Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl druhý

Další díl rekapitulace závodů MotoGP z druhé poloviny sezony 2010 nás zavede na okruhy ve španělském Aragonsku, japonské Motegi, která pořádala GP v náhradním termínu a do prostředí tropického Sepangu.
Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl druhý

MotorLand Aragon figuroval v kalendáři šampionátu pro rok 2010 v pozici náhradníka. Stále se čekalo, zda Maďarsko dokončí svůj projekt MotoGP, ale to se nestalo a na jaře FIM oznámila, že třináctý podnik sezony uspořádá právě španělský Aragon. Nikdo z jezdců ale tuto novou dráhu neznal, takže někteří si tuto trať před samotným závodem vyzkoušeli v sedlech produkčních motocyklů. Loris Capirossi si z nezaviněného pádu v prvním kole závodu v San Marinu odnesl zranění malíčku pravé ruky. Podstoupil operaci a do třináctého podniku sezony nenastoupil. Suzuki tak v polovině září nasadila pouze jeden stroj, protože za Itala neměli v úmyslu hledat nějakou náhradu. V případě Valentina Rossiho byla stále otevřena otázka, zda mu Yamaha umožní začátkem listopadu testovat s Ducati. Vedení týmu zatím mlčelo a Rossi věděl, že tento test bude z hlediska jeho úspěchu, či neúspěchu v roce 2011 klíčový. Navíc měl stále potíže s bolavým ramenem a to mu na náladě také nepřidalo.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Aragonska : (video) 1. Casey Stoner, 2. Dani Pedrosa, 3. Nicky Hayden – víkend v Aragonsku letos poprvé vyzkoušel osvědčený model dvou pátečních volných tréninků, zatím to bylo prezentováno tak, že je všem závodníkům trať zcela neznámá, takže tím získají prostor pro adaptaci a nastavení motocyklů. Určitě dobrá věc, kdyby hned první den ve Španělsku nepršelo. První dopolední trénink ještě jezdci královské kubatury stačili odjet na suchém povrchu, ale odpoledne začalo pršet, což u místních vyvolalo stejné překvapení, jako když začalo pršet v Kataru. Aleix Espargaró z Pramac Racingu si vyzkoušel, jaké to je vystoupit za jízdy z motocyklu a plnou silou narazil na místní asfalt. Naštěstí až na podlitiny a podlomenou sebedůvěru si větší následky z pádu neodnesl. V sobotu dopoledne havaroval Álvaro Bautista a to tak drsně, že by jeho GSV-R nikdo nepoznal, kdyby na ni nezůstalo kus modré kapotáže. Nicméně po třech trénincích bylo jasné, že továrním GP10 to v Aragonsku nesmírně svědčí, ale důležitá je kvalifikace a ta byla hodně zajímavá, protože o pole position si to rozdala čtveřice závodníků – Casey Stoner, Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa a Nicky Hayden. Nejrychlejším mužem kvalifikace byl Australan Stoner, druh čas si připsal Jorge Lorenzo a třetí místo patřilo Danimu Pedrosovi. Valentino Rossi naopak viditelně zaostával a kvalifikaci ukončil sedmý.

Samotný závod sliboval napínavou podívanou, tovární Ducati jezdily v opravdu dobré formě a stejně tak Lorenzova Yamaha a Pedrosova Honda. Po startu zavelel k útoku Casey Stoner, ale tam zatím neměl nic jisté, protože si v úvodních kolech pořádně zabojoval s Lorenzem. Australan souboj na ostří nože vyhrál a postupně získával náskok na ostatní. Pedrosa po startu ztratil hned několik pozic, ale ještě v první části Velké ceny otočil plynem a získával jedno místo za druhým. Když předjel druhého Lorenza, vydal se za Australanem na stíhací jízdu. V jednu chvíli to vypadalo, že by snad i mohl Stonera dojet, ale k tomu nakonec nedošlo. Zajímavý souboj nám předvedla dvojice Lorenzo a Hayden. Sice si to schovali až na samotný závěr, ale rozhodně to stálo za to. Američan už nějakou dobu jezdil za Lorenzem, vytvářel na něho určitý tlak a všem bylo jasné, že si promýšlí, jak na svého rivala od Yamahy vyzraje. Dva kola před cílem došlo k rozhodujícímu předjetí, Hayden v přímém souboji Lorenza porazil a cílem projel třetí. V závěru probíhal ještě jeden souboj a to mezi Benem Spiesem a Italem Doviziosem o páté místo. Nakonec se radoval Spies, i když jak sám později uvedl, pád v posledních zatáčkách před cílem Doviziosovi určitě nepřál. Pro italskou Ducati fantastický závod, protože oba jezdci jejich továrního týmu stáli na stupních vítězů a Casey Stoner se vrátil na průběžné třetí místo. V případě Yamahy už takové veselí nepanovalo. Jorge Lorenzo poprvé od úvodu sezony nezajel umístění v první trojce, Valentino Rossi bral body za šesté místo a navíc, jezdec Yamahy chyběl na stupních vítězů poprvé od závodu ve Valencii 2007.

