Vedle Rossiho nám vyrostl velký talent

Sezóna 2010 nechala naplno vyniknout talent Jorgeho Lorenza. Španěl se jeví jako nástupce Valentina Rossiho, i když italský šampión odmítá říct poslední slovo.
Vedle Rossiho nám vyrostl velký talent

Další ročník MS silničních motocyklů utekl jako voda a já se teď mám za ním ohlédnout v komentáři. Když se řekne MotoGP 2010, jako první mě logicky napadne Jorge Lorenzo. Vzpomínám si, že moji pozornost tento Španěl poprvé upoutal ve čtvrtlitrech především svým jezdeckým stylem, který mi přišel na jedné straně hladký, ale na druhé straně jsem si říkal, že to opticky vypadá, jako by do jízdy moc nedával, takže přeci nemůže být tak rychlý. A on byl a je velmi rychlý, i když mám pořád pocit, že musí vyvinout méně úsilí než ostatní, aby ho motorka poslouchala na slovo.

Když Lorenzo přišel do královské kubatury, okamžitě začal strašit ostřílené borce na čele a po prvních zkušenostech prohlásil něco v tom smyslu, že určitě jednou bude mistrem světa, ale ještě neví kdy. Odvážné, říkal jsem si tehdy. Pak přišla série nešťastných pádů a zranění. Lorenzova sebedůvěra podstoupila těžkou zkoušku, ale Španěl ji ustál. Nakonec mu trvalo jen tři roky, než dosáhl na absolutní vrchol. Podle mého vyrostl u Yamahy vedle Rossiho jeden z největších talentů poslední doby.

A tím se dostáváme k italskému jezdci, jenž Lorenzovi titul předal. Asi navždy zůstane nezodpovězená otázka, jestli by Rossi dokázal týmovému kolegovi řádně konkurovat v boji o šampionát, nebýt zranění, která si letos přivodil. Osobně se domnívám, že vzhledem k formě Lorenza by výsledná tabulka šampionátu vypadala stejně, tedy alespoň na prvním místě. Rossi si zkrátka vybral slabší rok, možná ten nejslabší v celé své kariéře, protože vynechat Grand Prix předtím nikdy nemusel. Jako symbolický se jeví pád v Mugellu, tedy na domácí půdě a trati, kde dokázal vítězit jako na běžícím pásu. I když zlomená noha byla z dlouhodobého hlediska menším problémem než poraněné rameno, které zřejmě bude mít jisté dopady i na příští sezónu.

Ducati už přiznala, že největší obavy nemá z toho, jestli se podaří postavit konkurenceschopný stroj, ale právě z fyzické kondice Rossiho, která minimálně v testech nebude na vrcholové úrovni kvůli operaci ramene. Spojení dvou italských žijících legend uvede příští rok (nejen) celý Apeninský poloostrov do varu. Uspěje Rossi a dokáže zopakovat to, co se mu podařilo po přestupu k Yamaze? Otázka za milión dolarů, chtělo by se říct. Výchozí předpoklady pro to má celkem dobré, Ducati končila sezónu ve slibné formě a s Rossim přestoupil tým jedenácti lidí, kteří ho dlouhodobě doprovázejí, včetně hlavního režiséra úspěchů Jeremyho Burgesse, který s ním vítězil už u Hondy.

A právě Honda by mohla kromě Yamahy být dalším významným soupeřem Ducati. Tovární stáj pod vlajkou Repsolu nasadí po dlouhé době tři stroje a za jejich řídítka se neposadí nikdo jiný než Dani Pedrosa, Casey Stoner a Andrea Dovizioso. To znamená tři jezdci, kteří nám v tomto článku scházeli do výčtu pěti nejlepších letošního ročníku. Osobně jsem velmi zvědavý, jak se s japonským strojem popere Stoner. Australan si koleduje o pověst jezdce, který buď zvítězí, nebo upadne. Letos totiž znovu předvedl několik nevynucených chyb. O jeho rychlosti nemůže být pochyb, ale v příštím roce bude muset dokazovat, že umí jezdit konzistentně. Dani Pedrosa bude mít vůči Stonerovi výhodu domácí půdy, navíc je protežovaný Repsolem.

