Vedle Rossiho nám vyrostl velký talent

Sezóna 2010 nechala naplno vyniknout talent Jorgeho Lorenza. Španěl se jeví jako nástupce Valentina Rossiho, i když italský šampión odmítá říct poslední slovo.
Vedle Rossiho nám vyrostl velký talent

Další ročník MS silničních motocyklů utekl jako voda a já se teď mám za ním ohlédnout v komentáři. Když se řekne MotoGP 2010, jako první mě logicky napadne Jorge Lorenzo. Vzpomínám si, že moji pozornost tento Španěl poprvé upoutal ve čtvrtlitrech především svým jezdeckým stylem, který mi přišel na jedné straně hladký, ale na druhé straně jsem si říkal, že to opticky vypadá, jako by do jízdy moc nedával, takže přeci nemůže být tak rychlý. A on byl a je velmi rychlý, i když mám pořád pocit, že musí vyvinout méně úsilí než ostatní, aby ho motorka poslouchala na slovo.

Když Lorenzo přišel do královské kubatury, okamžitě začal strašit ostřílené borce na čele a po prvních zkušenostech prohlásil něco v tom smyslu, že určitě jednou bude mistrem světa, ale ještě neví kdy. Odvážné, říkal jsem si tehdy. Pak přišla série nešťastných pádů a zranění. Lorenzova sebedůvěra podstoupila těžkou zkoušku, ale Španěl ji ustál. Nakonec mu trvalo jen tři roky, než dosáhl na absolutní vrchol. Podle mého vyrostl u Yamahy vedle Rossiho jeden z největších talentů poslední doby.

A tím se dostáváme k italskému jezdci, jenž Lorenzovi titul předal. Asi navždy zůstane nezodpovězená otázka, jestli by Rossi dokázal týmovému kolegovi řádně konkurovat v boji o šampionát, nebýt zranění, která si letos přivodil. Osobně se domnívám, že vzhledem k formě Lorenza by výsledná tabulka šampionátu vypadala stejně, tedy alespoň na prvním místě. Rossi si zkrátka vybral slabší rok, možná ten nejslabší v celé své kariéře, protože vynechat Grand Prix předtím nikdy nemusel. Jako symbolický se jeví pád v Mugellu, tedy na domácí půdě a trati, kde dokázal vítězit jako na běžícím pásu. I když zlomená noha byla z dlouhodobého hlediska menším problémem než poraněné rameno, které zřejmě bude mít jisté dopady i na příští sezónu.

Ducati už přiznala, že největší obavy nemá z toho, jestli se podaří postavit konkurenceschopný stroj, ale právě z fyzické kondice Rossiho, která minimálně v testech nebude na vrcholové úrovni kvůli operaci ramene. Spojení dvou italských žijících legend uvede příští rok (nejen) celý Apeninský poloostrov do varu. Uspěje Rossi a dokáže zopakovat to, co se mu podařilo po přestupu k Yamaze? Otázka za milión dolarů, chtělo by se říct. Výchozí předpoklady pro to má celkem dobré, Ducati končila sezónu ve slibné formě a s Rossim přestoupil tým jedenácti lidí, kteří ho dlouhodobě doprovázejí, včetně hlavního režiséra úspěchů Jeremyho Burgesse, který s ním vítězil už u Hondy.

A právě Honda by mohla kromě Yamahy být dalším významným soupeřem Ducati. Tovární stáj pod vlajkou Repsolu nasadí po dlouhé době tři stroje a za jejich řídítka se neposadí nikdo jiný než Dani Pedrosa, Casey Stoner a Andrea Dovizioso. To znamená tři jezdci, kteří nám v tomto článku scházeli do výčtu pěti nejlepších letošního ročníku. Osobně jsem velmi zvědavý, jak se s japonským strojem popere Stoner. Australan si koleduje o pověst jezdce, který buď zvítězí, nebo upadne. Letos totiž znovu předvedl několik nevynucených chyb. O jeho rychlosti nemůže být pochyb, ale v příštím roce bude muset dokazovat, že umí jezdit konzistentně. Dani Pedrosa bude mít vůči Stonerovi výhodu domácí půdy, navíc je protežovaný Repsolem.

Musím přiznat, že drobný Španěl si letos u mě získal nemalé sympatie. Chladným vystupováním si získal podobnou pověst jako svého času Kimi Räikkönen ve formuli 1 a na bývalého finského mistra jsem si také okamžitě vzpomněl, když Pedrosa v přímém přenosu (tuším) v Katalánsku popisoval, jak ho Lorenzo doháněl a on s tím nemohl nic dělat, přičemž se usmíval a reportérku uvedl do rozpaků používáním anglického f-slova. Evidentně bral vše s nadhledem, ale největší sympatie si samozřejmě získal svými výkony na trati, především v prostřední části roku. Bohužel Pedrosa snad nezažil sezónu, která by alespoň trochu nebyla ovlivněná nějakým pádem a zraněním. Na konzistenci musí tedy pracovat i on. V pravou chvíli se letos dokázal zvednout Dovizioso a svými výkony si zajistil třetí tovární stroj.

Aby se z tohoto ohlédnutí nestal román, který nikdo nedočte do konce, ostatním se budu věnovat už jen krátce. Palec nahoru jednoznačně zaslouží Ben Spies. Taková entrée do královské kubatury se málokdy podaří jezdci, který není odkojený nižšími kubaturami MS silničních motocyklů, i když vezmeme v potaz, že si stroj Američan vyzkoušel v pár závodech už loni. Příští rok podle mě ukáže, jestli z něj jednou bude mistr světa. Sympatické výkony ostatně podávali také všichni jeho krajani, tradičně Colin Edwards, i když ten trochu ztrácel, ale konečně se dokázal zvednout také Nicky Hayden a snad prolomil prokletí druhých jezdců Ducati. Jak sám řekl za souhlasného přikyvování svého staronového týmového kolegy, stejně jako za starých časů u Hondy vezme příští rok Rossiho pod svá křídla a ukáže mu co a jak.

Když se podívám do konečné tabulky šampionátu, tak mi výrazněji v paměti utkvěl ještě Randy de Puniet, který několikrát sahal po první pole position kariéry, ale nikdy mu to nevyšlo. K Francouzovi bohužel tradičně také patří zranění. Nutno ale dodat, že slova pád a zranění byla letos skloňována častěji než v minulosti, a to napříč všemi kubaturami. Tato stinná stránka ovšem ke dvěma kolům patří, a tak doufejme, že v budoucnu znovu ustoupí trochu více do pozadí.

A co ostatní kubatury? Nová třída Moto2 se povedla, to se dá říct s jistotou už po první sezóně. Motory jsou standardizované, což se přiznám, že se mi dvakrát nelíbí, obzvlášť v kombinaci s šasi, která nemají zvučná jména, ale okolnosti si prostě tyto oběti vyžádaly. Nakonec je nejdůležitější, jak zábavné je dění na trati, a to bylo letos v Moto2 náramně. Tonimu Elíasovi pomohl titul k návratu do MotoGP, přičemž nás asi nejvíce zajímaly osudy českých jezdců. Smutno muselo českému fanouškovi být z útrap Lukáše Peška, které vyvrcholily předčasným koncem v šampionátu. Doufejme, že ho příští rok čeká ničím nerušená sezóna na kvalitním stroji.

Na druhé straně mohl českým barvám dělat radost Karel Abraham, jehož sezóna gradovala až k senzačnímu vítězství v posledním závodě. Pravda, pomohl mu k němu Elías, ale štěstí přeje připraveným. Karel je ostřílený závodník mistrovství světa a letos se v něm něco zlomilo. "Najednou" dokázal bojovat s těmi nejlepšími a nebylo to jen technikou. Prostě jako jezdec vyzrál. Jak se mu bude dařit v královské kubatuře, budeme sledovat se stejným zájmem jako boj o titul mistra světa.

Nakonec nám zbyla líheň budoucích mistrů světa - malorážky, totiž tedy kubatura do 125 ccm. V té bylo rozhodnuto o šampiónovi až na poslední chvíli, a to především díky vyrovnanosti čelní trojice Marquez, Terol, Espargaro. Není úplně zvykem, že jezdec, který vyhraje za sezónu 10 Grand Prix, musí čekat na zisk titulu až do posledního závodu. Kromě toho máme v nejnižší kubatuře další želízko v ohni. Jakub Kornfeil jde pomalu nahoru a v závěru sezóny dokázal pravidelně bodovat. Jen tak dál.

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00