V MotoGP začíná boj o specialisty na elektroniku

Yamaha a Ducati úspěšně využívá řídících systémů Magneti Marelli.
Otázka přestupů jednotlivých jezdců královské kubatury vzbuzuje pokaždé velkou pozornost, ale koncem letošní sezony dochází k velkým změnám rovněž uvnitř týmů a hlavní roli tentokrát hrají inženýři a odborníci na elektroniku. V letošní sezoně je mezi prvními čtyřmi jezdci minimální rozdíl, rozhoduje každá setina sekundy a to je parketa pro lidi, kteří nejsou tak vidět, ale jsou nepostradatelní.

Vše začalo během závodního víkendu v Austrálii, kdy se objevila informace o tom, že ze svých pozic koncem roku odcházejí Pete Benson a Daniele Romagnoli. Benson je šéfmechanikem Andrea Doviziosa u Repsol Hondy a Romagnoli působí v roli manažera týmu Jorge Lorenza u Fiat Yamahy.

Od Yamahy mají také odejít inženýři Andrea Zugna a Cristian Battaglia a v příštím ročníku světového šampionátu pracovat pro konkurenční HRC. Ztráta obou inženýrů může mít pro Yamahu citelné následky, protože se oba podíleli na vývoji pravděpodobně nejlepší elektroniky na startovním roštu MotoGP.

Jejich odchodem změny u Yamahy nekončí, protože přímo z týmu Jorge Lorenza také odejde jeho specialista na telemetrii Carlo Luzzi. Luzzi rozšíří pole odborníků v týmu Andrea Doviziosa u tovární Hondy a na místo něho přijde k Lorenzovi současný specialista na telemetrii Chrise Vermeulena u Suzuki Davide Marelli.

Příchod všech tří inženýrů z Yamahy do Hondy znamená velkou změnu v politice Hondy, která nyní používá vlastní elektroniku a řídící systémy částečně vyvinuté jejich bývalým oddělením formule 1. Právě elektronika je u Hondy často zmiňována, když si jejich jezdci stěžují, že odezva motoru je příliš agresivní a s RC212V je tak celkem těžké jezdit.

Italští inženýři mají dlouholeté zkušenosti s elektronikou výrobce Magneti Marelli a jejich příchod do HRC tak pravděpodobně má umožnit bezproblémový přechod Hondy na italský řídící systém, který tak úspěšně používají právě u Yamahy a Ducati. Pokud Honda opravdu změní značku řídících systémů, zůstane tak Suzuki jediným výrobcem s elektronikou domácího výrobce Mitsubishi.

Tyto změny samozřejmě naruší nepsané pravidlo, že si japonští výrobci ve světovém šampionátu nebudou přetahovat vlastní zaměstnance. Stalo se to už jednou, když Valentino Rossi odešel k Yamaze a s ním také část jeho personálu z týmu Hondy. Navíc se tím jen zvýrazňuje rostoucí význam inženýrů uvnitř každého z týmů v MotoGP a to jen navýší náklady na provoz, protože mimo technických výzev to budou peníze, které sehrají v rozhodování důležitou roli. Jak to nakonec všechno dopadne se asi dozvíme už během přípravných testů na novou sezonu 2010.
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz