Valentino Rossi má obavy z omezení motorových jednotek

Naopak je velkým příznivcem návratu litrové kubatury.
Klepněte pro větší obrázekOmezení počtu motorových jednotek 800ccm závodních prototypů MotoGP, jenž vstupuje v platnost od roku 2010 může podle Valentina Rossiho poškodit samotný obraz top kubatury světového šampionátu silničních motocyklů.

V osmnácti závodních víkendech sezony 2010 můžou jezdci využít jen šest motorů a podle italského jezdce tovární Fiat Yamahy je to dostatečně malý počet na to, aby došlo ke změnám v přístupu k samotné podstatě přípravy na Velkou cenu.

Už v letošním roce, když po závodu v České republice začalo platit pravidlo pěti motorů pro posledních sedm závodů, pociťoval italský šampion razantní úbytek výkonu, protože ten technici Yamahy obětovali v prospěch vyšší životnosti pohonných jednotek YZR-M1.

O výkon se Rossi ani tak nebojí, ale starost má o to, že nejvíc se tato omezení dotknou samotných fanoušků, protože jezdci v průběhu tréninku můžou za různých okolností většinu času prosedět v boxech, aby na motoru najeli minimum kilometrů a diváci podél dráhy tak už neuvidí na co byli zvyklí a co dělalo závody MotoGP tak divácky atraktivními.

Už tak se hodně změnilo s příchodem 800ccm kubatury, nedávnými změnami v předpisech a v neposlední řadě vývojem ekonomické situace světového hospodářství, což mělo za následek nepříjemnou skutečnost, že nyní na startovním roštu stojí jen sedmnáct závodních prototypů.

„V příštím roce možná bude během tréninku hodně motorek čekat v boxech, aby šetřily motory a těch motorek tam už moc není,“ řekl Valentino Rossi. „Velkým problémem jsou také pády a nehody. Normálně máte za sezonu tak minimálně pět nehod. Když havarujete, tak osmdesát procent životnosti motoru je pryč skrz kameny nebo naplno otevřený plyn.“

„Časem budeme jezdit tak, abychom nespadli než abychom byli rychlí. Nehoda je největší problém. Spadnete a končíte, to bude hodně zrádné,“ řekl Valentino Rossi k otázce počtu pohonných jednotek pro sezonu 2010.

Naopak velmi kladně se staví k myšlence znovuoživení litrové kubatury v MotoGP, když pro italskou televizi Rai Sport uvedl: „Vrátil bych MotoGP litrovou kubaturu a zároveň z ní odstranil sedmdesát procent elektroniky. Řekl bych, že je to férové omezení.“

„Bohužel pro motorsport to není vůbec jednoduché. Donedávna tam nebyla jasně definovaná pravidla a všichni to tlačili na maximum. Potřebujeme stanovit určité hranice, ale inteligentní formou,“ řekl závěrem Valentino Rossi, sedminásobný mistr světa královské kubatury.
15:17 | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00