Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl třetí

Ve třetím, závěrečném dílu rekapitulace druhé poloviny sezony 2010 se vydáme na jih Austrálie a potom už zpátky do Evropy k posledním dvěma Grand Prix v portugalském Estorilu a španělské Valencii.
Vánoční závodní víkend - MotoGP 2010, díl třetí

O titulu mistra světa MotoGP už bylo rozhodnuto, pro rok 2010 se jím stal Španěl a rodák z Malorky Jorge Lorenzo. Situaci si ale hodně zkomplikoval Dani Pedrosa, protože ten v Japonsku nepřišel jen o možnost bojovat o titul, ale rovněž neměl jistou ani druhou příčku. Třetí Valentino Rossi na něho ztrácel před závodem v Austrálii čtyřicet sedm bodů a v jeho případě si Pedrosa nemohl být jistý. To samé také platilo pro Casey Stonera a Andrea Doviziosa, protože Australan byl za Rossim jediný bod a Ital dva. Naprosto vyrovnaná sestava. Možná i proto se Pedrosa rozhodl nastoupit do šestnáctého podniku sezony, aby eliminoval možné útoky na jeho pozici vicemistra světa. Jenže to ještě netušil, jaká zima může na Phillip Islandu panovat, jízda na povrchu s deseti stupni Celsia byla natolik nebezpečná, že do prvního tréninku vůbec nenastoupil a po kvalifikaci odjel domů a vše nechal až na poslední dvě Grand Prix sezony.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Austrálie: (video) 1. Casey Stoner, 2. Jorge Lorenzo, 3. Valentino Rossi – oba tréninky byla náročné z hlediska počasí, protože teploty kolem deseti stupňů neumožňovaly ten druh trakce, které rychlé prototypy vyžadují. K zemi se odporoučel Marco Melandri, Randy De Puniet a Jorge Lorenzo dokonce přilbou trefil prolétajícího racka. V pátek byl nejrychlejší Jorge Lorenzo, domácí Stoner zajel druhý čas. V sobotu dopoledne už Stoner patřil mezi nejrychlejší a kvalifikaci na australskou Grand Prix vyhrál. Vedle něho se pak do první řady na Phillip Islandu postavil Jorge Lorenzo a Američan Ben Spies. Rossimu se v Austrálii moc nedařilo, kvalifikoval se osmý a v boji o celkové třetí místo se tak pro tuto chvíli misky vah překlopily na stranu jezdce tovární Ducati.

Závod v australském Phillip Islandu byl pohromou pro Andrea Doviziosa. Ital si v kvalifikaci zajel až pro deváté místo v třetí řadě na startu, ale v průběhu závodu, kdy se mu podařilo probojovat mezi prvních pět musel řešit technické problémy a nakonec závod ukončil, když zajel zpátky do boxů. Ukázalo se, že to byl tlumič řízení, který jezdce RC212V zradil a to v té nejhorší možné době. Dovizioso bojoval se Stonerem a Rossim o třetí pozici v mistrovství a takový výpadek v závěru sezony mu určitě v ničem nepomohl. Naopak Casey Stoner potvrdil roli favorita a po vítězství v kvalifikaci si plný počet bodů připsal v dalším závodě letošní sezony a ještě před zraky svých rodičů a fanoušků. V té době ještě nikdo nevěděl, že toto vítězství bylo v barvách Ducati jeho poslední, ale posunulo Stonera na průběžné třetí místo. Druhou příčku obsadil Jorge Lorenzo a třetí skončil Valentino Rossi, jenž se znovu musel probíjet z hloubi pole a v závěru si hezky zabojoval s Američanem Haydenem. Velmi dobrým výsledkem se také prezentoval Marco Simoncelli, jasně už přehrával svého týmového kolegu Melandriho a cílem závodu v Austrálii projel pátý. Simoncelli je další z řady nováčků, kteří letos zaujali a příští rok budou určitě patřit mezi špičku. Z Austrálie se teď všichni vraceli zpátky do Evropy, psal se sedmnáctý říjen a Portugalsko už bylo za dva týdny na řadě. Pokud by Dani Pedrosa nedokázal závodit ani tam, jeho cesta za titulem vicemistra by byla víc než komplikovaná.