Klepněte pro větší obrázek

Po závodu Valentino Rossi poprvé připustil, že je tu možnost předčasného ukončení sezony. Rameno bolelo stále víc a víc, takže operace po závodu v Austrálii získávala jasnější obrysy. Jak to bylo ve skutečnosti, to se asi nedozvíme, ale musíme si uvědomit, že Yamaha stále váhala se souhlasem k testu s Ducati a Ital tak prostě dal na vědomí, že pokud nebude testovat, raději zvolí operaci. Věc se měla tak, že jeho konečné rozhodnutí padne po závodu v Austrálii.

Průběžné pořadí MS MotoGP (13/18): 1. Lorenzo 284b., 2. Pedrosa 228b., 3. Stoner 155b.

Velká cena Japonska: (video) 1. Casey Stoner, 2. Andrea Dovizioso, 3. Valentino Rossi – V Motegi se konečně dočkali, protože jejich Grand Prix odložili z dubnového termínu až na první víkend v říjnu. Na jaře nám situaci v letecké dopravě zkomplikovala sopka na Islandu a do Japonska se tehdy prostě neletělo. Pro pořadatele neuvěřitelně drsná záležitost, ale Japonci ji přijali s klidem sobě vlastním. První páteční trénink znamenal hotovou pohromu pro tovární tým Hondy. Pedrosovi se totiž zasekl plyn, havaroval, nadvakrát si zlomil klíční kost a bylo po nadějích. Jorge Lorenzo měl cestu k prvnímu titulu v MotoGP otevřenou, ne že by tomu už nebylo předtím, ale Pedrosa řekněme na svého krajana vytvářel určitý tlak, který může vyvolat chyby. Jezdec tovární Repsol Hondy odletěl do Barcelony, tam se podrobil operaci a na závodní dráhu se vrátil až v Austrálii. V prvním tréninku havaroval Ben Spies a také jeho krajan Nicky Hayden. Dařilo se Rossimu, ten zajel první den nejlepší čas a stejně dobře zvládl nástrahy japonské dráhy druhý Andrea Dovizioso. Příjemně překvapil domácí závodník Hiroši Aojama, protože jeho šestý čas byl ve srovnání s předchozími výkony skutečně velmi dobrý začátek víkendu.

Klepněte pro větší obrázek

Před cestou do Japonska Valentino Rossi prohlásil, že charakter dráhy v Motegi jeho zranění absolutně nevyhovuje, nicméně výsledky tomu ani v nejmenším nenasvědčovaly. Vyhrál páteční trénink, v sobotu dopoledne byl třetí a v kvalifikaci si zajistil druhé místo v první řadě. Jorge Lorenzo nebyl v sobotu odpoledne spokojený a měl také proč, letos poprvé se totiž v kvalifikaci neprobojoval do první řady, skončil čtvrtý a do nedělního závodu měl po své pravici dvojici Američanů Colina Edwardse a Bena Spiese. Králem kvalifikace se stal Ital Andrea Dovizioso, bezvadný výkon, nejlepší čas a pole position. Pedrosa byl mimo hru, ale Dovizioso pomohl Hondě v jejich domácím podniku k velmi dobrému výsledku. Komu se ale v sobotu vůbec nedařilo tak Haydenovi, jedenáctý čas určitě nebylo nic, co by mu mělo dělat radost. Naopak dvojice Suzuki zabojovala, když Bautista zajel devátý a Capirossi desátý kvalifikační čas. Mika Kallio skončil poslední a Fin se už začínal viditelně trápit. Stejně jako Rossi měl mít zdravotní potíže s ramenem, ale nakonec to asi tak vážné nebylo, prostě se mu nedařilo a tým mu chtěl umožnit odejít aniž by musel tuto skutečnost připustit.

