Otázka, zda má v motocyklovém šampionátu výhodu jezdec, který váží méně nebo ten, který naopak váží více je otevřená neustále, ale až nyní spatřil světlo světa návrh ohledně řešení váhových limitů.
V královské kubatuře je nyní nejlehčí a nejmenší Dani Pedrosa, naopak nejvyšší a nejtěžší Marco Simoncelli a byl to právě Simoncelli s Valentinem Rossim, kteří měli v Jerezu podat Bezpečnostní komisi Grand Prix neoficiální návrh k tomu, aby přezkoumali možnosti řešení minimální váhy motocyklů a jezdců MotoGP. Argumentem bylo, že menší a lehčí jezdci mají výhodu oproti svým mohutnějším rivalům.
Simoncelli je o jednadvacet kilo těžší než Pedrosa a ve věci váhových limitů uvedl: „Můj problém spočívá v tom, že jsem mohutnější než ostatní jezdci a je tu potíž s větší spotřebou paliva. Musím pak jezdit jiné nastavení motoru a to není dobré a vůbec ne pro výkon na rovinkách.“
Dalším z jezdců, kteří vidí výhodu na straně drobnějších závodníků je Nicky Hayden. „Myslím, že lehčí jezdec má výhodu už jen při spotřebě paliva,“ uvedl Američan. „Těžký jezdec může v některých případech získat lepší přilnavost, ale když se podíváte na některé zatáčky, je na tom lépe ten lehčí. Podívejte se na poslední zatáčku závodu v Kataru, část T4 a uvidíte, kdo je tam nejrychlejší. Spotřeba paliva je důležitý faktor a opotřebení pneumatik stejně tak. Větší jezdec opotřebuje pneumatiku daleko víc.“
Pedrosu ale podobné argumenty pronásledují celý život a možnost, že by jezdci jako on nebo Toni Elías byli penalizováni jen za to, že jsou prostě menší než ostatní, Španěl nedokáže překousnout. K návrhu, který má příští týden projednat Asociace výrobců motocyklů řekl: „Tento příběh mě provází celou závodní kariérou. Ve čtvrtlitrech všichni tvrdili, že s tím nedokážu jezdit, protože jsem byl příliš malý a když jsem pak začal vyhrávat, říkali, že je to díky mé váze.“
„Teď je to samé v MotoGP a mě už to opravdu začíná unavovat, protože už to vypadá, že někteří lidé mě prostě nechtějí vidět na předních příčkách. Je to neuvěřitelné. Samozřejmě na rovinkách mám výhodu, stejně jako při akceleraci, ale na druhou stranu lidi zapomínají, že v zatáčkách mám mnohem menší přilnavost a nemůžu brzdit stejným stylem, jak to dělají ostatní, protože jsem lehčí.“
„Mám kratší paže a nohy, takže nemůžu rozdělovat svou hmotnost, jak to dělá většina,“ pokračoval Španěl, který by ke své výšce bral dalších deset centimetrů navíc. „To by mi umožnilo lepší pozici na motorce. Pokud bych byl vyšší, mohl bych své tělo mnohem lépe využívat a zatížit předek a zadek motorky současně, ale při mé velikosti dokážu zatížit v jednu chvíli buď přední, střední nebo zadní část.“
Jezdci MotoGP, váha a výška (data dle motogp.com):
|
Jezdec |
Váha (kg) |
|
|
Jezdec |
Výška (cm) |
1 |
Marco Simoncelli |
72 |
|
1 |
Marco Simoncelli |
183 |
2 |
Karel Abraham |
72 |
|
2 |
Valentino Rossi |
182 |
3 |
Ben Spies |
71 |
|
3 |
Karel Abraham |
181 |
4 |
Nicky Hayden |
69 |
|
4 |
Ben Spies |
180 |
5 |
Valentino Rossi |
67 |
|
5 |
Colin Edwards |
179 |
6 |
Cal Crutchlow |
66 |
|
6 |
Nicky Hayden |
173 |
7 |
Colin Edwards |
66 |
|
7 |
Jorge Lorenzo |
172 |
8 |
Jorge Lorenzo |
65 |
|
8 |
Casey Stoner |
171 |
9 |
Randy De Puniet |
62 |
|
9 |
Cal Crutchlow |
171 |
10 |
Álvaro Bautista |
59 |
|
10 |
Randy De Puniet |
169 |
11 |
Loris Capirossi |
59 |
|
11 |
Héctor Barberá |
168 |
12 |
Casey Stoner |
58 |
|
12 |
Álvaro Bautista |
167 |
13 |
Hiroši Aojama |
57 |
|
13 |
Andrea Dovizioso |
165 |
14 |
Toni Elías |
57 |
|
14 |
Hiroši Aojama |
165 |
15 |
Andrea Dovizioso |
54 |
|
15 |
Loris Capirossi |
165 |
16 |
Héctor Barberá |
53 |
|
16 |
Toni Elías |
163 |
17 |
Dani Pedrosa |
51 |
|
17 |
Dani Pedrosa |
160 |