Klepněte pro větší obrázek

Po skončení Velké ceny Austrálie se Valentino Rossi dozvědět povzbudivou zprávu o tom, že má od Yamahy souhlas s listopadovým testem Ducati. Tuto informaci mu řekl Masao Furusawa, jeho přítel a člověk, kterého si Rossi velmi váží. Furusawa u Yamahy řekněme ukončil svou aktivní kariéru a od roku 2011 bude poradcem v určitých záležitostech. Furusawa je velmi zkušený manažer a byla to právě jeho zásluha, že Yamaha koncem roku 2003 angažovala Rossiho do svých služeb. Když si uvědomíme v jakém stavu byla jejich technika tak musíme zkutečně potvrdit Furusawovy manažerské kvality.

Zprávou dne, bylo rovněž prohlášení Mika Kallia, který po závodu v Austrálii předčasně ukončil svou kariéru v královské MotoGP. „Navzdory dnešnímu dobrému výkonu mi bohužel bolest neumožnila fungovat tím nejlepším způsobem a společně s týmem jsme se rozhodli, že dnes naši spolupráci ukončíme. Byla to pro mě těžká volba, ale jedině tímto způsobem se budu schopen dostat do fyzické kondice a přemýšlet o své další budoucnosti,“ řekl Mika Kallio, který bojoval se zraněním ramene a jehož v posledních dvou závodech nahradil veterán Carlos Checa.

Průběžné pořadí MS MotoGP (16/18): 1. Lorenzo 333b., 2. Pedrosa 228b., 3. Stoner 205b.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Portugalska: (video) 1. Jorge Lorenzo, 2. Valentino Rossi, 3. Andrea Dovizioso – celý seriál mistrovství světa silničních motocyklů se po pěti týdnech vrátil zpátky do Evropy, kde na všechny čekaly poslední dva závody sezony. Portugalský Estoril leží na pobřeží Atlantiku, takže tu panovaly jisté obavy, že počasí bude podobné tomu z Austrálie. Od Estorilu se rovněž změnil časový rozvrh závodního víkendu, protože všechny kubatury v posledních dvou závodech jely starý systém tří volných tréninků, kvalifikace, zahřívacího tréninku a samotného závodu. Tento model je pro jezdce a týmy mnohem lepší a stejně bude vypadat celý nadcházející ročník mistrovství.

Dani Pedrosa do portugalského víkendu nastoupil, snažil se překonat bolest v rameni a vlastně nic jiného mu ani nezbývalo pokud měl v plánu sezonu dokončit druhý. Podmínky mu ale znovu nepřály, takže možnost dalšího pádu a zranění tu byla obrovská. V Estorilu od rána pršelo a v prvním tréninku MotoGP na dráhu vyjel jen Hiroši Aojama a Carlos Checa. Zbytek závodníků raději vůbec neriskoval. Odpoledne už byla situace o něco lepší a na mokrém povrchu zajel nejlepší čas dne Jorge Lorenzo, druhý skončil Nicky Hayden a třetí Valentino Rossi. Jízda na pneumatikách do mokra ne každému seděla a na zemi se v průběhu tréninkových jízd ocitl Héctor Barberá, Casey Stoner, Nicky Hayden a Jorge Lorenzo. V sobotu odpoledne panovalo na pobřeží Atlantiku hrozné počasí, foukal silný vítr a pršelo. Protože se situace neměnila a ředitelství závodu stále odkládalo termín kvalifikace, nakonec došlo k jejich kompletnímu zrušení a o pořadí na startovním roštu rozhodovaly časy z posledních třech volných tréninků.

Pole position získal v předposledním podniku světového šampionátu Jorge Lorenzo, Nicky Hayden byl druhý a první řadu uzavřel Valentino Rossi. Překvapil, možná i sám sebe Marco Melandri, jemuž patřila šestá pozice v druhé řadě. Carlos Checa, který nahradil u Pramac Racingu Mika Kallia byl poslední. V Portugalsku to bylo hlavně o souboji Pedrosy proti Rossimu a Stonerovi, zraněnému Španělovi na startu patřila dvanáctá příčka a vůbec si nebyl jistý, zda kompletní zátěž závodu zvládne. Samozřejmě se o tom nikomu nezmiňoval, tehdy byl Pedrosa uzdravený a nepotřeboval k jízdě ani utišující prostředky … fantastická strategie.