V neděli ráno nikdo v Motegi ještě netušil jak úžasnou podívanou připraví pro všechny fanoušky jezdci královské kubatury. Vítěz kvalifikace Dovizioso byl znovu nejrychlejší v zahřívacím tréninku, i když jen o jednu tisícinu sekundy před Jorge Lorenzem. Ital působil velmi jistým dojmem a nikdo nepochyboval o tom, že je jedním z velkých kandidátů na vítězství v Japonsku. Po startu už v první zatáčce Itala v barvách Repsol Hondy předjel Casey Stoner a ve vedení závodního pole zůstal až do cíle. Druhou příčku si udržel Dovizioso, i když svým výkonem nadšený nebyl, protože chtěl vyhrát a určitě na to měl. Jako jediný zástupce továrního týmu domácího výrobce Dovizioso Hondě pomohl k velmi dobrému výsledku, ale Japonci potřebovali víc. Třetí místo patřilo Valentinu Rossimu, ale toto umístění si musel doslova a do písmene vybojovat. Jeho soupeřem nebyl nikdo jiný než jeho týmový kolega Lorenzo a tito dva muži nám předvedli velmi hezké momenty, když se v závěrečných kolech předjížděli způsobem, jenž v mnoha případech představoval silné nebezpečí pádu. Naštěstí se nic nestalo, Rossi Lorenza porazil a Španěl letos teprve podruhé nezískal umístění na stupních vítězů.

Klepněte pro větší obrázek

Vedení Yamahy ale takový způsob boje mezi týmovými kolegy vidělo jen nerado a Rossiho si zavolali na kobereček. Tam mu vysvětlili priority, Jorge bojuje o titul a ty to budeš respektovat … dodávám, že otázka povolenky k testu s Ducati nebyla ze strany Yamahy dosud potvrzena. Rossi si tento rozhovor vzal k srdci a se svým kolegou se na dráze snažil raději nepotkat, protože jinak je jejich vůle porazit toho druhého silnější než jakékoliv nařízení a pokuta. Casey Stoner vítězstvím v prvním podniku asijské mise vyhrál pětadvacet bodů, což mu umožnilo posílit své postavení na třetí průběžné příčce. Valentino Rossi ztrácel na Australana dvacet čtyři bodů v době, kdy se všichni balili a odlétali do Malajsie, kde byl na programu v pořadí patnáctý podnik sezony.

Průběžné pořadí MS MotoGP (14/18): 1. Lorenzo 297b., 2. Pedrosa 228b., 3. Stoner 180b.

Velká cena Malajsie: (video) 1. Valentino Rossi, 2. Andrea Dovizioso, 3. Jorge Lorenzo – závod v Malajsii představoval pro Jorge Lorenza první mečbol v zisku titulu mistra světa. Dani Pedrosa zrovna zahájil pooperační rekonvalescenci a rodák z Malorky byl velmi blízko životnímu úspěchu. Lorenzovi stačilo zajet umístění do desátého místa a první titul MotoGP měl v kapse. Úvodní trénink byl jasnou záležitostí pro Valentina Rossiho, o titulu už sice nebyla řeč, ale v době, kdy mu patřila průběžná pátá příčka, zvyšoval tempo a své soupeře před sebou postupně stahoval. Sobotní dopolední trénink ukončil nejlepším časem Jorge Lorenzo, bohužel Loris Capirossi docela těžkým pádem. Odešel sice po svých, ale bolet to muselo a pořádně. Vše se schylovalo k odpolední kvalifikaci, teplota dosahovala třiatřiceti stupňů, povrch sálal jako rozpálená plotna a do toho všeho se jezdci MotoGP připravovali na svou šedesátiminutovou kvalifikaci.

Z Malajsie měl velké obavy Marco Simoncelli, protože tam loni během testu celkem dost tvrdě havaroval a nezůstaly mu na Sepang nijak zvlášť dobré vzpomínky. Jeho kvalifikační výsledek v podobě jedenáctého času je toho jasným důkazem, ale Itala známe jako velkého bojovníka, takže bez šancí na dobré umístění rozhodně nebyl. Podobně byl na tom Valentino Rossi, ten v kvalifikaci taky nezajel nějak výrazně a skončil s šestým časem. To určitě nebyla pozice, kterou po úvodních dvou trénincích očekával. To, že na pole position zajel Jorge Lorenzo až tak velkým překvapením nebylo, navíc bojoval o titul a získat ho vítězstvím v závodu, kdo by si něco takového nepřál. Příjemně ale překvapil jezdec tovární Ducati Hayden, ten zajel druhý nejrychlejší čas a na Lorenza ztratil jedinou desetinu. Třetí čas a odstup dvou desetin pak zaznamenal Andrea Dovizioso, takž opět musíme říci, že důstojně podržel tovární Hondu a ta mu přitom nebyla schopna říct, jak to s ním v roce 2011 vlastně myslí. Dovizioso byl ale buď takový kliďas nebo věděl něco, co se na veřejnost nikdy předtím nedostalo a to, že u HRC přemýšlejí o týmu s třemi jezdci. Osmá a devátá příčka na roštu v podání jezdců Suzuki Bautisty a Capirossiho je základ na kterém mohli stavět, ale už ne v letošní, ale v té nadcházející sezoně. Bohužel to ještě nikdo nevěděl, že Bautista zůstane pro rok 2011 u Suzuki jejich jediným závodníkem. Mika Kallio opět poslední, to už byl boj o přežití. Finovi se vůbec nedařilo a to nebyl ten stejný Kallio, kterého jsme vídali bojovat závod co závod ve čtvrtlitrové kubatuře mistrovství světa.

Klepněte pro větší obrázek

Po startu malajské Grand Prix stačilo několik úvodních zatáček k tomu, aby se nicky Hayden propadl pořadím, naopak Casey Stoner získal a spolu s Jorge Lorenzem a Italem Doviziosem všem svým soupeřům ujížděli. Australan nedokončil ani úvodní kolo a už byl pro pádu mimo hru. V čele tak jela dvojice Lorenzo a Dovizioso. Takový Valentino Rossi nějakou dobu po startu figuroval až na desátém místě, ale po pěti kolech už jel třetí, což byl z jeho strany velmi zajímavý výkon. V druhé polovině závodu bojovala trojice závodníků Lorenzo-Dovizioso-Rossi o to, jak si rozdělí pozice na stupních vítězů. Lorenzo chtěl vyhrát, ale zároveň na něm bylo vidět, že nechce riskovat. Na špici to byl čistě italský souboj, kde nakonec slavil úspěch Valentino Rossi, jenž Doviziosa v závěru těsně porazil. Třetí projel cílem Lorenzo a to znamenalo, že mohl začít slavit. Rodák z Malorky vyhrál titul  a stal se Mistrem světa pro sezonu 2010. Do MotoGP přišel v roce 2008 a právě v této sezoně si snad polámal všechny kosti. Padal a to hodně tvrdě, ale nikdy moc dlouho nemarodil a závodil i o berlích (ty zůstaly v boxech). Letos to byl jiný Lorenzo, Lorenzo bez chyb a to mu zajistilo první triumf. Závod v Malajsii nedokončil Loris Capirossi, ale jeho týmový kolega Bautista naopak pátým místem zaznamenal svůj nejlepší výsledek sezony. Američan Ben Spies si připsal body za čtvrté místo a byl na nejlepší cestě vyhrát titul pro Nováčka roku 2010.

Tři závody před koncem sezony 2010 si Jorge Lorenzo zajistil letošní titul mistra světa, Valentino Rossi vyhrál závod a vedení Yamahy nemohlo být spokojenější. Později Lin Jarvis uvedl, že tento závod v Sepangu byl pro ně nejlepším, protože vůbec poprvé byly obě poloviny garáže spokojené. Lorenzo měl vystaráno, ale určitě nechtěl mistrovství dokončit jen tak, začínal boj o prestiž a to hlavně se svým týmovým kolegou Rossim. Ital díky vítězství v Malajsii postoupil na třetí místo s jednobodovým náskokem před čtvrtým Australanem Stonerem. Z tropického Sepangu odlétali jezdci světového šampionát na jih Austrálie, kde je čekalo překvapení v podobě velmi chladného a deštivého počasí.

Průběžné pořadí MS MotoGP (15/18): 1. Lorenzo 313b., 2. Pedrosa 228b., 3. Rossi 181b.

Klepněte pro větší obrázek

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00