V pátek začíná dlouho očekávaný test MotoGP

V průběhu tří dnů mají týmy královské kubatury poslední příležitost zapracovat na svých závodních prototypech, protože už za dva týdny míří celý motocyklový seriál do Kataru na zahajovací GP sezony.
V pátek začíná dlouho očekávaný test MotoGP

Po dvojici oficiálních testů v Sepangu a privátních testech v Evropě je to vůbec poprvé, kdy budou společně testovat všechny týmy motocyklového šampionátu. Nabízí se tak možnost srovnání, jaké je přibližné rozložení sil těsně před zahajovacím podnikem v Kataru. Na tento moment všichni dlouho čekali a zítra nám první výsledky napoví, co můžeme v úvodu sezony očekávat.

V posledních dvou testech na okruhu v Sepangu dominoval Casey Stoner (Repsol Honda Team). Pokaždé odjížděl v roli nejrychlejšího jezdce a nutno dodat, že s minimem najetých kilometrů. Jeho stylem je zajet pár kol na zahřátí, pak následuje výjezd, kde obvykle nastaví nejlepší čas dne a pak opět zvolna pokračuje v programu zkoušek HRC. Na první pohled Australan působí velmi uvolněně a to může znamenat jediné, nový litrový motocykl pracuje tak, jak potřebuje a v tomto případě bude velmi těžké Stonera porazit. Samozřejmě tu mluvíme o jednom rychlém kole, protože kompletní závod s těžším motocyklem, to je zatím velká neznámá.

Klepněte pro větší obrázek

Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) na svého týmového kolegu naposledy ztratil něco přes desetinu, což na rychlé a dlouhé dráze Sepangu opravdu není moc. Španěl je rychlý, přípravu tentokrát absolvuje bez zranění, takže jeho výkonnostní úroveň roste s každým dalším výjezdem na trať. Jerez je pro jezdce, kteří testovali v Malajsii, poměrně výrazná změna a pro Pedrosu příležitost atakovat nejlepší čas. V úvodních dnech Honda určitě zaměří pozornost na řešení problému s vibracemi, které se objevily ve spojení s novými pneumatikami pro rok 2012. Nicméně v neděli a to je čistě jen můj názor, dostanou jezdci volnou ruku a v Jerezu se odehraje regulérní zápas o to, kdo před závodem v Kataru získá psychologickou převahu.

Pozadu nebude chtít zůstat tovární Yamaha, která chce zejména s Jorge Lorenzem (Yamaha Factory Team) bojovat o titul. Podle Španěla ale pouze rychlý motocykl k vítězství stačit nebude, protože velkou roli letos sehrají pneumatiky. Nastavit motocykl tak, aby jejich opotřebení neznamenalo v závěru závodu propad, bude vyžadovat určitou schopnost odhadnout místní poměry, povětrnostní podmínky a mít dobrý cit pro výběr směsí. Na jezdci pak bude záležet, aby je hned po pár kolech soubojů neodepsal. Jorge Lorenzo tím chtěl prostě říct, že tentokrát to nebude o tom na startu otočit plynem a udržet motorku na dráze. Tentokrát těch faktorů, které ovlivní výsledek závodu bude podstatně víc.

Třeba Lorenzův týmový kolega Ben Spies (Yamaha Factory Racing) zvládá druhou polovinu závodu velmi dobře a v době, kdy ostatní zpomalují, je Američan schopen zrychlit a získat tím důležité pozice. Navíc je pro Bena Spiese tento ročník klíčový z hlediska prodloužení smlouvy, takže určitě udělá maximum proto, aby už v Jerezu pokud možno figuroval před Italem Doviziosem. Yamaha plánuje na čtvrtek oficiální prezentaci týmu, kde představí závodní barvy pro letošní sezonu a zítra už na okruh v Jerezu vyjedou v novém.

Klepněte pro větší obrázek

Třetí a zároveň poslední z továrních týmů MotoGP je italská Ducati. První test v Sepangu znamenal jisté zlepšení, ale podobný výkon se jim nepodařilo zopakovat o tři týdny později. Valentino Rossi (Ducati Team) a Nicky Hayden (Ducati Team) testují prototyp GP12, který v Boloni postavili teprve nedávno. Na tradičním lednovém setkání Wroooom 2012 v italských Dolomitech ještě nebyl hotový a poprvé vyjel na dráhu těsně před cestou do Sepangu. Podle Valentina Rossiho má tento motocykl velkou škálu různých nastavení a pokud naleznou ideální kombinaci, bude to cesta, jak v každém závodu pravidelně bojovat o pozice na stupních vítězů. To je také cílem italského týmu a uvidíme v Jerezu, jak si poradí s konkurencí Hondy a Yamahy. Nálada v týmu je ale dobrá a Rossi dnes v Jerezu uvedl, že každý začátek sezony je stejně emotivní, jako první den ve škole. „Jsem v pohodě a už se na to těším,“ řekl.

Po šesti továrních prototypech je na řadě šest prototypů v satelitní verzi. V sedle Hondy RC213V se v Jerezu představí Španěl Álavro Bautista (San Carlo Honda Gresini) a Němec Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP). Na dvou satelitních GP12 vyjede na jihošpanělskou dráhu Čech Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), který v Sepangu netestoval, takže doufejme, že už je v pořádku, a Španěl Héctor Barberá (Pramac Racing Team). Satelitní YZR-M1 sedlá Ital Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) a jeho týmový kolega Brit Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3). To je celkem dvanáct motocyklů v kategorii tovární prototypy MotoGP.

Klepněte pro větší obrázek

Letos v královské kubatuře poprvé uvidíme závodit jezdce CRT týmů. Ti mají k dispozici litrové stroje s prototypovým podvozkem, ale upraveným produkčním motorem. Jednoduše řečeno, levnější forma závodění v MotoGP. Díky tomu bude startovní rošt plnější, než tomu bylo v předchozích letech a závody atraktivnější, jak slibuje promotér mistrovství Dorna.

Randy De Puniet a Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar) si velmi dobře vedli v předsezonních testech, které absolvovali pouze na španělských okruzích. Dále následuje Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing), Danilo Petrucci (Ioda Racing Project), Mattia Pasini (Speed Master), James Ellison (Paul Bird Racing), Iván Silva a Yonny Hernández (Avintia Racing) a Michele Pirro (San Carlo Honda Gresini).

To je celkem jednadvacet jezdců v akci a to slibuje napínavou podívanou. Budou jezdci CRT pomalí nebo naopak někteří z nich dokážou zajet lepší časy než jezdci na prototypech MotoGP? Tak na podobné otázky dostaneme odpověď možná už zítra. Od pátku do neděle testuje královská kubatura v Jerezu od deseti dopoledne do šesti večer.

16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00