Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl první

V době, kdy se teploty pohybují kolem nuly a začátek sezony je v nedohlednu, nastal ten správný čas na to, abychom si zrekapitulovali druhou polovinu sezony královské kubatury MotoGP, kterou si rozdělíme na tři části.
Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl první

První část věnujeme závodu v České republice, americkém Indianapolisu a San Marinu. Následuje druhý díl v podobě premiérové Velké ceny Aragonska, Grand Prix Japonska a Malajsie, třetí a závěrečná část pak zhodnotí poslední tři podniky sezony v Austrálii, Portugalsku a španělské Valencii. Vše doplní statistika čísel, kdo, kdy, kde a jak.

Všem přeji Vánoce prožité v klidu, pohodě a hlavně ve zdraví. Věřím, že náš ´Vánoční závodní víkend´ bude příležitostí si zavzpomínat na druhou polovinu sezony top kubatury MotoGP. Takže začínáme, je polovina srpna, nákladní Boeingy přistávají na brněnském letišti, tuny techniky převážejí na Automotodrom a vše se postupně připravuje na Grand Prix  České republiky.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena České Repuliky: (video) 1. Jorge Lorenzo, 2. Dani Pedrosa, 3. Casey Stoner – desátým podnikem letošní sezony mistrovství světa silničních motocyklů byl závod v České republice. Grand Prix v Brně patří mezi nejnavštěvovanější a ne jinak tomu bylo letos, když během tří dnů prošlo branami Masarykova okruhu na dvě stě padesát tisíc diváků. V pozici vedoucího muže kubatury MotoGP přijel Jorge Lorenzo, druhá příčka patřila Danimu Pedrosovi a na třetím místě v průběžném hodnocení královské kubatury byl Andrea Dovizioso. Na jih Moravy rovněž dorazil jezdec LCR Hondy Randy De Puniet, který pro zranění z německého Sachsenringu vynechal poslední dva závody a jeho uzdravení bylo tak nějak zázračné. Nicméně můžeme konstatovat, že notně uspěchané. Hiroši Aojama v Brně také nechyběl, ale patřila mu stále role diváka. Jeho Hondu v barvách týmu Interwetten sedlal Alex De Angelis, jenž si v posledních třech Grand Prix připsal na konto jedenáct bodů.

Úvodní volný trénink vyhrál Jorge Lorenzo, sobotní dopoledne patřilo jeho rivalovi z Repsol Hondy Danimu Pedrosovi, jemuž dráha v Brně sedla do noty a velmi dobrou formu nejlepším způsobem prodal v kvalifikaci za třetí pole position sezony. Sobota v Brně byla ve znamení pádů. Dopoledne těžce havaroval Álvaro Bautista, naštěstí bez vážnějších zranění a v kvalifikaci pak vyzkoušel tvrdost povrchu dráhy Jorge Lorenzo, Valentino Rossi, Nicky Hayden a Marco Simoncelli. Itala jeho Honda vystřelila ze sedla a po dopadu na zem jen těžko hledal sílu k tomu, aby se postavil. Všichni jmenovaní ale na startu nedělního závodu nechyběli. Kvalifikaci vyhrál Dani Pedrosa, druhé místo na startovním roštu patřilo možná překvapivě, možná ne Benu Spiesovi, ten podal skutečně velmi dobrý výkon a pro třetí kvalifikační čas si zajel Jorge Lorenzo. Valentino Rossi byl spolu s Casey Stonerem a Andrea Doviziosem v druhé řadě. Navíc kolem italského šampiona kolovaly zprávy, že po závodu v Brně oznámí své plány do budoucna, takže v tomto směru celkem napínavá atmosféra.

Neděle patnáctého srpna, proudy lidí směřujících na přírodní tribuny podél dráhy a samozřejmě den závodu Velké ceny České republiky. Dani Pedrosa na pole position představovalo pro všechny jeho soupeře jasné nebezpečí v tom, že pokud předvede jeden ze svých parádních startů, bude těžké v úvodních kolech jeho nástup zachytit. Naštěstí pro ostatní a bohužel pro Pedrosu mu tentokrát startovní manévr nevyšel dle jeho představ a po první zatáčce vedení závodního pole převzal Jorge Lorenzo, druhé místo pak patřilo Benu Spiesovi. V druhém kole spadl Loris Capirossi a protože závod pro pád v posledním kole nedokončil ani Álvaro Bautista, Suzuki pokračovala v sezoně plné problémů. Nejhorším momentem závodu královské MotoGP v Brně byl pád Andrea Doviziosa. Ten přišel ve čtvrtém kole po startu a k neštěstí chybělo jen málo. V jedné ze zatáček italský jezdec položil svou RC212V na asfalt a to tak nešťastně, že zůstal ležet uprostřed dráhy. Jezdci za ním měli naštěstí určitý prostor, kdy stačili reagovat a na poslední chvíli změnit směr jízdy. V San Marinu jezdec kubatury Moto2 už takové štěstí neměl.

Klepněte pro větší obrázek

Jorge Lorenzo závod v Brně vyhrál, bylo to vůbec poprvé a plným počtem bodů si upevnil vedoucí postavení v šampionátu. Druhý Dani Pedrosa na svého krajana ztrácel sedmdesát sedm bodů a to už byla pořádná porce, nicméně matematická šance Lorenza porazit tu stále byla. Casey Stoner cílem závodu v Brně projel třetí a v průběžném hodnocení šampionátu se posunul na třetí příčku. Na to, jak letos sezonu začal se dokázal velmi rychle vrátit na pozice, kde patří, ale uvažovat o titulu už v této chvíli skutečně nešlo. Valentino Rossi závod, který v posledních dvou letech vyhrál dokončil po bitvě s Nicky Haydenem na pátém místě a stejná pozice mu také patřila v průběžném hodnocení. V pondělí měly týmy a jezdci MotoGP na programu jednodenní test, takže v Brně všichni zůstávali a to byla ta správná doba na Rossiho prohlášení.

Devítinásobný šampion podepsal dvouletou smlouvu s Ducati a vše oznámil formou otevřeného dopisu, kde mimo jiné napsal: „Je velmi těžké jen několika slovy vysvětlit, jaký byl můj vztah s Yamahou v uplynulých sedmi letech. Mnoho věcí se od dávných časů v roce 2004 změnilo, především se změnila ona, moje M1. V té době to byla slabá MotoGP motorka středu pole, které se posmívala většina jezdců a techniků MotoGP. Poté, co jsem jí pomohl růst a zlepšovat se, se v garáži usmívá, lidé se jí dvoří a obdivují ji, je považována za nejlepší.“ Co k tomu dodat, rozhodování nebylo v jeho případě jednoduché, ale s tím, jak se měnil jeho motocykl, měnily se i poměry v továrním týmu Yamahy. Rossi usoudil, že je čas odejít a čelit novým výzvám a že to nebude jednoduché, o tom už nyní víme také svoje. Každopádně během testu již nezkoušel nové věci pro sezonu 2011, takže takovým postupem ze strany japonského výrobce nebyl zrovna nadšený, protože jak uvedl, do konce sezony zbývá osm závodů a nějaké to zlepšení by potřeboval. Nicméně se už objevila mnohem důležitější otázka a to, zda Yamaha umožní Rossimu testovat s Ducati už po posledním závodu sezony ve Valencii.

Průběžné pořadí MS MotoGP (10/18): 1. Lorenzo 235b., 2. Pedrosa 158b., 3. Stoner 119b.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Indianapolisu: (video) 1. Dani Pedrosa, 2. Ben Spies, 3. Jorge Lorenzo – po testu v Brně týmy světového šampionátu vyrazily za oceán do míst, kde to dýchá historií závodění a voní po benzínu. Ano, je dvacátého sedmého srpna a to je datum prvního volného tréninku na Velkou cenu Indianapolisu. Areál Indianapolis Motor Speedway je místem, kde burácejí davy při okruhových závodech čtyřkolových speciálů. V případě motocyklů jsou tribuny o poznání prázdnější, ale to by možná ani tolik nevadilo jako spíš to v jakém stavu je povrch dráhy určený pro motocyklové závodění. Je složen snad ze tří druhů asfaltu a hodně nerovný. Nerovnosti autům tolik nevadí, ale když jezdec na motocyklu trefí v plné rychlosti nějaký ten hrbol, může se stát, že je na zemi dřív než si stačí v duchu slovně ulevit. Americký Indianapolis je samozřejmě pojem, to ano, ale z hlediska bezpečnosti už si nejsem tak jistý, zda splňuje všechna kritéria. Samotní jezdci si letos hodně stěžovali, ale nemyslím, že dojde k nějaké změně k lepšímu.

V úvodních dvou tréninkových jízdách dominoval Casey Stoner v sedle Ducati. V pátek spadl Nicky Hayden a to tak, že jeho mechanici měli do soboty o práci vystaráno a podobně skončil další Američan Ben Spies, ten svou satelitní M1 rovněž nešetřil a ta se bokem projela skrz únikovou zónu až k ochranné bariéře. Když přišlo na kvalifikaci, Casey Stoner výkon z úvodních dvou tréninků nepotvrdil a byl to právě domácí Ben Spies, jenž si dvě minuty před koncem zajel pro nejrychlejší čas. Pole position před domácím publikem, co víc si mohl přát. V závěru kvalifikace vyjel na dráhu Casey Stoner a Valentino Rossi, ale oba jmenovaní své stroje do boxů nevrátili, tedy ne v takovém stavu v jakém si je k závěrečnému kvalifikačnímu ataku od svých mechaniků převzali. Jejich snažení skončilo pádem a na startovním roštu jim patřilo v pořadí šesté a sedmé místo. V první řadě byl Ben Spies, Jorge Lorenzo a velmi dobře jedoucí Nicky Hayden.

Klepněte pro větší obrázek

Po startu Velké ceny Indianapolisu si první pozici udržel Ben Spies, ale velmi dobře odstartoval Andrea Dovizioso a zařadil se na druhé místo, třetí jel Nicky Hayden, Dani Pedrosa čtvrtý a na svých zádech měl dvojici od tovární Fiat Yamahy Jorge Lorenza a Valentina Rossiho. V úvodních kolech závodu MotoGP předčasně ukončil svou americkou misi Marco Melandri ze San Carlo Honda Gresini, ale také Casey Stoner, což bylo pro mnohé velké zklamání potom, jak dobře víkend v IMS zahájil. Postupem času nasadil vysoké tempo Dani Pedrosa, předjel dosud vedoucího Američana Spiese a vedení si udržel až do cíle. Třetí zlato sezony, plný počet bodů a další krok k tomu, aby se Španěl alespoň pokusil vyvinout určitý tlak na Lorenza. Druhé místo a druhé stupně vítězů sezony oslavil na domácí půdě Ben Spies. Na vítězství to zatím nebylo, protože Dani Pedrosa nezopakoval chybu z předchozí sezony, ale naopak zajel bezvadný závod.

Pro Siese a jeho Monster Tech 3 přesto velmi dobrý výsledek. Poslední místo na pódiu získal Jorge Lorenzo, připsal si šestnáct bodů a na druhého Pedrosu měl stále bezpečných osmašedesát bodů náskoku. Valentino Rossi projel cílem čtvrtý, v průběžném hodnocení mu patřila stále pátá příčka, ale ztrátu na čtvrtého Stonera snížil na pět bodů. Australana totiž na třetím místě vystřídal Ital Dovizioso a u Hondy už pomalu přemýšleli, jak to s Doviziosem vyřeší pro příští sezonu. Repsol Honda má dva motocykly a teď tři jezdce, hmm, co s tím? Poslední závod na americkém kontinentu skončil a všichni znovu zpátky do Evropy, kde byl na programu dvanáctý podnik sezony 2010.

Průběžné pořadí MS MotoGP (11/18): 1. Lorenzo 251b., 2. Pedrosa 183b., 3. Dovizioso 126b.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena San Marina&Rimini: (video) 1. Dani Pedrosa, 2. Jorge Lorenzo, 3. Valentino Rossi – pobřeží Jadranu, moře, blankytně modrá obloha a hlavně teplo. Co víc si může motocyklový závodník přát. Na okruhu v Misanu jel svůj druhý závod po zranění ze Silverstonu Hiroši Aojama. V Indianapolisu zajel Japonec na dvanácté místo a v San Marinu zopakoval to samé. V té době už se začínalo spekulovat o tom, že tým Interwetten Honda do sezony 2011 nenastoupí a bylo otázkou, jaká bude Aojamova budoucnost v královské kubatuře. Nicméně je to jediný Japonec v MotoGP a jak víme, kromě Ducati jsou všichni výrobci ze země vycházejícího slunce, takže otázkou nebylo zda bude vůbec závodit, ale v jakém týmu. Vedoucí muž šampionátu Jorge Lorenzo jasně směřoval k prvnímu titulu v MotoGP a v posledních jedenácti Grand Prix ani jednou nechyběl na stupních vítězů. Obdivuhodná bilance a z jeho strany naprosto precizně odvedená práce.