Musím přiznat, že drobný Španěl si letos u mě získal nemalé sympatie. Chladným vystupováním si získal podobnou pověst jako svého času Kimi Räikkönen ve formuli 1 a na bývalého finského mistra jsem si také okamžitě vzpomněl, když Pedrosa v přímém přenosu (tuším) v Katalánsku popisoval, jak ho Lorenzo doháněl a on s tím nemohl nic dělat, přičemž se usmíval a reportérku uvedl do rozpaků používáním anglického f-slova. Evidentně bral vše s nadhledem, ale největší sympatie si samozřejmě získal svými výkony na trati, především v prostřední části roku. Bohužel Pedrosa snad nezažil sezónu, která by alespoň trochu nebyla ovlivněná nějakým pádem a zraněním. Na konzistenci musí tedy pracovat i on. V pravou chvíli se letos dokázal zvednout Dovizioso a svými výkony si zajistil třetí tovární stroj.

Aby se z tohoto ohlédnutí nestal román, který nikdo nedočte do konce, ostatním se budu věnovat už jen krátce. Palec nahoru jednoznačně zaslouží Ben Spies. Taková entrée do královské kubatury se málokdy podaří jezdci, který není odkojený nižšími kubaturami MS silničních motocyklů, i když vezmeme v potaz, že si stroj Američan vyzkoušel v pár závodech už loni. Příští rok podle mě ukáže, jestli z něj jednou bude mistr světa. Sympatické výkony ostatně podávali také všichni jeho krajani, tradičně Colin Edwards, i když ten trochu ztrácel, ale konečně se dokázal zvednout také Nicky Hayden a snad prolomil prokletí druhých jezdců Ducati. Jak sám řekl za souhlasného přikyvování svého staronového týmového kolegy, stejně jako za starých časů u Hondy vezme příští rok Rossiho pod svá křídla a ukáže mu co a jak.

Když se podívám do konečné tabulky šampionátu, tak mi výrazněji v paměti utkvěl ještě Randy de Puniet, který několikrát sahal po první pole position kariéry, ale nikdy mu to nevyšlo. K Francouzovi bohužel tradičně také patří zranění. Nutno ale dodat, že slova pád a zranění byla letos skloňována častěji než v minulosti, a to napříč všemi kubaturami. Tato stinná stránka ovšem ke dvěma kolům patří, a tak doufejme, že v budoucnu znovu ustoupí trochu více do pozadí.

A co ostatní kubatury? Nová třída Moto2 se povedla, to se dá říct s jistotou už po první sezóně. Motory jsou standardizované, což se přiznám, že se mi dvakrát nelíbí, obzvlášť v kombinaci s šasi, která nemají zvučná jména, ale okolnosti si prostě tyto oběti vyžádaly. Nakonec je nejdůležitější, jak zábavné je dění na trati, a to bylo letos v Moto2 náramně. Tonimu Elíasovi pomohl titul k návratu do MotoGP, přičemž nás asi nejvíce zajímaly osudy českých jezdců. Smutno muselo českému fanouškovi být z útrap Lukáše Peška, které vyvrcholily předčasným koncem v šampionátu. Doufejme, že ho příští rok čeká ničím nerušená sezóna na kvalitním stroji.

Na druhé straně mohl českým barvám dělat radost Karel Abraham, jehož sezóna gradovala až k senzačnímu vítězství v posledním závodě. Pravda, pomohl mu k němu Elías, ale štěstí přeje připraveným. Karel je ostřílený závodník mistrovství světa a letos se v něm něco zlomilo. "Najednou" dokázal bojovat s těmi nejlepšími a nebylo to jen technikou. Prostě jako jezdec vyzrál. Jak se mu bude dařit v královské kubatuře, budeme sledovat se stejným zájmem jako boj o titul mistra světa.

Nakonec nám zbyla líheň budoucích mistrů světa - malorážky, totiž tedy kubatura do 125 ccm. V té bylo rozhodnuto o šampiónovi až na poslední chvíli, a to především díky vyrovnanosti čelní trojice Marquez, Terol, Espargaro. Není úplně zvykem, že jezdec, který vyhraje za sezónu 10 Grand Prix, musí čekat na zisk titulu až do posledního závodu. Kromě toho máme v nejnižší kubatuře další želízko v ohni. Jakub Kornfeil jde pomalu nahoru a v závěru sezóny dokázal pravidelně bodovat. Jen tak dál.

12:25 | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
12:09 | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
11:35 | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
11:35 | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A
Abraham si z Rakouska veze dva body

Abraham si z Rakouska veze dva body

V rakouském závodě se sice Abraham dlouho pohyboval na dvanácté příčce, ale v závěru už měl příliš opotřebované pneumatiky, takže klesl na čtrnácté místo.

14.  8.  2017 |