Klepněte pro větší obrázek

Neuvěřitelná smůla potkala při zaváděcím kole Bena Spiese. Američan cestou na startovní rošt spadl a protože si zranil kotník, dokonce ani neodstartoval. Protože v té době bojoval s krajanem Haydenem o šesté místo nebyla to nejlepší cesta k úspěchu. Ale celá věc se měla nakonec jinak. Po startu portugalského klání na osmadvacet kol to vypadalo na solidní souboj továrních týmů. Na prvních dvou místech jela dvojice Fiat Yamahy, ty pronásledovala dvojice rudých Ducati a na páté pozici vše kontroloval Ital Dovizioso s tovární Hondou. Jenže z napínavého závodu nám odpadl hned v úvodu Casey Stoner a to znamenalo, že jeho šance na celkové třetí místo bylo v nedohlednu. Jorge Lorenzo si lehce vyšlápl na Rossiho a do konce závodu již kontroloval pozici ve vedení. Rossi více méně dělal totéž, protože nějakých patnáct sekund za ním probíhal asi jeden z nejzajímavějších soubojů dne. V něm jsme mohli vidět jezdce Doviziosa z tovární Repsol Hondy a jeho krajana a hlavně rivala Marca Simoncelliho v Gresiniho barvách týmu San Carlo. Simoncelli poprvé soupeřil o umístění na stupních vítězů a byl jim opravdu velmi blízko, jenže Dovizioso není žádný začátečník a dokázal celou situaci ustát. Dani Pedrosa závod dokončil na  osmém místě, ale jak později uvedl s vypětím všech sil. Během závodu měl situace, kdy už byla bolest nesnesitelná, ale zatnul zuby a jel. Pokud ve Valencii získá titul vicemistra, potom zcela zaslouženě.

Portugalsko bylo minulostí a před všemi stál poslední závod sezony ve Valencii ve znamení velkých přestupů a louení. Přestupoval Valentino Rossi, Casey Stoner, Loris Capirossi, Randy De Puniet, Ben Spies a Hiroši Aojama. Tolik přestupů tu ještě nebylo a to jsem nejmenoval nově příchozí Toniho Elíase a Karla Abrahama.

Průběžné pořadí MS MotoGP (17/18): 1. Lorenzo 358b., 2. Pedrosa 228b., 3. Rossi 217b.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Valencie: (video) 1. Jorge Lorenzo, 2. Casey Stoner, 3. Valentino Rossi - před cestou do Valencie byla situace na vedoucích příčkách taková, že Lorenzo měl jistý titul a bitva probíhala stále o vicemistra mezi Pedrosou a Rossim. Před posledním závodem sezony oba protagonisty dělilo devatenáct bodů, takže Pedrosa musel chybovat a Rossi skončit druhý, aby titul vicemistra získal on. Jezdec Fiat Yamahy jel svůj poslední závod v sedle YZR-M1, ale sám devatenáctibodový náskok Pedrosy hodnotil jako těžko překonatelný. Podle devítinásobného šampiona tu sice naděje stále žila, ale zároveň si byl vědom skutečnosti, že je Španěl natolik připraven, aby si tuto pozici udržel. Stejně jako v Portugalsku byl závodní víkend ve Valencii rozšířen o jeden páteční trénink, takže jezdci a týmy získali větší prostor pro přípravu na závěrečný podnik světového šampionátu. Otázka číslo jedna – POČASÍ. Naštěstí to poslednímu víkendu sezony přálo, rozpětí od sedmnácti do dvaadvaceti stupňů bylo zcela určitě příznivější než deset stupňů na Phillip Islandu nebo déšť v Portugalsku.

Víkend odstartovala v pátek dvojice volných tréninků. Na dráze Ricarda Torma se ten den dařilo Casey Stonerovi a Jorge Lorenzovi, kteří si v průběhu dne prohodili pozice nejrychlejšího závodníka. Dopoledne jim zdatně sekundoval Andrea Dovizioso a Marco Simoncelli, odpoledne Doviziosa vystřídal Colin Edwards z Tech 3. Rossimu se jako již tradičně ve Valencii moc nedařilo, první trénink ukončil s pátým časem, ale ve druhém už figuroval devátý. Dani Pedrosa byl na tom ještě hůř, protože pátek uzavřel dvanáctým časem. Nicméně už v sobotu dopoledne Španěl zabojoval a před kvalifikací mu patřil druhý nejrychlejší čas. Casey Stoner chtěl odčinit výpadek z Portugalska a jezdil na hranici možností svého stroje, což bylo nejen efektní pro diváka okem kamery, ale rovněž velmi účinné vzhledem k časomíře. Tréninkovou část závěrečného víkendu sezony ukončil třetím časem na kolo Jorge Lorenzo a pak už na všechny čekala hodinová kvalifikace.

