Váha jezdců má své výhody i nevýhody

Otázka, zda má v motocyklovém šampionátu výhodu jezdec, který váží méně nebo ten, který naopak váží více je otevřená neustále, ale až nyní spatřil světlo světa návrh ohledně řešení váhových limitů.
Váha jezdců má své výhody i nevýhody

V královské kubatuře je nyní nejlehčí a nejmenší Dani Pedrosa, naopak nejvyšší a nejtěžší Marco Simoncelli a byl to právě Simoncelli s Valentinem Rossim, kteří měli v Jerezu podat Bezpečnostní komisi Grand Prix neoficiální návrh k tomu, aby přezkoumali možnosti řešení minimální váhy motocyklů a jezdců MotoGP. Argumentem bylo, že menší a lehčí jezdci mají výhodu oproti svým mohutnějším rivalům.

Simoncelli je o jednadvacet kilo těžší než Pedrosa a ve věci váhových limitů uvedl: „Můj problém spočívá v tom, že jsem mohutnější než ostatní jezdci a je tu potíž s větší spotřebou paliva. Musím pak jezdit jiné nastavení motoru a to není dobré a vůbec ne pro výkon na rovinkách.“

Dalším z jezdců, kteří vidí výhodu na straně drobnějších závodníků je Nicky Hayden. „Myslím, že lehčí jezdec má výhodu už jen při spotřebě paliva,“ uvedl Američan. „Těžký jezdec může v některých případech získat lepší přilnavost, ale když se podíváte na některé zatáčky, je na tom lépe ten lehčí. Podívejte se na poslední zatáčku závodu v Kataru, část T4 a uvidíte, kdo je tam nejrychlejší. Spotřeba paliva je důležitý faktor a opotřebení pneumatik stejně tak. Větší jezdec opotřebuje pneumatiku daleko víc.“

Pedrosu ale podobné argumenty pronásledují celý život a možnost, že by jezdci jako on nebo Toni Elías byli penalizováni jen za to, že jsou prostě menší než ostatní, Španěl nedokáže překousnout. K návrhu, který má příští týden projednat Asociace výrobců motocyklů řekl: „Tento příběh mě provází celou závodní kariérou. Ve čtvrtlitrech všichni tvrdili, že s tím nedokážu jezdit, protože jsem byl příliš malý a když jsem pak začal vyhrávat, říkali, že je to díky mé váze.“

„Teď je to samé v MotoGP a mě už to opravdu začíná unavovat, protože už to vypadá, že někteří lidé mě prostě nechtějí vidět na předních příčkách. Je to neuvěřitelné. Samozřejmě na rovinkách mám výhodu, stejně jako při akceleraci, ale na druhou stranu lidi zapomínají, že v zatáčkách mám mnohem menší přilnavost a nemůžu brzdit stejným stylem, jak to dělají ostatní, protože jsem lehčí.“

„Mám kratší paže a nohy, takže nemůžu rozdělovat svou hmotnost, jak to dělá většina,“ pokračoval Španěl, který by ke své výšce bral dalších deset centimetrů navíc. „To by mi umožnilo lepší pozici na motorce. Pokud bych byl vyšší, mohl bych své tělo mnohem lépe využívat a zatížit předek a zadek motorky současně, ale při mé velikosti dokážu zatížit v jednu chvíli buď přední, střední nebo zadní část.“

Jezdci MotoGP, váha a výška (data dle motogp.com):


Jezdec Váha (kg)

Jezdec Výška (cm)
1 Marco Simoncelli 72
1 Marco Simoncelli 183
2 Karel Abraham 72
2 Valentino Rossi 182
3 Ben Spies 71
3 Karel Abraham 181
4 Nicky Hayden 69
4 Ben Spies 180
5 Valentino Rossi 67
5 Colin Edwards 179
6 Cal Crutchlow 66
6 Nicky Hayden 173
7 Colin Edwards 66
7 Jorge Lorenzo 172
8 Jorge Lorenzo 65
8 Casey Stoner 171
9 Randy De Puniet 62
9 Cal Crutchlow 171
10 Álvaro Bautista 59
10 Randy De Puniet 169
11 Loris Capirossi 59
11 Héctor Barberá 168
12 Casey Stoner 58
12 Álvaro Bautista 167
13 Hiroši Aojama 57
13 Andrea Dovizioso 165
14 Toni Elías 57
14 Hiroši Aojama 165
15 Andrea Dovizioso 54
15 Loris Capirossi 165
16 Héctor Barberá 53
16 Toni Elías 163
17 Dani Pedrosa 51
17 Dani Pedrosa 160
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.
13. srpna | Tým Aspar Moto3 pojede od roku 2018 s motocykly KTM.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Rakouskou pole position vybojoval Márquez

MotoGP: Rakouskou pole position vybo…

V Rakousku se z prvního místa do závodu vydá Marc Marquez. Společnost mu v první řadě budou dělat jezdci Ducati - Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

12.  8.  2017 | | 3 N/A
MotoGP: Po dešti se jezdci na dráhu moc nehnali, nejrychlejší Dovi

MotoGP: Po dešti se jezdci na dráhu …

V závěru tréninku Moto3 začalo pršet, takže jezdci MotoGP měli v úvodu také mokrou dráhu a většina z nich moc nespěchala z boxů. Nejlepší časy nakonec zajeli Dovi, Viňales a Pedrosa.

11.  8.  2017 |
MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Marc Márquez

MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Mar…

V Rakousku je nyní sucho. Časy do první trojici v sobotu dopoledne zajeli Marc Márquez, Johann Zarco a Andrea Iannone.

12.  8.  2017 |
MotoGP: V neděli dopoledne kraloval Dovizioso

MotoGP: V neděli dopoledne kraloval …

Andrea Dovizioso je nejrychlejším mužem nedělního warm upu. V první trojici skončili i Marc Márquez a Maverick Viňales.

13.  8.  2017 |