První volný trénink vyhrál Dani Pedrosa, druhý Jorge Lorenzo a my jsme tak byli svědky dalšího španělského duelu, protože v kvalifikaci to bylo znovu o bitvě mezi Pedrosou a Lorenzem. Další pole position sezony získal jezdec Repsol Hondy Pedrosa, Lorenzo zajel druhý čas a první řadu na startu uzavřel Casey Stoner, který se opět nevyhnul pádu. Naštěstí se to stalo v době, kdy do konce kvalifikace zbývalo čtyřicet minut, takže se ještě stačil vrátit do boxů a nastartovat druhou GP10. Tolik pádů, co letos Australan zaznamenal už dlouho nepamatoval. Předek jeho Ducati neposlouchal a o nějaké jistotě tu teď nemohla být řeč. Australana v průběžném pořadí mistrovství těsně pronásledoval Valentino Rossi, což mu na klidu nepřidalo, ale je to bojovník a první řada  toho byla důkazem. U Suzuki vybalovali nové motory, ty jim Komise Grand Prix schválila jako dodatečný příděl, protože by jinak museli startovat z boxové uličky. Velké trápení, zaručeně ta  nejhorší sezona pro Lorise Capirossiho a pro Álvara Bautistu hodně těžká premiéra v MotoGP.

Klepněte pro větší obrázek

Loni po startu Velké ceny San Marina poslal k zemi Američana Haydena domácí závodník Alex De Angelis, letos to byl Nicky Hayden, kdo ukončil hned na začátku veškeré naděje na dobrý výsledek jezdci tovární Suzuki Capirossimu. V případě Capirossiho neskutečná smůla. To už ale ve vedení závodního pole jel Dani Pedrosa, jenž po zhasnutí červených světel vystřelil jak z praku a nechal za sebou všechny své soupeře. Postupně si budoval náskok na druhého Lorenza a vyhrál druhou Grand Prix v řadě. Valentino Rossi svedl několik zajímavých soubojů s Casey Stonerem, tentokrát byl úspěšný a cílem projel třetí. Z pozice na stupních vítězů měl velkou radost, ale v záběru kamer byla vidět vážná tvář šéfa Dorny Carmela Ezpelety, což nevěstilo nic dobrého. Každému z jezdců, kteří přijeli na své pozice určené pro ty nejlepší v závodu MotoGP něco řekl a jak jsme se o něco později dozvěděli, byla to smutná zpráva ohledně japonského závodníka kubatury Moto2.

Neděle pátého září byla datem Velké ceny San Marina, ale rovněž datem, kdy zemřel japonský závodník Šoja Tomizawa. V době, kdy se jezdci královské kubatury seřazovali na startu, Tomizawa bojoval o svůj život v nedaleké nemocnici a když závodníci na dráze soupeřili o pozice a další mistrovské body, on svůj boj o život prohrál. Závěrečný ceremoniál tak proběhl ve velmi smutné atmosféře.

Šestnáct bodů za třetí místo stačilo Rossimu k tomu, aby se v průběžném hodnocení posunul na čtvrtou příčku. Spolu s Casey Stonerem měl na svém kontě stejný počet bodů – 130 – a to znamenalo, že už příště bude každý jejich vzájemný duel rozhodovat o jejich vzájemném postavení v mistrovství. Jak Rossi, tak Stoner ve svých týmech končili, takže se chtěli rozloučit nejlepším možným výsledkem. Teď byli v bodě nula a závod ve španělském Aragonsku dostal z jejich pohledu nový náboj.

Průběžné pořadí MS MotoGP (12/18): 1. Lorenzo 271b., 2. Pedrosa 208b., 3. Dovizioso 139b.

Klepněte pro větší obrázek

7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz
3:09 | Gardnerův pád: odkaz
20. října | Pád Bulegy a Caneta: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00