Váha jezdců má své výhody i nevýhody

Váha jezdců má své výhody i nevýhody

Otázka, zda má v motocyklovém šampionátu výhodu jezdec, který váží méně nebo ten, který naopak váží více je otevřená neustále, ale až nyní spatřil světlo světa návrh ohledně řešení váhových limitů.

V královské kubatuře je nyní nejlehčí a nejmenší Dani Pedrosa, naopak nejvyšší a nejtěžší Marco Simoncelli a byl to právě Simoncelli s Valentinem Rossim, kteří měli v Jerezu podat Bezpečnostní komisi Grand Prix neoficiální návrh k tomu, aby přezkoumali možnosti řešení minimální váhy motocyklů a jezdců MotoGP. Argumentem bylo, že menší a lehčí jezdci mají výhodu oproti svým mohutnějším rivalům.

Simoncelli je o jednadvacet kilo těžší než Pedrosa a ve věci váhových limitů uvedl: „Můj problém spočívá v tom, že jsem mohutnější než ostatní jezdci a je tu potíž s větší spotřebou paliva. Musím pak jezdit jiné nastavení motoru a to není dobré a vůbec ne pro výkon na rovinkách.“

Dalším z jezdců, kteří vidí výhodu na straně drobnějších závodníků je Nicky Hayden. „Myslím, že lehčí jezdec má výhodu už jen při spotřebě paliva,“ uvedl Američan. „Těžký jezdec může v některých případech získat lepší přilnavost, ale když se podíváte na některé zatáčky, je na tom lépe ten lehčí. Podívejte se na poslední zatáčku závodu v Kataru, část T4 a uvidíte, kdo je tam nejrychlejší. Spotřeba paliva je důležitý faktor a opotřebení pneumatik stejně tak. Větší jezdec opotřebuje pneumatiku daleko víc.“

Pedrosu ale podobné argumenty pronásledují celý život a možnost, že by jezdci jako on nebo Toni Elías byli penalizováni jen za to, že jsou prostě menší než ostatní, Španěl nedokáže překousnout. K návrhu, který má příští týden projednat Asociace výrobců motocyklů řekl: „Tento příběh mě provází celou závodní kariérou. Ve čtvrtlitrech všichni tvrdili, že s tím nedokážu jezdit, protože jsem byl příliš malý a když jsem pak začal vyhrávat, říkali, že je to díky mé váze.“

„Teď je to samé v MotoGP a mě už to opravdu začíná unavovat, protože už to vypadá, že někteří lidé mě prostě nechtějí vidět na předních příčkách. Je to neuvěřitelné. Samozřejmě na rovinkách mám výhodu, stejně jako při akceleraci, ale na druhou stranu lidi zapomínají, že v zatáčkách mám mnohem menší přilnavost a nemůžu brzdit stejným stylem, jak to dělají ostatní, protože jsem lehčí.“

„Mám kratší paže a nohy, takže nemůžu rozdělovat svou hmotnost, jak to dělá většina,“ pokračoval Španěl, který by ke své výšce bral dalších deset centimetrů navíc. „To by mi umožnilo lepší pozici na motorce. Pokud bych byl vyšší, mohl bych své tělo mnohem lépe využívat a zatížit předek a zadek motorky současně, ale při mé velikosti dokážu zatížit v jednu chvíli buď přední, střední nebo zadní část.“

Jezdci MotoGP, váha a výška (data dle motogp.com):


Jezdec Váha (kg)

Jezdec Výška (cm)
1 Marco Simoncelli 72
1 Marco Simoncelli 183
2 Karel Abraham 72
2 Valentino Rossi 182
3 Ben Spies 71
3 Karel Abraham 181
4 Nicky Hayden 69
4 Ben Spies 180
5 Valentino Rossi 67
5 Colin Edwards 179
6 Cal Crutchlow 66
6 Nicky Hayden 173
7 Colin Edwards 66
7 Jorge Lorenzo 172
8 Jorge Lorenzo 65
8 Casey Stoner 171
9 Randy De Puniet 62
9 Cal Crutchlow 171
10 Álvaro Bautista 59
10 Randy De Puniet 169
11 Loris Capirossi 59
11 Héctor Barberá 168
12 Casey Stoner 58
12 Álvaro Bautista 167
13 Hiroši Aojama 57
13 Andrea Dovizioso 165
14 Toni Elías 57
14 Hiroši Aojama 165
15 Andrea Dovizioso 54
15 Loris Capirossi 165
16 Héctor Barberá 53
16 Toni Elías 163
17 Dani Pedrosa 51
17 Dani Pedrosa 160

Doporučujeme

Články odjinud