V MotoGP začíná boj o specialisty na elektroniku

Yamaha a Ducati úspěšně využívá řídících systémů Magneti Marelli.
Otázka přestupů jednotlivých jezdců královské kubatury vzbuzuje pokaždé velkou pozornost, ale koncem letošní sezony dochází k velkým změnám rovněž uvnitř týmů a hlavní roli tentokrát hrají inženýři a odborníci na elektroniku. V letošní sezoně je mezi prvními čtyřmi jezdci minimální rozdíl, rozhoduje každá setina sekundy a to je parketa pro lidi, kteří nejsou tak vidět, ale jsou nepostradatelní.

Vše začalo během závodního víkendu v Austrálii, kdy se objevila informace o tom, že ze svých pozic koncem roku odcházejí Pete Benson a Daniele Romagnoli. Benson je šéfmechanikem Andrea Doviziosa u Repsol Hondy a Romagnoli působí v roli manažera týmu Jorge Lorenza u Fiat Yamahy.

Od Yamahy mají také odejít inženýři Andrea Zugna a Cristian Battaglia a v příštím ročníku světového šampionátu pracovat pro konkurenční HRC. Ztráta obou inženýrů může mít pro Yamahu citelné následky, protože se oba podíleli na vývoji pravděpodobně nejlepší elektroniky na startovním roštu MotoGP.

Jejich odchodem změny u Yamahy nekončí, protože přímo z týmu Jorge Lorenza také odejde jeho specialista na telemetrii Carlo Luzzi. Luzzi rozšíří pole odborníků v týmu Andrea Doviziosa u tovární Hondy a na místo něho přijde k Lorenzovi současný specialista na telemetrii Chrise Vermeulena u Suzuki Davide Marelli.

Příchod všech tří inženýrů z Yamahy do Hondy znamená velkou změnu v politice Hondy, která nyní používá vlastní elektroniku a řídící systémy částečně vyvinuté jejich bývalým oddělením formule 1. Právě elektronika je u Hondy často zmiňována, když si jejich jezdci stěžují, že odezva motoru je příliš agresivní a s RC212V je tak celkem těžké jezdit.

Italští inženýři mají dlouholeté zkušenosti s elektronikou výrobce Magneti Marelli a jejich příchod do HRC tak pravděpodobně má umožnit bezproblémový přechod Hondy na italský řídící systém, který tak úspěšně používají právě u Yamahy a Ducati. Pokud Honda opravdu změní značku řídících systémů, zůstane tak Suzuki jediným výrobcem s elektronikou domácího výrobce Mitsubishi.

Tyto změny samozřejmě naruší nepsané pravidlo, že si japonští výrobci ve světovém šampionátu nebudou přetahovat vlastní zaměstnance. Stalo se to už jednou, když Valentino Rossi odešel k Yamaze a s ním také část jeho personálu z týmu Hondy. Navíc se tím jen zvýrazňuje rostoucí význam inženýrů uvnitř každého z týmů v MotoGP a to jen navýší náklady na provoz, protože mimo technických výzev to budou peníze, které sehrají v rozhodování důležitou roli. Jak to nakonec všechno dopadne se asi dozvíme už během přípravných testů na novou sezonu 2010.
11:25 | Johann Zarco dnes slaví 28 let.
15. července | Pol Espargaro, Alex Rins a Jack Miller upadli hned po startu: odkaz
15. července | Alonso Lopez musel po nehodě v závodě do zdravotního střediska. odkaz
15. července | Aleix Espargaro dnes nepojede z důvodu poranění hrudníku. odkaz
15. července | Do zdravotního střediska musel po své nehodě i Fabio Quartararo. odkaz

Harmonogram

GP České republiky, Brno
Pátek 3. srpna
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 4. srpna
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 5. srpna    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00