V Portugalsku nasadil hladkou pneumatiku poprvé až v závodu

Uplynulý víkend připravil pro všechny jezdce a týmy světového šampionátu velmi těžké povětrnostní podmínky. Tréninky byly ovlivněny deštěm a silným větrem, ale v den závodu dráha postupně osychala.
V Portugalsku nasadil hladkou pneumatiku poprvé až v závodu

V pátek měly všechny kubatury k dispozici jeden trénink navíc, ale v případě MotoGP stačili dopoledne pouze dva jezdci zajet měřené kolo. V dalších dvou trénincích ladili nastavení na mokro, aby v den závodu bylo vše jinak a do závodu tak museli nasadit hladké pneumatiky a experimentovat s nastavení pro postupně osychající dráhu.

S takovou situací se nejlépe vypořádal Jorge Lorenzo. Ze začátku byl sice pomalejší než jeho týmový kolega Valentino Rossi, ale jakmile byla stopa suchá neuvěřitelně zrychlil a závod vyhrál rozdílem necelých devíti sekund. Druhé místo obsadil Valentino Rossi a o třetí pozici na stupních vítězů rozhodly jen setiny, které na svou stranu získal Andrea Dovizioso po vyrovnané bitvě s krajanem Simoncellim.

Bridgestone do Estorilu přivezl hladkou asymetrickou zadní pneumatiku, ale počasí v úvodních dvou dnech udělaly z výběru směsi pro závod pořádnou loterii. O tom, jak se s podmínkami na trati japonské pneumatiky vypořádaly hovořil Tohru Ubukata z Bridgestone Motorsport.

Jakým specifickým výzvám musely o víkendu čelit pneumatiky?
Tohru Ubukata: „Protože se všechny tréninky v úvodních dvou dnech plus zahřívací trénink v neděli ráno jely na mokré dráze, používali jezdci pouze pneumatiky do mokra, což představovalo nejvíc jízd na mokrém povrchu, které jsme v letošním roce absolvovali. Pro naše pneumatiky do mokra tak bylo výzvou odvést množství stojaté vody na dráze v kombinaci s chladným počasím. Naše pneumatiky do mokra jsou navrženy tak, aby zvládly přechod z plně mokrých až po téměř suché podmínky k bodu, kdy se můžou nasadit hladké pneumatiky, což dobře zvládly během odpoledního tréninku v pátek, ale množství srážek, které jsme o víkendu zaznamenali podmínky velmi zkomplikovaly. Pro kvalifikaci je dost neobvyklé, aby ji skrz počasí zrušili, ale to jen signalizuje, jak nepříznivé podmínky tam panovaly.“

„Neděle pak představovala velkou výzvu pro hladké pneumatiky, které se během víkendu použily poprvé. Stav dráhy byl velmi kluzký a špinavý kvůli dešti a bez jízd na suchém povrchu neměli jezdci a týmy možnost zapracovat na nastaveních na sucho a tato situace pokaždé zvyšuje nároky na pneumatiky. Přesto všechno naše hladká pneumatika fungovala dobře a nabídla dobrý výkon v zahřátí, což jsme věděli, že tady bude důležité.“

Až do této chvíle tu nebylo tolik jízd na pneumatikách do mokra. Byly získané informace důležité k jejich dalšímu vývoji?
Tohru Ubukata: „Uplynulý víkend jsme použili víc pneumatik do mokra než v průběhu celé dosavadní sezony, takže jsme byli schopni získat spoustu užitečných dat a ověřit si jejich životnost přes řadu podmínek od mokrých až po téměř suché. I když to pro jezdce představovalo značné komplikace při jízdě, nám se z jízd na mokrém povrchu podařilo vytěžit cenné informace.“

Podmínky na začátku závodu, kdy jezdci jeli poprvé na hladkých pneumatikách, byly velmi zrádné díky nízkým teplotám a s úseky na trati, které byly stále mokré. Jak to vidíte z pohledu výkonu pneumatik?
Tohru Ubukata: „Je důležité si uvědomit, že jezdci vyjeli na místy mokrou trať na hladkých pneumatikách poprvé za celý víkend. To znamená, že týmy spoléhaly na nastavení z předchozího ročníku a jezdci neměli ten správný cit při jízdě na hladkých pneumatikách. Z těchto důvodů byl výkon zahřátí pneumatiky ještě důležitější než obyčejně, aby jezdcům nabídl potřebnou jistotu v úvodních kolech závodu. Bohužel pro Bena, který havaroval v zaváděcím kole, ale odezva na výkon zahřátí byl od jezdců pozitivní, zejména pak co se týče extra měkké směsi, kterou jsme použili na levé straně zadních pneumatik, takže jsem spokojený, jakým způsobem naše pneumatika za takových podmínek pracovala.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00