproti minulému roku využila měkčí směsi zadních pneumatik.

Okruh Montmeló v Barceloně je jedním z nejnáročnějších z hlediska výkonu pneumatik a zejména pak jejich pravé strany, která o uplynulém víkendu musela zvládnout extrémně vysoké teploty. To, že volba japonského výrobce pneumatik Bridgestone byla správná můžeme vidět na příkladu Daniho Pedrosy. Španěl byl v první zatáčce po startu dlouhý, propadl se až na dvanácté místo, ale v dalších čtyřiadvaceti kolech dokázal svůj tlak natolik vystupňovat, že nakonec projel cílem druhý, za vítězem závodu MotoGP Jorge Lorenzem.

Podrobnosti k závodu v Barceloně uvedl v krátkém rozhovoru Tohru Ubukata z Bridgestone Motorsport.

Jaký vliv měly vysoké teploty na výkon pneumatik?
Tohru Ubukata: „Teplota dráhy byla vysoká, což vedlo k vyššímu zahřátí u pneumatik a to bylo také důvodem, proč jsme do Katalánska přivezli tvrdší směsi. Obecně jsem s jejich výkonem spokojený. V závodu jsme mohli vidět, že obě specifikace přední i zadní pneumatiky fungovaly správně, protože tři nejlepší jezdci používali tvrdší přední a měkčí zadní obutí, čtvrtý Randy De Puniet použil tvrdší zadní a desátý Héctor Barbéra měkčí přední. Od uplynulého ročníku bylo našim cílem vybrat dvě specifikace pneumatik pro Velkou cenu, která bude vhodná pro závodní délku v každém daném podniku a dá jezdcům možnost volby pneumatik pro závod. Jsem moc rád, že jsme tohoto cíle dosáhli během uplynulého víkendu. Výběr směsí pneumatik byl v tomto roce stejný jako loni, takže pro mě bylo zajímavé, že tentokrát byla u zadní pneumatiky větší části jezdců preferovaná měkčí směs, přesně opačně ve srovnání s loňským závodem v Katalánsku, kde všichni jezdci využili u zadní pneumatiky Bridgestone volbu tvrdší směsi.“

Proč byla v letošním roce preferována právě měkčí volba?
Tohru Ubukata: „Skutečnost, že většina strojů letos dokázala v Katalánsku využít měkčí zadní pneumatiku myslím poukazuje na to, že týmy velmi intenzivně pracovaly na zlepšení jejich motocyklů, které tak lépe fungují na našich jednotných pneumatikách. Teplota dráhy byla v letošním roce ještě o něco vyšší než loni a přesto jezdci a jejich stroje byli schopni dosáhnout poměrně vyššího výkonu na měkčí směsi zadní pneumatiky. To také poukazuje na skutečnost, jak velký vliv má na výkon pneumatik komplet stroje ve spojení s jezdcem stejně, jako význam dobrého nastavení, jenž společně naše pneumatiky dokáže efektivně využít.“

Co můžete říct k výkonu pneumatik během celého uplynulého víkendu?
Tohru Ubukata: „Obecně byl výkon pneumatik dobrý, i když traťové podmínky nebyly ideální, což byl také jeden z důvodů proč byly v neděli časy na kolo o něco pomalejší. Jak jsme již mohli vidět, volba u zadní pneumatiky byla celkem rozumně kombinovaná, ale u přední pneumatiky byla mnohem více preferovanou volbou právě tvrdší směs. Někteří jezdci uváděli, že stabilita na brzdách byla v průběhu závodu ovlivněna kvůli vysokým teplotám, ale za takových podmínek a na okruhu jakým je Katalánsko s některými místy vysoce intenzivního brždění se něco takového dalo předpokládat. Intenzivní brždění vytváří velkou zátěž u předních pneumatik, které se projeví jejich zvýšenou teplotou a to zvlášť pokud je teplota dráhy už tak dost vysoká. Jakmile se guma zahřeje na vyšší teplotu je tam větší pohyb a to má přímý dopad na kontakt s přední části motocyklu. Přesto je důležité, že časy na kolo v průběhu závody ukázaly na jejich konzistentní výkon, což mě potěšilo.“

Doporučujeme

Články odjinud