Můžeme konstatovat, že v kvalifikaci na Velkou cenu Valencie exceloval Marco Simoncelli z týmu San Carlo. Zajel třetí nejrychlejší čas a poprvé v sezoně se postavil do první řady startovního roštu MotoGP. Simoncelli už v několika posledních závodech stabilně bojoval na vedoucích příčkách a bylo vidět, že se Ital dostává do rytmu a je to ten Simoncelli, jehož jsme znali ve čtvrtlitrech. V příštím roce pojede Ital tovární Hondu RC212V, takže se máme skutečně na co těšit. Nicméně se  málem postaral o pořádný rozruch v samotném finálním závodu, když si vyměňoval pozici s Jorge Lorenzem. Ale zpátky do sobotního odpoledne, kde již zmiňovaný Jorge Lorenzo obsadil druhé místo a vítězem kvalifikace se stal Australan Casey Stoner. Poslední kvalifikace v sedle Ducati a vítězná, což by Stoner ještě moc rád zopakoval v neděli, ale neděle měla být velkým dnem pro Mistra světa královské kubatury Jorge Lorenza.

Klepněte pro větší obrázek

Po startu jela ve vedení závodního pole dvojice továrních Ducati – Casey Stoner a Nicky Hayden. Pro Američana velmi dobrá pozice, protože v posledním závodu sezony bojoval s Benem Spiesem o konečné šesté místo. Vstup do závodu se podařil Danimu Pedrosovi, ten startoval osmý ale už v prvním kole se zařadil za druhého Američana Haydena. Hayden bohužel přecenil v úvodu závodu výkon svých pneumatik a v druhém kole doslova vylétl z dráhy, GP10 rozložil na několik dílů a závod ukončil. Po závodu se zlobil a rozhodně měl důvod, když tak skvěle rozjetý závod zahodil a nakonec ještě prohrál souboj s krajanem Benem Spiesem, jemuž tak patřil status nejlepšího Američana v MotoGP. Velké štěstí měl v úvodní části Velké ceny Valencie Jorge Lorenzo. Rodák z Malorky narazil na Marca Simoncelliho a pravděpodobně zapomněl, že Ital není žádný svatoušek. Simoncelli pravděpodobně Lorenza ani neviděl, ale oba jezdci se dotkli a Lorenza to vyhodilo ze sedla. Naštěstí pro něho se M1 udržel a zahájil svou spanilou jízdu za vítězstvím.

Postupně předjel všechny své soupeře, včetně Rossiho se Stonerem a ve dvaadvacátém kole převzal vedení. Neuvěřitelný výkon, ale hodný světového šampiona. Lorenzo ve Valencii dosud nikdy nevyhrál a toto vítězství před nadšeným domácím publikem mělo pro třiadvacetiletého závodníka obrovskou cenu. Druhý projel cílem Casey Stoner a třetí Valentino Rossi. I když Danimu Pedrosovi docházely síly a postupně se propadl na konečné osmé místo, v celkovém hodnocení šampionátu získal titul vicemistra světa. Dvanáct bodů za ním byl třetí Valentino Rossi a osm bodů za Rossim uzavřel letošní ročník na čtvrtém místě Casey Stoner. Jorge Lorenzo letos zcela po zásluze vyhrál mistrovství světa, nechyboval, předvedl precizní výkon a navíc si připsal rekordní počet bodů. Titul pro Nováčka roku 2010 pak získal další jezdec značky Yamaha Ben Spies.

Klepněte pro větší obrázek

V neděli večer proběhl ve Valencii slavnostní ceremoniál předání cen za rok 2010 a už druhý den se  znovu testovalo. Královská MotoGP měla svůj test na programu v úterý a ve středu. Všichni čekali, jak si Valentino Rossi povede s Ducati nebo co předvede Casey Stoner v sedle tovární Hondy RC212V. Počasí testům nepřálo a první den jezdci vyjeli na dráhu až po obědě. Mezi nimi nechyběl český závodník Karel Abraham, nováček v sezoně 2011 a ten se rozhodně neztratil. Naopak Valentino Rossi zajel patnáctý čas, což mnohé překvapilo, ale Ducati už předem avizovala, že časy na kolo pro ně nebudou důležité. Ducati totiž hledala řešení otázky systému motoru a vůbec přizpůsobení stroje Rossiho požadavkům. Casey Stoner test zvládl zcela rozdílným způsobem, když ve středu zajel nejrychlejší čas a spolu s Jorge Lorenzem odjeli domů velmi spokojeni. První testy roku 2011 přicházejí začátkem února v Malajsii a tam uvidíme, jaká je vlastně situace na bitevním poli MotoGP.

Konečné pořadí MS MotoGP (18/18): 1. Lorenzo 383b., 2. Pedrosa 245b., 3. Rossi 233b.

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz